Gå til innhold

Kommer du til å unnskylde at du er hvit og vaske føttene til svarte for å be om unnskyldning for dine hvite privilegier og således rense deg selv for all "white guilt"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Chris1981 skrev:

Det er dere som begynte med angrep for å fremme dere selv! Å med verre så mener jeg at alt er ille for dere som ikke tåler en dritt uten å føle dere krenket. Det er faktisk noe som heter menneskerase. Hva i h er galt med det? 

Det hjelper da ikke å bli hysterisk fordi om de andre/noen andre ikke skjønte eller ikke var enig i den oppdelingen av mennesker. Da er det vel bare å forsøke å formulere seg på en annen måte fremfor å bli "verre"? 

Anonymkode: 9e642...504

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg å kjenne hele USA så godt.  Fra nord til sør, og øst til vest.  De har ganske mange forskjellige syn.

Anonymkode: 24937...7a4

Begrepet "race" er helt vanlig på div. skjema i USA.

Anonymkode: 6962b...f58

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper da ikke å bli hysterisk fordi om de andre/noen andre ikke skjønte eller ikke var enig i den oppdelingen av mennesker. Da er det vel bare å forsøke å formulere seg på en annen måte fremfor å bli "verre"? 

Hysterisk? Ro deg ned selv du. 

AnonymBruker
28 minutter siden, Chris1981 skrev:

Hysterisk? Ro deg ned selv du. 

Det virker litt hysterisk når du må begynne å banne for å få andre til å skjønne argumentene dine. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker litt hysterisk når du må begynne å banne for å få andre til å skjønne argumentene dine. 

Det er faktisk ganske syke tider om dagen hvor folk ikke tåler en dritt og tillegger andre stygge meninger, bare fordi de er hysteriske og lett krenkbare. Syns dere som mener ordet menneskerase er stygt burde dokumentere hva som er galt med det før dere tillegger andre negative egenskaper. Ikke bra å la følelsene ta overhånd.

AnonymBruker
1 minutt siden, Chris1981 skrev:

Det er faktisk ganske syke tider om dagen hvor folk ikke tåler en dritt og tillegger andre stygge meninger, bare fordi de er hysteriske og lett krenkbare. Syns dere som mener ordet menneskerase er stygt burde dokumentere hva som er galt med det før dere tillegger andre negative egenskaper. Ikke bra å la følelsene ta overhånd.

Jeg har ikke sagt meg hverken enig eller uenig i "menneskerase". Jeg reagerte på at du skrev du ville bli enda "verre" i diskusjonen. Det sier jo litt om måten å diskutere på, når man ikke klarer å få frem sine poeng på en ok måte. Du oppfører deg jo egentlig slik du anklager andre for å gjøre; med masse følelser, sinte ord og beskyldninger.

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt meg hverken enig eller uenig i "menneskerase". Jeg reagerte på at du skrev du ville bli enda "verre" i diskusjonen. Det sier jo litt om måten å diskutere på, når man ikke klarer å få frem sine poeng på en ok måte. Du oppfører deg jo egentlig slik du anklager andre for å gjøre; med masse følelser, sinte ord og beskyldninger.

Hvorfor henger du deg opp i det? Behov for å beskylde noen? Skjønner du seriøst ikke en liten skjems? Det er faktisk ganske ekkelt når folk skal begynne å beskylde en for noe en ikke tenker eller mener. 

Masse følelser, sinte ord og beskyldinger? Ja, det var dere det som begynte. Kanskje dere burde tenkt dere litt mer om før dere begynner å tillegge stygge meninger på andre?

9 timer siden, Chris1981 skrev:

Men er du mørkere i huden så lurer noen på opprinnelsen. Er det så ille at noen ser at man ikke har er typisk norsk utseende? 

Nei, hvis dere ikke kutter ut å være så politisk korrekte så blir jeg heller enda verre! Ta deg sammen selv.

Ja, menneskeraser. Vi er også en rase. Rasist som jeg er! Krenka! Uff! Verden er i ferd med å gå til helvete! Skal si deg hva som er stygt jeg! Det er å tillegge andre mennesker tanker og meniger de ikke har for å sette seg selv i bedre lys. 

Du har sitert meg, uten å skrive noe til meg?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begrepet "race" er helt vanlig på div. skjema i USA.

Anonymkode: 6962b...f58

Ja, alt de gjør i USA er jo riktig. NOT..

Forstår dere at begrepet "rase" er innført for å polarisere debatter og skape splid mellom mennesker? ALLE som bruker ordet er med på polarisering og gjør akkurat som "noen" vil at man skal gjøre.

Drit i det. 

Vi er bare mennesker. 

1 time siden, Hodestups skrev:

Forstår dere at begrepet "rase" er innført for å polarisere debatter og skape splid mellom mennesker? ALLE som bruker ordet er med på polarisering og gjør akkurat som "noen" vil at man skal gjøre.

