Gå til innhold

ADHD- medisin hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legen vil jeg skal ta dem daglig. Jeg har for en uke siden byttet til en annen type etter 2 mnd med den første. Økte dose men jeg fikk aldri ønsket effekt. Vi er veldig fornøyd med den jeg tar nå. Men jeg er redd for å utvikle toleranse fort. Jeg er også redd for at kroppen skal bruke opp lykkehormonene. Jeg har helt stabilt humør nå, klarer å fullføre oppgaver, døgnrytmen ble bra på mystisk vis. Trett og sovner om kvelden. Står opp kl 10, trener og tar medisinen. 
Kanskje jeg kunne prøvd annen hver dosing? Liten dose en dag eller uke, så den litt større dosen? For å holde nede toleransen bare..... 

Anonymkode: 8080b...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har noen års erfaring fra ulike adhd medisiner og doseringer. Skulle gjerne ha svart deg mer presist, men jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om :) 

Om du opplever at doseringen fungerer bra nå så ville jeg fortsatt slik og ikke økt dosen. Kroppen vil venne seg til medisinene etterhvert og den gode virkningen du opplever i starten vil du bli så vant til at du ikke tenker over det etterhvert. Å stadig øke dosen er ikke nødvendigvis noe sjakktrekk. For meg, som etter mye prøving og feiling har lav, men jevn dosering gjennom dagen vært det beste. Så etter mye styr har jeg endt opp med Ritalin 10 mg hver 2-4 time, etter behov. Det er ikke om å gjøre å øke dosen, men å holde doseringen jevn så du unngår opp og nedturer. 
Dette er også viktig i forhold til humør! 
Jeg blir fort utålmodig og oppfarende uten Ritalin så det er der jeg opplever best virkning. Blir mer stabil. Og har mer lykkefølelse pga det, enn tidligere. 
Men dette er jo veldig individuelt.. 

hva bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet med Ritalin for litt over 2 mnd siden. Fin start, så ble jeg så apatisk 2.uken at jeg ikke var utenom døren. Ingen følelser eller tanker. Økte dose og ingen bedring. Ikke lenger apatisk og humøret var stabilt og søvnen var stabil. Sov hele natten, noe jeg ikke har gjort på mange år. Men konsentrasjonen var ikke på topp. Så prøvde vi fordeling men ikke tilfredsstillende in lengden. Så økte vi dose igjen hvor jeg prøvde både ren dose og fordeling. Nådde 60 mg pr dag og legen satte opp 40 morgen og 20 kveld. Null effekt, men så byttet jeg om til å ta 40 på kveld noe som var bedre. Jeg begynte å ta etter behov. Noen ganger prøvde jeg å klare meg på 20, dette brant fort ut og jeg ble humørsyk. Noen ganger 40, brant det ut tok jeg bare 20 i tillegg om så klokka var 9 om kvelden. Da fikk jeg faktisk sove. 
Begynte å trene igjen og ble jo enda bedre. Etter hvert så ble jeg lettere nervøs. Førte logg så keg skrev hva jeg følte XX klokkeslett. Hadde fred 20 min etter inntak, for så å bli lettere stresset. Fremdeles bedre enn å være helt uten, men jeg ble stresset av alt av lyder og bevegelser. 
Så fikk jeg bytte til Aduvanz noe som kjennes som mirakelkuren. Denne varer hele dagen og jeg er såpass sliten om kvelden at jeg faktisk får sove. 3 første dagene kjentes det som å ha litt promille faktisk. Jeg var glad og klarte å holde gleden hele dagen. Nå kjenner ikke gleden så sterk men tenker at det er Ok å ha en middels dag også. Jeg klarer å holde mer fokus. 
Har de siste dagene fått litt mer urolig søvn igjen. Og humøret kan tidligere på kvelden bli mer ustabilt. :( i går skulket jeg medisinen. Merket jo at energien var litt mer nede og jeg ble lettere gretten om kvelden, men vil ikke opparbeide toleransen for mye. 

Anonymkode: 8080b...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...