Gå til innhold

«de roper ut mot en rasisme som ikke eksisterer i Norge»

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Tilsvarende har jeg de siste ukene sett i det facebookforumet som gjelder for området jeg bor i. Dersom ungdom lager mer lyd enn folk liker, så blir kritikken mye krassere dersom ungdommene ikke er hvite i huden. 

Vil bare advare å legge for stor vekt på egne erfaringer (og andres), en blir utsatt for biaser også der, ikke bare når en skal velge naboer. Dersom du f.eks tror at nordmenn er rasistiske vil du hele tiden finne "bevis" på det, bevis som dersom du ikke trodde nordmenn var rasistiske ville sett mer ut som tilfeldigheter

Du vil da kanskje føle ahhh nå har jeg endelig funnet sannheten, det var nok mye rasisme her hele tiden jeg bare ikke så det, men det kan like gjerne være motsatt, at det ikke er rasisme fortsatt men siden du fokuserer mer på rase legger du ekstra merke til det når noe rammer "svarte" og mindre merke til det når noe dumt rammer hvite, dermed får du "bekreftet" din forutinntatte holdning, mens du egentlig ikke er blitt noe klokere på saken. Confirmation bias heter det.

En fare med dette er at det er selvforsterkende, er derfor det er så farlig med ekkokamre, alle blir radikaliserte i sine båser. Jeg tror derfor biaser vil øke ikke minske fremover, og det er synd selvsagt, men virker ikke som noen ser problemet, og da er jeg ende sikrere på at ingen finner en løsning, og da blir det nok mange demonstrasjoner fremover, til evig tid sånn ca. Så får vi håpe de finner en vaksine ihvertfall.

Anonymkode: deedf...3db

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare advare å legge for stor vekt på egne erfaringer (og andres), en blir utsatt for biaser også der, ikke bare når en skal velge naboer. Dersom du f.eks tror at nordmenn er rasistiske vil du hele tiden finne "bevis" på det, bevis som dersom du ikke trodde nordmenn var rasistiske ville sett mer ut som tilfeldigheter

Du vil da kanskje føle ahhh nå har jeg endelig funnet sannheten, det var nok mye rasisme her hele tiden jeg bare ikke så det, men det kan like gjerne være motsatt, at det ikke er rasisme fortsatt men siden du fokuserer mer på rase legger du ekstra merke til det når noe rammer "svarte" og mindre merke til det når noe dumt rammer hvite, dermed får du "bekreftet" din forutinntatte holdning, mens du egentlig ikke er blitt noe klokere på saken. Confirmation bias heter det.

En fare med dette er at det er selvforsterkende, er derfor det er så farlig med ekkokamre, alle blir radikaliserte i sine båser. Jeg tror derfor biaser vil øke ikke minske fremover, og det er synd selvsagt, men virker ikke som noen ser problemet, og da er jeg ende sikrere på at ingen finner en løsning, og da blir det nok mange demonstrasjoner fremover, til evig tid sånn ca. Så får vi håpe de finner en vaksine ihvertfall.

Selvfølgelig foregår det rasisme i dette landet. Å i det hele tatt bruke begrepet confirmation bias i denne sammenheng blir i mine øyne helt absurd. 

AnonymBruker
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Selvfølgelig foregår det rasisme i dette landet. Å i det hele tatt bruke begrepet confirmation bias i denne sammenheng blir i mine øyne helt absurd. 

Jeg siktet mest til det jeg siterte, (det er confirmation bias som fører til den konklusjonen basert på det på facebook), jeg er enig i at det foregår noe rasisme i Norge ja (i alle retninger, og på alle plan). Men for å vurdere omfanget av noe, særlig i forhold til andre ting, må vi være forsiktig med biaser, ellers lander du fort på feil konklusjon.

Alle har biaser, og det påvirker vår opplevelse av alt, inklusiv meg, og deg. Sånn er mennesker. Men vi må forsøke å unngå å la det ødelegge for andre så langt som mulig

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siktet mest til det jeg siterte, (det er confirmation bias som fører til den konklusjonen basert på det på facebook), jeg er enig i at det foregår noe rasisme i Norge ja (i alle retninger, og på alle plan). Men for å vurdere omfanget av noe, særlig i forhold til andre ting, må vi være forsiktig med biaser, ellers lander du fort på feil konklusjon.

Alle har biaser, og det påvirker vår opplevelse av alt, inklusiv meg, og deg. Sånn er mennesker. Men vi må forsøke å unngå å la det ødelegge for andre så langt som mulig

Problemet er at det du siterte ikke er noe spesielt unikt, hudfarge er problematisk også i 2020. Jeg ble derfor forbauset over bruken av "confirmation bias" i akkurat denne sammenhengen.

