Gå til innhold

Folk som kjører for fort i trafikken...


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Norge har blant de strengeste straffene for å kjøre for fort. Min personlige mening er at i forhold til en del annen kriminalitet har trafikkforseelser påfallende strenge straffer. Det er cirka samme straff for å kjøre 20-25 km/t for fort som for å slå ned noen eller å bære illegalt våpen på offentlig sted.

Personlig mener jeg det ligger en del (uheldig) omfordelingspolitikk i dette. De som eier bil har presumptivt noen eiendeler, og kravet er også relativt lett å innkreve gjennom legalpant i bil. Det er altså bedre «butikk» for Staten å kjøre på med bøter her enn blant kriminelle uten betalingsevne hvor bøtene gjerne ender opp som (dyre) subsidiære fengselsstraffer

For øvrig mener jeg straffen for fartsovertredelser burde vært mer skjønnsmessig vurdert ut fra den reelle fare som oppstår. Det er verre å kjøre 20 km/t for fort utenfor en skole klokken 8 enn midt på natten alene på veien. 

Endret av ISW
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? Skal man unnskylde de med at det er gjort uten tanker/ er svært unge osv? 

Er det fengselstraff for det? De risikerer andre sine liv på veiene. 

Anonymkode: de4cc...9a2

Kommer helt an omstendighetene. Kjører daglig en vei som visstnok skal forestille motorvei klasse B (det heter vel noe annet i dag) og det er fint lite griskjøring å se - derimot irriterer det meg grenseløst at mange slipper gassen så fort de ser snurten av en tunellåpning og ligger 10-15 km/t under fartsgrensa i tunellene. I tillegg tenker de tydeligvis at de skal ta igjen mellom tunellene så de få plassene det er to felt og mulig å kjøre forbi disse gir de full gass og ligger i 95-100... Idioter.

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Lillemus skrev:

Kommer helt an omstendighetene. Kjører daglig en vei som visstnok skal forestille motorvei klasse B (det heter vel noe annet i dag) og det er fint lite griskjøring å se - derimot irriterer det meg grenseløst at mange slipper gassen så fort de ser snurten av en tunellåpning og ligger 10-15 km/t under fartsgrensa i tunellene. I tillegg tenker de tydeligvis at de skal ta igjen mellom tunellene så de få plassene det er to felt og mulig å kjøre forbi disse gir de full gass og ligger i 95-100... Idioter.

Jeg hørte om en situasjon der en person hadde kjørt i ca 130 i 50 sonen. Vedkommende mistet kontroll på bilen og kjørte inn i andre kjørebane, og rett i motgående kjøretøy. Vedkommende i motgående kjøretøy omkom. Begge omkom. 

Anonymkode: de4cc...9a2

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte om en situasjon der en person hadde kjørt i ca 130 i 50 sonen. Vedkommende mistet kontroll på bilen og kjørte inn i andre kjørebane, og rett i motgående kjøretøy. Vedkommende i motgående kjøretøy omkom. Begge omkom. 

Anonymkode: de4cc...9a2

Det er selvfølgelig fullstendig galematias og noe helt annet enn det jeg snakker om. :) Jo lavere fartsgrensen er, jo mer passer jeg på å overholde den.

AnonymBruker
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Det er selvfølgelig fullstendig galematias og noe helt annet enn det jeg snakker om. :) Jo lavere fartsgrensen er, jo mer passer jeg på å overholde den.

Ja. Og etter det ble det skrevet om hvor snill gutten som kjørte fort var i pressen. Og ikke så mye fokus på den som var på feil tid på feil sted. Det var litt opprørende å lese. Men sørgelig situasjon. 

Anonymkode: de4cc...9a2

1 time siden, ISW skrev:

Norge har blant de strengeste straffene for å kjøre for fort. Min personlige mening er at i forhold til en del annen kriminalitet har trafikkforseelser påfallende strenge straffer. Det er cirka samme straff for å kjøre 20-25 km/t for fort som for å slå ned noen eller å bære illegalt våpen på offentlig sted.

Personlig mener jeg det ligger en del (uheldig) omfordelingspolitikk i dette. De som eier bil har presumptivt noen eiendeler, og kravet er også relativt lett å innkreve gjennom legalpant i bil. Det er altså bedre «butikk» for Staten å kjøre på med bøter her enn blant kriminelle uten betalingsevne hvor bøtene gjerne ender opp som (dyre) subsidiære fengselsstraffer

For øvrig mener jeg straffen for fartsovertredelser burde vært mer skjønnsmessig vurdert ut fra den reelle fare som oppstår. Det er verre å kjøre 20 km/t for fort utenfor en skole klokken 8 enn midt på natten alene på veien. 

