Gå til innhold

Utredning for søvnapne eller andre mulige søvn problemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener sterkt at jeg har enten søvnapné, Øvre luftveismotstandssyndrom (UARS) eller en annen mulig søvn problem på grunn av at min søvn kvalitet er dårlig. Jeg våkner opp flere ganger på natta, føler meg ikke uthvilt når jeg våkner opp og er mange ganger tungpusten når jeg først våkner opp. Jeg har ingen drømmer lenger heller, alt dette skriker søvnapné eller UARS til meg. Dette begynte i 2018 og har vært slik helt siden da. Jeg tokk nettopp en søvntest hjemme som jeg fikk fra Øre-nese-hals avdelingen for noen dager siden, resultatene kom tilbake idag og var negativ. Sa at de ikke fant noen "behandlingstrengende pustestopp"

Jeg håpte veldig på at jeg kunne ta en søvntest i et søvnlaboratorium siden der skal de jo mye mer nøyaktig resultater, men de på Øre-nese-hals avdelingen sa at de ikke gjør det der og at de ikke har et søvnlaboratorium. Jeg vil veldig ha en annen søvnutredning, siden med testen jeg tok hjemme sov jeg dårlig på grunn av at jeg måtte ha klær på, det sammen med at det er så varmt nå fikk meg veldig til å slite med å sove ordentlig. (fikk mindre enn 4 timers søvn) pluss generelt har jeg lest mye om at hjemme testen er ikke det beste.

Hvor kan jeg gå for å få en mer nøyaktig søvnutredning, helst et sted som faktisk har et søvnlaboratorium? Jeg bor i Agder, men skal gjerne dra litt litt lengre hvis jeg er nødt til det.

Anonymkode: 207bc...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener sterkt at jeg har enten søvnapné, Øvre luftveismotstandssyndrom (UARS) eller en annen mulig søvn problem på grunn av at min søvn kvalitet er dårlig. Jeg våkner opp flere ganger på natta, føler meg ikke uthvilt når jeg våkner opp og er mange ganger tungpusten når jeg først våkner opp. Jeg har ingen drømmer lenger heller, alt dette skriker søvnapné eller UARS til meg. Dette begynte i 2018 og har vært slik helt siden da. Jeg tokk nettopp en søvntest hjemme som jeg fikk fra Øre-nese-hals avdelingen for noen dager siden, resultatene kom tilbake idag og var negativ. Sa at de ikke fant noen "behandlingstrengende pustestopp"

Jeg håpte veldig på at jeg kunne ta en søvntest i et søvnlaboratorium siden der skal de jo mye mer nøyaktig resultater, men de på Øre-nese-hals avdelingen sa at de ikke gjør det der og at de ikke har et søvnlaboratorium. Jeg vil veldig ha en annen søvnutredning, siden med testen jeg tok hjemme sov jeg dårlig på grunn av at jeg måtte ha klær på, det sammen med at det er så varmt nå fikk meg veldig til å slite med å sove ordentlig. (fikk mindre enn 4 timers søvn) pluss generelt har jeg lest mye om at hjemme testen er ikke det beste.

Hvor kan jeg gå for å få en mer nøyaktig søvnutredning, helst et sted som faktisk har et søvnlaboratorium? Jeg bor i Agder, men skal gjerne dra litt litt lengre hvis jeg er nødt til det.

Anonymkode: 207bc...9a9

Min mann lå en natt på det lokale sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dolmio skrev:

Min mann lå en natt på det lokale sykehuset. 

Hvilken by var det sykehuset i?

Anonymkode: 207bc...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken by var det sykehuset i?

Anonymkode: 207bc...9a9

Jeg ønsker ikke å oppgi dette her. Send meg en pm så kan jeg fortelle deg det dersom du ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du overvektig? Hvis ikke så er det lite sannsynlig at du har søvnapne.

Anonymkode: c7627...2eb

Ja, jeg er overvektig. 85 kg. Jeg pleide må veie mye mer når søvnproblemene begynte men har klart å gå ned en del i vekt siden da via streng diet som jeg forsatt prøver å følge.

Anonymkode: 207bc...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er overvektig. 85 kg. Jeg pleide må veie mye mer når søvnproblemene begynte men har klart å gå ned en del i vekt siden da via streng diet som jeg forsatt prøver å følge.

Anonymkode: 207bc...9a9

Du er ikke så veldig overvektig da. Vet om en dame som har fått søvnapne og må sove med maske. Hun kan bare bli kvitt det med å slanke seg, men det er jo ikke enkelt å slanke seg. Jeg prøver selv for tiden og det er fremdeles et slit. Håper å komme i en god rytme snart. Du burde jo absolutt blitt utredet på et søvnsenter. Bergen har et som jeg har hørt er bra.

Anonymkode: c7627...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...