Gå til innhold

Blir uvel av slanking.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg spiser jo da,men lite. Vet ikke hvor mange kalorier det blir til sammen for det har jeg ikke regnet på,men jeg spiser som da jeg var med i vektklubben så tipper det ligger på 1300 kalorier om dagen. Det må jeg holde meg til, er jo ikke så aktiv enda. 

1300 kalorier er altfor lite. Hvorfor vil du gå ned 20 kg på to måneder for så å legge på deg alt igjen den tredje måneden? Dette har du forsøkt flere ganger uten å lykkes. Hva med å spise sunnere og litt mindre for så å gå ned litt og litt i vekt? Kanskje klarer du å leve med det. Litt bevegelse vil også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste en plass på nettet at det med sparemodus er bare tull, men det er ikke det altså? Har jo merket at det går fort i begynnelsen for så å gå senere, da mister jeg litt tålmodigheten. Er ofte da jeg gir faen i alt når jeg går lite ned,men det er jo da jeg bare må stå på videre ellers går det jo bare opp igjen. Går ofte mer opp enn i utgangspunktet også så det er frustrerende.

Det er veldig mange overforenklede "sannheter" om vektnedgang i media. Det er stort sett enighet om at det vanskeligste er å unngå vektoppgang igjen etter at man har kommet ned i den vekten man ønsker seg - og det er vel naturlig at det ikke blir noe lettere hvis man har en veldig streng sultekur bak seg. 

Her står det en del seriøst - slike studier viser ikke alltid samme resultat, og det advares mot veldig bastante tolkninger:

https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/10/31/raskt-vekttap-er-ikke-nodvendigvis-verre/#more-2096

https://www.somebody.no/artikler/vekt/hvordan-faa-et-varig-vekttap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 minutter siden, Fionys skrev:

1300 kalorier er altfor lite. Hvorfor vil du gå ned 20 kg på to måneder for så å legge på deg alt igjen den tredje måneden? Dette har du forsøkt flere ganger uten å lykkes. Hva med å spise sunnere og litt mindre for så å gå ned litt og litt i vekt? Kanskje klarer du å leve med det. Litt bevegelse vil også hjelpe.

Jeg klarte å gå ned 25 kilo fra januar til juni en gang på denne måten, så det har jo vist seg å være effektivt. Tok til og med litt latuda under den perioden,men da jeg begynte på xeplion igjen gikk jeg fort opp igjen. Så det er medisinbetinget også dette med vekten. Ja bevegelse vil nok hjelpe litt,men det som betyr mest er hva jeg putter i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, laban skrev:

Det er veldig mange overforenklede "sannheter" om vektnedgang i media. Det er stort sett enighet om at det vanskeligste er å unngå vektoppgang igjen etter at man har kommet ned i den vekten man ønsker seg - og det er vel naturlig at det ikke blir noe lettere hvis man har en veldig streng sultekur bak seg. 

Her står det en del seriøst - slike studier viser ikke alltid samme resultat, og det advares mot veldig bastante tolkninger:

https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/10/31/raskt-vekttap-er-ikke-nodvendigvis-verre/#more-2096

https://www.somebody.no/artikler/vekt/hvordan-faa-et-varig-vekttap/

Det er vel ikke akkurat en sultekur heller, det bare føles sånn fordi jeg hunger sånn etter noe å spise pga medisiner. Har klart før å gå ned i vekt med dette jeg holder på med nå,klarte det ganske bra. Men må spise såpass lite siden jeg ikke er så aktiv, målet er jo å bli mer aktiv da selvfølgelig. Skal lese de linkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Jeg klarte å gå ned 25 kilo fra januar til juni en gang på denne måten, så det har jo vist seg å være effektivt. Tok til og med litt latuda under den perioden,men da jeg begynte på xeplion igjen gikk jeg fort opp igjen. Så det er medisinbetinget også dette med vekten. Ja bevegelse vil nok hjelpe litt,men det som betyr mest er hva jeg putter i munnen. 

Du må ikke undervurdere bevegelse. Jo mer du beveger deg, desto mer kalorier forbrenner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, Fionys skrev:

Du må ikke undervurdere bevegelse. Jo mer du beveger deg, desto mer kalorier forbrenner du.

Ja jeg vet det, likevel gikk jeg ned 25 kilo selv om jeg var ganske inaktiv. Det sier jo litt om hva vi putter i munnen har å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å legge deg på 1500 kcal i det minste? Da går du ned litt saktere, men kanskje sulten ikke blir like ille? 

