Gå til innhold

Søvnapné?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg opplevde at kjæresten min snorket igår kveld og det var så ille så jeg holdt han for nesen fordi jeg har hørt at det skal funke. Når jeg gjorde det så opplevde jeg at han ikke begynte å puste med munnen men han prøvde å trekke pusten. 
Moren min foreslo at det kanskje kunne være søvnapné og jeg søkte derfor opp symptomer, flere av disse stemte blant annet at han ofte er trøtt på dagtid, han har også slitt med mye hodepine i det siste og opplever konsentrasjonsvansker.
Jeg lurte egentlig på om det er noen leger her som kanskje vet hva dette er

Anonymkode: d304b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal motivere ham til å oppsøke fastlegen sin som ev. kan sende henvisning videre for utredning. Det å gå med ubehandlet søvnapné over tid er ikke bra og kan føre til hjerneslag, flere typer hjertelidelser bl.a. hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. I ytterste fall tidligere død enn nødvendig. Jeg mener å ha lest et sted også at man kan utvikle diabetes, men skal ikke si det for sikkert.

Et tiltak frem til han kommer seg til lege, er å forsøke å sove mest mulig på siden. Har lest på en nettside at man f.eks. kan sy fast noen baller i ryggen på en T-skjorte som gjør at man vil bli liggende på siden. Overvekt er jo ofte årsak til søvnapné og da vil vektnedgang alltid være gunstig, men ikke alltid. Jeg vet om en person som har noe med utformingen av ganen, men da har h*n hatt søvnapné siden barn. Dette vil en lege finne ut av ved å undersøke personen som mistenkes for søvnapné.

PS: Det er ingen leger her som svarer.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har observert att han har sluttet å puste utenom da du klemte nesen kan det være søvnapne. Jeg trodde jeg hadde det og ble utredet. Jeg var da mer overvektig enn i dag, jeg hadde det ikke. Men jeg snorket vist mye. Det var enkelt å teste fikk med en måler hjem. Tok litt tid å komme til test. 

Anonymkode: f2539...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...