Gå til innhold

Innafor å spørre legen hva han tror om å gå over på antidepressiva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har Dystymi og Adhd, bruker nå Aduvanz. Men greia er at det er som om de ikke virker til slutt. Fikk ikke diagnose før i år og jeg er 29 nå. Vi startet med Ritalin, der  min første dag merket virkning 15 min etter inntak. 20mg startet jeg på. Første dagen MÅTTE jeg gjøre ting. Resten av uka var humøret mer stabilt. Uke 2 helt apatisk. Hodet var tomt og det var faktisk veldig kjedelig. Ingen motivasjon, ingen tenking. Alt kjentes oppbrukt. Økte til 30mg uka etter og ble mer normal igjen men ingenting funket. Deretter ble det 40 men med fordeling. Deretter ren 40. Så 60 med fordeling. Til slutt virket det bare ikke og jeg hadde det bra 20 min etter pilla virket. Deretter bare nervøs, irritabel. Matlysten helt borte. 
 

Så startet jeg med Aduvanz 30mg. Virket bra de 2 første ukene. Mer stabil energi, mer engasjert, gladere. Etter 1 mnd’s bruk begynte jeg å få løs mage, alltid 1 time etter jeg tok pilla. Det er til å overleve. Men konsentrasjonen var vekk. Så gikk jeg mer og mer over til å bli den samme gamle irriterte meg. Nedstemt hele dagen. Jeg forsvant også mer inn i hodet mitt. Jeg tenker og drømmer mye. Vil helst være alene. Så får jeg bare masse generell uro fordi jeg ikke vet hva som er galt med meg. Vil være i fred fra alt mas fra alt og alle. Nå er jeg på 50 mg og merker egentlig ikke forskjell. Ikke stor isåfall. Det er der at jeg tar pilla, etter 1 time kjenner jeg meg mer avslappet i hodet. Mengder varer bare noen timer dessverre... 

Matlysten er redusert men ikke så mye som på Ritalin. 
 

Jeg har begynt å tenke om antidepressiva hadde vært bedre? Har lest at Wellbutrin skal ha effekt på folk med adhd. Jeg er bare livredd for at 

1. legen skal velge Cipralex. Kjenner mange som har brukt den og bare ble dårlige. Trette osv.

2. Legen skal tro at jeg er en misbruker av piller. 

Anonymkode: b38d2...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du blir mer avslappet i noen timer av Aduvanz, så virker pilla som den skal. De påstår 12-14 timer, mener jeg å huske. Men jeg har aldri hørt om noen som har hatt effekt så lenge. 

Det er ingenting i veien for at du foreslår Wellbutrin for legen. Men kanskje du skulle forsøkt Strattera først? Både Strattera og Wellbutrin bruker tid på å fungere. Normalt tar det minst 2-3 uker før man får effekt. Så der må du ha litt tålmodighet. Utover det kan du forsøke Conserta, Attentin, Racemisk amfetamin + ymse jeg ikke husker navnet på 😅 Jeg fikk masse bivirkninger av Ritalin, Attentin og Elvance. Litt bivirkninger av Conserta. Ingen bivirkninger av Racemisk. Fikk noe bivirkninger av Strattera i begynnelsen (trøtt, dårlig matlyst), men det gikk seg til ganske raskt. Trappet opp langsomt for å unngå for mye bivirkninger. Du kan ikke forvente noen superforandring på noen av medisinene. Noen får supereffekt, andre får bare litt hjelp. Og det er kun Strattera og Wellbutrin som har effekt hele døgnet. Jeg får ikke bedre konsentrasjon av noen av medisinene. Men jeg får litt mer tålmodighet av racemisk og litt mindre maur i blodet av Wellbutrin. Siden jeg ikke får bivirkninger av noen av dem, syns jeg det er verdt å ta dem for den effekten de har. Og mest sannsynlig vil jeg finne ut at de har mer effekt enn jeg tror, dersom jeg slutter å ta dem. Man venner seg jo til effekten og glemmer hvor ofte man egentlig blir hissig 😅

1. Du kan bli trøtt av Wellbutrin også, men mest sannsynlig vil det gi seg etter en stund. Hvis du ber om Wellbutrin og legen foreslår Cipralex, kan du bare si du vil prøve Wellbutrin fordi det kan ha effekt på adhd-symptomene. 

2. Wellbutrin er vel ikke akkurat en misbrukspille. Jeg tar Racemisk, Wellbutrin og Quetiapin. Ingen lege har noen gang mistenkt misbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Hvis du blir mer avslappet i noen timer av Aduvanz, så virker pilla som den skal. De påstår 12-14 timer, mener jeg å huske. Men jeg har aldri hørt om noen som har hatt effekt så lenge. 

