Gå til innhold

Må til utlandet på ferie eller harryhandel


kupton

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Kayia skrev:

 

Hvor i all verden har dere vært? I likhet med Nicklus har vi betalt en drøy tusenlapp døgnet ute ved kysten. I tillegg betalte vi for å leie båt den uka vi var der, og de gangene vi spiste ute fikk vi utmerket kortreist mat og hyggelig service. Den ene dagen betalte jeg et par hundrelapper for blåskjell i hvitvinssaus, og den andre litt mer for nydelig sjøkreps. Anbefaler trøndelagskysten VARMT om dere har litt ferie igjen :) 

Sør i landet, åpenbart helt forbaska feil sted....kjørt i kø, gått i kø, stått i kø. Jeg vil ha sjøkreps og hvitvinssaus!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, XbellaX skrev:

Sør i landet, åpenbart helt forbaska feil sted....kjørt i kø, gått i kø, stått i kø. Jeg vil ha sjøkreps og hvitvinssaus!!

Kom til Trøndelag du :D 

Sjekk disse destinasjonene feks:

http://www.stokkoy.no

https://sularorbuer.no

https://dgo.no

https://www.oyna.no

https://www.visitnorway.no/reisemal/trondelag/hitra-froya-fosen/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har aldri vært i Trondheim,  dessverre, men ønsker å dra dit. Kanskje det blir en tur dit til neste år. 

Vet ikke om Norwegian flyr Oslo - Trondheim.  Har nemlig flybilletter til Spania med Norwegian og vi får ikke igjen pengene for dem, men vi får en slags tilgodehavende. (Den reisa ble bestilt før koronaviruset kom)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har aldri vært i Trondheim,  dessverre, men ønsker å dra dit. Kanskje det blir en tur dit til neste år. 

Vet ikke om Norwegian flyr Oslo - Trondheim.  Har nemlig flybilletter til Spania med Norwegian og vi får ikke igjen pengene for dem, men vi får en slags tilgodehavende. (Den reisa ble bestilt før koronaviruset kom)  

Norwegian flyr til Trondheim ja :)

Men, sikker på at du ikke kan avlyse reisen du har bestilt? Har lest at flyselskapene forsøker å presse kunder til å Renolen selv om de har krav på refundering.

Håper ellers de gjør unntak fra regelen om St utenlandsbilletter kun kan byttes i nye utenlandsbilletter. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Norwegian flyr til Trondheim ja :)

Men, sikker på at du ikke kan avlyse? Har lest at flyselskapene forsøker å presse kunder til å Renolen selv om de har krav på refundering. 

Takk.

Har fått høre det av en som er i samme situasjon som meg, bare at vedkommende skulle ha reist nå. De hadde fått beskjed om at det var slik pga coronaviruset.   Mulig det er feil. Har dessuten betalt med kredittkort,  så kanskje jeg stiller sterkere pga det.  Egentlig så skulle vi reist i oktober og det er jo en stund til. Skal undersøke mer når det nærmer seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

3-5000 pr natt ? Det var dyrt. 

Vi betale ca 7000 for ei uke i rorbu  i Reine og i midtnorge betalte vi 750 kr for et dobbeltrom inkl frokost. Dessuten forsvarer vi alle overnattinger med at vi ikke har hytte enda (vi skal snart ha ) Å ha hytte er så mye dyrere enn noen hotellovernattinger i året. 

Vi har verdens fineste natur i Norge. I fjor var vi på vestlandstur og i år i Lofoten. Til og med kjæresten som tidligere dro til Spania hvert år, sier nå at han ikke skjønner hvorfor folk på død og liv må til syden 😁

Men på ferie må vi. Før ferien holdt jeg på å klikke av hjemmetilværelsen, men.jeg synes alltid det er deilig å komme hjem etter ferien. 

 Jeg drømmer om å reise til Senja neste år :)

Særdeles interessant å lese om dine feriekostnader.  Og ikke mindre om dine feriebehov.

Anonymkode: 5f8e3...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

3-5000 pr natt ? Det var dyrt. 

Vi betale ca 7000 for ei uke i rorbu  i Reine og i midtnorge betalte vi 750 kr for et dobbeltrom inkl frokost. Dessuten forsvarer vi alle overnattinger med at vi ikke har hytte enda (vi skal snart ha ) Å ha hytte er så mye dyrere enn noen hotellovernattinger i året. 

