Gå til innhold

Bursdagsmiddag torskeblokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rart valg av bursdagsmiddag når man skal ha gjester ja.  Jeg ville også blitt litt forbauset. Godt dere fikk litt vin til da.

Men vet du at det er vanlig å late som man ikke blir overrasket, og å si at det smakte godt, selv om det ikke gjorde det? Hvis du fikk reaksjoner var det nok mest fordi de ikke ventet at gjestene skulle komme med negative kommentarer om maten.  

Madelenemie
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra omgivelser hvor det ikke var vanlig med vin til mat, på den tiden jeg vokste opp.  Det at man ikke serverer vin til mat synes jeg derfor er helt greit, selv om jeg gjør det og dette har endret seg drastisk der hvor jeg vokste opp.  Å servere enkel mat er også helt greit for meg.  Jeg liker å servere tradisjons mat til gjester, spesielt hvis de kommer andre steder fra.

Det skurrer likevel noe med tilbehøret til fiskeblokken.  Kun kålsalat, ikke poteter, ris eller annet tilbehør.  Ja eller smør eller saus til.  Det er noe som ikke stemmer her.

Jeg bor alene, og hadde tenkt å lage kveite med smørsaus og ovnsbakte poteter til meg alene i kveld.  Nå er jeg ikke sikker på at jeg gidder det og om jeg skal vente til i morgen, men det er fordi jeg bor alene.  I går spiste jeg reker og tidligere i dag har jeg spist runnstykker med røkelaks og eggerøre.  Jeg har råd til å unne meg gode råvarer og hvis det hadde vært normale tilstander hadde jeg spist sammen med venner på en restaurant.

Anonymkode: 42566...ed4

Hei

ja jeg har brukt nok tid på å forstå hvordan noen kan servere torskeblokk til gjester.

jeg tenker den samme torskeblokk kunne blitt til en god fiskegrateng, om saken var at man feks har dårlig råd, eller vil lage en rimelig middag.

da handler det mer om tid, omsorg og ønske om å gi noe til andre, feks sine gjester, og da smaker man også det.

men å slenge en frossen sammenpresset fiskeblokk i ovnen, og servere med rå kål, aldri i mitt liv har jeg spist noe så motbydelig. Sjokket gjorde det enda vanskeligere å svelge, 

det er første gang i mitt liv, jeg har funnet mat så frastøtende. I tillegg er de eksperter på mat... så ingen velmente tips og råd kan gis.

håper jeg fått ut frustrasjonen nå:-)

og ferdig med mitt livs skrekkmiddag 🙂

Madelenemie
12 minutter siden, Kalevaala skrev:

Rart valg av bursdagsmiddag når man skal ha gjester ja.  Jeg ville også blitt litt forbauset. Godt dere fikk litt vin til da.

Men vet du at det er vanlig å late som man ikke blir overrasket, og å si at det smakte godt, selv om det ikke gjorde det? Hvis du fikk reaksjoner var det nok mest fordi de ikke ventet at gjestene skulle komme med negative kommentarer om maten.  

Hei

takk for innspill.

jeg har de siste årene lært meg å lyve.

og derfor med sterk kvalme og ubehag sa jeg det de ville høre, «så godt».

😞

det var vanskelig, men jeg vil jo være høflig.:-(

sist gang jeg var på middag der, ble det servert tørt kjøtt og verre ting, jeg ga da tilberedningsråd, fordi jeg har jo faktisk drevet restaurant, og er flink innen visse kjøkken, men de gikk da i frontalforsvar??

saken er at svinekjøtt MÅ stekes annerledes enn annet kjøtt, og det er vel selvsagt for de fleste, at det MÅ gjennomstekes...Selv spiser jeg ikke kjøtt, men jeg er likevel svært god på å tilberede kjøtt. Jeg har lest mye om tilberedning og mørning av kjøtt/ steking av biff.

dette er en av de verste løgnene jeg har greid å prestere, «så godt» mens sannheten var,» nå vil jeg kaste opp»

:-( uff , tror ikke jeg takker ja til noen middag der igjen

AnonymBruker
4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

takk for innspill.

jeg har de siste årene lært meg å lyve.

og derfor med sterk kvalme og ubehag sa jeg det de ville høre, «så godt».

😞

det var vanskelig, men jeg vil jo være høflig.:-(

sist gang jeg var på middag der, ble det servert tørt kjøtt og verre ting, jeg ga da tilberedningsråd, fordi jeg har jo faktisk drevet restaurant, og er flink innen visse kjøkken, men de gikk da i frontalforsvar??

saken er at svinekjøtt MÅ stekes annerledes enn annet kjøtt, og det er vel selvsagt for de fleste, at det MÅ gjennomstekes...Selv spiser jeg ikke kjøtt, men jeg er likevel svært god på å tilberede kjøtt. Jeg har lest mye om tilberedning og mørning av kjøtt/ steking av biff.

dette er en av de verste løgnene jeg har greid å prestere, «så godt» mens sannheten var,» nå vil jeg kaste opp»

😞 uff , tror ikke jeg takker ja til noen middag der igjen

Kanskje det var hevn for kommentarene ved forrige middag? Hvem vet.

