Gå til innhold

Folk som kjører for fort i trafikken...

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, RamonaK skrev:

Det er jo aldri noen unnskyldning å bryte regler , men det kommer jo veldig an på situasjonen. Ligger man i 110 på motorveien hvor det er 100, eller kjører man i 80 gjennom bolig og skoleområdet hvor det er 30. Har også sett mange som er en fare i trafikken selsom de holder fartsgrensene. 

Så en gang i avisa en eldre mann som skrev at han kjørte aldri raskere enn 50 km/t uansett slik at han ikke skulle skape noen farlige situasjoner. Snakker om å ha NULL trafikkforståelse...! Hva tror han egentlig skjer om han ligger i 50 i 60, 70 og 80-sonene? At de bak pent finner seg i å ligge der og sulle i 30 km/t under fartsgrensa?

Fortsetter under...

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Så en gang i avisa en eldre mann som skrev at han kjørte aldri raskere enn 50 km/t uansett slik at han ikke skulle skape noen farlige situasjoner. Snakker om å ha NULL trafikkforståelse...! Hva tror han egentlig skjer om han ligger i 50 i 60, 70 og 80-sonene? At de bak pent finner seg i å ligge der og sulle i 30 km/t under fartsgrensa?

Haha, uff. Håper han holder seg unna motorveien. :)

Tror det meste du kan få i fartsbot er ca. 10000. Du får også prikker, tror du kan ha 10 før du mister lappen. De som ennå har prøvetid får dobbelt så mange prikker som man vanligvis får. 

Jeg kjører 5-10 km/t over fartsgrense i 80 og 90 sone, det er litt avhengig hvor det er. 

31 minutter siden, Fionys skrev:

Tror det meste du kan få i fartsbot er ca. 10000. Du får også prikker, tror du kan ha 10 før du mister lappen. De som ennå har prøvetid får dobbelt så mange prikker som man vanligvis får. 

Jeg kjører 5-10 km/t over fartsgrense i 80 og 90 sone, det er litt avhengig hvor det er. 

Tror du har rett i at 10 000 er max hvis vi snakker om forenklet forelegg.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal mene om nivået, men det er veldig fort gjort å bli tatt hvis man er i et område hvor fartsgrensene hele veien skifter mellom 70, 80, 60 og 50 for å finte ut bilistene og hente inn penger (Lundamo/Melhus og der omkring). Hvis man er kjent lærer man drillen, men jeg har gått på noen smell i områder hvor jeg er mindre kjent.

Alltid i oversiktlig vei med 70-sone. Hva f... er vitsen med 70-soner egentlig, annet enn å dra inn penger?

1 time siden, Grendel skrev:

Tror du har rett i at 10 000 er max hvis vi snakker om forenklet forelegg.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal mene om nivået, men det er veldig fort gjort å bli tatt hvis man er i et område hvor fartsgrensene hele veien skifter mellom 70, 80, 60 og 50 for å finte ut bilistene og hente inn penger (Lundamo/Melhus og der omkring). Hvis man er kjent lærer man drillen, men jeg har gått på noen smell i områder hvor jeg er mindre kjent.

Alltid i oversiktlig vei med 70-sone. Hva f... er vitsen med 70-soner egentlig, annet enn å dra inn penger?

I nabodalen og... Jeg husker ikke hvor mange ulike fartsgrenser vi telte i løpet av 2 mil, men det var mange! Helt unødvendig.

Annonse

4 timer siden, Lillemus skrev:

Man kan vel få bot for å kjøre for lavt også nettopp fordi det kan føre til farlige forbikjøringer? 

Jeg pleide vel å kjøre i ca 5 km over fartsgrensen. Noe rundt der. Aldri fått fartsbot eller annen bot vedrørende bil 😁 Men jeg mistet nå lappen uansett jeg da. 

Endret av Glitter
3 minutter siden, Glitter skrev:

Man kan vel få bot for å kjøre for lavt også nettopp fordi det kan føre til farlige forbikjøringer? 

Noen veier har minste tillatte hastighet. Jeg har aldri sett det i Norge, men skiltene skal finnes. Det er blå skilt med tallet i hvit skrift.