Det er ingenting i veien for at du foreslår Wellbutrin for legen. Men kanskje du skulle forsøkt Strattera først? Både Strattera og Wellbutrin bruker tid på å fungere. Normalt tar det minst 2-3 uker før man får effekt. Så der må du ha litt tålmodighet. Utover det kan du forsøke Conserta, Attentin, Racemisk amfetamin + ymse jeg ikke husker navnet på 😅 Jeg fikk masse bivirkninger av Ritalin, Attentin og Elvance. Litt bivirkninger av Conserta. Ingen bivirkninger av Racemisk. Fikk noe bivirkninger av Strattera i begynnelsen (trøtt, dårlig matlyst), men det gikk seg til ganske raskt. Trappet opp langsomt for å unngå for mye bivirkninger. Du kan ikke forvente noen superforandring på noen av medisinene. Noen får supereffekt, andre får bare litt hjelp. Og det er kun Strattera og Wellbutrin som har effekt hele døgnet. Jeg får ikke bedre konsentrasjon av noen av medisinene. Men jeg får litt mer tålmodighet av racemisk og litt mindre maur i blodet av Wellbutrin. Siden jeg ikke får bivirkninger av noen av dem, syns jeg det er verdt å ta dem for den effekten de har. Og mest sannsynlig vil jeg finne ut at de har mer effekt enn jeg tror, dersom jeg slutter å ta dem. Man venner seg jo til effekten og glemmer hvor ofte man egentlig blir hissig 😅

1. Du kan bli trøtt av Wellbutrin også, men mest sannsynlig vil det gi seg etter en stund. Hvis du ber om Wellbutrin og legen foreslår Cipralex, kan du bare si du vil prøve Wellbutrin fordi det kan ha effekt på adhd-symptomene. 

2. Wellbutrin er vel ikke akkurat en misbrukspille. Jeg tar Racemisk, Wellbutrin og Quetiapin. Ingen lege har noen gang mistenkt misbruk. 

Takk. Tar du alle samme dag? Hvorfor får du Racemisk? Er det Adderal du tar eller er det kjøpt på svartmarkedet?
Hva er Quentiapin for? 

Det står i pakningsvedlegget for Aduvanz at det ikke skal brukes dersom man er deprimert, men jeg har depresjon og dette vet legene. 
Greia nå er at depresjonen var vekk bare de 2 første ukene etter jeg startet på Aduvanz, så holdt det seg litt til. men effekten har tatt av, selv om jeg nå gikk over til 50 mg.... 
Jeg vet jo ikke hvordan man egentlig skal føle seg.
Jeg starter gjerne dagen med å være sur. jeg ødelegger for mine nærmeste, for det er jo de som må er mest med meg.
Jeg irriterer meg over ting de gjør, ting andre gjør også. Har fått høre at noen gruer seg til å snakke med meg eller spørre meg om ting fordi man ALDRI vet hva man møter... 
Jeg skulle likt å vite om jeg har noen tilleggsdiagnoser eller noe annet, og finne riktig behandling. 
Er ikke bipolar, det var ikke engang mistanke. jeg er for stabil til det... jeg beholder også fornuften i mine "glade" perioder. Men jeg har Adhd, asperger og dystymi. 
Aduvanzen kan være slik at jeg er på "vei opp" etter 1 time etter jeg tok pilla, og jeg tok den 10.30 i dag..kjenner nå at jeg er høyere oppe enn i dag. ikke irritert akkurat nå. men kan ha lett for å snakke for fort og for mye, dette er jeg såklart obs på blandt folk. Men så daler det mot min vilje rundt 14-15 .. da er det liksom slutt på dagen. 

Nå evner jeg ikke å ha tunge tanker, men disse kommer alltid før jeg har tatt pilla, de kommer også om kvelden når det nærmer seg sengetid. 
Er det slik den skal virke? Er adhd å være sint og være deprimert? for aduvanzen gir meg ikke akkurat bedre konsetnrasjon slik den gjorde i starten, den gjør meg bare mindre deprimert i noen timer. 

Derfor lurer jeg på om jeg bør prøve noe annet. skulle ønske man bare kunne prøve ut forskjellige fort som mulig, men legene vil jo heller at du bruker lang tid på den som blir bestemt til deg, oftest billigst mulig :/ du risikerer altså å ødelegge deg enda mer mens du tester dårlige medisiner. 

Hva skal til for å få Racemisk? Mener dette er helt spesielt i norge og jeg tror ikke jeg har alvorlig grad av adhd, for det ble ikke oppdaget som barn. 
Har du prøvd aduvanz? hvordan er det sammenlgnet? 

Kanskje min medisin også er å ta forskjellige ting... for jeg har en kropp som krever enorm variasjon i det meste. Mat, blir det ensporig så har det ingenting å si hvor sunt det er. Sjampo, håret mitt blir tørt, dødt dersom jeg bruker samme sjampo lenge..uansett om den er dyr eller ikke. Og så er det medisinene...startet på Ritalin og det var bra den første uka bare. Så var det Adu som var stabilt mye lenger, men nå virker mindre og kortere. jeg har rask forbrenning... grusomt rask.. jeg må spise nesten hele tiden noe som er hemmende. undervektig grad 2, men det er ikke fordi jeg er redd for fedme, det er fordi jeg er sånn..medisinen gjør det helt grusomt for meg å spise da det blir tørt i munnen. 

