Gå til innhold

Ikke oversikt lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 minutter siden, dolmio skrev:

Hvis dette er en profesjonell lege vil han ikke synes du fortjener å lide. Han kommer til å hjelpe deg gjennom det. 

Ja oppfatter han som flink. Kanskje jeg selv kan komme med forslag til løsninger også, Men aner ikke hva det skulle være, må høre hva han sier. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
38 minutter siden, Fru2020 skrev:

Enig med Dolmio over. Det er viktig å være helt ærlig med legen. Nå har du tatt det første skrittet og legen kan bare hjelpe deg om du sier ting som det er. Kanskje kan legen hjelpe deg slik at overgangen blir lettere.

Du klarer dette.

Jeg holder på å kvinne meg opp nå, jeg håper det går bra..

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, dolmio skrev:

Masse lykke til og la oss gjerne få høre hvordan det går 😃

Tusen takk, skriver her etterpå😊

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen 

Beklager denne masingen, legen ringer i kveld og jeg har store problemer med å være ærlig og ikke i stedet for spør om mer...vet jeg blir dritdårlig om jeg ikke får mer av den medisinen, er helt på gråten nå. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Ja, det forstår jeg, men forsøk å gjøre deg selv sterk og tenk på at du ønsker deg ut av dette livet og den situasjonen du er i. Det kan ikke fortsette slik. Jeg synes det er vanskelig å si noe konkret om hvordan du burde forholde deg overfor legen din. Det finnes mange leger der ute, men jeg håper du er heldig og har en lege som er forståelsesfull og ønsker å hjelpe deg på veien ut av dette mer enn å gjøre det vanskeligere for deg.

Men husk at det er ikke farlig å skulle vende seg av med et preparat man har gjort seg avhengig av - det kan "bare" være fysisk og psykisk ubehagelig en tid. Leste senest i dag om en som sluttet med høye doser OxyContin på dagen hvor han beskrev bl.a. febertendenser, men også en sterk lettelse da han forsto at han var igjennom det. Om man er usikker på om man vil klare det selv, finnes det jo mulighet for å bli innlagt for rusavvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det forstår jeg, men forsøk å gjøre deg selv sterk og tenk på at du ønsker deg ut av dette livet og den situasjonen du er i. Det kan ikke fortsette slik. Jeg synes det er vanskelig å si noe konkret om hvordan du burde forholde deg overfor legen din. Det finnes mange leger der ute, men jeg håper du er heldig og har en lege som er forståelsesfull og ønsker å hjelpe deg på veien ut av dette mer enn å gjøre det vanskeligere for deg.

Men husk at det er ikke farlig å skulle vende seg av med et preparat man har gjort seg avhengig av - det kan "bare" være fysisk og psykisk ubehagelig en tid. Leste senest i dag om en som sluttet med høye doser OxyContin på dagen hvor han beskrev bl.a. febertendenser, men også en sterk lettelse da han forsto at han var igjennom det. Om man er usikker på om man vil klare det selv, finnes det jo mulighet for å bli innlagt for rusavvending.

Jeg har kjent legen i mange år, altså gått hos han og har alltid oppfattet han som forståelsesfull. Men som du vet så sliter jeg med å stole på leger. Likevel begynner jeg å helle mot å si sannheten og håpe på hjelp. Må komme meg ut av denne håpløsheten, jeg bryter meg selv ned, gir meg selv lite håp for ftemtiden. Og jeg skal også gjennom et hardt behandlingsløp og da kan jeg ikke holde på sånn. Men når ting er så smertefulle så er det vanskelig å holde ut, men jeg må.. begynner å tvile på at han ringer i kveld, nå begynner det å bli litt sent. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spør om dere kan sammen lage en fornuftig nedtrappingsplan som gjør at du klarer å trappe ned medisinen uten å få så store abstinenser. Så kan han kanskje skrive ut lite i gangen til deg i denne perioden.

Anonymkode: d31c7...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjent legen i mange år, altså gått hos han og har alltid oppfattet han som forståelsesfull. Men som du vet så sliter jeg med å stole på leger. Likevel begynner jeg å helle mot å si sannheten og håpe på hjelp. Må komme meg ut av denne håpløsheten, jeg bryter meg selv ned, gir meg selv lite håp for ftemtiden. Og jeg skal også gjennom et hardt behandlingsløp og da kan jeg ikke holde på sånn. Men når ting er så smertefulle så er det vanskelig å holde ut, men jeg må.. begynner å tvile på at han ringer i kveld, nå begynner det å bli litt sent. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Har du erfaring med at han følger opp telefonavtaler dere har gjort med å gjøre de dagen etterpå? I så fall ikke, kan det kanskje være lurt å være den litt "masete" pasienten og bare vennlig minne ham om at han skulle ringe deg f.eks. på melding via Helsenorge? Det kalles ikke masing, men å ta ansvar for egen helse når du er i en krevende situasjon. Du er en pasient og han får penger på årsbasis for å ha deg på sin legeliste i tillegg noen kroner når han har noe med deg å gjøre enten det er en konsultasjon, forskriving av resepter, skrive attester osv. og takstene er ulike på de ulike oppgavene. Jeg prøver å få frem litt det samme @ISW fikk frem så flott i tråden ang. legevakten her - det er faktisk ikke hans problem at legene har for mye å gjøre og han burde egentlig ikke bli den skadelidende part pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør om dere kan sammen lage en fornuftig nedtrappingsplan som gjør at du klarer å trappe ned medisinen uten å få så store abstinenser. Så kan han kanskje skrive ut lite i gangen til deg i denne perioden.

