AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Når f.eks kvinner utgjør 85% av sykepleier studenter, betyr ikke det at det egentlig skulle vert 50% men at menn at blir kjønns-diskriminert under opptaket til studiet. Så hvorfor utgjør ikke menn 50% av andelen i alle ting om de er 50% av befolkningen ca, vel det kan være mange årsaker til det, noe kan være genetiske forskjeller (kvinner i snitt er mer interessert i folk, mens menn er mer interessert i ting), det kan være kultur og holdninger i et samfunn, kanskje noen menn har en holdning/kultur om at menn skal være i stand til å forsørge familien og kvinnen passe barn, da holder ikke en sykepleierlønn til å oppnå dette for mannen og han vil derfor kanskje foretrekke et annet yrke med høyere kompensasjon, eller status siden kvinner har visse preferanser til partners status, eller andre holdninger menn har, eller uendelig med ting kan være årsaken til ulikheten i utfall, ikke bare "rasisme" mot menn. Problemet med å si X utgjør Y prosent av befolkningen, men bare K prosent i denne gruppen her dette beviser rasisme!, er at det beviser absolutt ingenting av årsaken. Hvordan vet du at det ikke er kulturen innad i gruppe X ? Eller genetiske forskjeller ? Eller tilfeldigheter ? Eller foreldrenes inntekt ? Dersom du mener at rasisme/etc er årsaken til en forskjell, krever det bevis. At menn er 15% av sykepleierstudenter er IKKE bevis på at menn blir utsatt for rasisme. Og det beviser ikke nødvendigvis at det er et problem, jeg trodde forskjeller var berikende mangfold jeg, at folk har forskjellig kultur og interesser vil gjøre at de jakter forskjellige ting som er berikende mangfold og bra, det er derfor du kan dra på kekab sjappa du elsker i Oslo, at det ikke bare er folk som selger norsk tradisjonell grøt der, men plutselig skal alle gjøre akkurat det samme fordi ellers er det rasisme? Hvis alle skal gjøre det samme bør dere stanse innvandringen umiddelbart, fordi forskjellige kulturer har forskjellige holdninger til forskjellige ting, som uten rasisme vil føre til forskjellige utfall, noen gode noen dårlige. 20% av norsk-indiske jenter blir LEGER. Det beviser ikke at ikke-indere blir diskriminert. Svarte og hvite er ikke utsatt for rasisme av indere og derfor blir 20% av indiske jenter leger, nå er det ikke foretatt særlig gode genetiske evalueringer mellom menneske"raser" pga at folk har negative assosiasjoner til det etter tyskernes eksperimenter så det er et relativt uavklart men vi vet fra kjønnsforskjeller at selv bittesmå genetiske forskjeller kan gi store forskjeller i praksis, men uansett eventuelle genetiske forskjeller eller ikke mellom indere og andre er det åpenbart at hovedvekten til dette utfallet er forskjell i kulturen. Det er altså et berikende mangfold i kulturen, som fører til at 20% av indiske jenter blir leger, noe som er 20 ganger overrepresentasjon i forhold til "hvite" folk. Og flere hundre ganger overrepresentasjon i forhold til enkelte angre grupper som hevder seg utsatt for rasisme. Mens andre grupper er overrepresentert i andre områder, av samme grunn. I Noen kulturer er å åpne en egen liten butikk en viktig del av målet, men det er ikke lønnsomt i det moderne Norge, slik kultur vil dermed i dette samfunnet føre til dårligere utfall pga mulighetsrommet er mindre enn der kulturen stammer fra. Dersom din kultur verdsetter reinsdyrdrift, er det dårlige muligheter for det i Oslo sentrum, men det betyr ikke at samer i Oslo sentrum er utsatt for rasisme av den grunn Kulturelle forskjeller fører til forskjeller. Ikke lat som at alle forskjeller er pga rasisme. At 1/20 så mange hvite jenter blir leger i forhold til indiske jenter i forhold til befolknings-andel, betyr ikke at hvite blir diskriminert på legestudiet. Det er bare ikke sant. Og sier du slikt, er du en del av "problemet". Og du forhindrer at eventuelle virkelige problemer blir satt fokus på fordi du gjemmer alt bak "rase". Dersom dere ikke er glade i kulturelle forskjeller, så må dere revurdere dette "berikende mangfold" ideene, du får ikke like utfall med ulike kulturer, evt så må du iverksette ekstremistiske kvoteringsordninger, men hva er vitsen da med berikende mangfold om du skal kvotere alle inn i samme boks uansett ? Dere har et forklaringproblem. Rett og slett. Hva er det dere egentlig vil med samfunnet,d ere