Anonymkode: 5dbbc...06d

Annonse

Madelenemie
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje det var hevn for kommentarene ved forrige middag? Hvem vet.

Anonymkode: 5dbbc...06d

Hei

ja jeg var innom tanken. Men så sa jeg dette til et  menneske og menneske sa, « herregud, ikke bli paranoid», så etter det tenkte jeg ikke mer på det. Jeg vil jo ikke bli paranoid.

Madelenemie
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok innpå noe der.  At dette var reaksjon på et eller annet.

Ok

så dere tenker også dette kan være hevn på et eller annet? 
jeg var selv innom tanken, hva jeg har gjort galt mot dem?... nevnte dette til et annet menneske også...’’’men fikk beskjed om å ikke bli paranoid...

noe jeg ikke vil bli!! Så skrinla tanken.

nå ser jeg flere her er inne på tanken... det får meg til å tenke/ lure

AnonymBruker
Akkurat nå, Madelenemie skrev:

Ok

så dere tenker også dette kan være hevn på et eller annet? 
jeg var selv innom tanken, hva jeg har gjort galt mot dem?... nevnte dette til et annet menneske også...’’’men fikk beskjed om å ikke bli paranoid...

noe jeg ikke vil bli!! Så skrinla tanken.

nå ser jeg flere her er inne på tanken... det får meg til å tenke/ lure

Jeg ville ikke tenkt så mye på det.  Det spiller ingen rolle.

AnonymBruker

Jeg tenker at husvertinnen sikkert hadde funnet en fancy (men kjedelig) oppskrift hos en kjent matblogg eller noe på nett og trodd hun serverte noe hipt og alternativt...samtidig som hun kanskje var på slanker’n selv og ville at det skulle være kalorifattig? Ellers er jo faktisk ikke Torskeblokk kjip mat rent økonomisk. Torsk er jo en ganske dyr fiskesort i dag. Ihvertfall ift for bare 15-20 år siden.

Men ja. Det er vel kun husvertinnen som visste hvorfor hun serverte akkurat denne kattemat😆retten av alle ting. Finnes jo så utrolig mange alternativ som både er enklere, rimeligere, mer smakfullt og Ikke minst; Like sunt. Ferdigmat høres det jo også ut som hun hadde råd til å bestille. Så;

I denne situasjonen hadde jeg nok kanskje spilt litt på asberger diagnosen;) og kommentert høflig at dette var jammen et spesielt og alternativt valg av bursdagsmiddag og at du lurer på (har lurt på) hva som fikk henne til å velge akkurat denne maten. Og gjerne igjen (lyve og) tilføye høflig at maten var god selv om den var annerledes;)

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart å la være å spørre selv, så nysgjerrig hadde jeg vært på dette..hehe🙃

Anonymkode: 063d7...398

11 timer siden, Ekstra skrev:

Mine besteforeldre hadde ofte middagsselskaper. De (og særlig bestemor) hatet matsnobberi og serverte alltid enkel mat, husker særlig pølsegryten var en gjenganger. Men bestandig nok vin. De sa gjestene kom for selskapet, ikke for maten, og de ville ikke stå på kjøkkenet, men kose seg med gjestene. Jeg sier  ikke at dette er riktigere enn å servere nøye planlagt og god mat laget fra bunnen, men tror vi må innse at folk vektlegger mat forskjellig.

Jeg er enig i at enkel mat kan være bra, men faktisk ville jeg heller hatt en grandiosa og brus enn en tørr fiskeblokk og et glass vann. Torsk og kålslalat- mulig de var veldig opptatt av å spise riktig?

Mine besteforeldre drakk ikke mye vin. De var vant til hjemmelaget saft til maten og pjolter hvis det skulle være fest.

Mormor fikk beskjed om at hun kunne, drikke litt rødvin for hjertet, men trakk for gardina så ingen skulle tro det var et "drekkarhus". 

Annonse

1 time siden, Grendel skrev:

Jeg er enig i at enkel mat kan være bra, men faktisk ville jeg heller hatt en grandiosa og brus enn en tørr fiskeblokk og et glass vann. Torsk og kålslalat- mulig de var veldig opptatt av å spise riktig?

Mine besteforeldre drakk ikke mye vin. De var vant til hjemmelaget saft til maten og pjolter hvis det skulle være fest.

Mormor fikk beskjed om at hun kunne, drikke litt rødvin for hjertet, men trakk for gardina så ingen skulle tro det var et "drekkarhus". 

Jeg/vi er ikke i posisjon til å vurdere denne middagen, beskrivelsen er vel litt farget av at MM er uvanlig opptatt av mat. Kanskje var den serverte maten noe sånt, og vertskapet trodde torskeblokk fungerte like bra som fersk fisk: https://kiwi.no/oppskrifter/fisk/torsk/ovnsbakt-torsk-med-asiatisk-coleslaw2/). Svarte derfor heller generelt og fastholder at det er ganske ulikt hvor mye man legger i planlegging av måltider og kokkelering.

