Gå til innhold

Noen som vet noe om MS her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd å google personlighetsendringer ved MS uten å finne all verden...

Jeg kan dessverre ikke gi detaljer siden jeg ikke vil henge vedkommende ut, men lurer på hva slags personlighetsendringer som kan forekomme? 

Det jeg blant annet har merket med årene er at de kognitive prosessene går langsommere. Det går seinere for hjernen å prosessere informasjon, og han svarer nesten alltid med latens når jeg snakker med ham. Men nå lurer jeg på om han er i ferd med å forandre personlighet også, men vil som sagt ikke gå i detaljer på det. 

Søker egentlig bare svar på hva slags personlighetsendringer som er vanlige, eller som kan forekomme. Er det alt mulig, eller er det noe som er typisk ved akkurat MS?

Anonymkode: 948b8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

MS kan påvirke kognitive funksjoner ja. Jeg har blitt veldig glemsk og kan lett glemme navn eller kjente ord. Men har aldri hørt om noen som har endret personlighet.Depresjon er også ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, MS-Lady skrev:

MS kan påvirke kognitive funksjoner ja. Jeg har blitt veldig glemsk og kan lett glemme navn eller kjente ord. Men har aldri hørt om noen som har endret personlighet.Depresjon er også ganske vanlig.

Det er jo en alvorlig og progredierende sykdom og en vet ikke hvor raskt eller sakte forverringen vil skje. Bare det å ha en slik belastende visshet over seg tenker jeg kan for enkelte føre til noe personlighetsendring. Vi tar endringer i livssituasjon forskjellig. Noen tar det med et smil og kjemper videre mens andre faller litt sammen og vet ikke hvordan håndtere det hele - folk kjenner ikke helt igjen vedkommende. Jeg har møtt noen med MS der det har gått ett år i mellom hver gang. Hos en person merket jeg "nesten ingenting" (det var egentlig en del som ikke syntes utad), men hos en annen person var tale, gangfunksjon, syn og kognisjon blitt redusert (godt mulig det var gått mer enn ett år hos sistnevnte).

Huff, er det nå jeg skal gjenta det tragiske jeg hørte en dame si til sin ventende medpasient på venterommet hos legen min for en måneds tid siden da jeg hadde passert henne: "Ja, man skal være takknemlig for det man har..." sukket hun stille. Akkurat da følte jeg meg liten og krympende som ei teskeikjerring, og jeg hadde lyst til å snu meg mot henne å si at "jeg har egentlig et ganske fint og meningsfullt liv, jeg også, akkurat som deg, så ingen grunn til bekymring", men i likhet med teskeikjerringa var jeg redd for å hverken bli hørt eller sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var vettskremt i begynnelsen, og håpet selvfølgelig i det lengste at de hadde tatt feil. Det hadde de jo selvfølgelig ikke. Nektet også først å ta medisinen de foreskrev. Nå er jeg på Rituximab-behandling og det ser ut til å være effektivt, men de vet ikke sikkert før etter MR i januar. Og jeg er ikke redd lenger. Men jeg oppfører meg annerledes enn før, fordi jeg ikke orker så mye som jeg pleide.

Nesten mer plagsomt at når enkelte får høre hva jeg feiler, så får de et ansiktsuttrykk som om jeg var dødsdømt😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MS-Lady skrev:

Jeg husker jeg var vettskremt i begynnelsen, og håpet selvfølgelig i det lengste at de hadde tatt feil. Det hadde de jo selvfølgelig ikke. Nektet også først å ta medisinen de foreskrev. Nå er jeg på Rituximab-behandling og det ser ut til å være effektivt, men de vet ikke sikkert før etter MR i januar. Og jeg er ikke redd lenger. Men jeg oppfører meg annerledes enn før, fordi jeg ikke orker så mye som jeg pleide.

Nesten mer plagsomt at når enkelte får høre hva jeg feiler, så får de et ansiktsuttrykk som om jeg var dødsdømt😁

 

Hvor gammel er denne personen? Man har jo større risiko for å utvikle demens ved MS. Ved demens kan man selvfølgelig endre personlighet.

