Gå til innhold

Hvilken diagnose ville du valgt? :p


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ville ihvertfall ikke hatt asperger. For det første er man født med autisme og det er ingen måte å behandle det på. Symptomtrykket og funksjonsfallet er høyt. Språk og ommunkasjonsvanskene gjør alle relasjoner vanskelig og man klarer f.eks ikke bygge vennskap. Mange autister er uføre kun pga aspergern i seg selv. Og mange lever ensomme og alene.

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle disse diagnosene kan føre til uførhet, problemer i relasjoner, rusproblemer, økt angst, depresjon og redusert livskvalitet. Noen får lettere forståelse og hjelp ut fra hvilken diagnose de har mens andre må kjempe mer for å bli hørt og forstått. Det å sammenligne lidelse er en uting. 

Anonymkode: 65053...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Marye skrev:

Da ville jeg valgt den jeg har, schizoaffektiv. For jeg er frisk med medisin 

Schizoaffektiv jeg også, men skulle gjerne vært det foruten. 

Anonymkode: 21b41...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ISW skrev:

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Er det virkelig ingen forskjell på alvorlighetsgraden av psykiatriske diagnoser? 

Folk kan dø av forkjølelse, og folk kan overleve ebola. Jeg vil allikevel påstå at ebola er en mer alvorlig diagnose enn forkjølelse.

En annen sak er at man kanskje ikke bør diskutere det siden det er et betent tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Grendel skrev:

Er det virkelig ingen forskjell på alvorlighetsgraden av psykiatriske diagnoser? 

Folk kan dø av forkjølelse, og folk kan overleve ebola. Jeg vil allikevel påstå at ebola er en mer alvorlig diagnose enn forkjølelse.

En annen sak er at man kanskje ikke bør diskutere det siden det er et betent tema.

Det er helt klart mer alvorlig å være schizofren enn å være redd for edderkopper, uavhengig av hvor godt behandlet man er. Schizofreni er en i seg selv potensielt invalidiserende lidelse, det er ikke fobi mot edderkopper.

Anonymkode: 21b41...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, ISW skrev:

Synes denne tråden er idiotisk. Alle diagnoser kommer i tillegg med en alvorlighetsgrad utfra hvor «hardt rammet» man er av den og hvor god behandling man får. Det kan være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper enn schizofreni som er velbehandlet.

Nei, det kan ikke være større lidelsestrykk i ekstrem angst for edderkopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Den gjennomsnittlige personen med schizofreni lider nok mer enn en med angst for edderkopper, men sistnevnte kan også være invalidiserende for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Villanda skrev:

Tja.. vil i alle fall heller ha bipolar enn borderline.  Mye på grunn sv slik jeg tror mange med borderline blir møtt. Hva om jeg virkelig trenger innleggelse (det er ikke noe jeg går rundt og ønsker, men det har  nok vært det beste de tre gangene det har skjedd.  Verre enn alt må jo være inn en dag, og ut dagen etter? 

Og etter som jeg forstår fører borderline med seg vansker mer jevnt, mens ved bipolar har man liksom pauser i euthyme perioder. 

Jeg vet ikke hvordan det er å ha andre lidelser, enn bipolar og tourettes. Jeg greier meg. Nå er det nesten to år siden jeg har vært 100 prosent sykemeldt.

Men ny behandler har altså tatt fra meg den gode rusen  ved oppstemthet ved hjelp av quetiapin og mindre Venlafaxin. Kanskje ikke lov å si, men på en måte savner jeg sen rusfølelsen. Det er den aller beste rusfølelsen (av hva jeg har prøvd, som egentlig er bare alkohol og nikotin).

Man vet hva man har, men ikke hva man får..

 

Jeg kan av erfaring si at hypomani kan minne om rusopplevelsen man får av MDMA. 

Anonymkode: 7131a...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart mer alvorlig å være schizofren enn å være redd for edderkopper, uavhengig av hvor godt behandlet man er. Schizofreni er en i seg selv potensielt invalidiserende lidelse, det er ikke fobi mot edderkopper.