Drit i det. 

Vi er bare mennesker. 

Jeg ville aldri brukt ordet rase om mennesker, det byr meg i mot, og gir meg assosiasjoner til nazistene. Husker jeg en gang måtte fylle inn "rase" på et skjema i USA og jeg skjønte ikke hva jeg skulle skrive. Jeg måtte rett og slett spørre, og fikk beskjed om å skrive "caucasian", som var et ord jeg aldri hadde hørt før. Det føltes som et unødvendig gufs fra fortiden, og jeg tror dette etterhvert vil forsvinne også her.

AnonymBruker
29 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg ville aldri brukt ordet rase om mennesker, det byr meg i mot, og gir meg assosiasjoner til nazistene. Husker jeg en gang måtte fylle inn "rase" på et skjema i USA og jeg skjønte ikke hva jeg skulle skrive. Jeg måtte rett og slett spørre, og fikk beskjed om å skrive "caucasian", som var et ord jeg aldri hadde hørt før. Det føltes som et unødvendig gufs fra fortiden, og jeg tror dette etterhvert vil forsvinne også her.

Offtopic-ish, men:

Er du imot begreper som slekt og familie også, hvorfor skal du bry deg mer om f.eks din unge enn andre unger, det er vel også gufs fra fortiden egentlig, synes du ikke ? Bare fordi ungen pluppet ut fra din kropp betyr ikke det egentlig at det er ditt ansvar at ungen skal klare seg, det er like mye samfunnets ansvar, grunnet til at en mor føler mer ansvar for sin unge er fordi mødre genetisk sett er programmert til at de skal føre SINE gener videre, det er derfor de "føler" mer for sin unge, hvis din unge dør mister du videreføringen av dine gener, mens om en tilfeldig unge i afrika dør, mister ikke du videreføringen av dine gener, om du tenker godt over det er det egentlig ganske rasistisk å ha slike følelser for sin unge, hvorfor er din unge mer verdt enn andre unger i verden, objektivt sett. Er ikke dette deifnisjonen på rasisme. Mine gener er overlegne de må videreføres, så jeg kommer med vikarierende argumenter for å forsvare rasismen min isteden for å innrømme det at jeg er et menneske og mennesker er ikke roboter som føler det samme for alle mennesker selv om det i teorien burde være slik.

Og dersom du har hunder/andre kosedyr, hvorfor bruker du tusenvis av kroner på veterinær, når samme sum kunne reddet menneskebarn i Afrika, er ikke det gufs fra fortiden/rasisme det også, min HUND er mer verdt enn et menneskebarn i Afrika (??)

Håper du ikke har unger eller familie eller husdyr, for ellers har du litt av et forklaringsproblem ;);) 

Anonymkode: db643...ec3

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Offtopic-ish, men:

Er du imot begreper som slekt og familie også, hvorfor skal du bry deg mer om f.eks din unge enn andre unger, det er vel også gufs fra fortiden egentlig, synes du ikke ? Bare fordi ungen pluppet ut fra din kropp betyr ikke det egentlig at det er ditt ansvar at ungen skal klare seg, det er like mye samfunnets ansvar, grunnet til at en mor føler mer ansvar for sin unge er fordi mødre genetisk sett er programmert til at de skal føre SINE gener videre, det er derfor de "føler" mer for sin unge, hvis din unge dør mister du videreføringen av dine gener, mens om en tilfeldig unge i afrika dør, mister ikke du videreføringen av dine gener, om du tenker godt over det er det egentlig ganske rasistisk å ha slike følelser for sin unge, hvorfor er din unge mer verdt enn andre unger i verden, objektivt sett. Er ikke dette deifnisjonen på rasisme. Mine gener er overlegne de må videreføres, så jeg kommer med vikarierende argumenter for å forsvare rasismen min isteden for å innrømme det at jeg er et menneske og mennesker er ikke roboter som føler det samme for alle mennesker selv om det i teorien burde være slik.

Og dersom du har hunder/andre kosedyr, hvorfor bruker du tusenvis av kroner på veterinær, når samme sum kunne reddet menneskebarn i Afrika, er ikke det gufs fra fortiden/rasisme det også, min HUND er mer verdt enn et menneskebarn i Afrika (??)

Håper du ikke har unger eller familie eller husdyr, for ellers har du litt av et forklaringsproblem ;);) 

Jeg ser ikke sammenhengen her, beklager.

Kjærlighet foreldre har til adoptivbarn er like sterk som om de hadde født barna selv, så  der sprekker teorien din om at genene trumfer alt. Men at man har sterkere følelser for barn man har ansvar for, tror jeg nokså utvilsomt. Samme med kjæledyr man har ansvar for. Uansett forstår jeg ikke hva dette har med bruken av ordet "rase" å gjøre, som var hva jeg kommenterte.