Anonymkode: 10ffb...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 2.40, MS-Lady skrev:

MS kan påvirke kognitive funksjoner ja. Jeg har blitt veldig glemsk og kan lett glemme navn eller kjente ord. Men har aldri hørt om noen som har endret personlighet.Depresjon er også ganske vanlig.

Ja, de kognitive funksjonene er lett å forstå. Men det er liksom alt det andre som økt egoisme, økt kontrollbehov og ofte urimelige krav, befaling/kommandering, skal ha ting på sin måte, har alltid rett, synes andre er idioter, samt ufrivillig roping og hoing, upassende latter, m.m. Depresjon har han faktisk ikke. 

Huff, stakkars. Får skikkelig dårlig samvittighet bare av å skrive dette. Han er jo egentlig veldig snill, men har dessverre endret personlighet til det verre. 

Anonymkode: 948b8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kognitive funksjonene er lett å forstå. Men det er liksom alt det andre som økt egoisme, økt kontrollbehov og ofte urimelige krav, befaling/kommandering, skal ha ting på sin måte, har alltid rett, synes andre er idioter, samt ufrivillig roping og hoing, upassende latter, m.m. Depresjon har han faktisk ikke. 

Huff, stakkars. Får skikkelig dårlig samvittighet bare av å skrive dette. Han er jo egentlig veldig snill, men har dessverre endret personlighet til det verre. 

Anonymkode: 948b8...864

Har det vært vurdert komorbiditet i dette tilfellet? Dvs. at det kan opptre flere lidelser på samme tid. Noen ganger blir det dessverre slik i somatikken at den mest alvorlige lidelsen vies all oppmerksomhet og da overser man andre viktige tegn. Det er også viktig at pårørende får formidlet dette til hjelpeapparatet slik at de får hele bildet dersom dette f.eks. ikke kommer frem under enkeltkonsultasjoner med helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kognitive funksjonene er lett å forstå. Men det er liksom alt det andre som økt egoisme, økt kontrollbehov og ofte urimelige krav, befaling/kommandering, skal ha ting på sin måte, har alltid rett, synes andre er idioter, samt ufrivillig roping og hoing, upassende latter, m.m. Depresjon har han faktisk ikke. 

Huff, stakkars. Får skikkelig dårlig samvittighet bare av å skrive dette. Han er jo egentlig veldig snill, men har dessverre endret personlighet til det verre. 

Anonymkode: 948b8...864

Jeg kjenner en med MS, og han har også mange narsissistiske trekk. Det virker ikke som de har blitt noe bedre etter han fikk diagnosen, for å si det sånn. 

Anonymkode: 79cdd...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med endel MS-pasienter, noen har endret personlighet veldig, andre ikke fullt så mye. 

Anonymkode: e2543...b89

Kan du si noe om på hvilken måte personligheten endret seg? 

Anonymkode: 948b8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en med MS, og han har også mange narsissistiske trekk. Det virker ikke som de har blitt noe bedre etter han fikk diagnosen, for å si det sånn. 

Anonymkode: 79cdd...f6b

Jeg vil ikke si at han har narsissistiske trekk. Han er en snill og god mann som dessverre er blitt veldig syk. 

Anonymkode: 948b8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Eva Sofie skrev:

Har det vært vurdert komorbiditet i dette tilfellet? Dvs. at det kan opptre flere lidelser på samme tid. Noen ganger blir det dessverre slik i somatikken at den mest alvorlige lidelsen vies all oppmerksomhet og da overser man andre viktige tegn. Det er også viktig at pårørende får formidlet dette til hjelpeapparatet slik at de får hele bildet dersom dette f.eks. ikke kommer frem under enkeltkonsultasjoner med helsepersonell.

Jeg vet ikke om noen samtidige lidelser. 

Anonymkode: 948b8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med endel MS-pasienter, noen har endret personlighet veldig, andre ikke fullt så mye. 

Anonymkode: e2543...b89

Du prater som om alle MS-pasienter endrer personlighet. Det er jo ikke sant. Hvor jobbet du med MS-pasienter? Var du sykepleier på nevrologisk?

Anonymkode: 10ffb...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...