9 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg/vi er ikke i posisjon til å vurdere denne middagen, beskrivelsen er vel litt farget av at MM er uvanlig opptatt av mat. Kanskje var den serverte maten noe sånt, og vertskapet trodde torskeblokk fungerte like bra som fersk fisk: https://kiwi.no/oppskrifter/fisk/torsk/ovnsbakt-torsk-med-asiatisk-coleslaw2/). Svarte derfor heller generelt og fastholder at det er ganske ulikt hvor mye man legger i planlegging av måltider og kokkelering.

😮 Det er selvfølgelig ulikt hvor mye man legger i planlegging og kokkelering. Jeg mente ikke du burde gå tilbake på det.

16 timer siden, Ekstra skrev:

Mine besteforeldre hadde ofte middagsselskaper. De (og særlig bestemor) hatet matsnobberi og serverte alltid enkel mat, husker særlig pølsegryten var en gjenganger. Men bestandig nok vin. De sa gjestene kom for selskapet, ikke for maten, og de ville ikke stå på kjøkkenet, men kose seg med gjestene. Jeg sier  ikke at dette er riktigere enn å servere nøye planlagt og god mat laget fra bunnen, men tror vi må innse at folk vektlegger mat forskjellig.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra omgivelser hvor det ikke var vanlig med vin til mat, på den tiden jeg vokste opp.  Det at man ikke serverer vin til mat synes jeg derfor er helt greit, selv om jeg gjør det og dette har endret seg drastisk der hvor jeg vokste opp.  Å servere enkel mat er også helt greit for meg.  Jeg liker å servere tradisjons mat til gjester, spesielt hvis de kommer andre steder fra.

Det skurrer likevel noe med tilbehøret til fiskeblokken.  Kun kålsalat, ikke poteter, ris eller annet tilbehør.  Ja eller smør eller saus til.  Det er noe som ikke stemmer her.

Jeg ville hatt stor forståelse for og absolutt satt pris på at serveringen var enkel og ikke preget av matsnobberi. Det er også helt innafor at mat og drikke ikke er veldig kostbart. Folk har ulik økonomi og ulike evner og forutsetninger, og ikke minst ulike prioriteringer og tradisjoner. 

Så mye jeg enn setter pris på et godt tilberedt måltid, setter jeg enda mer pris på at man faktisk møtes. Det er trist om folk skremmes bort fra å invitere fordi de frykter de ikke klarer å holde «høyt nok» nivå, hva enten nivået som forventes av gjestene går på råvarekvaliteten, vanskelighetsgrad i kokkeleringen eller kostbarhet på mat og drikke. 

Jeg er enig med Anonym m fl her at beskrivelsen av fisken med kål og ikke annet tilbehør gjorde at det fremsto som et veldig stusselig måltid. Men det kan jo være de prøvde å lage noe mer fancy, men mislyktes, Ref lenken Ekstra la ut lenger ned med torsk og coleslaw. Jeg hadde ikke sett for meg noe ala det iallfall når jeg hørte «torsk og kål»! 😂 Vi som ikke var der, kan jo uansett ikke bedømme. 

Føler meg ellers fristet til å dele litt om mat og gjester og sånn fra min oppvekst jeg også. Jeg var ikke vant med at mine foreldre hadde fancy middagsselskap med flere retter og vin osv, slik som har vært vanlig i min omgangskrets nå. Det var mest familien som møttes, og med mer husmannskost og hjemmebrygget øl. En klassiker hos ene tanta mi, var rømmegrøt og kokt torsk. Etterfulgt av kaffe og kaker. En annen klassiker var elghakk. 

påskelilje
4 timer siden, Ekstra skrev:

Det så jo godt ut da!

Hm... uff, jeg kunne sikkert funnet på å prøve dette 😅

påskelilje

Det ble aldri servert vin til maten da jeg vokste opp. Jeg er ikke særlig vant til å invitere folk til middag, og føler meg klønete fordi jeg verken har særlig godt utviklet gener for kokkelering eller pynting. Men jeg setter utrolig stor pris på at folk vil komme på besøk og være sammen med meg!

Kokt torsk (fersk altså) er festmat for meg 😊 Det hadde vi på julaften i min oppvekst ❤

1 time siden, påskelilje skrev:

Det ble aldri servert vin til maten da jeg vokste opp. Jeg er ikke særlig vant til å invitere folk til middag, og føler meg klønete fordi jeg verken har særlig godt utviklet gener for kokkelering eller pynting. Men jeg setter utrolig stor pris på at folk vil komme på besøk og være sammen med meg!

Kokt torsk (fersk altså) er festmat for meg 😊 Det hadde vi på julaften i min oppvekst ❤

Jeg hadde vært kjempeglad for kokt fersk torsk! :) Håper de fleste, iallfall fiskespiserne, hadde tenkt det samme. 

Denne varianten her synes jeg er ekstra god - om du vil gjøre det litt mer fancy en gang (fortsatt lett å lage): 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...