Gå til innhold

Årsaker til at menn tar selvmord dobbelt så ofte som kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er da mye lettere for kvinner å få partner enn for menn. Kvinner kan jo få hvilken mann som helst bare hun kler seg litt utfordrende og drar ut på byen. 

Anonymkode: 7f50a...664

Men partneren så lenge de er hetero blir jo da en mann. Og det er stor forskjell på å få seg et ligg og det å få en partner. Og det var jo det å finne en partner som var temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, RamonaK skrev:

Men partneren så lenge de er hetero blir jo da en mann. Og det er stor forskjell på å få seg et ligg og det å få en partner. Og det var jo det å finne en partner som var temaet. 

Ok. Men det er alltid kvinnene som ender opp med barna om mann og dame skiller seg.  Da ender mannen opp helt alene og ensom. Får kanskje treffe barna annenhver helg. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Men det er alltid kvinnene som ender opp med barna om mann og dame skiller seg.  Da ender mannen opp helt alene og ensom. Får kanskje treffe barna annenhver helg. 

Anonymkode: 7f50a...664

Ja, det vet jeg ikke statistikken på. De jeg kjenner som er skilt deler 50/50. Med unntak av et par, men han er i fengsel så da blir det jo vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja, det vet jeg ikke statistikken på. De jeg kjenner som er skilt deler 50/50. Med unntak av et par, men han er i fengsel så da blir det jo vanskelig.

Bare tenk på deg selv da. Du har jo dine barn 100%.. Stakkars mann. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare tenk på deg selv da. Du har jo dine barn 100%.. Stakkars mann. 

Anonymkode: 7f50a...664

Han ville ikke ha de. Han har aldri vært spesielt interessert i de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, RamonaK skrev:

Men det er jo uansett like mange av hver i et forhold på samme tid. Eller mener du at kvinner har flere forhold gående på en gang? 

Nei, men de har ikke problem med å få seg en ny. 40% av alle menn får aldri barn.. 

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men de har ikke problem med å få seg en ny. 40% av alle menn får aldri barn.. 

Anonymkode: 85b13...e70

Jøss det var da et fryktelig høyt nummer. Høres ikke helt riktig ut for meg. Det betyr jo at flesteparten av kvinner har barn med forskjellige menn. Men det er uansett til enhver tid like mange menn og kvinner i et forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, RamonaK skrev:

Jøss det var da et fryktelig høyt nummer. Høres ikke helt riktig ut for meg. Det betyr jo at flesteparten av kvinner har barn med forskjellige menn. Men det er uansett til enhver tid like mange menn og kvinner i et forhold. 

Det riktige er at 25% av menn er barnløse ved fylte 50 år.

(20% blant etnisk norske.)

http://kjonnsforskning.no/nb/2020/04/hvorfor-er-stadig-flere-menn-barnløse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Jeg er ikke enig i det siste du skriver, at det er lettere for kvinner å få partner, til en hver tid er det jo like mange hetero kvinner som menn som er i et forhold. 

Nå glemmer du å ta med asylsøkere og innvandrere de er stort sett menn. En muslimsk mann kan være sammen med en kristen kvinne. Men ikke motsatt.

Anonymkode: bc722...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå glemmer du å ta med asylsøkere og innvandrere de er stort sett menn. En muslimsk mann kan være sammen med en kristen kvinne. Men ikke motsatt.

Anonymkode: bc722...384

Uansett etnisitet er det alltid like mange kvinner som menn i et hetero forhold til en hver tid. Og selvfølgelig kan en muslimsk kvinne være sammen med en kristen mann. Det kommer vel an på hvor konservative de er, men da gjelder det jo alle trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, RamonaK skrev:

Men det stemmer jo ikke med den første artikkelen du posta. Pluss hvor mange av disse mennene og kvinnene er frivillig barnløse? Har feks menn mer tendens til å velge å ikke få barn enn kvinner? 

Det stemmer nok. Veldig mange menn vil ikke ha barn.

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok. Veldig mange menn vil ikke ha barn.

