Gå til innhold

Karaktersnitt psykologistudiet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil studere psykologi etter VGs, ønsker å komme inn på profesjonsstudiet. 

Problemet er at jeg har jobbet hardt, men har bare 4,1i snitt! 

Jeg må nesten gjøre noe med karakterene mine hvis jeg i det hele tatt skal få noe sjans til å komme inn på studiet. 

Hvor mye i snitt kreves det for å kunne studere psykologi? Vet at snittet mitt er veldig lavt, men hvor mye må man ha? 

Prøvde å søke på nettet, men det står så mye forskjellig. 

Anonymkode: edb0b...dff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455377-karaktersnitt-psykologistudiet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Karakterkrav endres jo for hvert år, dette er for forrige inntak:

Skal du bli psykolog, må du ta profesjonsstudiet, der er kravene høye.

De andre studiene, som ikke er profesjonsstudier, hvor kravene er lavere, blir du ikke psykolog/kan ikke jobbe som psykolog, kun blir en person som har lært noe om psykologi

Finnes veier om utlandet også om det er aktuelt.

https://utdanning.no/studiebeskrivelse/psykologi

Karakterkrav i tabell førsteganssøker / ordinær søker

Profesjonsstudiet i psykologi Profesjonsstudium Universitetet i Oslo  

Psykologi , vår Generell studiekompetanse 55.7 65.7
Psykologi , høst Generell studiekompetanse 57.1 66.6
Profesjonsstudiet i psykologi Profesjonsstudium Universitetet i Bergen
  • 55.7
  • 64.2
Psykologutdanning, 6-årig løp Profesjonsstudium NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • 56.7
  • 64.3
Psykologi profesjonsstudium Profesjonsstudium UiT Norges arktiske universitet    
Psykologi profesjonsstudium Profesjonsstudium UiT Norges arktiske universitet   Lokalt opptak Lokalt opptak

Anonymkode: 4bf81...939

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil studere psykologi etter VGs, ønsker å komme inn på profesjonsstudiet. 

Problemet er at jeg har jobbet hardt, men har bare 4,1i snitt! 

Jeg må nesten gjøre noe med karakterene mine hvis jeg i det hele tatt skal få noe sjans til å komme inn på studiet. 

Hvor mye i snitt kreves det for å kunne studere psykologi? Vet at snittet mitt er veldig lavt, men hvor mye må man ha? 

Prøvde å søke på nettet, men det står så mye forskjellig. 

Når du har jobbet hardt og ender med et snitt på 4,1 er nok ikke profesjonsstudiet i psykologi veien å gå. Du kan selvsagt ta opp fag som privatist, men om du allerede har gjort ditt beste, er det ikke realistisk at du vil klare å høyne snittet ditt så mye som det kreves for å komme inn. For snittet ligger godt over 5 - nærmere 6, selv om det varierer noe fra år til år. 

Kanskje vernepleier eller sykepleier kan være et alternativ? Bygge på med master etterhvert og ta sikte på en stilling som veileder i en eller annen form? 

Anonymkode: e677b...4f8

AnonymBruker

For å regne ut poengene dine, så er oppskriften her https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/index.html

Du må forbedre karakterer og havner da i "ordinær kvote"

lommetørkelregning tilsier for meg (regn ut selv om det er aktuelt ikke ta mine ord som fasit, har ikke vært student på lenge) at du vil trenge ca 5.3 i karaktersnitt,+ å ha 4 bonuspoeng for realfag eller språkfag+ pluss 8 poeng for alder (vær 24 år+) for å nå opp til kravet. 5.3 i karaktersnitt gir 53 poeng, så 52+4+8 = 64, har du utført førstegangstjeneste eller gått folkehøyskole  etc kan det hende du får et par poeng for det du får lese deg opp på detaljene om det blir aktuelt.

Som han over vil jeg nok vurdere å droppe dette prosjektet, og heller se etter andre alternative yrker du kan tenker deg.

AnonymBruker

Ja, men jeg har virkelig lyst til å få det til. Har forbedret karakterene mine betydelig. Gikk fra 2ere på ungdomskolen  til 4 og 5 på VG1. Har jo 2 år på meg til å jobbe med å forbedre karakterene mine. Håpet er vel ikke ute? 

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg har virkelig lyst til å få det til. Har forbedret karakterene mine betydelig. Gikk fra 2ere på ungdomskolen  til 4 og 5 på VG1. Har jo 2 år på meg til å jobbe med å forbedre karakterene mine. Håpet er vel ikke ute? 

Ok trodde du var ferdig på VGs var derfor jeg svarte det jeg svarte, ja da trenger du 56 poeng ca for å komme inn. som i seg selv tilsvarer karaktersnitt på 5.6, men er du mann får du 1 poeng om du søker på ntnu profesjonsstudiet som førstegangssøker pga kjønnskvotering, også kan du få 4 poeng om du velger matematikk/språkfagene som nevnes som gir ekstra poeng), så da trenger du ca 5.1/5.2 i snitt på karakterene dine for de 3 årene samlet om du har valgt de fagene, tror jeg, som teoretisk sett er mulig men det blir knalltøft særlig med de karakterene fra første året.

Men uansett bør du forsøke få så bra karakterer som mulig, da har du flere muligheter åpne selv om du potensielt mest sannsynlig ikke vil klare å komme inn på profesjonsstudiet slik ting ser ut pdd.

Annonse

AnonymBruker

Hvor stor andel av karakterene har standpunkt etter førsteåret, er det mange så vil det matematisk sett ikke gå uansett, er for lenge siden men det vil kreve så mange 6ere fremover at det nok ikke går. Tror jeg. Men er for surrete i hodet til å regne ut.

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor andel av karakterene har standpunkt etter førsteåret, er det mange så vil det matematisk sett ikke gå uansett, er for lenge siden men det vil kreve så mange 6ere fremover at det nok ikke går. Tror jeg. Men er for surrete i hodet til å regne ut.

Har fått 5 på de 2 fagene som er avsluttende i år fordi jeg går yrkesfag og ikke studiespesialisering. Resten har jeg fått lavt på, men det har vel ingenting å si? Skal jo få de igjen neste skoleår. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...