Gå til innhold

Bedre forstå «problemene» i USA, god dokumentar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Madelenemie

The Thirteenth Amendment (Endring XIII) til USAs grunnlov avskaffet slaveriet og ufrivillig slaveri, bortsett fra som straff for en forbrytelse. Den ble vedtatt i Senatet 8. april 1864.

dette startet derfor den første kriminaliseringen av afro-amerikanere.

ved å arrestere dem for bagatellmessige forhold, kunne de bli statens/ bedrifters gratise arbeidskraft, slik fortsatte slaveriet.

så fortsatte det i ulike former, og med endringer, til det lukurative fengslingssystemet USA har i dag, som svært mange og ulike aktører tjener godt på. Dette er viktig å kjenne til, med tanke på strafferammer og fengselssystemet slik det er i dag i USA .

AnonymBruker
14 minutter siden, Madelenemie skrev:

13 th 

på Netflix 

god dokumentar med mye info 

Ok skal se den.

Men jeg tror ikke det er hele historien, vi har jo samme "problem" her i Norge på tross av at vi ikke hadde slaver.

En annen del av fortellingen er at forskjellige kulturer passer forskjellig i forskjellige samfunnsstrukturer.

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-kvinner-med-foreldre-fra-india-blir-ofte-leger-1.14851858

Kulturen har en enorm effekt på hvordan du passer i et samfunn, indiske foreldre forteller ungene, dere er ekstremt heldige, selv om vi er fattige kan dere hvis der jobbe hardt bli leger eller hva dere vil, dere har all verdens muligheter her i landet, muligheter dere bare kunne drømme om der vi kommer fra. Dere må jobbe hardt og gripe mulighetene, dere har ingen unnskyldninger her i Norge.

Og plustelig er ikke Norge rasistisk lenger, for dem. Rart. .. Tryllet bort alt av rasisme, kun ved å fortelle barna sine gode ord, isteden for dårlige ord. Wow. Kanksje demonstranter bør vurdere den strategien ?

Andre kulturelle grupper bla.a fra deler av afrika er vant til at staten er korrupt og rasistisk og staten mishandler folket for sitt eget beste, du kan ikke stole på staten kun din egen familie og slekt, resten er dritt du må anta det verste om. 

Og da kan du tenke deg selv, 20% av disse blir ikke leger, mer 0.001% pga kulturen deres, som er uforenlig med å leve i et vestlig land, det er derfor du ser i alle vestlige land at de med denne kulturen gjør det veldig dårlig. Selv om landene ikke tok slaver

Å bare skylde på rasisme for det blir for enkelt, diverse kulturelle grupper må ta et oppgjør med seg selv, sine egne fordommer, sin egen rasisme, dersom de skal ha noen mulighet for å komme seg opp av hølet de ønsket å flykte fra men endte opp med å grave samme hullet her.

Skal du hjelpe folk fra afrika som bor i Norge, må du gjøre mer enn å bare si at de er ofre og at samfunnet er rasistisk og at de ikke har noen sjangs med mindre de utfører en revolusjon og innfører kommunisme, jeg tror ikke det er løsningen, og fakta virker være på min side ;) 

Anonymkode: a65e5...ae5

Madelenemie
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok skal se den.

Men jeg tror ikke det er hele historien, vi har jo samme "problem" her i Norge på tross av at vi ikke hadde slaver.

En annen del av fortellingen er at forskjellige kulturer passer forskjellig i forskjellige samfunnsstrukturer.

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-kvinner-med-foreldre-fra-india-blir-ofte-leger-1.14851858

Kulturen har en enorm effekt på hvordan du passer i et samfunn, indiske foreldre forteller ungene, dere er ekstremt heldige, selv om vi er fattige kan dere hvis der jobbe hardt bli leger eller hva dere vil, dere har all verdens muligheter her i landet, muligheter dere bare kunne drømme om der vi kommer fra. Dere må jobbe hardt og gripe mulighetene, dere har ingen unnskyldninger her i Norge.

Og plustelig er ikke Norge rasistisk lenger, for dem. Rart. .. Tryllet bort alt av rasisme, kun ved å fortelle barna sine gode ord, isteden for dårlige ord. Wow. Kanksje demonstranter bør vurdere den strategien ?

Andre kulturelle grupper bla.a fra deler av afrika er vant til at staten er korrupt og rasistisk og staten mishandler folket for sitt eget beste, du kan ikke stole på staten kun din egen familie og slekt, resten er dritt du må anta det verste om. 

Og da kan du tenke deg selv, 20% av disse blir ikke leger, mer 0.001% pga kulturen deres, som er uforenlig med å leve i et vestlig land, det er derfor du ser i alle vestlige land at de med denne kulturen gjør det veldig dårlig. Selv om landene ikke tok slaver

Å bare skylde på rasisme for det blir for enkelt, diverse kulturelle grupper må ta et oppgjør med seg selv, sine egne fordommer, sin egen rasisme, dersom de skal ha noen mulighet for å komme seg opp av hølet de ønsket å flykte fra men endte opp med å grave samme hullet her.

Skal du hjelpe folk fra afrika som bor i Norge, må du gjøre mer enn å bare si at de er ofre og at samfunnet er rasistisk og at de ikke har noen sjangs med mindre de utfører en revolusjon og innfører kommunisme, jeg tror ikke det er løsningen, og fakta virker være på min side ;) 

Anonymkode: a65e5...ae5

Hei

takk for at du ser dokumentar da:-)

ikke enig vi har samme problem her i Norge, vi kan ha en del fremmedfrykt, men den formen for rasisme som har historiske røtter i USA, den har vi heldigvis lite av.

det er vanskelig sammenligne land, folk og kontinenter slik du gjør, derfor vanskelig vite hva jeg skal svare.

men en ting, jeg kjenner det indiske miljøet svært godt, jeg har bodd også flere år i India. Det er i hvertfall et skikkelig gjennomgående korrupt land.

men ja folk står på og er hardtarbeidende, men lever du ikke opp til dine foreldres forventninger om å velge et ALI yrke, så er det ikke alltid like lett. I India er det en forferdelig rasisme og diskriminering av dalitene, de har ikke gjort noe galt, men er fattige og manges tjenere, de undertrykkes og sees ned på, selv om kastesystemet for lengst er forbudt.

det fins rasisme og fremmedfrykt i alle land og kulturer, men så like genetisk som alle vi mennesker er, gitt de samme mulighetene, feks bli møtt med respekt og åpenhet m.m så mener jeg veien bør være å gi alle de samme mulighetene, det starter med fordomsfrihet, raushet, noe som ikke koster noe, samtidig må grunnlaget legges for at alle skal få mer like muligheter, feks godt helsetilbud, gode skoler, leksehjelp, barnehageplass m.m

men kjempeglad du ser dokumentar da:-)

man er ikke enig i alt, men i bunn og grunn er man nok mer enig enn uenig tror jeg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...