som skriker om rasisme over alt uten noen form for bevis. Forklar ? Kjør debatt. om du vil, du vet du ikke har noen sak her, du er avslørt, for jeg vet dine egentlige motiver (og det har ingenting med rasisme å gjøre selv om du bruker ordet rasisme) Anonymkode: 0f052...01b 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør debatt. om du vil, du vet du ikke har noen sak her, du er avslørt, for jeg vet dine egentlige motiver (og det har ingenting med rasisme å gjøre selv om du bruker ordet rasisme) Anonymkode: 0f052...01b Tror ikke du får til debatt på dette forum. Her er folk mer interessert i å beskue og diskutere sin egen navle og andre vondter. Ellers er jeg helt enig med Dem. Anonymkode: cc376...735 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Dette blir ingen saklig debatt. Når noe bare er ute etter å ha rett og har allerede dømt oss andre på forumet. Kommunikasjon handler om å både formidle og lytte. Og å prøve å forstå hva den andre sier. Og vi andre har allerede blitt satt i en bås for å være selvsentrerte navlebeskuere og tråstarter har sagt at vi bare kan glemme å argumentere fordi han allerede har avslørt oss og har han har rett. Anonymkode: 26418...096 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir ingen saklig debatt. Anonymkode: 26418...096 Går ikke an å "debattere" ubestridte fakta. Det er derfor jeg vinklet det slik. Dette er jo ingenting som kan debatteres. Men forumet er åpent for alle, og om det er noe i det jeg skrev som du er uenig i så for all del slå deg løs. Men vær ærlig og redelig, det er alt jeg ber om. 😅 Anonymkode: 0f052...01b 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å "debattere" ubestridte fakta. Det er derfor jeg vinklet det slik. Dette er jo ingenting som kan debatteres. Men forumet er åpent for alle, og om det er noe i det jeg skrev som du er uenig i så for all del slå deg løs. Men vær ærlig og redelig, det er alt jeg ber om. 😅 Anonymkode: 0f052...01b Det som kan debatteres er at du skriver:» for jeg vet dine egentlige motiver». Er du Gud? Anonymkode: 26418...096 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Jeg leste i dag et innlegg i Bergen tidendenes nettside av en som heter David Splide. Han sier akkurat det jeg mener ang rasisme i Norge , veldig bra skrevet. Anonymkode: 26418...096 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som kan debatteres er at du skriver:» for jeg vet dine egentlige motiver». Er du Gud? Anonymkode: 26418...096 Ja jeg kan definere meg selv som Gud, ha det som min kjønns-identitet, og siden "dere" respekter alles identiteter, så du taper den debatten også, for da er jeg Gud om jeg definerer meg selv som Gud Er rart det når en er irrasjonal, vinner en alle debatter automatisk, ganske artig egentlig. Men, en kommer ikke langt, og det er problemet. Samme med å rope rasisme i hytt og pine uten noen god grunn, du vinner debatten i irrasjonale sirkler med slikt, men hvilke endringer fører det egentlig til, ikke mye, det er derfor dere fortsetter å skrike. Det er poenget mitt, la oss forholde oss til fakta, og diskutere fakta, ikke følelser og fordommer, du kan ikke bruke rasisme til å bekjempe rasisme. Lykke til Anonymkode: 0f052...01b 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste i dag et innlegg i Bergen tidendenes nettside av en som heter David Splide. Han sier akkurat det jeg mener ang rasisme i Norge , veldig bra skrevet. Anonymkode: 26418...096 Kan De gi oss en oppsummering, hva er det han sier som viser at jeg tar feil ? Anonymkode: 0f052...01b 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan De gi oss en oppsummering, hva er det han sier som viser at jeg tar feil ? Anonymkode: 0f052...01b Overskriften er:» Norge er ikke et rasistisk land». Anonymkode: 26418...096 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overskriften er:» Norge er ikke et rasistisk land». Anonymkode: 26418...096 Ok han virker mer nyansert (les:faktabsert/logikkbasert) enn de fleste "antirasister", så det er bra, men ser ikke at han nevner kulturelle forskjeller en eneste gang, som bakgrunn for en del av forskjellene i utfall i diverse statistikker "antirasister" viser til som "beviser" at norge er et rasistisk land, så det var dumt, men ellers ok. Bedre enn de fleste andre antirasister, får han med kulturen så er han nok nesten i mål Norge er