Gå til innhold

Krystallsyke som ikke kan påvises hos fastlegen - råd?


tonie

Anbefalte innlegg

Mye tyder på at det er det jeg har. Problemet er at svimmelheten stort sett bare kommer når jeg ligger ned lenge, som om natten. Jeg våkner et par ganger hver natt fordi jeg har snudd meg i sengen og satt i gang en svimmelhetsepisode. Rommet spinner i stor fart, øynene liksom strammer seg, og jeg blir så kvalm at jeg må kaste opp. 

På dagtid er det bare nå og da at det spinner, og da blir ikke episodene så kraftige som om natten. Jeg er bare småsvimmel og kvalm. Hos fastlegen får jeg ikke antydning til en slik episode, men hun sier hun må se det for å vite hvilken vei øynene mine går hvis hun skal stille diagnose selv om hun er rimelig sikker på at det er krystallsyke jeg har. Så jeg må bare vente og se, men nå er jeg sliten av dårlig nattesøvn og denne kvalmen som holder seg stort sett hele dagen. Jeg tør ikke å kjøre bil i tilfelle det plutselig setter i gang igjen. Legen tipset meg om noen øvelser som jeg gjør flere ganger daglig, men det har ikke hjulpet. Jeg har hatt det sånn i flere uker nå, og det har verken blitt bedre eller verre.

Hva gjør jeg nå? Noen her som har blitt bra av krystallsyke uten behandling eller har tips om noe som kan hjelpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, tonie skrev:

Mye tyder på at det er det jeg har. Problemet er at svimmelheten stort sett bare kommer når jeg ligger ned lenge, som om natten. Jeg våkner et par ganger hver natt fordi jeg har snudd meg i sengen og satt i gang en svimmelhetsepisode. Rommet spinner i stor fart, øynene liksom strammer seg, og jeg blir så kvalm at jeg må kaste opp. 

På dagtid er det bare nå og da at det spinner, og da blir ikke episodene så kraftige som om natten. Jeg er bare småsvimmel og kvalm. Hos fastlegen får jeg ikke antydning til en slik episode, men hun sier hun må se det for å vite hvilken vei øynene mine går hvis hun skal stille diagnose selv om hun er rimelig sikker på at det er krystallsyke jeg har. Så jeg må bare vente og se, men nå er jeg sliten av dårlig nattesøvn og denne kvalmen som holder seg stort sett hele dagen. Jeg tør ikke å kjøre bil i tilfelle det plutselig setter i gang igjen. Legen tipset meg om noen øvelser som jeg gjør flere ganger daglig, men det har ikke hjulpet. Jeg har hatt det sånn i flere uker nå, og det har verken blitt bedre eller verre.

Hva gjør jeg nå? Noen her som har blitt bra av krystallsyke uten behandling eller har tips om noe som kan hjelpe? 

Er det disse øvelsene du gjør? https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tonie skrev:

Mye tyder på at det er det jeg har. Problemet er at svimmelheten stort sett bare kommer når jeg ligger ned lenge, som om natten. Jeg våkner et par ganger hver natt fordi jeg har snudd meg i sengen og satt i gang en svimmelhetsepisode. Rommet spinner i stor fart, øynene liksom strammer seg, og jeg blir så kvalm at jeg må kaste opp. 

På dagtid er det bare nå og da at det spinner, og da blir ikke episodene så kraftige som om natten. Jeg er bare småsvimmel og kvalm. Hos fastlegen får jeg ikke antydning til en slik episode, men hun sier hun må se det for å vite hvilken vei øynene mine går hvis hun skal stille diagnose selv om hun er rimelig sikker på at det er krystallsyke jeg har. Så jeg må bare vente og se, men nå er jeg sliten av dårlig nattesøvn og denne kvalmen som holder seg stort sett hele dagen. Jeg tør ikke å kjøre bil i tilfelle det plutselig setter i gang igjen. Legen tipset meg om noen øvelser som jeg gjør flere ganger daglig, men det har ikke hjulpet. Jeg har hatt det sånn i flere uker nå, og det har verken blitt bedre eller verre.

Hva gjør jeg nå? Noen her som har blitt bra av krystallsyke uten behandling eller har tips om noe som kan hjelpe? 

Hos meg forsvant det av seg selv etter noen tid, men det er sikkert lurt å gjøre øvelsene som Frosken linker til for å få litt fortgang i saken😉

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, bibben said:

Hos meg forsvant det av seg selv etter noen tid, men det er sikkert lurt å gjøre øvelsene som Frosken linker til for å få litt fortgang i saken😉

Lykke til!

Takk, bibben:) Husker du hvor lang tid det tok før du merket bedring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ga seg etter en måneds tid. Det gled liksom over av seg selv hvor «anfallene» kom sjeldnere og sjeldnere😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, tonie skrev:

Mye tyder på at det er det jeg har. Problemet er at svimmelheten stort sett bare kommer når jeg ligger ned lenge, som om natten. Jeg våkner et par ganger hver natt fordi jeg har snudd meg i sengen og satt i gang en svimmelhetsepisode. Rommet spinner i stor fart, øynene liksom strammer seg, og jeg blir så kvalm at jeg må kaste opp. 

På dagtid er det bare nå og da at det spinner, og da blir ikke episodene så kraftige som om natten. Jeg er bare småsvimmel og kvalm. Hos fastlegen får jeg ikke antydning til en slik episode, men hun sier hun må se det for å vite hvilken vei øynene mine går hvis hun skal stille diagnose selv om hun er rimelig sikker på at det er krystallsyke jeg har. Så jeg må bare vente og se, men nå er jeg sliten av dårlig nattesøvn og denne kvalmen som holder seg stort sett hele dagen. Jeg tør ikke å kjøre bil i tilfelle det plutselig setter i gang igjen. Legen tipset meg om noen øvelser som jeg gjør flere ganger daglig, men det har ikke hjulpet. Jeg har hatt det sånn i flere uker nå, og det har verken blitt bedre eller verre.