Det du skriver er i beste fall unøyaktig. Å kjøre 20-25 km/t for fort straffes langt mildere enn å slå ned noen.

For å bli idømt ubetinget fengselsstraff må man kjøre nesten dobbelt så fort som tillatt hastighet. Dessuten blir det vektlagt i hvilken grad kjøringen har medført fare for andre.

Straff (både strafferamme og straffutmåling) for vold har blitt skjerpet. 

AnonymBruker
6 minutter siden, E7H7 skrev:

Det du skriver er i beste fall unøyaktig. Å kjøre 20-25 km/t for fort straffes langt mildere enn å slå ned noen.

For å bli idømt ubetinget fengselsstraff må man kjøre nesten dobbelt så fort som tillatt hastighet. Dessuten blir det vektlagt i hvilken grad kjøringen har medført fare for andre.

Straff (både strafferamme og straffutmåling) for vold har blitt skjerpet. 

Det virker mildt når man leser veldig fine ord om den som kjørte fort og forårsaket en annens død i avisene. Da hadde det vært bedre å ikke skrive noe i avisene. Det er min mening. 

Anonymkode: de4cc...9a2

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker mildt når man leser veldig fine ord om den som kjørte fort og forårsaket en annens død i avisene. Da hadde det vært bedre å ikke skrive noe i avisene. Det er min mening. 

Anonymkode: de4cc...9a2

Det kan jeg være enig i, men det har liten sammenheng med mitt svar til ISW som skrev at straffen for vold er mild sammenlignet med straff for fartsovertredelser? 

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, E7H7 skrev:

Det kan jeg være enig i, men det har liten sammenheng med mitt svar til ISW som skrev at straffen for vold er mild sammenlignet med straff for fartsovertredelser? 

Enig i det. Men jeg tenkte bare på at det blir feil å hylle en person som forårsaket en ulykke med å kjøre fort i fylla etter hans død. En straffbar handling bør ikke hylles selv om den som begikk det døde. I den saken ble fokuset i aviser lagt på hvor snill og omtenksom gutten som forårsaket ulykken var. Og ikke på offeret. Mange reagerte på det. Men det fins de som mente at begge var offer tross fyllekjøring i stor fart. 

Anonymkode: de4cc...9a2

AnonymBruker
37 minutter siden, E7H7 skrev:

Det kan jeg være enig i, men det har liten sammenheng med mitt svar til ISW som skrev at straffen for vold er mild sammenlignet med straff for fartsovertredelser? 

Men det bør i utgangspunktet være like stor straff for vold som store fartsovertredelser, tenker jeg. 

Anonymkode: de4cc...9a2

1 time siden, kupton skrev:

Dagens praksis er moderne landeveisrøveri. 

Du mener det er landeveisrøveri at de som med overlegg kjører betydelig for fort og potensielt setter andres liv i fare må betale en bot?

Hvilke sats mener du er for høy - ev. hva er passe? 

Det er ikke min erfaring - tvert i mot - de fleste er klar over at man pga sikkerhetsmargin ikke blir bøtlagt om man f.eks kjører 5-10 km over fartsgrensen. 

For øvrig er satsen for inntil 5 km/t over grensen (som i praksis sjelden ilegges fordi politiet prioriterer å stoppe de som kjører farlig fort og som reelt gjelder minimum 10 km/t over fartsgrensen) 800 kroner. 

7 timer siden, E7H7 skrev:

Det du skriver er i beste fall unøyaktig. Å kjøre 20-25 km/t for fort straffes langt mildere enn å slå ned noen.

For å bli idømt ubetinget fengselsstraff må man kjøre nesten dobbelt så fort som tillatt hastighet. Dessuten blir det vektlagt i hvilken grad kjøringen har medført fare for andre.

Straff (både strafferamme og straffutmåling) for vold har blitt skjerpet. 

Dette kan jeg ikke være enig i.

Hvis du slår ned noen (f.eks i fylla) får du typisk en bot enten for ordensforstyrrelse eller legemsfornærmelse. Den er som regel mellom 2.500 og 7.500 kroner. Hvis du går med kniv på byen, ligger boten på 5.000+. Og dette er omtrent samme bot du får for å kjøre 20-25 km/t for fort i 60-sonen. 
 

Jeg har aldri snakket om ubetinget fengsel, verken for det ene eller det andre. Jeg snakker om trafikkbøter som inntektskilde for Staten. 

Det er jo aldri noen unnskyldning å bryte regler , men det kommer jo veldig an på situasjonen. Ligger man i 110 på motorveien hvor det er 100, eller kjører man i 80 gjennom bolig og skoleområdet hvor det er 30. Har også sett mange som er en fare i trafikken selsom de holder fartsgrensene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...