Gå til innhold

Hvilken diagnose ville du valgt? :p


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du syns at bipolar er en lett psykisk lidelse å leve med?

Spør kun fordi jeg ikke aner. Men bipolar er kanskje en diagnose som kun er ille i små perioder og ellers er man helt normal..?

Anonymkode: 4ca3a...018

Nei, det var ikke det jeg prøvde å si. Noen blir veldig syke mens andre klarer seg bra. Noen blir kreative uten å miste all kontroll, og kan bruke dette positivt. Hvis de depressive periodene ikke er så voldsomme kan det være mulig å fungere bra hvis man lever på en fornuftig og noenlunde regelmessig måte og ikke tyr til rus for å takle livet. Det var denne varianten jeg hadde i tankene da jeg svarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
23 timer siden, Eva Sofie skrev:

Selvsagt må man ta hensyn til en sykdom, men dette gjelder jo enten den er fysisk eller psykisk, men jeg ser ikke at det nødvendigvis er så begrensende. Jeg tenker at dette er noe alle må gjøre i større eller mindre grad. Selv må jeg ta hensyn til at jeg ikke kan gå lenger enn 100 m. og at jeg kan få epilepsianfall litt her og der, men da tilrettelegger jeg heller hverdagen min ut ifra det. Jeg har aldri sett på det som noe hinder, men er glad for at jeg får til det jeg faktisk får til og er glad det finnes medisiner. Hadde jeg bare hatt psykiske problemer å stri med, skulle jeg ha vært glad for det.

Føler det samme som deg, da jeg bare hadde psyken å tenke på gikk det greit, men etter at jeg fikk kroniske fysiske problemer ble det værre. Vet ikke hvilken psykiatrisk diagnose jeg ville ha foretrukket, men tror ikke så mye på at velbehandlet schizofreni har et mindre lidelsestrykk enn uttalt frykt for edderkopper, for med alvorlige sinnslidelser vil man ofte se et brått funksjonsfall i dårlige perioder. Jeg er inne i en dårlig periode nå som sagt på grunn av fysiske problemer som kommer i tillegg til alt psykisk, og da opplever jeg funksjonsfall.  

Anonymkode: 21b41...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om andre diagnoser, men kompleks PTSD er det verste jeg vet. For det første så vet du ikke hvorfor du sliter med det du sliter med, du bare sliter og er trist for det meste. For det andre medisiner kun hjelper mot symptomene, altså ikke selve traumene. Så du må gå rundt å slite hele livet fordi noen tenkte det er en lur ide å være slem med deg.

Anonymkode: b6775...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mani uten bipolar depresjon, skulle ønske jeg levde i en lykkerus hele tiden istedenfor å gå rundt og føle meg knust av sorg. 

Anonymkode: 5a47f...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mani uten bipolar depresjon, skulle ønske jeg levde i en lykkerus hele tiden istedenfor å gå rundt og føle meg knust av sorg. 

Anonymkode: 5a47f...035

En skikkelig mani kan være vel så jævlig som en depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye over spørsmålet og lurt på om jeg i det hele tatt skulle svare på det. Jeg kommer til slutt med et svar :) 

Tja, misforstå meg nå rett, aller helst ville jeg ikke hatt noen lidelse, men jeg synes faktisk ikke jeg har det så ille med min egen lidelse som er PTSD og dissosiativ lidelse selv om det er en alvorlig dissosiativ lidelse og jeg er ifølge psykologen alvorlig syk, men har på tross av det et høyt funksjonsnivå. Jeg er fornøyd med det livet jeg har, selv om dissosiasjonen har påvirket meg fysisk og psykisk. Jeg styres nok mer enn jeg er klar over i hverdagen av lidelsene mine, for jeg blir overrasket over mine egne handlingsmønster gjennom å bli bevisstgjort på de gjennom terapi og ser at de har sammenheng med det jeg har opplevd i livet. Som for eksempel det lille at jeg aldri har hendene mine helt utstrakt, fant vi ut av hadde en forklaring gjennom terapien. Hverdagen er full av store og små slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 31.5.2020 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Nå var dette her MIN mening og hva jeg ville valgt så skjønner ikke hvorfor du absolutt må blande deg borti min mening.....

Dessuten så er de aller fleste diagnoser fobundet med høyt lidelsestrykk dersom en har diagnosen i en alvorlig grad, det er ikke noe spesielt med borderline. For jeg kjenner flere med den disgnosen og de er helt normale, lever normale a4 liv.....

Anonymkode: 4ca3a...018

De er helt normale... De får jo diagnosen da det er flere personlighetstrekk som ikke er innfor normalen. En forstyrrelse...

Dette er en lidelse med høyt symptomtrykk og hvis ikke det er du som har lidelsen så vet du vel strengt tatt ikke hvordan de opplever det. Det er mange veldig syke mennesker som lever a4 liv. Faktisk så er det mange med ulike psykiske lidelser som Må leve et a4 liv for å fungere. 

Anonymkode: f5595...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.6.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Du syns at bipolar er en lett psykisk lidelse å leve med?

Spør kun fordi jeg ikke aner. Men bipolar er kanskje en diagnose som kun er ille i små perioder og ellers er man helt normal..?

Anonymkode: 4ca3a...018

Kravet for å få diagnosen er å ha hatt en depresjon og en hypoman/mani i løpet av livet. Noen har en eller to perioder i livet, og det kan jo være hardt de to periodene og fint resten. Andre kan være syk mesteparten av tiden. 

Jeg var veldig syk i tenårene, også hadde jeg ti år uten noen episoder, men så har jeg hatt flere episoder i året i flere år. Så det er jo varierende.. 

Anonymkode: f5595...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kravet for å få diagnosen er å ha hatt en depresjon og en hypoman/mani i løpet av livet. Noen har en eller to perioder i livet, og det kan jo være hardt de to periodene og fint resten. Andre kan være syk mesteparten av livet. 

Anonymkode: f5595...45e

Det er kravene ja, men man får ikke nødvendigvis diagnosen av den grunn. Jeg har hatt hyppmani tre ganger og utallige depresjoner, men de mener absolutt at oppstemtheten er en del av min personlighetsfungering (borderline) og at jeg i tillegg har tilbakevendende depressiv lidelse.

Forstår meg ikke helt på det, men er vel ikke alt som skal forstås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...