Anonymkode: 21b41...8c9

Nei, det finnes alvorlighetsgrader av alle psykdommer. Og hvor alvorlig rammet du er kommer ann på det generelle funksjonsnivået ditt. 

F.eks en med edderkoppforbi kan være så invalidert av fobien sin mot edderkopper at de ikke tørr å gå ut døren en gang fordi de tenker det er masse edderkopper der, de klarer kanskje ikke sove fordi de må hele tiden sjekke etter edderkopper osv, teit eksempel det der med edderkoppfobi, men du skjønner greia.

Mens en med schizofreni kan faktisk være ganske så vekfungerende og klarer å leve et a4 liv med partner, barn, venner og jobb. 

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det finnes alvorlighetsgrader av alle psykdommer. Og hvor alvorlig rammet du er kommer ann på det generelle funksjonsnivået ditt. 

F.eks en med edderkoppforbi kan være så invalidert av fobien sin mot edderkopper at de ikke tørr å gå ut døren en gang fordi de tenker det er masse edderkopper der, de klarer kanskje ikke sove fordi de må hele tiden sjekke etter edderkopper osv, teit eksempel det der med edderkoppfobi, men du skjønner greia.

Mens en med schizofreni kan faktisk være ganske så vekfungerende og klarer å leve et a4 liv med partner, barn, venner og jobb. 

Anonymkode: 4ca3a...018

Ja, det var et teit eksempel.

Anonymkode: 657d6...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, ISW skrev:

Altså: Den gjennomsnittlige personen med schizofreni lider nok mer enn en med angst for edderkopper, men sistnevnte kan også være invalidiserende for noen. 

Jeg syns ikke det kan sammenlignes og tror ikke de fleste lever godt med schizofreni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det finnes alvorlighetsgrader av alle psykdommer. Og hvor alvorlig rammet du er kommer ann på det generelle funksjonsnivået ditt. 

F.eks en med edderkoppforbi kan være så invalidert av fobien sin mot edderkopper at de ikke tørr å gå ut døren en gang fordi de tenker det er masse edderkopper der, de klarer kanskje ikke sove fordi de må hele tiden sjekke etter edderkopper osv, teit eksempel det der med edderkoppfobi, men du skjønner greia.

Mens en med schizofreni kan faktisk være ganske så vekfungerende og klarer å leve et a4 liv med partner, barn, venner og jobb. 

Anonymkode: 4ca3a...018

Det er helt idiotisk å ta to grupper og så ta de få friskeste i den alvorlig syke gruppen og sammenligne med de få dårligste blant de som har en mindre alvorlig sykdom. Det gir ingen mening når det er hvordan de fleste innenfor en gruppe har det en må se på vis en absolut  må sammenligne. Vis en tenker sånn  som det tenkes her så er influensa mer alvorlig enn kreft og da ,for mange dør av influensa og mange blir friske av kreft.

Det er dessuten god behandling for fobier og de er uten livslange bruk av medisiner som er fullt av bivirkninger.  Ikke har jeg lest noe sted at fobier gjør folk hjemløse eller forkorter levetiden med mange år heller. 

Anonymkode: a984f...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt idiotisk å ta to grupper og så ta de få friskeste i den alvorlig syke gruppen og sammenligne med de få dårligste blant de som har en mindre alvorlig sykdom. Det gir ingen mening når det er hvordan de fleste innenfor en gruppe har det en må se på vis en absolut  må sammenligne. Vis en tenker sånn  som det tenkes her så er influensa mer alvorlig enn kreft og da ,for mange dør av influensa og mange blir friske av kreft.

Det er dessuten god behandling for fobier og de er uten livslange bruk av medisiner som er fullt av bivirkninger.  Ikke har jeg lest noe sted at fobier gjør folk hjemløse eller forkorter levetiden med mange år heller. 

Anonymkode: a984f...fde

Hvorfor skulle schizofreni gjøre folk hjemløse? Nå tror jeg du snakker om schizofrene RUSMISBRUKERE.

