Gå til innhold

Hvorfor vet vi ingenting om corona-immunitet 6 måneder etter. (?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste en nyhetssak, hvor noen forskere så på blodet til noen få pasienter, og så at noen antistoffer hadde sunket slik at de potensielt ikke er immune lenger, men det var så få pasienter, og andre ting kan spille inn på immuniteten enn bare de tingene de målte, så de vet ikke noe egentlig...

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-antibody/antibody-levels-in-recovered-covid-19-patients-decline-quickly-research-idUSKBN23T1CJ

Men dette er helt uforståelig for meg, i en slik situasjon hvor så store verdier og så mange menneskeliv er tapt,, hvordan er det mulig at ingen land har tatt noen som er blitt friske av korona, og utsatt dem for smitte på nytt  for å se er de immune eller ikke.

Tester du det på f.eks 20 folk, så vil, om de ikke blir immune kanskje 1 dø og 19 overleve. Mens blir de immune (som vi håper) vil ingen av de dø og vi ser at de er blitt immune. Ser vi at dem er immune kan de testet på nytt med virus som har mutert på andre kontinenter og se om de fortsatt er immune mot disse typene. Du ofret da i verste fall 1 menneskeliv, i beste fall ingen menneskeliv, men fant ut om man blir immune eller ikke, noe som er ganske viktig å vite i en pandemi av dette nivået. Og som jeg rett og slett er sjokkert over at vi diskuterer 6 måneder etterpå....

Ett menneskeliv potensielt tapt for å fremme legevitenskapen høres kanskje ille ut, men vi snakker om en sykdom som har tatt livet av 500'000 minst så langt, og potensielt mange millioner i fremtiden, så å skaffe et par frivillige som er villige til å utsette seg selv for smitte på nytt, burde ikke være vanskelig i et slikt tilfelle, og vil redde mange flere menneskeliv enn det koster...

Har legevitenskapen blitt for "bortskjemt" at en ikke tør å potensielt ofre et par menneskeliv, for å redde potensielt hundretusener av menneskeliv i fremtiden?

Vi trenger å vite om immuniteten er til stede og hvor lenge den varer, for å avgjøre hva som er best av tiltak for samfunnet.

Så hva er greia? hvordan vet en etter den farligste epidemien på lenge, fortsatt ingenting, om de viktigste aspektene ved sykdommen ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 40b3c...a47

Fortsetter under...

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er helt uforståelig for meg, i en slik situasjon hvor så store verdier og så mange menneskeliv er tapt,, hvordan er det mulig at ingen land har tatt noen som er blitt friske av korona, og utsatt dem for smitte på nytt  for å se er de immune eller ikke.

Synes du det høres etisk forsvarlig ut?

Sverige har snakket mye om immunitet og du kan begynne å lese denne https://www.nrk.no/urix/fa-med-antistoffer-i-stockholm-kan-bety-lav-immunitet-sverige-1.15025193

Anonymkode: 48863...5d5

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det høres etisk forsvarlig ut?

Anonymkode: 48863...5d5

Beklager men hva er etisk galt, med å potensielt "ofre" 1 menneskeliv for å potensielt redde tusen eller titusenvis eller hundretusenvis av menneskeliv, sålenge personen melder seg frivillig er klar over risiko får kompensasjon til eventuelle etterlatte etc etc ? Mulig jeg er litt treg i topplokket men ser ikke den.

DERSOM folk ikke blir immune (så denne personen dør), er det HEELT essensielt å finne dette ut, selv om 1 person dør, fordi det påvirker hvilken respons vi bør ha til viruset, da vi må stanse viruset helt, ikke satse på flokkimmunitet, ved vaksine eller naturlig oppbygd. Det er så mange menneskeliv på spill her, at dette "etiske dilemmaet" ved at potensielt 1 person skal dø "unødig" av koronaviruset, ser jeg ikke i det hele tatt.

Synes du det er etisk forsvarlig, å la hundretusener dø, fordi du ikke ville "ofre" 1 menneskeliv. Er det etikken i 2020 ? I så fall må jeg bare si meg uenig med dere...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er etisk forsvarlig, å la hundretusener dø, fordi du ikke ville "ofre" 1 menneskeliv. Er det etikken i 2020 ? I så fall må jeg bare si meg uenig med dere...

Da foreslår jeg at du melder deg frivillig til dette eksperimentet.

AnonymBruker
28 minutter siden, Lillemus skrev:

Da foreslår jeg at du melder deg frivillig til dette eksperimentet.

Ja jeg er villig til å melde meg som frivillig til å motta corona. Bare si ifra hvor jeg melder meg opp.

Mange nordmenn har meldt seg frivillig til å bistå i andre situasjoner hvor utfallet var risikabelt, og noen endte med å miste livet.

Det er noe vi bør hylle.

Her er noen eksempler fra nyere tid:

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norsk_militærpersonell_drept_i_tjeneste_i_etterkrigstiden

Sålenge du hyller menneskene som ofrer seg for andre, og kompenserer etterlatte, vil du aldri slite med å rekruttere kandidater.

For Rikets beste, er særlig menn villige til å ofre alt. Og det er sånn det skal være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...