Gå til innhold

Hjerterytme og blodtrykk


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at hjerterytme og BT, og for øvrig også oksygenmetning er lavere på natt og morgen enn på kveld? 

Hos meg er det ca slik: (har blodtrykksapparat og pulsoksymeter)

Morgen: 

Puls: 45-50

BT 100/60

SpO2 95-96 % 

Kveld, når jeg har ligget ca 20 min i sengen

Puls: 70-80

BT 115/65-70

SpO2 98-99% 

Kan for øvrig legge til at jeg ble utredet for et år siden pga hyppig ortostatisk hypotensjon med synkope, det noe lave blodtrykket hos lege på 99/55, men som ved laveste måling ved døgnmåling (når jeg dermed var mer avslappet) var 89/45, og 50 i puls. EKG helt normal og UL av hjertet var fin bortsett fra litt lekkasje på høyre hjertekammer (klaff?), noe som mange har naturlig, eller kan ha kommer av tiden med sprøytemisbruk. Sa legen. 

Jeg besvimer ikke så ofte lenger, men har fått både kutt i pannen, knekt et håndledd og fått hjernerystelse når jeg har besvimt skikkelig og ikke bare falt som en potetsekk på gulvet. Hehe. Men får fortsatt plagsomme BT-fall nesten hver dag. Men jeg var jo frisk ifølge utredning. 

Men hvorfor er det slik døgnvariasjon? Vil tro dette er noe alle har? Er bare nysgjerrig. 

Og en ting til. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så lav puls første halvdel av dagen. Jeg trener en del ja, men klarer bare å jogge 5 km i strekk så er IKKE pga god kondis, og det var på samme vis før jeg begynte å trene igjen da jeg sluttet å ruse meg . Men tidligere var aldri pulsen så lav. Bortsett fra da jeg var undervektig. Da var typisk puls 43 og BT 90/45. 

Hadde i 2017 visstnok et begynnende sviktende hjerte. Puls på 36 og BT 80/40 eller noe. Alvorlig blodmangel pluss mye trening, lite mat og Nardil antidepressiva.. 

Min konklusjon er at kroppen ikke er så sterk lenger? Har utsatt den for mye? Klarer ikke trene meg tilbake til å løpe ei mil heller. Helt umulig. Men siden det er færre besvimelser og ikke like ille hypotensjon og ortostatisk hypo som det var i starten av 2019 (3 mnd rusfri) nå hvor jeg minus en sprekk 4 mnd siden så tenker jeg det var kroppen min som var utslitt etter rusmisbruk? Kan jeg da forvente at jeg blir enda bedre etter hvert? Savner å kunne jogge ei mil jeg. Og å ikke bli svimmel HVER gang jeg reiser meg opp. 

Har alltid lav HB, men ikke mye. 10-11 mmol (blir det rett term?) (Ref 11,7-13 hos kvinner) Og ferritin 20-25 (ref 25-150 (?) ). Vet ikke om det er av betydning. 

For øvrig blir blodtrykket alltid lavere i takt med lavere vekt. 

 

@ISW

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare noen kommentarer:

1. Vi har alle lavere BT og puls om morgenen. Selv ligger jeg på 90/60-ish og 45 i puls om morgenen, og ca 105/65 og 55 i puls om kvelden. Etter matinntak kan pulsen være 60-65. Oksygenmetningen følger hvor stort behov kroppen har for oksygen. Om natten og morgenen vil denne være lavere. Om natten kan denne gjerne være nede i 90%. 
 

2. Omtrent alle kvinner har små lekkasjer på tricuspidalklaffen. Det er et normalfenomen og har neppe noen ting med rusmisbruk å gjøre.

3. Lav puls og lavt blodtrykk skyldes neppe hjertesvikt. Da er typisk pulsen høy og pulstrykket lavt (eks. 110/90 med puls 100). Men at dette kan ha forårsaket en ubalanse i det autonome nervesystem med påvirkning av sinusknuten er absolutt mulig. Men et sviktende hjerte kan neppe holde deg levende med en puls på bare 36 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Takk. Husker bare legen sa at kroppen min var i "shut down". Måtte sitte og kle på meg osv. 

Synes uansett det er rart målingene har endret seg de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...