Gå til innhold

Hjelp til å tyde Epikrise


Bella85

Anbefalte innlegg

Hei hei, sitter her med en epikrise som jeg ikke skjønner bæret av....Håper kanskje noen kan hjelpe meg og tyde denne litt.Dette er Ikke meg, men min hund.

Det jeg trenger hjelp til og forstå er faktisk betydningen av mye av dette som er skrevet...Jeg som ikke kan slikt leste feks forstørret mildt....svulst..... å da fikk jeg litt hetta...

Det står altså:

UA - Kan ikke palperere forstørret livmor eller andre organer i buk.slapper godt av , ikke smertepåvirket buk. (forstørret abdomen/indre organ,fri væske,undulasjon, smerte).

Betyr dette da at det som står i komma er negativt,eller er det funn?

Respirasjon: peser, ellers UA. -( nesesekret,ulyd på lunge,dypsne,ribbein)

Så står det videre

Markant melkeproduksjon og oppsvulmet bilat. Ellers UA -(Utflod, kryptorkisme, unormal str på kjønnsorgan , jursvulst)

Rektal undersøkelse: IU- (prostata,analkjertler, prolaps, smerte, polyp)

 står så videre under Behandlig, at milt fremstår som noe stor ved ultralydundersøkelse,ikke uttalt.Normal ekkogenisitet.

Det jeg undrer meg over er alle de tingene som står i parantes, Der det står feks IU? å noe stor milt ikke uttalt?

Jeg ble ikke klok på dette lege språket her, håper noen kan hjelpe meg så jeg i hvertfal kan skjønne hva det er som er galt med hunden min uten at jeg må vær lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Bella85 skrev:

UA - Kan ikke palperere forstørret livmor eller andre organer i buk.slapper godt av , ikke smertepåvirket buk. (forstørret abdomen/indre organ,fri væske,undulasjon, smerte).

-UA betyr noe sånt som "uten anmerkning" eller at det ikke er noe å påpeke med det som er undersøkt. Slik jeg forstår denne setningen så kan veterinæren ikke kjenne noen forstørret livmor eller andre organer i mageområdet. Det som står i parantes tolker jeg som de ser etter ved en sånn undersøkelse, altså om magen ser stor/oppblåst ut, om de kan kjenne noen forstørrede organer når de trykker,  om det er væske et sted i mageområdet der det ikke skal være væske og om dyret viser tegn på smerte under undersøkelsen. Undulasjon vet jeg ikke hva betyr.

Betyr dette da at det som står i komma er negativt,eller er det funn?

Respirasjon: peser, ellers UA. -( nesesekret,ulyd på lunge,dypsne,ribbein)
-Hunder peser, men ellers er det ikke noe å påpeke. Veterinæren sjekker om hunden renner fra nesen, farge, konsistens, lukt. Lytter på lungene for å høre om det er noen lyder som ikke bør være der, virker hunden tungpustet, er det tegn til skade på ribbein.

Så står det videre

Markant melkeproduksjon og oppsvulmet bilat. Ellers UA -(Utflod, kryptorkisme, unormal str på kjønnsorgan , jursvulst)
-Hunden har tydelig melkeproduksjon og jurvetet er oppsvulmet på begge sider. Ellers ikke noe å påpeke. Her blir det også sjekket om hunden har noe utflod, om testiklene er der man forventer å finne dem (dette gjelder fortrinnsvis hannhunder), om kjønnsorganet ser greit ut og om det er funnet noen svulster i jurvevet. 

Rektal undersøkelse: IU- (prostata,analkjertler, prolaps, smerte, polyp)
-IU vet jeg ikke hva betyr, muligens det er en skrivefeil. Det som er i parantes er det som blir sjekket.

 står så videre under Behandlig, at milt fremstår som noe stor ved ultralydundersøkelse,ikke uttalt.Normal ekkogenisitet.
-Milten er litt stor. Normal ekkogenisitet betyr at det var lett og greit å se det man skulle ved ultralyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hausakljuv skrev:

 

Må bare si tusen tusen takk for hjelpen, da ble jeg i det minste litt klokere på hva dette faktisk betyr.. der det står IU kan nok kanskje stemme med ikke undersøkt, all den tide dette er snakk om en tispe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veterinæren klarer ikke kjenne forandringer i livmor eller andre organer. Hunden har heller ikke smerte ved trykk. Avslappet i buken.

Det eneste som er "unormalt" med luftveier er at hunden peser. Noe som slett ikke er unormalt når hunden er hos veterinæren. Eller ellers, når den må regulere temperaturen i kroppen. 

Hun er oppsvulmen (hoven) og har vesentlig melkeproduksjon på begge sider.

IU er nok enten en trykkfeil eller at undersøkelsen ikke har blitt utført. Du vet vel om veterinæren utførte en rektal undersøkelse? Det er bare prostata som ikke er aktuelt å undersøke på tisper, men dersom symptomene ikke stemmer med ev funn man kan få ved en rektal (endetarmen) undersøkelse, er det jo heller ingen grunn til å undersøke.

Milten er litt større enn hva som er normalt, men det er ikke noe du trenger tenke på.

Det som står i parantes, er det som blir undersøkt.

Diagnose: Jeg tipper innbilt svangerskap. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...