Vi har verdens fineste natur i Norge. I fjor var vi på vestlandstur og i år i Lofoten. Til og med kjæresten som tidligere dro til Spania hvert år, sier nå at han ikke skjønner hvorfor folk på død og liv må til syden 😁

Men på ferie må vi. Før ferien holdt jeg på å klikke av hjemmetilværelsen, men.jeg synes alltid det er deilig å komme hjem etter ferien. 

 Jeg drømmer om å reise til Senja neste år :)

Ja, nå var siste turen med foreldrene mine og det var bare ett rom igjen, så jeg måtte bo med de (det gjør jeg aldri igjen..) men rommet var ganske stort da. Og på et fint hotell i en bygd. Men kostet over 5.000 kr pr natt (da var imidlertid mat inkludert så det sparte man jo en del på). 
 

Men jeg synes det er overpriset i forhold til hva man fikk. Det så man jo også på prisene ellers der. Det kostet 58 kr for en brus og 175 kr for et glass vanlig vin. Egentlig er det bare ett sted jeg har opplevd dyrere og det var Miami Beach. Så får det bli smak og behag hva man foretrekker av norsk natur og Miami Beach, men sistnevnte hadde i alle fall bedre vær 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes servicen i Norge minst er på nivå med resten av Europa, men ikke på nivå med USA. Det er større sjanse for direkte elendig service i Italia og Frankrike.

Jeg synes spisesteder i Norge holder et høyt nivå. Normalen har blitt ambisiøse kjøkken, i alle fall der jeg kommer fra. Man får like bra og bedre mat i alle land, men da koster det også. Vi mangler billige steder med grei mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

Jeg synes servicen i Norge minst er på nivå med resten av Europa, men ikke på nivå med USA. Det er større sjanse for direkte elendig service i Italia og Frankrike.

Jeg synes spisesteder i Norge holder et høyt nivå. Normalen har blitt ambisiøse kjøkken, i alle fall der jeg kommer fra. Man får like bra og bedre mat i alle land, men da koster det også. Vi mangler billige steder med grei mat. 

I de store byene synes jeg det er veldig bra. Jeg har veldig lyst til å prøve Speilsalen i Trondheim en eller annen gang blant annet. 

Men det jeg reagerer på er biffsnadder til 329 kroner på et turiststed i Geiranger som også selger plastikktroll og T-skjorter med bilde av en elg og Norway under. Sånt synes jeg det er mye av. 
 

I USA henger pris og kvalitet gjerne mer sammen. Du kan få en biff til 9 dollar, og en biff til 100 dollar. Så får man gjøre litt research på value for money de ulike stedene. I Norge kostet biffen 350 kroner uansett om du spiser en kald tørrstekt biff på Egon eller en bra på et gourmetsted.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

I de store byene synes jeg det er veldig bra. Jeg har veldig lyst til å prøve Speilsalen i Trondheim en eller annen gang blant annet. 

Men det jeg reagerer på er biffsnadder til 329 kroner på et turiststed i Geiranger som også selger plastikktroll og T-skjorter med bilde av en elg og Norway under. Sånt synes jeg det er mye av. 

Ja, hva er greia med de trollene? Nesten flaut. Geiranger må jo være den aller verste turistfella i Norge. Det er notmalt 800 000 turister der i året fikk vi høre! Vi var der i år, men nå er det roligete. Det er veldig fint. 

På den annen side: Har du vært i Venezia? Hvis du synes du blir flådd i Geiranger burde du prøve det. Det får du kjeft i tillegg til å bli svindlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grendel skrev:

Ja, hva er greia med de trollene? Nesten flaut. Geiranger må jo være den aller verste turistfella i Norge. Det er notmalt 800 000 turister der i året fikk vi høre! Vi var der i år, men nå er det roligete. Det er veldig fint. 

På den annen side: Har du vært i Venezia? Hvis du synes du blir flådd i Geiranger burde du prøve det. Det får du kjeft i tillegg til å bli svindlet. 