ikke et rasistisk land, det er korrekt. Om kulturelle utfordringer medfører problemer, og en nekter å snakke om det, vil du aldri løse de delene av problemet. Bla.a har mange ungommer en helt forferdelig kultur hva gjelder kontakt med politiet. Isteden for å spille på lag og gi dem hint om hvor de finner problembarna som ødelegger lokalmiljøet, så gjør de aktivt motstand og forhindrer politiet fra å gjøre jobben sin. Da skaper du et umulig arbeidsmiljø og å beskylde politiet som sliter for rasisme da gjør det enda verre, til slutt vil de gjøre som i Sverige og trekke seg helt ut og designere det "no go soner", og gjengene/kriminelle/rasister vinner, mens alle lovlidige inkludert lovlydige somaliere taper. Det er ikke det Norge vi ønsker, derfor må fokuset på rasisme roes ned, og vi må se på andre medvirkende årsaker mer. Politiet er din venn, uansett om du er somalier og har fordommer mot politiet. Og hvis du ikke slutter med fordommer/rasisme mot politiet, vil det aldri fungere på sikt uansett hvor mye du beskylder politiet for rasisme. Anonymkode: 0f052...01b 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Det blir ikke så mange turer utomhus for tiden? Mye innomhus forran skjerm? Anonymkode: 77f79...044 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3980996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Beklager, men debatten din er allerede dømt til å bli tapt. Hadde du formulert deg på en annen måte og ikke tatt med de siste setningene mot slutten, så hadde jeg orket å diskutere. Men du har forhåndsdømt meg. Takk skal du ha og lykke til med debatten. Anonymkode: 948e9...24b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3981001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok han virker mer nyansert (les:faktabsert/logikkbasert) enn de fleste "antirasister", så det er bra, men ser ikke at han nevner kulturelle forskjeller en eneste gang, som bakgrunn for en del av forskjellene i utfall i diverse statistikker "antirasister" viser til som "beviser" at norge er et rasistisk land, så det var dumt, men ellers ok. Bedre enn de fleste andre antirasister, får han med kulturen så er han nok nesten i mål Norge er ikke et rasistisk land, det er korrekt. Om kulturelle utfordringer medfører problemer, og en nekter å snakke om det, vil du aldri løse de delene av problemet. Bla.a har mange ungommer en helt forferdelig kultur hva gjelder kontakt med politiet. Isteden for å spille på lag og gi dem hint om hvor de finner problembarna som ødelegger lokalmiljøet, så gjør de aktivt motstand og forhindrer politiet fra å gjøre jobben sin. Da skaper du et umulig arbeidsmiljø og å beskylde politiet som sliter for rasisme da gjør det enda verre, til slutt vil de gjøre som i Sverige og trekke seg helt ut og designere det "no go soner", og gjengene/kriminelle/rasister vinner, mens alle lovlidige inkludert lovlydige somaliere taper. Det er ikke det Norge vi ønsker, derfor må fokuset på rasisme roes ned, og vi må se på andre medvirkende årsaker mer. Politiet er din venn, uansett om du er somalier og har fordommer mot politiet. Og hvis du ikke slutter med fordommer/rasisme mot politiet, vil det aldri fungere på sikt uansett hvor mye du beskylder politiet for rasisme. Anonymkode: 0f052...01b Du er veldig engasjert og har mange bra meninger. Og du får mer respekt fra meg fordi du faktisk kunne lytte til noe jeg foreslo og si deg enig i noe jeg mente. Takk for det. Du sier at du er bare styrt av fakta , noe jeg ikke helt tror på. Ditt engagement er også preget av sterke følelser. Og kanskje svaret ligger også litt i hva du føler eller om du klarer å sette ord på hva du føler. Personlig mener jeg at fakta er viktig og men jeg må også si at følelsene mine spiller inn. At det er urettferdig å ikke få si sin menig om noe som bekymrer meg i samfunnet uten å bli stemplet som fordomsfull . At jeg kanskje har litt fremmedfrykt fordi jeg opplever at de ikke hører på eller bryr seg om meg heller. Uansett så er det viktigere å gjøre rett enn å ha rett. Folk får mene hva de vil men jeg prøver så godt jeg kan å møte alle mennesker med respekt. Anonymkode: 26418...096 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455360-alle-forskjeller-i-utfall-skyldes-ikke-rasismediskriminering-rant/#findComment-3981003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.