(off topic: Hvorfor driver du og uthever og understreker deler teksten? Mulig du mener det får frem poengene, men etter min mening har det motsatt effekt; det blir tyngre å lese)

Endret av Ekstra

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Ekstra skrev:

ok, regnet ikke med det. Når du kjøper uviktige forbruksvarer som et moteplagg elller veterinærutgifter, til din unge, eller deg selv, eller til ditt husdyr, isteden for mat til et barn i afrika som sulter til døde, viser det at du bryr deg mer om deg, din unge, ditt husdur, enn tilfeldige barn i afrika. Dette kaller JEG rasisme, men du kaller det noe annet, og det er greit det, men vanskelig for en utenforstående å se logikken her. 

2 minutter siden, Ekstra skrev:

Kjærlighet foreldre har til adoptivbarn er like sterk som om de hadde født barna selv

Så det er derfor 99.9% av norske kvinner velger å få egne barn isteden for å adoptere, selv om det er hundretusener av barn som er foreldreløse i Verden og trenger en mor. *Kremt* *Kremt*

7 minutter siden, Ekstra skrev:

(off topic: Hvorfor driver du 

Ok, du har besiret debatt-guden. Klarer ikke matche motargumentene så jeg innser tapet ;) 

AnonymBruker
9 timer siden, Chris1981 skrev:

Hvorfor henger du deg opp i det? Behov for å beskylde noen? Skjønner du seriøst ikke en liten skjems? Det er faktisk ganske ekkelt når folk skal begynne å beskylde en for noe en ikke tenker eller mener. 

Masse følelser, sinte ord og beskyldinger? Ja, det var dere det som begynte. Kanskje dere burde tenkt dere litt mer om før dere begynner å tillegge stygge meninger på andre?

Jeg har fortsatt ikke beskyldt deg for noe som helst, jeg har ikke uttalt meg om begrepet menneskerase.

2 timer siden, Hodestups skrev:

Du har sitert meg, uten å skrive noe til meg?

Jeg tok ditt spørsmål med og svarte på det, men ikke akkurat rett under din ramme. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt ikke beskyldt deg for noe som helst, jeg har ikke uttalt meg om begrepet menneskerase.

Flere av dere antydet, en kommenterte at det var stygt. Så dere antyder rasisme om så ikke direkte rett ut. 

56 minutter siden, Ekstra skrev:

Kjærlighet foreldre har til adoptivbarn er like sterk som om de hadde født barna selv, så  der sprekker teorien din om at genene trumfer alt. Men at man har sterkere følelser for barn man har ansvar for, tror jeg nokså utvilsomt. Samme med kjæledyr man har ansvar for. Uansett forstår jeg ikke hva dette har med bruken av ordet "rase" å gjøre, som var hva jeg kommenterte.

(off topic: Hvorfor driver du og uthever og understreker deler teksten? Mulig du mener det får frem poengene, men etter min mening har det motsatt effekt; det blir tyngre å lese)

Noen elsker sine egne adoptivbarn like høyt som egne, men dessverre er det mye forskjellsbehandling av egne og adoptivbarn også, fordi foreldrene ikke elsker dem på samme måte. Trist er det og sånne burde aldri fått adoptert. 

AnonymBruker
1 time siden, Chris1981 skrev:

Jeg tok ditt spørsmål med og svarte på det, men ikke akkurat rett under din ramme. 

Flere av dere antydet, en kommenterte at det var stygt. Så dere antyder rasisme om så ikke direkte rett ut. 

Jeg reagerte på ordet menneskerase fordi det virker rasistisk, så ærlig må jeg være. Pluss at det er et ord Philip manshaus brukte for å unnskylde drapet på sin søster. Det er fordi ordet har fått en stygg betydning i dagens samfunn. 

Anonymkode: 0ba7b...788

2 timer siden, Ekstra skrev:

Det er et lite paradoks at de som kjemper mot rasisme er avhengig av at man deler folk inn i raser. Ellers ville det ikke vært statistikk over hvor mange svarte og hvite som sitter i fengsel eller blir drept av politiet.

I Norge finnes ingen slik statistikk som går direkte på hudfarge/rase så vidt jeg vet.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Offtopic-ish, men:

Det er i alle fall sikkert at folk bryr seg mest om folk eller dyr de kjenner.

Jeg tror også at mange prøver å få egne barn før de eventuelt velger å adoptere. Jeg tror også at det finnes et visst behov for å bringe genene videre. Det er i alle fall logisk å tenke at evolusjonen gir oss en sånn drift, men vi er også skapt sånn at vi får sterke bånd til de som er rundt oss.

Hvordan forklarer du at folk blir så glad i hunden sin at de bruker tusenvis på veterinær? Hunder er ikke spesielt nær familie biologisk sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...