Anonymkode: d31c7...5b7

Det er ingen dum ide, skal høre med han, håper han ringer snart. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Har du erfaring med at han følger opp telefonavtaler dere har gjort med å gjøre de dagen etterpå? I så fall ikke, kan det kanskje være lurt å være den litt "masete" pasienten og bare vennlig minne ham om at han skulle ringe deg f.eks. på melding via Helsenorge? Det kalles ikke masing, men å ta ansvar for egen helse når du er i en krevende situasjon. Du er en pasient og han får penger på årsbasis for å ha deg på sin legeliste i tillegg noen kroner når han har noe med deg å gjøre enten det er en konsultasjon, forskriving av resepter, skrive attester osv. og takstene er ulike på de ulike oppgavene. Jeg prøver å få frem litt det samme @ISW fikk frem så flott i tråden ang. legevakten her - det er faktisk ikke hans problem at legene har for mye å gjøre og han burde egentlig ikke bli den skadelidende part pga. det.

Har erfaring med at han følger opp, får sende en melding ut på dagen i morgen om jeg ikke hører noe. Du har rett i at de får betalt, vi pasienter skal ikke være skadelidende. Men likevel så vanskelig å mase. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med at han følger opp, får sende en melding ut på dagen i morgen om jeg ikke hører noe. Du har rett i at de får betalt, vi pasienter skal ikke være skadelidende. Men likevel så vanskelig å mase. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Har han ringt? Kan jo hende det dukket opp noe akutt også. Ikke gi opp iallefall, hold fast på avgjørelsen din og ring han opp igjen i morgen. Jeg heier på deg og blir skikkelig glad hvis du sier det som det er ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, dolmio skrev:

Har han ringt? Kan jo hende det dukket opp noe akutt også. Ikke gi opp iallefall, hold fast på avgjørelsen din og ring han opp igjen i morgen. Jeg heier på deg og blir skikkelig glad hvis du sier det som det er ❤️

Han har ikke ringt, så da blir det nok ikke i kveld🙁men skal ringe i morgen. Tusen takk, er glad du heier på meg❤

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke ringt, så da blir det nok ikke i kveld🙁men skal ringe i morgen. Tusen takk, er glad du heier på meg❤

Anonymkode: 2e194...1a2

Hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, dolmio skrev:

Hvordan går det med deg?

Hei, takk for at du spør og tenker på meg❤

Legen ringte i dag, og han forstod det før jeg en gang sa det rett ut. Skal trappe ned over fellesferien, inntil da blir det visst skrevet ut med forsiktighet. Men turte ikke å si at jeg er tom. Det fortalte jeg først på en melding jeg skrev til han i sted, og sa alt som det er. Får nok ikke svar før i morgen, fhv i morgen. Så får se hva han tenker/svarer om det.

Veldig ydmykende å innrømme alt. Men det gjorde jeg. Er spent på hva han svarer. Nå er jeg jo tom, så får vi se om det blir så ille som "cold turkey". Tror ikke det, og håper ikke det blir sånn. Men det er den ekle følelsen av å ikke vite hva som skjer nå. Har uansett satt meg i denne situasjonen selv, så... men håper det går bra. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Fru2020 skrev:

Det lurer jeg også på...

Hei❤se svaret til dolmio..så ikke meldingene deres før nå. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for at du spør og tenker på meg❤

Legen ringte i dag, og han forstod det før jeg en gang sa det rett ut. Skal trappe ned over fellesferien, inntil da blir det visst skrevet ut med forsiktighet. Men turte ikke å si at jeg er tom. Det fortalte jeg først på en melding jeg skrev til han i sted, og sa alt som det er. Får nok ikke svar før i morgen, fhv i morgen. Så får se hva han tenker/svarer om det.

Veldig ydmykende å innrømme alt. Men det gjorde jeg. Er spent på hva han svarer. Nå er jeg jo tom, så får vi se om det blir så ille som "cold turkey". Tror ikke det, og håper ikke det blir sånn. Men det er den ekle følelsen av å ikke vite hva som skjer nå. Har uansett satt meg i denne situasjonen selv, så... men håper det går bra. 

Anonymkode: 2e194...1a2

Så modig du er. Jeg tror at nå som du har klart å innrømme dette både for deg selv og legen, så klarer du å gå resten av veien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Fru2020 skrev:

Så modig du er. Jeg tror at nå som du har klart å innrømme dette både for deg selv og legen, så klarer du å gå resten av veien også.

Jeg håper det, men innrømmer at jeg er full av ambivalens 🦧

Anonymkode: 2e194...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper det, men innrømmer at jeg er full av ambivalens 🦧

Anonymkode: 2e194...1a2

Forstår godt at du er ambivalent. Medisininntaket har jo hatt en funksjon, nå må du finne en annen måte som erstatter dette. I tillegg må du takle evt. fysiske reaksjoner på nedtrappingen.  Det er ingen enkel oppgave, men det rette.

Jeg heier på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen ringte i dag, og han forstod det før jeg en gang sa det rett ut. Skal trappe ned over fellesferien, inntil da blir det visst skrevet ut med forsiktighet. Men turte ikke å si at jeg er tom. Det fortalte jeg først på en melding jeg skrev til han i sted, og sa alt som det er. Får nok ikke svar før i morgen, fhv i morgen. Så får se hva han tenker/svarer om det.

 

Anonymkode: 2e194...1a2

Jeg antar at legen har hatt en mistanke om misbruket en tid og har håpet/ventet på denne telefonen - han kan jo regne seg frem til forbruket pr. dag ved hyppigheten av når du har bedt om resepter. Nå gjenstår det å se om han er en lege som følger opp det han sier - men du har jo tidligere sagt at det er han. Jeg ønsker deg igjen lykke til. Synes du er utrolig modig! Ikke tenk at det er ydmykende å ta ansvar for egen situasjon og helse. Jeg tenker du viser mot. Noen andre bør se opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...