Gå til innhold

Årsaker til at menn tar selvmord dobbelt så ofte som kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Grendel skrev:

15% av kvinner er barnløse ved 45 år (andre artikkel) 

50% flere menn enn kvinner er barnløse (første artikkel) Det vil si 22. 5%. 

I følge den første artikkelen er 25% av menn barnløse ved 40 år, og ca 20% ved 50. Rimelig å tro at tallet ved 45 år for menn er 22.5%.

Altså stemmer de to artiklene veldig bra overens. 

 

 

 

Da regna jeg feil 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, RamonaK skrev:

Da regna jeg feil 😄

Uansett. Stort sett er jeg litt skeptisk til påstanden om at det er mye lettere for kvinner å få et langvarig forhold, men det er kanskje en liten kjerne av sannhet.

Den samme statistikken sier jo også at kvinner oftere ikke får ny partner etter st det er slutt med barnefar. Han blir "resirkulert" men ikke hun.

Jeg tror ikke dette kan forklare så mye av forskjellene i antall selvmord.

Vi diskuterte det samme i sommer, og @kuptonhar vært på mange konferanser om selvmord. Videnskaben har ikke andre forklaringer enn at menn bruker andre metoder og på sett og vis er mer "handlekraftige" og har "gjennomføringsevne" (i alle fall når det kommer til drøy vold.) 

Men hvorfor  er menn mer tilbøyelige til drastiske metoder? Jeg mener det må handle om kjønnsroller. Det virker som det er en sterk motstand mot å akseptere at menn er tapere og offere. Jeg tror det virker mer mandig å gjøre det drastisk og bestemt enn å være en som "roper på hjelp" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje selvmordet til tidligere utenrikssjef i Nrk, Knut Erik Holm er et typisk eksempel på menn som begår selvmord. Kona Bjørg Aftret og psykologspesialist Gudrun Dieserud (som har jobbet med selvmordsforskning i flere tiår.) har skrevet boken "Om jeg hadde visst...historien om et selvmord"

https://www.norli.no/om-jeg-hadde-visst

https://www.nrk.no/norge/_-det-blir-mye-spekulasjoner-rundt-den-bra-doden-1.14712113

 

Anonymkode: 759b1...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Uansett. Stort sett er jeg litt skeptisk til påstanden om at det er mye lettere for kvinner å få et langvarig forhold, men det er kanskje en liten kjerne av sannhet.

Den samme statistikken sier jo også at kvinner oftere ikke får ny partner etter st det er slutt med barnefar. Han blir "resirkulert" men ikke hun.

Jeg tror ikke dette kan forklare så mye av forskjellene i antall selvmord.

Vi diskuterte det samme i sommer, og @kuptonhar vært på mange konferanser om selvmord. Videnskaben har ikke andre forklaringer enn at menn bruker andre metoder og på sett og vis er mer "handlekraftige" og har "gjennomføringsevne" (i alle fall når det kommer til drøy vold.) 

Men hvorfor  er menn mer tilbøyelige til drastiske metoder? Jeg mener det må handle om kjønnsroller. Det virker som det er en sterk motstand mot å akseptere at menn er tapere og offere. Jeg tror det virker mer mandig å gjøre det drastisk og bestemt enn å være en som "roper på hjelp" 

Jeg ville bare kommentere det at det er lettere for kvinner å finne seg en partner, for det henger jo ikke på greip. 

Når det kommer til selvmord tror jeg menn har altfor høy terskel når det kommer til å be om hjelp, og at menn har en tendens til å velge metoder som henging og skyting når det kommer til selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Dere er på villspor når det diskuteres muligheten for å få seg kjæreste som årsak til selvmord. 

Men det er jo mange menn som tar selvmord i fylla etter at de har blitt dumpet.  Jeg vet ihvertfall om noen. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvmordsstatistikk er bare enda en del her i livet der menn undertrykker kvinner. Det er fortsatt for lite likestilling her i samfunnet og kvinnelige selvmordsforsøk blir oftere sabotert enn mannlige samt at de blir dysset mer ned når de skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo mange menn som tar selvmord i fylla etter at de har blitt dumpet.  Jeg vet ihvertfall om noen. 

Anonymkode: 7f50a...664

Det er det også kvinner som gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De beste mennene går på rundgang. Mange taper-menn må importere partner fra utlandet.

Anonymkode: 85b13...e70

Hvor mange ganger skal du skrive dette? 
 

Igjen: En mann kan bare være i et forhold med en kvinne samtidig. En mann, samme hvor bra han er, kan ikke «oppta» flere kvinner på en gang. Det betyr at menn og kvinner (gitt at det finnes like mange av dem, noe det mer eller mindre gjør) er i forhold nøyaktig like mange prosent av livet sitt. 
 

Det du til en viss grad har rett i, er at det nok er flere menn som er i forhold null prosent av tiden, enn kvinner (det du selv kaller taper-menn). Men i gjennomsnitt er det like mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Hvor mange ganger skal du skrive dette? 
 