Annonse

5 timer siden, XbellaX skrev:

men valg foregår innenfor rammer, ikke sant? Og de rammene kan i blant være så trange at kriminalitet anses som eneste utvei for å klare seg for enkelte. Det er ikke så enkelt som å si at det handler om umodenhet og mangel på forståelse for samfunnet. 

Helt enig.

Vi vet jo at ved fattigdom så øker kriminaliteten. Det er ikke så enkelt at en bare trenger mat til å overleve. Det å leve er så mye mer

AnonymBruker
30 minutter siden, emilie321 skrev:

Helt enig.

Vi vet jo at ved fattigdom så øker kriminaliteten. Det er ikke så enkelt at en bare trenger mat til å overleve. Det å leve er så mye mer

Det gir ingen rett til å bedrive kriminalitet.

Anonymkode: 3b0ed...100

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gir ingen rett til å bedrive kriminalitet.

Det er jeg helt enig i, men nå er det nå en gang sånn da.  Derfor bør et samfunn jobbe for at det skal være minst mulig fattigdom. Og lista er lang på hvilke virkemidler en har for å påvirke i riktig retning , bl.a inkludering i arbeidsliv, skole og fritids aktiviteter.

AnonymBruker
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er jeg helt enig i, men nå er det nå en gang sånn da.  Derfor bør et samfunn jobbe for at det skal være minst mulig fattigdom. Og lista er lang på hvilke virkemidler en har for å påvirke i riktig retning , bl.a inkludering i arbeidsliv, skole og fritids aktiviteter.

Den eneste gruppen jeg kan forstå at bedriver kriminalitet i Norge er de narkomane (og det kunne vi unngått ved å definere dem som syke og gitt de "medisin" på blå resept). Ellers er det ingen, absolutt ingen, som behøver begå kriminalitet her i landet for å overleve. Å ikke ha råd til det en ønsker seg er ingen unnskyldning.  

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste gruppen jeg kan forstå at bedriver kriminalitet i Norge er de narkomane (og det kunne vi unngått ved å definere dem som syke og gitt de "medisin" på blå resept). Ellers er det ingen, absolutt ingen, som behøver begå kriminalitet her i landet for å overleve. Å ikke ha råd til det en ønsker seg er ingen unnskyldning.  

Hvordan ting burde vært, er en ting, men nå er det en gang ikke sånn. Og da bør vel en prøve å gjøre noe med det en vet øker kriminaliteten?

Er forøvrig ikke enig med deg i hvordan en skal løse problematikken rundt narkomane, men det er en helt annen diskusjon (det er ikke så enkelt)

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forklarer veldig lite av gjengkriminaliteten utlendinger står bak.

Det er nok rasisme men jeg liker ikke at de legger fokus på det på den måten de gjør. Alle liv teller. Og de som driver rasisme et det noe i veien med. Det er personene som gjør det som det er noe galt med. Og alle driver ikke rasisme. Det er også lyse som kan bli behandlet dårlig av mørke. Lyse kan bli behandlet dårlig av lyse. Og mørke av mørke osv. Tror det er bedre å legge fokus på at det skjer mye ondskap i verden og at den må stoppes. 

Anonymkode: 04698...e3c

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har vi alle våre fordommer og det vil alltid påvirke vår forståelse. Det betyr ikke at vi blir uten evne til å se noe som helst av den grunn. 

Annonse

Worrisome Plenty

Rasisme finnes i Norge, men den er ikke veldig utbredt. Jeg kan ikke finne den nå, men det var en somalisk kvinne som meldte att hun trakk seg ut av politikken en stund fordi hun skulle noe annet. I det kommentarfeltet var det mye griserasisme altså, det var ikke pent i det hele tatt. Det var apekatt og det var kloakk osv. Så skikkelig rasisme finnes. Er det veldig utbredt? Det vet ikke usosiale meg.

8 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg mener det helt opplagt finnes rasisme i Norge. Der er vi enige.

Hvis du vi se "Confirmation bias" kan du bare se på Märtha Louise/Durek. Mer klokkerent eksempel skal man lete lenge etter.

Endret av Grendel

Det som irriterer meg grenseløst er hvordan all mulig dritt fra de såkalt «svake» i samfunnet er greit. 

Det er greit at en rapper fra scenen sier «fuck jøder» men hvis en norsk artist hadde sagt «fuck muslimer» hadde det vært helt krise.

Det er greit at jeg hvis jeg går gjennom Grønland får høre «jævla potet» men om jeg hadde sagt «jævla pakkis» hadde det vært rasisme.

