Gå til innhold

Hvilken diagnose ville du valgt? :p


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du måtte ha en diagnose du skulle leve med..

Adhd? Schizofren? Bipolar? Asperger? ME?

hvem ville du ikke hatt av disse og hvorfor? 
 

 

Anonymkode: da0c1...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du måtte ha en diagnose du skulle leve med..

Adhd? Schizofren? Bipolar? Asperger? ME?

hvem ville du ikke hatt av disse og hvorfor? 
 

 

Anonymkode: da0c1...be5

Ville ikke hatt noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle helst ikke hatt noen diagnoser i det hele tatt jeg da, men hvis jeg absolutt må velge, ADHD. Men jeg har ikke ADHD og kan dermed ikke helt sette meg inn i hvor plagsomt det kan være. Men mange har jo god hjelp av medisiner og det å ha ADHD er ikke noe som går så sterkt ut over livet at man har lavt funksjonsnivå og ikke fungerer i hverdagen slik at man ender som psykiatripasient og ufør. 

Ut over det synes jeg egentlig ikke man skal rangere lidelser slik fordi en lidelse oppleves ulikt fra person til person. Det finnes feks de med schizofreni som lever helt verdige liv med riktig medisiner. Mens andre igjen er ikke fungerende i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD, har ADHD og får god hjelp av medisiner, så plages ikke så enormt mye av symptomene. Har bipolar også, noe som er mye verre. 

Anonymkode: 7131a...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal svare for "mannen i gata" så må det bli ADHD. Jeg kan ikke å se at det begrenser folk i samme grad som autisme eller ME. 

Ikke ta det som bagatellisering. I valget mellom pest og kolera velger jeg altså kolera. Det betyr ikke at jeg mener blodig diaré og livstruende væsketap er en bagatell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok valgt borderline. Fordi jeg syns som regel at de med borderline virker å leve normale velfungerende liv utenom de små "periodene sine". En med borderline klarer å skaffe seg partner, de får seg barn og selv om de ofte skaper seg ustabile relasjoner så har de fleste venner. Tror også få med borderline er så dårlig at de blir ufør pga den. Med forbehold at det ikke det ikke er snakk om de alvorligste tilfellene.

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok valgt borderline. Fordi jeg syns som regel at de med borderline virker å leve normale velfungerende liv utenom de små "periodene sine". En med borderline klarer å skaffe seg partner, de får seg barn og selv om de ofte skaper seg ustabile relasjoner så har de fleste venner. Tror også få med borderline er så dårlig at de blir ufør pga den. Med forbehold at det ikke det ikke er snakk om de alvorligste tilfellene.

Anonymkode: 4ca3a...018

Borderline er en diagnose som er forbundet med høyt lidelsestrykk. Det er klassifisert som en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Tror ikke du helt skjønner hvordan livet er for en person med den diagnosen. Det er selvsagt variabler her også, men for å få diagnosen skal en ha betydelige vansker i relasjoner og andre samfunnsmessige krav. Det eneste som er bra med borderline er jo at man faktisk kan bli frisk av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Borderline er en diagnose som er forbundet med høyt lidelsestrykk. Det er klassifisert som en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Tror ikke du helt skjønner hvordan livet er for en person med den diagnosen. Det er selvsagt variabler her også, men for å få diagnosen skal en ha betydelige vansker i relasjoner og andre samfunnsmessige krav. Det eneste som er bra med borderline er jo at man faktisk kan bli frisk av det. 

Nå var dette her MIN mening og hva jeg ville valgt så skjønner ikke hvorfor du absolutt må blande deg borti min mening.....

Dessuten så er de aller fleste diagnoser fobundet med høyt lidelsestrykk dersom en har diagnosen i en alvorlig grad, det er ikke noe spesielt med borderline. For jeg kjenner flere med den disgnosen og de er helt normale, lever normale a4 liv.....

