Gå til innhold

Årsaker til at menn tar selvmord dobbelt så ofte som kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere grunnene kan være? 

Jeg tror disse grunnene:

* menn har vanskeligere for å få kjæreste 

* hvis menn blir skilt fra kona er det alltid dama som får barna på heltid, mens de blir sittende ensomme igjen

* menn får oftere spilleavhengighet og dermed også gjeldsproblemer 

* menn driver oftere med rus, og mange selvmord skjer i rusa tilstand

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, kupton skrev:

Menn velger andre og sikrere metoder. 

Hvorfor velger menn sikrere metoder?

Vil man ikke i noen grad velge metode etter ønsker resultat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over dobbelt så mange menn tar selvmord i Norge sammenliknet med kvinner, men tre ganger så mange kvinner enn menn gjør selvmordsforsøk. 

Årsaken til hvorfor menn i den vestlige kulturkrets oftere dør i selvmord enn kvinner, på tross at av at kvinner gjør flere selvmordsforsøk enn menn dreier seg om en kombinasjon av flere faktorer. En delforklaring kan være at menn ofte bruker mer dødelige metoder som skytevåpen og henging. I tillegg er det forskning som peker mot biokjemiske forskjeller. For eksempel forskjeller relatert til mer voldelig impulsivitet blant menn enn kvinner, enten rettet mot andre eller selvdestruktive handlinger.

 

https://bymag.no/2018/02/derfor-tar-flere-menn-enn-kvinner-selvmord

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En delforklaring kan være at menn ofte bruker mer dødelige metoder som skytevåpen og henging. I tillegg er det forskning som peker mot biokjemiske forskjeller. For eksempel forskjeller relatert til mer voldelig impulsivitet blant menn enn kvinner, enten rettet mot andre eller selvdestruktive handlinger

Det tror jeg også. 

Min opplevelse er at menn er mer stabile i følelseslivet, mens kvinner ofte er mer følsomme. Derfor tror jeg menn har lettere for å gjennomføre "skikkelig" fordi de er stabile i sin bestemmelse. De gjennomfører lettere ting de bestemmer seg for. Kvinner har lettere for å vingle og vakle fordi følelsene kan variere mer, og da blir ikke bestemmelser like konstant. Det blir av den grunn mer rom for tvil og ambivalens.

Jeg tror også det har med det noen kaller for "omsorgsgenet" å gjøre, hvor mange kvinner tenker mer på familie og venner som de evt etterlater seg enn det menn kanskje gjør. 

Anonymkode: 864c9...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg også. 

Min opplevelse er at menn er mer stabile i følelseslivet, mens kvinner ofte er mer følsomme. Derfor tror jeg menn har lettere for å gjennomføre "skikkelig" fordi de er stabile i sin bestemmelse. De gjennomfører lettere ting de bestemmer seg for. Kvinner har lettere for å vingle og vakle fordi følelsene kan variere mer, og da blir ikke bestemmelser like konstant. Det blir av den grunn mer rom for tvil og ambivalens.

Jeg tror også det har med det noen kaller for "omsorgsgenet" å gjøre, hvor mange kvinner tenker mer på familie og venner som de evt etterlater seg enn det menn kanskje gjør. 

Anonymkode: 864c9...630

Kan du vise til kilde på dette?

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg også. 

Min opplevelse er at menn er mer stabile i følelseslivet, mens kvinner ofte er mer følsomme. Derfor tror jeg menn har lettere for å gjennomføre "skikkelig" fordi de er stabile i sin bestemmelse. De gjennomfører lettere ting de bestemmer seg for. Kvinner har lettere for å vingle og vakle fordi følelsene kan variere mer, og da blir ikke bestemmelser like konstant. Det blir av den grunn mer rom for tvil og ambivalens.

Jeg tror også det har med det noen kaller for "omsorgsgenet" å gjøre, hvor mange kvinner tenker mer på familie og venner som de evt etterlater seg enn det menn kanskje gjør. 

Anonymkode: 864c9...630

det du sier ser ut til å være en vestlig stereotypi ut i fra hva jeg kan lese

https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_and_emotional_expression wiki er ikke en god ressurs men kildene  nederst ser gode ut så langt jeg har kommet til nå

  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5937254/

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i alle fall:
 

Fordi menn generelt er mer handlekraftige enn kvinner. Man ser jo at menn generelt er mer voldelige enn kvinner mot andre også. 
 