Det er greit at venstresiden angriper de såkalt velstående, men om noen antyder at det finnes uføre av bekvemmelighetsgrunner er det uhørt. 

Det er greit å tegne en karikatur av Erna Solberg som en feit gris, men om noen så mye som antyder noe slikt den andre veien blir det oppstandelser.

Det er greit at kommunister snakker om væpnet revolusjon. For meg er dette like ille som å sende folk i gasskammeret.

Det skal forstås at fremmedkulturelle ser seg nødt til å voldta en lettkledd jente, dette er absolutt ikke rasisme og norske jenter må lære seg å være mindre fristende..

Osv. osv. 

Det er dette som provoserer meg.

Endret av ISW
1 minutt siden, ISW skrev:

Det som irriterer meg grenseløst er hvordan all mulig dritt fra de såkalt «svake» i samfunnet er greit. 

Det er greit at en rapper fra scenen sier «fuck jøder» men hvis en norsk artist hadde sagt «fuck muslimer» hadde det vært helt krise.

Det er greit at jeg hvis jeg går gjennom Grønland får høre «jævla potet» men om jeg hadde sagt «jævla pakkis» hadde det vært rasisme.

Det er greit at venstresiden angriper de såkalt velstående, men om noen antyder at det finnes uføre av bekvemmelighetsgrunner er det uhørt. 

Det er greit å tegne en karikatur av Erna Solberg som en feit gris, men om noen så mye som antyder noe slikt den andre veien blir det oppstandelser.

Det er greit at kommunister snakker om væpnet revolusjon. For meg er dette like ille som å sende folk i gasskammeret.

Osv. osv. 

Det er dette som provoserer meg.

Jødene som gruppe er vel ett av de folkeslagene som det er FORBUDT å si eller skrive noe negativt om - i ufattelig mye større grad enn muslimene.

Så litt rart eksempel.

Akkurat nå, Hodestups skrev:

Jødene som gruppe er vel ett av de folkeslagene som det er FORBUDT å si eller skrive noe negativt om - i ufattelig mye større grad enn muslimene.

Så litt rart eksempel.

Nå har jødene i større grad blitt maktmennesker enn muslimene (ref Israel vs Palestina). Så da er det mer greit. Men enig i at også jøder har vært nokså lettkrenket. 

For øvrig var det jo også greit at Kristin Halvorsen i regjering oppfordret til boikott av israelske varer.

21 minutter siden, ISW skrev:

Nå har jødene i større grad blitt maktmennesker enn muslimene (ref Israel vs Palestina). Så da er det mer greit. Men enig i at også jøder har vært nokså lettkrenket. 

For øvrig var det jo også greit at Kristin Halvorsen i regjering oppfordret til boikott av israelske varer.

Skulle bare mangle, liker ikke henne, men der hadde hun faktisk rett. 

Det er jo sånn at man ikke kan stille spørsmål ved noenting. Det kan man med muslimer.

AnonymBruker

Det finnes selvfølgelig rasisme i Norge slik det finnes i alle nasjoner. Men Norge er absolutt ikke blant de verste når det gjelder brudd på menneskerettigheter og rasisme. Det skjer helt forferdelige ting i verden ang forskjellsbehandling av mennesker. Vi kunne daglig ha gått i et demonstrasjonstog for noen. Gatebarn , hjemløse, kvinneundertrykking, voldtekter i krig, æresdrap, tvangsgifte, menneskehandel, kastesystem, trosforfølgelse osv osv  Så er det jo grupper som blir forskjellsbehandlet i Norge feks ved jobbintervju. Forskning viser at utseende, ulike diagnoser og overvekt har negativ betydning. Hvis en arbeidssøker betegner seg som muslim vil det også slå negativt ut . Det som overrasker er at nyere forskning viser at etnisk norske som sier at de er aktiv kristne kan også oppleve diskriminert i et jobbintervju. På nettet er det mye drittslenging mot alt fra navere, overvektige til innvandrere. Kanskje nordmenn ikke først og fremst er rasistiske men de kan være lite tolerante for ulike grupper i samfunnet. I Norge må alle mene og tenke innfor den samme rammen selv om man skryter av det motsatte. ( politisk korrekthet?) . Der er feks USA mye mer tolerant ang ulikheter i befolkningen. Selv om de forskjellsbehandler svarte i rettssystemet. Det finnes mange grupper i verden som ikke selv har ressurser eller mot til å gå i demonstrasjonstog. De skulle jeg gjerne ha gått i tog for. 

Anonymkode: e8a55...655

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...