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, Glitter skrev:

Borderline er en diagnose som er forbundet med høyt lidelsestrykk. Det er klassifisert som en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Tror ikke du helt skjønner hvordan livet er for en person med den diagnosen. Det er selvsagt variabler her også, men for å få diagnosen skal en ha betydelige vansker i relasjoner og andre samfunnsmessige krav. Det eneste som er bra med borderline er jo at man faktisk kan bli frisk av det. 

De påstod jeg hadde den diagnosen før og jeg har ikke den nå, men mulig den var feil for jeg var så ung. Alle ungdommer har vel borderline hehe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvem jeg ville hatt. Men kunne klart meg veldig godt uten borderline , den har ødelagt hele livet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var dette her MIN mening og hva jeg ville valgt så skjønner ikke hvorfor du absolutt må blande deg borti min mening.....

Dessuten så er de aller fleste diagnoser fobundet med høyt lidelsestrykk dersom en har diagnosen i en alvorlig grad, det er ikke noe spesielt med borderline. For jeg kjenner flere med den disgnosen og de er helt normale, lever normale a4 liv.....

Anonymkode: 4ca3a...018

Jeg blander meg ikke borti noen ting. Slapp av da. Jeg kom med en kommentar. Noe som ikke er så uvanlig på et diskusjonsforum. ;) Jeg kan bare ikke skjønne at du ville valgt borderline framfor ADHD. Men deg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Vet ikke helt hvem jeg ville hatt. Men kunne klart meg veldig godt uten borderline , den har ødelagt hele livet mitt. 

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du måtte ha en diagnose du skulle leve med..

Adhd? Schizofren? Bipolar? Asperger? ME?

hvem ville du ikke hatt av disse og hvorfor? 
 

 

Anonymkode: da0c1...be5

ADHD. Ikke så alvorlig, og det finnes meds.

Anonymkode: d7f3c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg blander meg ikke borti noen ting. Slapp av da. Jeg kom med en kommentar. Noe som ikke er så uvanlig på et diskusjonsforum. ;) Jeg kan bare ikke skjønne at du ville valgt borderline framfor ADHD. Men deg om det. 

Det er ikke om å gjøre  å få sine egne diagnoser (og ja, jeg regner med du har borderline siden du gikk sånn i forsvarsmodus..) til å fremstå som de verste å ha. Som sagt de jeg kjenner med borderline er fullt ut oppegående mennesker, så det er min mening og erfaring at det er en lite hemmende diagnose.

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, ISW skrev:

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Er helt enig i dette. Og hvor alvorlig rammet du er kommer ann på funksjonsnivået ditt...  

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ISW skrev:

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Ha ha ,morsom du. 

Anonymkode: a984f...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Hehe, det kan være et stort lidelsestrykk det, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ISW skrev:

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Dessuten har mange diagnoser et forløp man helt sikkert kan klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. vil i alle fall heller ha bipolar enn borderline.  Mye på grunn sv slik jeg tror mange med borderline blir møtt. Hva om jeg virkelig trenger innleggelse (det er ikke noe jeg går rundt og ønsker, men det har  nok vært det beste de tre gangene det har skjedd.  Verre enn alt må jo være inn en dag, og ut dagen etter? 

Og etter som jeg forstår fører borderline med seg vansker mer jevnt, mens ved bipolar har man liksom pauser i euthyme perioder. 

Jeg vet ikke hvordan det er å ha andre lidelser, enn bipolar og tourettes. Jeg greier meg. Nå er det nesten to år siden jeg har vært 100 prosent sykemeldt.

Men ny behandler har altså tatt fra meg den gode rusen  ved oppstemthet ved hjelp av quetiapin og mindre Venlafaxin. Kanskje ikke lov å si, men på en måte savner jeg sen rusfølelsen. Det er den aller beste rusfølelsen (av hva jeg har prøvd, som egentlig er bare alkohol og nikotin).

Man vet hva man har, men ikke hva man får..

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...