Anonymkode: 85b13...e70

Jeg mente at statistikken i artiklene ikke stemmer i forhold til hverandre. Men hvis 15kvinner er barnløse og 20%menn, men fler menn enn kvinner er frivillig barnløse, går det jo ca opp i opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange sammenligner menns og kvinners ulike metoder. Kvinners metoder handler nok ii større grad det vi kaller ‘skrik om hjelp’ metoder og selvskading. Som tidligere nevnt er både kutting og overdoser typiske kvinnemetoder. Det er imidlertid svært usikre metoder som ofte(st) fører til at man overlever forsøket. Det er også vanskelig å bevise hva som faktisk er et forsøk eller hva som er selvskading eller et rop om hjelp. Menn ‘roper ikke på hjelp’. De snakker sjeldnere om problemene sine og vil oftere helst holde dem skjult. De benytter seg også av sikrere metoder. Som ofte også er de mest skånsomme fordi døden inntreffer mer umiddelbart. Det finnes faktisk svært mange enkle og lett gjennomførbare selvmordsmetoder. Man trenger verken å gå til innkjøp av våpen eller avansert utstyr. Skal selvfølgelig ikke gå nærmere innpå eksempler på hvilke metoder jeg tenker på for å ikke skape en romantisering rundt selvmord. Men vil tro de aller fleste som faktisk har tenkt å gjennomføre et selvmord gjør en grundig research for mest enkle og skånsomme metode. Konklusjon: Kvinner ønsker hjelp og tørr å be om det. Menn vil heller dø enn å søke hjelp fordi de i de fleste kulturer ikke har lov å vise svakhet i samme grad som kvinner. De er også generelt mer impulsive og aggressive generelt som tidligere nevnt her. Mer handlekraftige.

Anonymkode: 47c66...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Men det stemmer jo ikke med den første artikkelen du posta. Pluss hvor mange av disse mennene og kvinnene er frivillig barnløse? Har feks menn mer tendens til å velge å ikke få barn enn kvinner? 

15% av kvinner er barnløse ved 45 år (andre artikkel) 

50% flere menn enn kvinner er barnløse (første artikkel) Det vil si 22. 5%. 

I følge den første artikkelen er 25% av menn barnløse ved 40 år, og ca 20% ved 50. Rimelig å tro at tallet ved 45 år for menn er 22.5%.

Altså stemmer de to artiklene veldig bra overens. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Uansett etnisitet er det alltid like mange kvinner som menn i et hetero forhold til en hver tid. Og selvfølgelig kan en muslimsk kvinne være sammen med en kristen mann. Det kommer vel an på hvor konservative de er, men da gjelder det jo alle trossamfunn.

Det er veldig uvanlig med kvinnelige muslimer som er sammen med norske menn. Det motsatte er veldig vanlig. De er mer pågående. Jeg ser veldig mye av det her jeg bor, men aldri andre veien. I hvertfall ikke damer i hijab med en norsk kar. Når en uten hijab er sammen med en norsk kar, kan jeg jo ikke vite om hun er muslim. Men mange av de mennene som kommer er ungkarer, som feks unge afganere. De får gjerne ankerforhold og ankerbarn for å sikre seg innpass til riket. Jeg har aldri hørt om en afgansk kvinnelig asylsøker som har fått barn med en etnisk nordmann. PS jeg bor i ett innvandrertett område så dette er ting jeg vet noe om. Det er blant annet nevnt i bøker som "fremmed i eget land". Men det er nok litt tabu å snakke om det.

Anonymkode: bc722...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ISW skrev:

Typiske «jentemetoder» som oftere fører til innleggelser er jo forsøk på overdoser eller kutting. Det er nok flere menn som bruker våpen eller lignende. Det er også noe menn gjerne lettere har tilgang på.

Det krever gjerne mer handlekraft og mot med disse «mannlige» metodene, for å si det litt ekkelt.

Dette har jo også vært opp igjennom i historien. Tidligere drev kvinner på med forgiftninger av ulike slag og ikke overdoser av tabletter. Føler for øvrig at vi har diskutert akkurat samme emnet før for noen måneder siden ;)

Dessverre også er det mindre mulighet for å mislykkes for metodene til menn. Blåser man hodet av seg, er det over og henger man seg er gjerne nakken brukket. Jeg har sett på statistikk og ser at det ser ut som om de opererer med egne statistikker for overdosetilfeller (narkotika) i Norge og selvmordsstatistikker, men vet ikke hvordan kjønnsforskjellen er på overdosestatistikken. Har aldri tatt meg tid til å lese den, men mulig jeg skal det en dag. Jeg vil nok tro at blant narkotikaoverdoser skjuler det seg et og annet selvmord i en fortvilt livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Dette har jo også vært opp igjennom i historien. Tidligere drev kvinner på med forgiftninger av ulike slag og ikke overdoser av tabletter. Føler for øvrig at vi har diskutert akkurat samme emnet før for noen måneder siden ;)

Dessverre også er det mindre mulighet for å mislykkes for metodene til menn. Blåser man hodet av seg, er det over og henger man seg er gjerne nakken brukket. Jeg har sett på statistikk og ser at det ser ut som om de opererer med egne statistikker for overdosetilfeller (narkotika) i Norge og selvmordsstatistikker, men vet ikke hvordan kjønnsforskjellen er på overdosestatistikken. Har aldri tatt meg tid til å lese den, men mulig jeg skal det en dag. Jeg vil nok tro at blant narkotikaoverdoser skjuler det seg et og annet selvmord i en fortvilt livssituasjon.

Google vet. 71% av de som dør av overdose er menn. Altså over dobbelt så mange menn som kvinner.

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/overdose-lokalt-forebyggende-arbeid/statistikk-og-definisjon-pa-overdose

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...