Gå til innhold

Østrogenbehandling ved amenorré pga. undervekt (beinskjørhet)


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist beinskjørhet i 2018 og var til oppfølgning av denne nå i midten av juli. Forverringen var skremmende. Jeg har nå en Z-score på -4,1 (-3,4) i rygg og -3,0 (-2,5) i hofter - tallene i parantes er verdier målt for to år siden. Jeg ble svært overrasket over å ha hatt et høydetap på 4 cm på to år, men ingen brudd i ryggen ble heldigvis funnet. Jeg har ennå et par år igjen til jeg fyller 40 år...

De tenker at hovedårsak til forverringen, er undervekt som begynte så smått for halvannet år siden. Grunnårsaken til beinskjørhet i utgangspunktet er gastric sleeve i 2013. Menstruasjonen opphørte i november 2019 da ved en BMI på 17,2. Jeg har blitt henvist til endokrinolog for vurdering av bl.a. østrogentilskudd for å få i gang menstruasjonen igjen, men jeg vet jo at beste behandling er jo å komme opp i normalvekt. Jeg var nede i 38 kg i slutten av juni på det minste, men har klart nå å karre meg opp til å ligge rundt 41,5-42,0 kg (BMI <16,8). Det går langsomt, men i riktig retning på sikt håper jeg.

Hva ville dere vurdert? Ev tanker til @ISW eller @Kupton her? Fordeler/ulemper opp mot hverandre når det gjelder østrogenbehandling pga. bortfall av menstruasjon ved undervekt? Jeg tenker jo f.eks. særlig på risiko for brystkreft. Man er i mange tilfeller motvillig til å behandle overgangssymptomer med østrogen, men er beinskjørhet og menstruasjon grunn god nok? Verdt å risikere når man enda ikke er fylt 40 år... Hvor lenge vil det ev. være snakk om behov for østrogenbehandling? Er det inntil kroppen ordner opp selv? Jeg har noen tanker om at jeg kan klare det uten østrogenbehandling dersom jeg kan klare å få på meg 2-3 kg til. Ved en vekt på 45, er jeg oppi en BMI på 18. Bare hodet mitt er med igjen og jeg har nok energi til hverdagen, skal jeg si meg fornøyd, men pr. i dag er det ikke slik. Jeg er i kaloriunderskudd med 700-900 kcal til dagen.

Hormonbehandling i og etter menopause og brystkreft - Helsebiblioteket.no

«Forfatterne har regnet ut at for kvinner med normal vekt i industriland, vil 5 års bruk av østrogen-gestagen fra 50-årsalder forårsake brystkreft hos 1 av 50 brukere, mens bruk av bare østrogen ville forårsake brystkreft hos 1 av 200 brukere. For 10 års bruk ville det være det dobbelte.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gastric sleeve sier du, har du vært svært overvektig tidligere? 

Anonymkode: c8b7f...ebd

Ikke BMI høy nok til å få det dekket av det offentlige, men høy nok til å kunne bli operert privat. I etterpåklokskapens lys er det lett å innse at jeg er en av de som ikke skulle ha vært operert. Jeg tror det er altfor mange som tar for lett på psykiske problemer, overvekt og vektoperasjon (av de som selv skal opereres). Lenge så alt ut til å gå fint og jeg holdt vekten stabilt nede etter operasjonen, inntil jeg fikk vansker med å få i meg mat for halvannet år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...