Gå til innhold

Når er et leieforhold bindende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra kontrakten er signert? Vi takket desverre ja til en leilighet, men etter det kom eieren der vi leier og vil senke prisen. Noe som gjør at vi fortsatt mulig kan bli boende. 

Anonymkode: 1236d...d75

Kontrakt er bindende fra den er signert, og oppsigelsestid står i kontrakten.

Når det er sagt er det nok en del utleiere som fristiller deg fra kontrakten om du ber om det kort etter underskrift (har gjort det selv). De er kanskje  ikke interessert i leietakere som blir veldig kort. Det er ikke noe du har krav på, men skader ikke å høre, på en ryddig måte.

AnonymBruker
1 minutt siden, Ekstra skrev:

Kontrakt er bindende fra den er signert, og oppsigelsestid står i kontrakten.

Når det er sagt er det nok en del utleiere som fristiller deg fra kontrakten om du ber om det kort etter underskrift (har gjort det selv). De er kanskje  ikke interessert i leietakere som blir veldig kort. Det er ikke noe du har krav på, men skader ikke å høre, på en ryddig måte.

Så selv om vi sa at vi var sikker på at vi ville ta leiligheten så kan vi trekke oss så lenge vi ikke har skrevet under på kontrakt? 

Det ble en vanskelig situasjon for vår nåværende utleier kom i etterkant å pratet med oss om at de ønsker å gjøre det de kan for å kunne ha oss som langtidsboende om vi er interessert. Og dermed senke prisen. De var veldig fornøyd med oss. Vi synes prisen var for høy for oss men nå når de er villig til å senke den så må jeg si at det blir aktuelt å bo her. 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så selv om vi sa at vi var sikker på at vi ville ta leiligheten så kan vi trekke oss så lenge vi ikke har skrevet under på kontrakt? 

Det ble en vanskelig situasjon for vår nåværende utleier kom i etterkant å pratet med oss om at de ønsker å gjøre det de kan for å kunne ha oss som langtidsboende om vi er interessert. Og dermed senke prisen. De var veldig fornøyd med oss. Vi synes prisen var for høy for oss men nå når de er villig til å senke den så må jeg si at det blir aktuelt å bo her. 

Jeg trodde dere hadde signert. I utgangspunktet er muntlige avtaler like bindende som skriftlige, så juridisk sett kan dere være bundet til avtalen etter muntlig tilsagn. Jeg tror imidlertid de fleste utleiere vil akseptere at dere ombestemmer dere før dere har signert, så det er bare å forsøke. Men vokt dere vel for å bli sittende med to kontrakter; få bekreftet fra nye utleier at dere ikke har noen avtale før du signerer/avtaler forlengelse der du bor.

Endret av Ekstra
AnonymBruker
1 time siden, Ekstra skrev:

Jeg trodde dere hadde signert. I utgangspunktet er muntlige avtaler like bindende som skriftlige, så juridisk sett kan dere være bundet til avtalen etter muntlig tilsagn. Jeg tror imidlertid de fleste utleiere vil akseptere at dere ombestemmer dere før dere har signert, så det er bare å forsøke. Men vokt dere vel for å bli sittende med to kontrakter; få bekreftet fra nye utleier at dere ikke har noen avtale før du signerer/avtaler forlengelse der du bor.

Ja det er det jeg tenkte på. Var jo meget dumt av oss å si at vi takket ja til en leilighet når vi plutselig ombestemmer oss. Men den andre utleieren har bok forståelse for det hvis vi forklarer situasjonen som har oppstått. Vi skal i et møte med nåværende utleier å diskutere pris og ny kontrakt osv. Men vi skal ikke skrive under på den før vi har tatt en prat med eier av den andre leiligheten som vi takket ja til. 

AnonymBruker
2 timer siden, Ekstra skrev:

Ingenting er bedre enn å bo på samme adresse når det er prisen det står på og når utleier er lysten på å senke den. 

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting er bedre enn å bo på samme adresse når det er prisen det står på og når utleier er lysten på å senke den. 

Det var ikke hos dere det var så mye støy og lite uteplass altså. :) 

AnonymBruker
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er mye støy og lite uteplass. Men den er ganske så sentral med tanke på jobb, kort avstand til alt man trenger. Den har sine negative sider pga støy. Men den har sine ganske så positive sider også med tanke på beliggenheten. Den andre leiligheten er like fin. Den har mye finere utsikt.  Men det er langt å gå til butikker, treningssentre, legekontor, tannlege. Mens her har vi alt rundt oss. 

AnonymBruker
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Prisforskjellen er : ca 13 000 kr for denne. Den andre er på 8500 kr. Leilighetene er like fine. Men den billigste har et roligere strøk men jeg må ta buss i ca 20 minutter til alt jeg nå finner utenfor huset som butikker, treningssentre osv. Mulig jeg er blitt bortskjemt med å bo med alt det rundt meg. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prisforskjellen er : ca 13 000 kr for denne. Den andre er på 8500 kr. Leilighetene er like fine. Men den billigste har et roligere strøk men jeg må ta buss i ca 20 minutter til alt jeg nå finner utenfor huset som butikker, treningssentre osv. Mulig jeg er blitt bortskjemt med å bo med alt det rundt meg. 

Hva er den nye prisen?

Anonymkode: b08c9...b65

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal i et møte med nåværende utleier å diskutere pris og ny kontrakt osv.

Jeg anbefaler at dere forhandler pris, samt ber om tillatelse til å åpne vinduer FØR dere sier fra dere den nye. Dette bør gjøres i morgen slik at dere kan si fra dere den andre raskt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...