Gå til innhold

Måned med ekstra utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Denne måneden ble en trang måned for meg. Tannlege, lege , resepter osv.  Og jeg bruker mer enn jeg tjener denne måneden. Har dere andre slike måneder? Jeg måtte ta av skattepengene som jeg fikk tilbake for å få økonomien til å gå opp. Litt surt men viktig. 

Anonymkode: 17ba6...cd3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455324-m%C3%A5ned-med-ekstra-utgifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier stort sett å justere det ved å bruke mindre penger på andre ting. F.eks mindre penger på mat og sosiale ting. Sparer også mindre den måneden det gjelder. 

Hvis dette ikke er nok må jeg bruke av bufferen jeg har spart opp til sånt. Men prøver som sagt å justere det ved å bruke mindre penger. 

Slike situasjoner er jo årsaken til at man blir anbefalt å ha en buffer. Om man setter av et fast beløp hver måned eller flytter penger til en sparekonto når man får ferie- eller skattepenger, spiller ingen stor rolle, så lenge det finnes penger til uforutsette utgifter som ikke kan utsettes.  

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne måneden ble en trang måned for meg. Tannlege, lege , resepter osv.  Og jeg bruker mer enn jeg tjener denne måneden. Har dere andre slike måneder? Jeg måtte ta av skattepengene som jeg fikk tilbake for å få økonomien til å gå opp. Litt surt men viktig. 

Det hender, hendte oftere før, men jeg har en buffer til denslags så det går greit. Men jeg skjønner at ikke alle har mulighet til å spare opp en buffer altså.

AnonymBruker

Nei, jeg har veldig god økonomi til å være ufør. Så jeg har penger som jeg kan ta av skulle det være noe ekstra. Mye av dette skyldes ikke uføretrygd, men att jeg og mine søsken har fått slumper med penger av min mor. Det har vært ganske mye opp i gjennom de siste 20 år. Også bor jeg veldig billig.

Anonymkode: 5e3e9...f7e

Annonse

påskelilje

Som regel går det greit rundt. Må av og til knipe inn litt ekstra på unødvendige matvarer hvis regningene har hopet seg opp, men vi setter av litt hver måned som buffer, så det er sjelden vi går utenfor rammene. Skulle det være noe helt ekstra, som stor verkstedregning samtidig som betaling av ferie for eksempel, så har vi fleksilån vi kan ta av. Men det er helt unntaksvis, og vi betaler det da raskt tilbake.

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hender og det hendte ofte før.  Du hadde skattepenger så da er det greit.  Tannlege, lege osv. må man prioritere.  Det å ha forskjellige utgifter fra måned til måned har alle, men hvis man er nøktern og fornuftig går det som regel bra.

Jeg må betale tilbake på skatten til høsten, betale en del for oppussing og så skal jeg på ferie.  Det hender at jeg mister pusten, men jeg har klart meg hittil så det skal jeg gjøre nå også:)

Anonymkode: 0859c...b07

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne måneden ble en trang måned for meg. Tannlege, lege , resepter osv.  Og jeg bruker mer enn jeg tjener denne måneden. Har dere andre slike måneder? 

Ja, men da tar man av sparekontoen. Det er det nok å ta av.

Anonymkode: 80664...068

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du alltid like blid?

Tenk så kjedelig hvis alle levde som deg.  Sitte med sin sparekonto og "fornuft".  Da ville det ikke bli noen fremskritt i verden for alle satt hjemme og telte penger.  Du påstår sikkert at du har 120% kontroll over din private økonomi.

Du forstår forhåpentligvis at jeg ikke er trådstarter.

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk så kjedelig hvis alle levde som deg.  Sitte med sin sparekonto og "fornuft".  Da ville det ikke bli noen fremskritt i verden for alle satt hjemme og telte penger.  Du påstår sikkert at du har 120% kontroll over din private økonomi.

Nei, men jeg har 100% kontroll.

Du forstår forhåpentligvis at jeg ikke er trådstarter.

Jeg vet nok hvem du er ja.

AnonymBruker

Nei, men jeg har 100% kontroll.

Jeg vet nok hvem du er ja.

Så heldig du er som har så mye penger at du aldri trenger å tenke på det.

Du har ingen anelse om hvem jeg er og slike påstander blir tullete og fremsatt for å gjøre meg og andre usikre.  Hva i alle dager vil du med dette?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ingen anelse om hvem jeg er og slike påstander blir tullete og fremsatt for å gjøre meg og andre usikre.  Hva i alle dager vil du med dette?

Bare overse denne anonyme, ellers blir dere holdende på i hele kveld. H*n er bare ute etter å kverulere og trekke deg opp, jeg aner ikke hvem du er bare så det er sagt. :) Men ikke kast bort tid og energi på dette.

AnonymBruker

Som er et resultat av personlige valg. Som du latterliggjorde rett over her. "Som man reder, ligger man" er det noe som heter.

Jeg vet at du ikke er trådstarter. Hva det ikke det du spurte om?

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Bare overse denne anonyme, ellers blir dere holdende på i hele kveld. H*n er bare ute etter å kverulere og trekke deg opp, jeg aner ikke hvem du er bare så det er sagt. :) Men ikke kast bort tid og energi på dette.

Hvis hun trekker meg opp så er det pga. trådstarter som trenger forståelse og ikke preken om hvor god kontroll "alle" har på sin økonomi.  Hvorvidt hun vet hvem jeg er bekymrer meg ikke det minste.  Hva kan hun egentlig vite?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun trekker meg opp så er det pga. trådstarter som trenger forståelse og ikke preken om hvor god kontroll "alle" har på sin økonomi.  Hvorvidt hun vet hvem jeg er bekymrer meg ikke det minste.  Hva kan hun egentlig vite?

Det er noen (en?) som ynder å antyde at h*n vet hvem de anonyme er, ikke noe å bry seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...