Typiske «jentemetoder» som oftere fører til innleggelser er jo forsøk på overdoser eller kutting. Det er nok flere menn som bruker våpen eller lignende. Det er også noe menn gjerne lettere har tilgang på.

Det krever gjerne mer handlekraft og mot med disse «mannlige» metodene, for å si det litt ekkelt.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tenker i alle fall:
 

Fordi menn generelt er mer handlekraftige enn kvinner. Man ser jo at menn generelt er mer voldelige enn kvinner mot andre også. 
 

Typiske «jentemetoder» som oftere fører til innleggelser er jo forsøk på overdoser eller kutting. Det er nok flere menn som bruker våpen eller lignende. Det er også noe menn gjerne lettere har tilgang på.

Det krever gjerne mer handlekraft og mot med disse «mannlige» metodene, for å si det litt ekkelt.

at menn er mer handlekraftig er vel også litt stereotypisk. Tror nok det handler mer om voldelig impulsivitet og treffsikre metoder

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til kilde på dette?

Anonymkode: 72b85...5d0

AB....630 skriver tydelig «min opplevelse» og «jeg tror».  Kilden til det er vedkommende selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kupton skrev:

AB....630 skriver tydelig «min opplevelse» og «jeg tror».  Kilden til det er vedkommende selv. 

"min opplevelse" kan også være basert på hva h*n har lest av studier og faglitteratur, derfor ble jeg nysgjerrig 🙂 

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tenker i alle fall:
 

Fordi menn generelt er mer handlekraftige enn kvinner. Man ser jo at menn generelt er mer voldelige enn kvinner mot andre også. 
 

Typiske «jentemetoder» som oftere fører til innleggelser er jo forsøk på overdoser eller kutting. Det er nok flere menn som bruker våpen eller lignende. Det er også noe menn gjerne lettere har tilgang på.

Det krever gjerne mer handlekraft og mot med disse «mannlige» metodene, for å si det litt ekkelt.

Kutting kan da ikke regnes som selvmordsforsøk. Det er mer selvskading. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere grunnene kan være? 

Jeg tror disse grunnene:

* menn har vanskeligere for å få kjæreste 

* hvis menn blir skilt fra kona er det alltid dama som får barna på heltid, mens de blir sittende ensomme igjen

* menn får oftere spilleavhengighet og dermed også gjeldsproblemer 

* menn driver oftere med rus, og mange selvmord skjer i rusa tilstand

Anonymkode: 7f50a...664

Menn har mer gjennomføringsevne.

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"min opplevelse" kan også være basert på hva h*n har lest av studier og faglitteratur, derfor ble jeg nysgjerrig 🙂 

Anonymkode: 72b85...5d0

Kupton ga deg det riktige svaret. 

Anonymkode: 864c9...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tapere blant menn. Altså menn som faller utenfor A4, og ikke utmerker seg utenfor boksen heller. Kvinner er flinkere til å søke oppmerksomhet. Menn lar det skure å gå. På gruppenivå. Kvinner er flinkere til å støtte hverandre følelsesmessig, og det er lettere for kvinner å få partner. 

Anonymkode: bc722...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere tapere blant menn. Altså menn som faller utenfor A4, og ikke utmerker seg utenfor boksen heller. Kvinner er flinkere til å søke oppmerksomhet. Menn lar det skure å gå. På gruppenivå. Kvinner er flinkere til å støtte hverandre følelsesmessig, og det er lettere for kvinner å få partner. 

Anonymkode: bc722...384

Jeg er ikke enig i det siste du skriver, at det er lettere for kvinner å få partner, til en hver tid er det jo like mange hetero kvinner som menn som er i et forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg er ikke enig i det siste du skriver, at det er lettere for kvinner å få partner, til en hver tid er det jo like mange hetero kvinner som menn som er i et forhold. 

De beste mennene går på rundgang. Mange taper-menn må importere partner fra utlandet.

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De beste mennene går på rundgang. Mange taper-menn må importere partner fra utlandet.

Anonymkode: 85b13...e70

Men det er jo uansett like mange av hver i et forhold på samme tid. Eller mener du at kvinner har flere forhold gående på en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da mye lettere for kvinner å få partner enn for menn. Kvinner kan jo få hvilken mann som helst bare hun kler seg litt utfordrende og drar ut på byen. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...