Aldri vært i Venezia og har ikke så lyst til å dra dit heller 😊 Jeg var innom Geiranger i år fordi faren min måtte tisse. Som for øvrig kostet 19 kroner på en fullstendig jævlig dass og det syntes jeg var nokså karakteristisk for det vi nettopp snakket om 😊

Det er litt trist å si, men den beste matopplevelsen i sommer var faktisk på en lokal cafe i Stryn. Kul servitør og knallgod pizza til 139 kroner. Det var det så absolutt verdt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
35 minutter siden, Grendel skrev:

Ja, hva er greia med de trollene? Nesten flaut. Geiranger må jo være den aller verste turistfella i Norge. Det er notmalt 800 000 turister der i året fikk vi høre! Vi var der i år, men nå er det roligete. Det er veldig fint. 

På den annen side: Har du vært i Venezia? Hvis du synes du blir flådd i Geiranger burde du prøve det. Det får du kjeft i tillegg til å bli svindlet. 

Jeg var i Venezia en gang, og da sa guiden at en kunne kjøpe verdens dyreste kopp kaffe på Markusplassen, med utsikt til den store kirka der. Husker ikke nå hvor mye det var snakk om , men jeg gadd i hvertfall ikke bruke penger på det 😮😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg var i Venezia en gang, og da sa guiden at en kunne kjøpe verdens dyreste kopp kaffe på Markusplassen, med utsikt til den store kirka der. Husker ikke nå hvor mye det var snakk om , men jeg gadd i hvertfall ikke bruke penger på det 😮😁

Jeg synes det kan være vel anvendte penger å kjøpe en overpriset kaffekopp på en vakker piazza i en storby. Elsker å sitte på slike kafeer og betrakte både vakre omgivelser og mennesker som passerer. En betaler på en måte for leie av stolen, og de 50 (evt 100) kronene har jeg råd til.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio

Det beste stedet jeg har vært er et sted som heter Sopot i Polen på sommeren. Der får man mye for pengene. Veldig billig å bo spise, kjøre taxi, handle klær osv. Og så får man både «sydenstrand» og storby. 

Jeg har veldig lyst til å kjøre til Kristiansand en gang.

Kjørte Haulelifjellet en gang, og det er den fineste turen jeg har hatt i Norge i bil. Det var så vakker natur, og vi var så heldige med været (strålende sol og 22 grader).

Den fineste ferien jeg kan huske som barn er for øvrig på en fjellgård langt fra allfarvei. Der har jeg gode minner fra, vinter og sommer. Vi fisket og grillet fisken på bål ved et skjær ved vannet, dro garn, badet, plukket mullter, laget hytte i et tre, sto på ski, aket akebrett, kjørte snøskuter, isfisket.. hentet iskaldt vann i bøtter i elva, drakk te fra gamle kopper og spiste spekepølse på brødskiva, sov i gammel skuvseng, satt inne i den gamle stua og så utover vannet på regnet og på torden og lyn.. ja minnene er mange og gode. Hadde jeg fått med meg familien dit, hadde jeg dratt dit. Det hadde vært den beste ferien, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, ISW skrev:

Ja, nå var siste turen med foreldrene mine og det var bare ett rom igjen, så jeg måtte bo med de (det gjør jeg aldri igjen..) men rommet var ganske stort da. Og på et fint hotell i en bygd. Men kostet over 5.000 kr pr natt (da var imidlertid mat inkludert så det sparte man jo en del på). 
 

Men jeg synes det er overpriset i forhold til hva man fikk. Det så man jo også på prisene ellers der. Det kostet 58 kr for en brus og 175 kr for et glass vanlig vin. Egentlig er det bare ett sted jeg har opplevd dyrere og det var Miami Beach. Så får det bli smak og behag hva man foretrekker av norsk natur og Miami Beach, men sistnevnte hadde i alle fall bedre vær 😊

Ok, verken jeg eller samboer er veldig opptatt av mat når vi er på ferie. Vi bodde som sagt i rorbu, handlet på butikken. Fylte opp kjøleskapet , lagde frokost, matpakke for å ha med på tur og flere av middagene selv. 

Vi spiste ute noen ganger, men ikke til de prisene du nevner her og alkoholbudsjettet er meget lavt da behovet ikke er der. Samboer drakk kanskje 3 øl i løpet av uka. 

I midtnorge ble matbudsjettet høyere iom at vi måtte spise ute hver dag, men spiste aldri en middag til over 300, men så liker jeg heller ikke biff. Alkoholbudsjettet ble også en del høyere der fordi vi var på låvefest pluss mer sosial ellers. 