Noe av grunnen til at det går senere å gå ned i vekt etter hvert er fordi man trenger færre kalorier jo lavere vekt man har. Jeg kunne spise mer for å holde vekten enn hva jeg kan nå. Og det har nok med at det krever mindre energi å bevege meg rundt enn da jeg var større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg vet det, likevel gikk jeg ned 25 kilo selv om jeg var ganske inaktiv. Det sier jo litt om hva vi putter i munnen har å si. 

Joda, men selv om bevegelse og mosjon ikke direkte virker inn på vekta så betyr det enormt mye for kroppen din! Du får blodomløpet i gang, hjertet får jobbet godt, tarmen kommer i gang og hele kroppen blir friskere selv om det føles sykt tungt og slitsomt og svett og jævlig. :) Så det at du har gått ned 25 kg en gang for mange år siden selv om du var inaktiv da er totalt irrelevant. Mosjon er kjempeviktig for helsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Joda, men selv om bevegelse og mosjon ikke direkte virker inn på vekta så betyr det enormt mye for kroppen din! Du får blodomløpet i gang, hjertet får jobbet godt, tarmen kommer i gang og hele kroppen blir friskere selv om det føles sykt tungt og slitsomt og svett og jævlig. :) Så det at du har gått ned 25 kg en gang for mange år siden selv om du var inaktiv da er totalt irrelevant. Mosjon er kjempeviktig for helsa!

Det er ikke mange år siden jeg gikk ned i vekt, det er to år siden. Ja jeg vet mosjon er godt for kropp og sinn :) Jeg vet stort sett hva jeg skal gjøre når det gjelder vekt og helse, det er ikke like lett og gjennomføre det. Men jeg vet jeg hadde hatt godt av mer mosjon og det er og målet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke mange år siden jeg gikk ned i vekt, det er to år siden. Ja jeg vet mosjon er godt for kropp og sinn :) Jeg vet stort sett hva jeg skal gjøre når det gjelder vekt og helse, det er ikke like lett og gjennomføre det. Men jeg vet jeg hadde hatt godt av mer mosjon og det er og målet mitt. 

Fysisk aktivitet vil bedre oksygenopptaket og gi deg økt muskelmasse. Økt muskelmasse gir høyere hvileforbrenning, og kan dermed bidra til enda større vektnedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
39 minutter siden, Janus30 skrev:

Fysisk aktivitet vil bedre oksygenopptaket og gi deg økt muskelmasse. Økt muskelmasse gir høyere hvileforbrenning, og kan dermed bidra til enda større vektnedgang. 

Ok. Har vært ute å gått tur nå med sykepleier og lagd rundstykker, var god trim det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Tror ikke jeg har så mye fornuftig å komme med da jeg ikke har måttet slanke meg og jeg er hverken lege eller ernæringsfysiolog. 
 

Men sparemodus er ikke bare tull. Det har jeg erfart selv om jeg er undervektig, svært undervektig. Kanskje derfor vi ikke kan sammenligne, kanskje du ikke går i sparemodus da kroppen din har en del å ta av? Jeg når jo minstevekt før det går til lettere anoreksi, og da holder kroppen på alt den har og får en stund. Har ikke spiseforstyrrelse men hadde en tvangstanke om å bruke minst mulig penger og behandlet meg som om jeg hadde helvetesuka i militæret. Når jeg da begynte å spise normalt så økte vekten betraktelig de første dagene, nesten så jeg trodde det ville gå andre veien «fortsetter det like fort nå så er jeg lubben om et par mnd» men det roet seg. Beklager om du føler dette er irrelevant men kanskje det er litt nyttig.

 Ellers får den kanskje «panikk» fordi den plutselig ikke får mengden den er vant med. Jeg bare vet at når man slanker seg eller gjør en forandring uten inngrep (naturlig) så vil kroppen kjempe seg tilbake til det trygge kjente. Så når du mister vekt nokk til at man kan se det litt så blir kroppen «utrygg» og kanskje litt forvirret. Men min venninne har klart det etter å beholdt disiplinen. Hun opplevde det som deg, mistet motivasjonen fordi hun ikke gikk ned mer (trodde hun). Måtte bare kommer over den kneika at det går tregt. Raste heller bare opp. For første gang i sitt liv opplever hun at bunaden er for stor. Hun har holdt seg rekordlenge nå. 
 

streng diett funker ikke da du vil rase opp igjen når du begynner å spise normalt. Finn en måte du kan leve på resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Har vært ute å gått tur nå med sykepleier og lagd rundstykker, var god trim det :) 

Så bra! Det er viktig å komme seg ut i finværet når vi først har det.