Foruten det (hvis det finnes) så tror jeg ikke politiet har noe hjemmel for å bøtelegge deg for å kjøre for sakte. Som regel er det en grunn til at folk kjører for sakte (rus, alderdom, nervøsitet, trøtthet, osv) og den vil gjerne politiet til bunns i. I verste fall (hvis ingenting er galt) får du nok bare beskjed om å følge trafikken

AnonymBruker
5 timer siden, RamonaK skrev:

Det er jo aldri noen unnskyldning å bryte regler , men det kommer jo veldig an på situasjonen. Ligger man i 110 på motorveien hvor det er 100, eller kjører man i 80 gjennom bolig og skoleområdet hvor det er 30. Har også sett mange som er en fare i trafikken selsom de holder fartsgrensene. 

Synes det er veldig så hensynsløst og egoistisk å kjøre så altfor fort. 

Anonymkode: de4cc...9a2

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig så hensynsløst og egoistisk å kjøre så altfor fort. 

Anonymkode: de4cc...9a2

Selvfølgelig er det hensynsløst, men hvor alvorlig det er kommer jo veldig an på mye mer enn akkurat det at det er for fort. 

46 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg pleide vel å kjøre i ca 5 km over fartsgrensen. Noe rundt der. Aldri fått fartsbot eller annen bot vedrørende bil 😁 Men jeg mistet nå lappen uansett jeg da. 

Man kan i alle fall bli hanket inn og få seg en reprimande fordi man sinker trafikken og jeg håper man kan bli bøtelagt også, men det vet jeg ikke. 

AnonymBruker
25 minutter siden, RamonaK skrev:

Selvfølgelig er det hensynsløst, men hvor alvorlig det er kommer jo veldig an på mye mer enn akkurat det at det er for fort. 

Kjører man for fort kjører man for fort. Ferdig med den saken. 

Anonymkode: 52a42...5b6

Annonse

1 time siden, ISW skrev:

Noen veier har minste tillatte hastighet. Jeg har aldri sett det i Norge, men skiltene skal finnes. Det er blå skilt med tallet i hvit skrift.

Foruten det (hvis det finnes) så tror jeg ikke politiet har noe hjemmel for å bøtelegge deg for å kjøre for sakte. Som regel er det en grunn til at folk kjører for sakte (rus, alderdom, nervøsitet, trøtthet, osv) og den vil gjerne politiet til bunns i. I verste fall (hvis ingenting er galt) får du nok bare beskjed om å følge trafikken

32 minutter siden, Lillemus skrev:

Man kan i alle fall bli hanket inn og få seg en reprimande fordi man sinker trafikken og jeg håper man kan bli bøtelagt også, men det vet jeg ikke. 

Jeg synes at man bør få bot hvis man konsekvent kjører alt for sakte uten å selv ta initiativ til å slippe forbi. Hvis man er så utrygg i bil at man aldri kjører over 50 så er man kanskje ikke skikket til å kjøre bil? 

Jeg har alltid vært en dyktig sjåfør. Kjørt skadefritt og botfritt i 9 år. Aldri rørt bilen når jeg har vært i aktiv rus. Men fordi andre er idioter og kjører rusa så mistet jeg lappen da det ble kjent at jeg slet med rus. Må ha vært rusfri i 1-2 år før jeg får den tilbake.  

Så hvorfor skal folk som skaper farlige trafikkstasjoner få lov til å kjøre på veien. Min mor feks er elendig sjåfør. Hun er skikkelig utrygg. Hun er potensielt en større fare på veien enn meg. 

Akkurat dette synes jeg er skikkelig urettferdig. Hehe. Men forståf jo at det er for å forebygge at folk kjører rusa. Men de som kjører rusa gjør det enten de har lappen eller ei. Man blir ikke fratatt bilen sin uansett. Jeg har ikke hatt lappen på snart 3 år og har enda bilen min. Pappa trimmer henne (hun heter Eirill. Ei sølvgrå rype født i 05) innimellom til jeg kan gjøre det igjen. Håper hun ikke blir pensjonist i løpet av den tiden. 😅

Endret av Glitter
2 timer siden, Glitter skrev:

Jeg tror man kan få bot for å ikke vise hensyn hvis man kjører veldig sakte:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

1 time siden, Grendel skrev:

Jeg tror man kan få bot for å ikke vise hensyn hvis man kjører veldig sakte:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

Husker da jeg tok lappen for over 30 år siden(!) (nærmere 40 enn 30 faktisk (!😳!), da lærte jeg et nytt ord som jeg fikk beskjed om at var det aller viktigste når det gjaldt kjøreopplæring, nemlig aktsomt.  Altså en sammensetning av aktpågivende og varsom. Og det gjelder vel fremdeles. Det er ikke nødvendigvis lite aktsomt å ligge i 110 når det er 100-grense.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...