Igjen: En mann kan bare være i et forhold med en kvinne samtidig. En mann, samme hvor bra han er, kan ikke «oppta» flere kvinner på en gang. Det betyr at menn og kvinner (gitt at det finnes like mange av dem, noe det mer eller mindre gjør) er i forhold nøyaktig like mange prosent av livet sitt. 
 

Det du til en viss grad har rett i, er at det nok er flere menn som er i forhold null prosent av tiden, enn kvinner (det du selv kaller taper-menn). Men i gjennomsnitt er det like mye. 

Det er mye lettere for en stygg kvinne å få seg kjæreste enn det er for en stygg mann. Så det vil alltids være flere menn som går single og jonffrue gjennom hele livet enn det er kvinner som går single og jomfrue hele livet. 

Anonymkode: 7f50a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Hvor mange ganger skal du skrive dette? 
 

Igjen: En mann kan bare være i et forhold med en kvinne samtidig. En mann, samme hvor bra han er, kan ikke «oppta» flere kvinner på en gang. Det betyr at menn og kvinner (gitt at det finnes like mange av dem, noe det mer eller mindre gjør) er i forhold nøyaktig like mange prosent av livet sitt. 
 

Det du til en viss grad har rett i, er at det nok er flere menn som er i forhold null prosent av tiden, enn kvinner (det du selv kaller taper-menn). Men i gjennomsnitt er det like mye. 

? går da fint ann å ha flere kjærester?

Anonymkode: 72b85...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye lettere for en stygg kvinne å få seg kjæreste enn det er for en stygg mann. Så det vil alltids være flere menn som går single og jonffrue gjennom hele livet enn det er kvinner som går single og jomfrue hele livet. 

Anonymkode: 7f50a...664

Jeg er enig i at det nok er flere kvinner som har hatt sex enn menn. Der kan jeg kjøpe argumentet om at noen menn går på rundgang. At medianen av sexpartnere hos menn er lavere enn kvinner, dog ikke gjennomsnittet.

Men ikke de som til enhver tid er i forhold. Det er matematisk nødt til å være likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? går da fint ann å ha flere kjærester?

Anonymkode: 72b85...5d0

Det går nok an, men jeg tror ikke et statistisk signifikant antall menn har flere kjærester i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er enig i at det nok er flere kvinner som har hatt sex enn menn. Der kan jeg kjøpe argumentet om at noen menn går på rundgang. At medianen av sexpartnere hos menn er lavere enn kvinner, dog ikke gjennomsnittet.

Men ikke de som til enhver tid er i forhold. Det er matematisk nødt til å være likt.

Alle er ikke i et forhold til enhver tid. Sett over tid er det flere kvinner som er i et forhold enn menn, med andre ord den enslige perioden er lenge for menn i snitt fordi noen menn går på rundgang. Det er også langt flere menn som er barnløse.

Anonymkode: 018a0...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye lettere for en stygg kvinne å få seg kjæreste enn det er for en stygg mann

Er det?

Mitt inntrykk er at det er flere kvinner enn menn som har evnen til å se forbi utseendet og velge partner også ut fra kriterier som personlighet / væremåte, interesser / livssyn, utdannelsesnivå, inntekt, humor osv.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Er det?

Mitt inntrykk er at det er flere kvinner enn menn som har evnen til å se forbi utseendet og velge partner også ut fra kriterier som personlighet / væremåte, interesser / livssyn, utdannelsesnivå, inntekt, humor osv.? 

Særlig inntekt. Og makt.

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke i et forhold til enhver tid. Sett over tid er det flere kvinner som er i et forhold enn menn, med andre ord den enslige perioden er lenge for menn i snitt fordi noen menn går på rundgang. Det er også langt flere menn som er barnløse.

Anonymkode: 018a0...831

Hvis mann A er i et forhold med kvinne X i 4 måneder, med kvinne Y i 4 måneder og kvinne Z i 4 måneder, mens dette året er mann B og mann C single hele året (antar det er sånn dere tenker det) så er antall måneder menn er i forhold 12+0+0 / 36 = 1/3 og antall måneder kvinner er i forhold 4+4+4 / 36 = 1/3. Altså likt.

Men 3/3 kvinner har hatt sex og bare 1/3 menn, det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ISW skrev:

Hvis mann A er i et forhold med kvinne X i 4 måneder, med kvinne Y i 4 måneder og kvinne Z i 4 måneder, mens dette året er mann B og mann C single hele året (antar det er sånn dere tenker det) så er antall måneder menn er i forhold 12+0+0 / 36 = 1/3 og antall måneder kvinner er i forhold 4+4+4 / 36 = 1/3. Altså likt.

Men 3/3 kvinner har hatt sex og bare 1/3 menn, det er jeg enig i. 

Nettopp. De beste og mest attraktive mennene går på rundgang.

Anonymkode: 85b13...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...