Anonymkode: b38d2...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar du alle samme dag?

Ja

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du Racemisk? Er det Adderal du tar eller er det kjøpt på svartmarkedet?

Fordi ingenting annet hadde noe effekt. Det er ikke Adderal, de heter Racemisk amfetamin. Produseres i Kragerø. Kjøpt på apoteket. Adderal er 75% deksamfetamin, 25% levoamfetamin. Racemisk er 50% av hver. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er Quentiapin for?

Bare for at jeg skal sovne om natta. Ellers ligger jeg bare og vrir meg mens hjernen spinner. 

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik den skal virke? Er adhd å være sint og være deprimert?

Høres vel kanskje ikke helt ut som det er medisinen for deg, men jeg vet ærlig ikke hvordan den skal fungere. Den fungerte ikke på meg og jeg hadde de samme diagnosene som du har. Tror ikke jeg har dystymi lenger. Adhd er nok litt å være sint også ja, i tillegg til masse annet. Emosjonelle reguleringsproblemer er ganske vanlig når man har adhd og jeg tror ikke det blir bedre av å ha asperger i tillegg. 

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor lurer jeg på om jeg bør prøve noe annet. skulle ønske man bare kunne prøve ut forskjellige fort som mulig, men legene vil jo heller at du bruker lang tid på den som blir bestemt til deg, oftest billigst mulig 😕 du risikerer altså å ødelegge deg enda mer mens du tester dårlige medisiner.

Det er fordi det kan ta tid før man får effekt. Bivirkninger kan overkjøre effekten f.eks. Man begynner heller ikke med det billigste. Man begynner gjerne med det som er forhåndsgodkjent og det er det ikke mange adhd-medisiner som er når man er voksen. De fleste er kun forhåndsgodkjent på barn.

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for å få Racemisk?

Det kommer nok an på behandleren og din historikk. Har du hatt rusproblemer, skal det nok litt til å få de. Jeg hadde prøvd Ritalin, Elvanse (Aduvanz), Strattera, Attentin og Concerta uten effekt. Så da spurte jeg om ikke jeg kunne prøve Racemisk, som en siste mulighet. Det var ikke noe problem. Jeg gikk på Strattera en stund, men de mistet effekten etterhvert. Så fastlegen henviste meg til dps for medisinutprøving. Jeg fikk timer hos overlegen og det hjelper jo sikkert. De andre må jo forhøre seg med overlegen før de gir noe som helst. 

Her ble hverken adhd eller asperger oppdaget før jeg var voksen. De to diagnosene har en tendens til å skjule hverandre, så det kan være vanskelig for omverden å oppdage det dersom man har begge.

Jeg har prøvd elvanse, som er det samme som aduvanz. De hadde bare bivirkninger, ingen effekt. Men nå er det jo også sånn at folk med asperger ofte reagerer atypisk på medisiner. At man enten får unormalt stor effekt, eller unormalt liten effekt. Jeg får som regel liten effekt. Racemisk får jeg overhode ingen bivirkninger av. De gir ikke en veldig merkbar effekt, men jeg blir ikke så fort sint som jeg ble før. Jeg har litt mer stabile følelser. Men hva som er Wellbutrin og hva som er Racemisk, er ikke godt å si, ettersom jeg begynte på dem ganske likt. Men fastlegen sier det ikke er noe poeng i å finne ut hva som er hva og om de i det hele tatt har effekt, så lenge jeg hadde det dritt før og ikke har det dritt nå. Litt dritt da, jeg har jo asperger og jeg har fortsatt ikke konsentrasjon, men ting føles ikke like tungt lenger. 

Det kan godt hende en kombinasjon av flere medisiner kan fungere på deg også. Da jeg var til medisinutprøving følte jeg at legen satte pris på all granskingen jeg gjorde, og at jeg kom med forslag til medisiner. Så jeg syns ikke du skal være redd for å foreslå ting for legen. De skal jo tross alt kunne litt om alle medisiner. Vi kan granske de som er aktuelle for oss. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du.. får du ikke angst og nedtur av racemisk? 

Nei. Nå er jeg ikke en sånn angstperson, jeg er for rasjonell til det, tror jeg. Jeg blir stressa og sånt når jeg må forholde meg til andre folk, men jeg har ikke angst. De mener jeg har agorafobi da, men det er fordi jeg hater kjøpesentre og andre plasser med store folkemengder og mange inntrykk. Så tolket de det som agorafobi. Jeg får ikke noe nedtur heller. Tror egentlig de går ganske sakte ut av kroppen, sånn at man ikke får sånn bang! effekt, bang! ikke effekt, om du skjønner. Men jeg tar de tre ganger daglig da, så det gjelder å ha alarm på mobilen og huske å ha med seg medisinene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...