Gå til innhold

Migrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får ofte når jeg blir stressa migrene. Og det er helt fryktelig. Oppkast tåkete syn osv. Må bare ligge absolutt helt stille i et mørkt og stille rom. Paracet Ibux osv funker ikke. Noen som har noen ideer ang migrene medisiner som fungerer bra? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte når jeg blir stressa migrene. Og det er helt fryktelig. Oppkast tåkete syn osv. Må bare ligge absolutt helt stille i et mørkt og stille rom. Paracet Ibux osv funker ikke. Noen som har noen ideer ang migrene medisiner som fungerer bra? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Du må ha et triptan som for eks zomig maxalt imigran naramig  osv. Der er en del å prøve ut. Selv går jeg på imigran sprøyte og maxalt tabletter.  Snakk med legen din. Paracet og ibux virker ikke, og der er også diverse forebyggende du kan gå på. 

 

Lykke til!

Anonymkode: f8c70...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene og har i samråd med lege funnet medisiner for migrene. Både anfallsmedisiner og forebyggende. Det finnes flere forskjellige typer medisiner.

Så start med time hos fastlegen, så kan evnt en henvisning til nevrolog være aktuelt.

Er lurt å skrive dagbok i forkant, hvor ofte anfall osv. Da har du og legen mer oversikt og det er nyttig verktøy i utprøving av behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg har veldig ofte migrene pga stress i hodet, jeg tar ibux, paracet og relpax. Noen ganger må jeg ta en relpax til hvis ikke det hjelper, men som regel hjelper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte når jeg blir stressa migrene. Og det er helt fryktelig. Oppkast tåkete syn osv. Må bare ligge absolutt helt stille i et mørkt og stille rom. Paracet Ibux osv funker ikke. Noen som har noen ideer ang migrene medisiner som fungerer bra? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Spørs om ikke migrene kan være en psykisk sykdom. 

Anonymkode: 95a76...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha et triptan som for eks zomig maxalt imigran naramig  osv. Der er en del å prøve ut. Selv går jeg på imigran sprøyte og maxalt tabletter.  Snakk med legen din. Paracet og ibux virker ikke, og der er også diverse forebyggende du kan gå på. 

 

Lykke til!

Anonymkode: f8c70...378

Takk. Har bestilt time hos legen, så satser på at vi finner noe som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Shira! skrev:

Jeg har migrene og har i samråd med lege funnet medisiner for migrene. Både anfallsmedisiner og forebyggende. Det finnes flere forskjellige typer medisiner.

Så start med time hos fastlegen, så kan evnt en henvisning til nevrolog være aktuelt.

Er lurt å skrive dagbok i forkant, hvor ofte anfall osv. Da har du og legen mer oversikt og det er nyttig verktøy i utprøving av behandling. 

Det med å skrive det ned er nok lurt skal gjøre det. 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv aspirin. 

Anonymkode: 0ada7...433

Kan dessverre ikke ta aspirin, pga andre medisiner jeg går på. 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg har veldig ofte migrene pga stress i hodet, jeg tar ibux, paracet og relpax. Noen ganger må jeg ta en relpax til hvis ikke det hjelper, men som regel hjelper det. 

Er relpax migrene medisin? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om ikke migrene kan være en psykisk sykdom. 

Anonymkode: 95a76...4fa

Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om ikke migrene kan være en psykisk sykdom. 

Anonymkode: 95a76...4fa

Migrene er en nevrologisk hjernesykdom.  Sykdommen gir anfall, og anfallene kan trigges av psykiske opplevelser som gir påkjenning på nervesystemet, som f.eks. stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er relpax migrene medisin? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Ja, Relpax er en av de 7 forskjellige variantene av triptaner, som er anfallsmedisin mot migrene.  Relpax inneholder Eletriptan. Det mest kjente triptanet er Sumatriptan, som er virkestoffet i Imigran. 

Endret av Kalevaala
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg bruker en norsk app, spesielt for migrene og hodepinesykdommer. Den heter BrainTwin, og gir god oversikt både for meg og legen. 

https://hodepinenorge.no/ny-norsk-hodepinedagbok-brain-twin/

Ok, takk for tips, og alle svar. Håper det blir bedre nå, skal til legen snart. Har har migrene hver kveld i en uke og orker ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 5b3a7...20a

Siden stress ofte er utløsende årsak til migrene. Lærer man seg å mestre stress på en bedre måte, feks gjennom kognitiv terapi, vil ikke migrene komme så ofte. Kanskje til og med bli helt borte. 

Anonymkode: 95a76...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden stress ofte er utløsende årsak til migrene. Lærer man seg å mestre stress på en bedre måte, feks gjennom kognitiv terapi, vil ikke migrene komme så ofte. Kanskje til og med bli helt borte. 

Anonymkode: 95a76...4fa

Stress er ikke utløsende årsak til migrene.  Migrene er en nevrologisk hjernesykdom som oftest er genetisk, men også av og til ervervet etter skader som hjernerystelse, hjerneslag e.l.

Migreneanfall derimot, kan trigges av stress - det kan man jobbe for å forhindre. Ved St. Olavs sykehus i Trondheim er det nå i gang et forskningsprosjekt som tester nettopp dette, ved å bruke biofeedback. 

https://stolav.no/kliniske-studier/biofeedback-ny-app-for-forebyggende-behandling-av-migrene-hos-voksne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...