Det høres ut til at dere finner de dyreste stedene å spise på og de dyreste overnattingene. 

Jeg er en planlegger 😁 Jeg planla og bestilte før jul. 

Jeg tror planlegging er nøkkelen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror planlegging er nøkkelen her. 

I tillegg til litt flaks med været. Ikke prismessig selvfølgelig, men for totalopplevelsen og natur-nytelsen.

Jeg har reist strekningen Trondheim - Kirkenes veldig sakte (ikke i år), uten mer en noen minutters oppholdsvær før Hammerfest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, laban skrev:

I tillegg til litt flaks med været. Ikke prismessig selvfølgelig, men for totalopplevelsen og natur-nytelsen.

Jeg har reist strekningen Trondheim - Kirkenes veldig sakte (ikke i år), uten mer en noen minutters oppholdsvær før Hammerfest. 

Tja, været var helt ok med tanke på hva vi skulle gjøre der. Vi hadde mye sol i lofoten, men det var jo iskaldt, så vi var på tur med lue, skjerf og votter. Vintertemperatur i forhold til hva vi er vant med i Oslo 🙂Den ene dagen var det såpass varmt at vi gikk i t- skjorte. I midt- norge hadde vi veldig vekslende vær, men helt greit turvær der også bortsett fra en dag hvor det var riktig ille. Vintertemperatur der også sammenlignet med Oslo. 

Alltid deilig å komme tilbake til Oslo og kunne pynte seg litt og ikle seg en sommerkjole. 

Jeg lærer aldri. Å ta med seg sommerkjoler i kofferten nord for Dovre er like bortkastet hvert år. Får aldri brukt dem, men har jeg lært til neste år ? Sikkert ikke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
26 minutter siden, laban skrev:

I tillegg til litt flaks med været. Ikke prismessig selvfølgelig, men for totalopplevelsen og natur-nytelsen.

Jeg har reist strekningen Trondheim - Kirkenes veldig sakte (ikke i år), uten mer en noen minutters oppholdsvær før Hammerfest. 

En ting til. Dere reiste antagelig seinere enn oss. Hvis det bare regner hele tiden, blir det tungt 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ekstra skrev:

Jeg synes det kan være vel anvendte penger å kjøpe en overpriset kaffekopp på en vakker piazza i en storby. Elsker å sitte på slike kafeer og betrakte både vakre omgivelser og mennesker som passerer. En betaler på en måte for leie av stolen, og de 50 (evt 100) kronene har jeg råd til.

Joda, hvis kaffen er varm og man vet hva den koster er det greit nok. 

Sitteplasser, brødet i en kurv på bordet og "service" kommer som tre separate tillegg på regningen. Dette er selvopplevd og ikke overdrevent. Altså kan 100 kr for en kaffekopp fort bli 250 kr. Jeg snakker ikke om vanlig "tips" som man må betale mange steder, men at man blir regelrett svindlet. I tillegg er kelneren (en bleikfeit engelskmann) gjerne skikkelig aggressiv og skjeller ut fortvilte gjester som spør om hva i alle dager de fire punktene på regningen er.

Jeg har vært der to ganger, og begge gangene skjedde noe sånt. Den siste gangen fikk vi litt muggent hamburgerbrød, men orket rett og slett ikke klage når vi så hvordan en annen gjest ble behandlet.

Det er så dårlig service noen steder at det er en opplevelse i seg selv. Man får med seg en historie om ikke annet🙂

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Dere reiste antagelig seinere enn oss.

Tidligere, antakelig. Det er en god del år siden den turen, og jeg tror jeg startet i slutten av juni. Det er alltid en viss risiko for at sommeren ikke kommer før helt mot slutten av ferietiden nordpå - men det kan også være helt motsatt.

20 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvis det bare regner hele tiden, blir det tungt 😢

Ja. Jeg synes også Lofoten er nydelig, men det blir ikke helt det samme med lave tåkeskyer og silende regn. Jeg har vært i Vesterålen og Troms i godvær også og drar gjerne tilbake til Nordland, men helst ikke en sommer da "alle" skal dit. 

Dessuten har jeg tilbrakt utallige sommerferieuker i Nord-Trøndelag. Mange nok til at jeg svært sjelden klager over sommerværet her i sørøst. Men også der kan det være helt vidunderlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...