Dessuten så jo angst og fobier kan absolutt forkorte levetiden til folk. Har du ikke hørt om at stress og bekymring er noe av det farligeste for oss? Det kan gi hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. Sosial angst gjør at folk lever isolert, og ensom er også noe av det som er regnet som det farligste for oss.

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle schizofreni gjøre folk hjemløse? Nå tror jeg du snakker om schizofrene RUSMISBRUKERE.

Dessuten så jo angst og fobier kan absolutt forkorte levetiden til folk. Har du ikke hørt om at stress og bekymring er noe av det farligeste for oss? Det kan gi hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. Sosial angst gjør at folk lever isolert, og ensom er også noe av det som er regnet som det farligste for oss.

Anonymkode: 4ca3a...018

Er det noen som lever med høy grad av angst og stress så er det mennesker med schizofreni, kanskje derfor de er mer rammet av hjertet og karsykdommer enn resten av befolkningen. Folk med schizofreni lever i gjennomsnitt 10 år kortere enn resten av befolkningen,  har aldri lest noe sted at det samme gjelder for angst pasienter.   Sosial isolasjon er et symptom  på schizofreni... 

Og hjemløshet er vanlig blant mennesker med schizofreni, ikke så mange i Norge da ,for her har alle rett på tak over hodet.  Men du skal ikke så langt unna, England for eksempel. Og nei det er ikke rusmisbruk, det er det at folk med schizofreni oftest ikke klarer å holde en jobb og da har de ingen penger å betale leie for. Og ofte har dårlig bo evne, mange klarer ikke å holde det rent og ryddig, da er det få som ønsker å  ha de boende.   Så er det en del med schizofreni som er rusmisbrukere, de misbruker rus i et forsøk på å håndtere symptomer, det er det også  mange andre med psykiske problemer som gjør. 

 

 

Anonymkode: a984f...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt idiotisk å ta to grupper og så ta de få friskeste i den alvorlig syke gruppen og sammenligne med de få dårligste blant de som har en mindre alvorlig sykdom. Det gir ingen mening når det er hvordan de fleste innenfor en gruppe har det en må se på vis en absolut  må sammenligne. Vis en tenker sånn  som det tenkes her så er influensa mer alvorlig enn kreft og da ,for mange dør av influensa og mange blir friske av kreft.

Det er dessuten god behandling for fobier og de er uten livslange bruk av medisiner som er fullt av bivirkninger.  Ikke har jeg lest noe sted at fobier gjør folk hjemløse eller forkorter levetiden med mange år heller. 

Anonymkode: a984f...fde

Ja, jeg skjønner at du tok det fryktelig tungt det jeg skrev. Schizofrene har det vanskelig og fortjener trygden sin og alt sånt, det er ikke det jeg mener. 
 

Poenget mitt er at det er helt umulig å si at den eller den diagnosen er bedre eller verre enn en annen, fordi det er ekstremt individuelt hvor sterkt den enkelte er rammet av sykdommen. Bare se på depresjon, som kan være i intervallet kortvarig og mild, til langvarig og livstruende på grunn av næringsvegring eller selvmordsfare. Da kan depresjon enten være en mild eller alvorlig sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det noen som lever med høy grad av angst og stress så er det mennesker med schizofreni, kanskje derfor de er mer rammet av hjertet og karsykdommer enn resten av befolkningen. Folk med schizofreni lever i gjennomsnitt 10 år kortere enn resten av befolkningen,  har aldri lest noe sted at det samme gjelder for angst pasienter.   Sosial isolasjon er et symptom  på schizofreni... 

Og hjemløshet er vanlig blant mennesker med schizofreni, ikke så mange i Norge da ,for her har alle rett på tak over hodet.  Men du skal ikke så langt unna, England for eksempel. Og nei det er ikke rusmisbruk, det er det at folk med schizofreni oftest ikke klarer å holde en jobb og da har de ingen penger å betale leie for. Og ofte har dårlig bo evne, mange klarer ikke å holde det rent og ryddig, da er det få som ønsker å  ha de boende.   Så er det en del med schizofreni som er rusmisbrukere, de misbruker rus i et forsøk på å håndtere symptomer, det er det også  mange andre med psykiske problemer som gjør. 