Jeg tror det er viktig at du oppdager at det faktisk er mulig å føle glede over fysisk aktivitet. Det krever at du gjør noe du virkelig liker. Det blir ikke noe kjærlighetsforhold til mosjon hvis du bare holder på med ting du syns er drita kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 timer siden, Janus30 skrev:

Så bra! Det er viktig å komme seg ut i finværet når vi først har det.

Jeg tror det er viktig at du oppdager at det faktisk er mulig å føle glede over fysisk aktivitet. Det krever at du gjør noe du virkelig liker. Det blir ikke noe kjærlighetsforhold til mosjon hvis du bare holder på med ting du syns er drita kjedelig. 

Ja det er sant :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stjernestøv skrev:Jeg syns det er motiverende å se på bilder av meg selv da jeg var tynn,det er dit jeg vil igjen. Det er stor forskjell fra da og nå, ser det godt på bilder. Hvis noen tar bilder av meg nå kan jeg ikke tro at det er meg, at jeg har blitt så stor igjen. Må bare stå på videre. 

Uff her og. Fikk se et bilde hvor jeg trodde jeg var fin fra forrige helg, og jeg bare «hvem er det som sitter der og gliser?»😰

 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cilie skrev:

Uff her og. Fikk se et bilde hvor jeg trodde jeg var fin fra forrige helg, og jeg bare «hvem er det som sitter der og gliser?»😰

 

Her er det også uff og atter huff, men prøver å ta meg inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, cilie skrev:

Uff her og. Fikk se et bilde hvor jeg trodde jeg var fin fra forrige helg, og jeg bare «hvem er det som sitter der og gliser?»😰

 

Ja en føler seg ikke akkurat hjemme i kroppen 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, emilie321 skrev:

Her er det også uff og atter huff, men prøver å ta meg inn igjen. 

 

8 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja en føler seg ikke akkurat hjemme i kroppen 😮 

Nei, nå må jeg bare komme i gang med noe endring her  - blir deppa av å kommende nydelige, solrike helg. Har ikke!! lyst til å kle meg lettkledd nå. Og jeg som elsker å sole meg/bade/gå tynnkledd. - Og se ok ut. Så da igjen skjønner jeg ikke hvorfor dette ikke  overstyrer inntaket😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
57 minutter siden, cilie skrev:

 

Nei, nå må jeg bare komme i gang med noe endring her  - blir deppa av å kommende nydelige, solrike helg. Har ikke!! lyst til å kle meg lettkledd nå. Og jeg som elsker å sole meg/bade/gå tynnkledd. - Og se ok ut. Så da igjen skjønner jeg ikke hvorfor dette ikke  overstyrer inntaket😑

Ja jeg skammer meg nå over hvor langt det har gått,liker jo å kle meg lettkledd jeg og når jeg er tynn men liker ikke det nå. Og er så stor nå,men kan sitte på altanen da og nyte solen men blir ikke noe soling nei. Liker å bade jeg også men spørs om det blir det i sommer, tar i hvert fall ikke på bikini..må bli badedrakt da men føler meg så ukomfortabel nå. Ja det er til å bli deppa av,neste sommer vil jeg være tynn. Men vi må jo prøve å nyte denne sommeren også på et vis, vi er jo tross alt bare mennesker vi også. Må jo leve med å være stor denne sommeren her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, cilie skrev:

 

Nei, nå må jeg bare komme i gang med noe endring her  - blir deppa av å kommende nydelige, solrike helg. Har ikke!! lyst til å kle meg lettkledd nå. Og jeg som elsker å sole meg/bade/gå tynnkledd. - Og se ok ut. Så da igjen skjønner jeg ikke hvorfor dette ikke  overstyrer inntaket😑

Har tidligere prøvd å leve på et minimum av karbohydrater,  men det var ikke noe for meg. Nå skal jeg prøve en mellomting og å øke proteininntaket noe.

Jeg har fått mer angst og sliter litt mer siden koronatiltakene kom, men jeg håper det bedrer seg nå som tiltakene slippes opp.

Lurer på om noe av overspisingen nå kommer av røykeslutt,  men får jo i meg nikotin, så jeg vet ikke. Har nå vært uten røyk i 5 måneder.  

Vi kan bare ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...