Hva gjør jeg nå? Noen her som har blitt bra av krystallsyke uten behandling eller har tips om noe som kan hjelpe? 

Sliter selv med det samme. Har begynt hos en kiropraktor som jobber mye med krystallsyken.  Hos meg så han heller ikke noe på øynene, men han sa at det ikke var uvanlig.  

Jeg fikk det i januar,  men har ikke så ofte og kraftige anfall lengre. Så egentlig regner jeg med at det går over av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, bibben said:

Jeg tror det ga seg etter en måneds tid. Det gled liksom over av seg selv hvor «anfallene» kom sjeldnere og sjeldnere😃

Da håper jeg det går sånn her også. I dag har det faktisk vært litt bedre enn i helgen, men jeg har gått rundt som en blanding av snegle og pingvin for å ikke svinge for brått på hodet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, emilie321 said:

Sliter selv med det samme. Har begynt hos en kiropraktor som jobber mye med krystallsyken.  Hos meg så han heller ikke noe på øynene, men han sa at det ikke var uvanlig.  

Jeg fikk det i januar,  men har ikke så ofte og kraftige anfall lengre. Så egentlig regner jeg med at det går over av seg selv. 

Godt å høre at du sakte men sikkert blir bedre. Hva gjør kiropraktoren? Jeg synes det høres direkte skremmende ut med knekking når man har det som verst med krystallsyke, men de går kanskje litt mer forsiktig fram? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonie skrev:

Godt å høre at du sakte men sikkert blir bedre. Hva gjør kiropraktoren? Jeg synes det høres direkte skremmende ut med knekking når man har det som verst med krystallsyke, men de går kanskje litt mer forsiktig fram? 

Han går veldig forsiktig fram. Det er faktisk ikke noe knekking i det hele tatt, bare forsiktige bevegelser med hodet.

Håper inderlig at du snart blir bedre, for det er svært ubehagelig når det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tonie skrev:

Da håper jeg det går sånn her også. I dag har det faktisk vært litt bedre enn i helgen, men jeg har gått rundt som en blanding av snegle og pingvin for å ikke svinge for brått på hodet 😂

LOL🙃!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2020 at 9:05 PM, emilie321 said:

Han går veldig forsiktig fram. Det er faktisk ikke noe knekking i det hele tatt, bare forsiktige bevegelser med hodet.

Håper inderlig at du snart blir bedre, for det er svært ubehagelig når det står på.

Takk for det, det håper jeg også. Hvis ikke skal jeg også vurdere kiropraktor. Fortsatt god bedring til deg også:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Logisktenkning

Jeg fikk krystallsyken for noen dager siden. Jeg har siden da snakket med 3 forskjellige leger og 1 kiropraktor. Alle legene jeg snakket med hadde ikke noe bra å si. De sa bare at jeg skal vente og se for det kan gå over av seg selv etter noen dager. Men hvordan kan det gå over av seg selv? oppløses bare krystallene helt plutselig? dette var noe jeg spurte kiropraktoren om og hun svarte at det kan gå over av seg selv hvis hodet beveger seg og krystallene faller tilfeldig tilbake på plass. Så da spurte jeg om jeg kan forverre det ved å gjøre noen øvelser. Da svarte hun at det ikke går ann å forverre det. 

Dette var gode nyheter og viktig kunnskap. Så jeg begynte å tenke logisk over sykdommen. Hos meg skjedde det da jeg la meg kjappt ned i senga skrått på høyre skulder. Denne kunnskapen skulle være grunnlaget for å fikse det. Jeg hadde også sett på https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling/ at det fantes en egen behandling og jeg testet ut dette i går. Da jeg la meg ned på venstre side fikk jeg et lite anfall, men da jeg la meg ned på høyre side fikk jeg et kraftigere anfall. Dette ga jo mening siden alt startet da jeg falt på høyre side. Så da tenkte jeg; er det ikke logisk at jeg skal ta motsatt bevegelse av det som utløste det? så det jeg gjorde med øvelsen var å bare falle ned på venstre side. Jeg hjalp også litt ekstra til med å kaste hodet bakover til venstre som i en nakkesleng (varm opp nakken før du gjør dette), før jeg kastet kroppen kjappt ned til venstre i senga. Dette gjorde jeg 6 ganger og etter det har jeg ikke kjent noe som helst til svimmelhet eller ørhet. Dette var en sykt stor lettelse fordi krystallsyken kan være både skummelt og ekstremt ubehagelig. Jeg fortsetter å gjøre denne øvelsen 3 ganger daglig med 6 reps, i tilfelle det ligger noe igjen der. Jeg kommer nok til å slutte med øvelsen om 2-3 dager, for da føler jeg meg sikker på at alt er bra igjen. 

Hva har jeg lært av denne opplevelsen?

1. Ikke stol blindt på leger, rask behandling er som regel alltid viktig! Hvorfor skal du være svimmel i flere dager hvis du kan fikse det på 15 min?
2. Ikke drikk kaffe når du har krystallsyken, det ble 1000 ganger verre.
3. Få i deg vitamin-D, kalsium og VItamin K2 tilskudd for å forebygge at det skal skje igjen. Ottolittene er laget av kalsium og Vitamin K2 frakter kalsiumet dit det skal.
4. Hvis hjemme øvelsen ikke funker, så ikke vær redd. Det finnes klinikker med behandlig og det forskes på spreng rundt denne sykdommen nå fordi det har blitt så vanlig.

Håper virkelig min opplevelse og lærdom av dette kan hjelpe dere som har fått krystallsyken. Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...