 

 

Anonymkode: a984f...fde

Ja, sosial isolasjon er et symptom ved schizofreni og psykose, men etter hva jeg har hørt så er det de aller færreste med denne diagnosen som faktisk isolerer seg. Ihvertfall hvis man skal se på de med schizofreni her inne på dol så virker det som om alle har (eller i det minste har hatt) partner, de har også barn og venner. Så ikke mye til isolering hos dem.. igjen så må man se ann alvorlighetsgraden og funksjonsnivået om man skal se hvem som har verst liv. 

Da mener jeg at de med sosial angst der faktisk ALLE med den diagnosen unngår mennesker (i litt varierende grad selvsagt), men de har fryktelig vanskelig med sosiale situasjoner og isolerer seg dermed og blir ensomme som igjen da kan føre til hjerteproblemer osv.

Anonymkode: 4ca3a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, ISW skrev:

Ja, jeg skjønner at du tok det fryktelig tungt det jeg skrev. Schizofrene har det vanskelig og fortjener trygden sin og alt sånt, det er ikke det jeg mener. 
 

Poenget mitt er at det er helt umulig å si at den eller den diagnosen er bedre eller verre enn en annen, fordi det er ekstremt individuelt hvor sterkt den enkelte er rammet av sykdommen. Bare se på depresjon, som kan være i intervallet kortvarig og mild, til langvarig og livstruende på grunn av næringsvegring eller selvmordsfare. Da kan depresjon enten være en mild eller alvorlig sykdom. 

Sykdommer må ses på gruppenivå, altså hva som er det mest vanlige for en gruppe vis en skal kunne diskutere opp imot en annen gruppe.  Det forstår du sikkert.  Så kan en si at det er forskjell innenfor gruppen med det er noe annet en å diskutere grupper opp imot hverandre. 

Så på gruppenivå er de med schizofreni sykere enn de med fobier, sånn er det bare.

Jeg tar ingenting du skriver tungt ,skal mer til enn det , så det skal du ikke tenke på, skriv i vei.

Anonymkode: a984f...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sosial isolasjon er et symptom ved schizofreni og psykose, men etter hva jeg har hørt så er det de aller færreste med denne diagnosen som faktisk isolerer seg. Ihvertfall hvis man skal se på de med schizofreni her inne på dol så virker det som om alle har (eller i det minste har hatt) partner, de har også barn og venner. Så ikke mye til isolering hos dem.. igjen så må man se ann alvorlighetsgraden og funksjonsnivået om man skal se hvem som har verst liv. 

Da mener jeg at de med sosial angst der faktisk ALLE med den diagnosen unngår mennesker (i litt varierende grad selvsagt), men de har fryktelig vanskelig med sosiale situasjoner og isolerer seg dermed og blir ensomme som igjen da kan føre til hjerteproblemer osv.

Anonymkode: 4ca3a...018

Kanskje er ikke de med schizofreni her inne representative da jeg vil tro at i alle fall mange med denne lidelsen ikke har partner eller barn. Sosial angst kan være hemmende, men som annen angst så kan den behandles og behøver ikke å være en livslang lidelse.

Anonymkode: 21b41...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, ISW skrev:

Ja, jeg skjønner at du tok det fryktelig tungt det jeg skrev. Schizofrene har det vanskelig og fortjener trygden sin og alt sånt, det er ikke det jeg mener. 
 

Poenget mitt er at det er helt umulig å si at den eller den diagnosen er bedre eller verre enn en annen, fordi det er ekstremt individuelt hvor sterkt den enkelte er rammet av sykdommen. Bare se på depresjon, som kan være i intervallet kortvarig og mild, til langvarig og livstruende på grunn av næringsvegring eller selvmordsfare. Da kan depresjon enten være en mild eller alvorlig sykdom. 

og alt sånt??? Hva alt sånt?

Anonymkode: 657d6...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...