Gå til innhold

Er du flink med penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var ung var jeg håpløs med penger. Hadde inkassokrav, og husleien lå jeg etter med da jeg leide og slike ting. Heldigvis var det ikke så lett å låne penger den gangen, så 20000 i inkassokrav var vel det jeg endte opp med. Så tok jeg meg sammen da jeg fikk kommunalt boliglån. Siden jeg var rundt 28 har jeg aldri hatt inkasso. Men før det mye. Jeg er trygdet men jeg prøver å spare litt hver måned for det.

 

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

Mitt søsken jobber bare deltid, men har alikevel klart å spare opp en ganske stor sum, tror det er rundt 700 000,- Det hadde aldri jeg klart.

 

 

Anonymkode: 58bdd...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

 

Anonymkode: 58bdd...fa5

Jeg har noen uvaner ja, men jeg tenker at noen laster skal vi mennesker alltid ha og det kan vi kanskje tillate oss - at det er en del av det å være menneske? Noen bruker for mye tid fremfor PC/nettbrett/mobil/TV (der er jeg), noen drikker for mye Cola/Pepsi/kaffe, noen handler for mye av et eller annet, noen burde være i mer bevegelse, noen spiser usunt, noen er i for lite bevegelse osv. På denne måten har vi jo hele tiden et mål og potensieale om å forbedre oss - om vi selv ønsker det. Og disse lastene er jo ikke noe problem, så sant det ikke går utover helse, økonomi og livskvalitet. Gjør det det, er det på tide å gjøre grep. Slik som du gjorde med økonomien din - veldig bra gjort! :) Det står det respekt av.

Jeg har alltid hatt stålkontroll på økonomien min. Jeg var 23 år da jeg fikk mitt første inkassovarsel og ble så fra meg at jeg nesten gråt i telefonen da jeg snakket med min far som sa at det ikke skjedde noe om jeg betalte regningen umiddelbart - det var jo bare et varsel fordi jeg uforvarende hadde klart å overse regning og en purring som var blitt lagt til sides. Jeg hadde jo ingen erfaring med den type saker... Legger hver måned til sides 1.500 kr., og mer om jeg kan. Har et bevisst forhold til pris, men sparer likevel ikke på kvalitet. Her i huset har vi f.eks. bestemt oss for å slutte å kjøpe First Price ost, kyllingfilet og kyllingkjøttdeig rett og slett fordi vi selv har erfart at kvaliteten er dårligere sammenlignet med konkurrentenes dyrere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodevis. I fjor var jeg mer bevisst. Det måtte jeg da jeg betalte en god del for mye skatt. Etter jeg nå har bedre økonomi, sløser jeg jo mer. Ser ikke fullt då nøye på priser. Kjøper mye mer brus som jeg har regna ut faktisk blir en del penger i mnd., men nøyer meg oftest med First price. Og barer til på-farten-mat, som blir lett å ty til ellers også. 

Fått noen inkassovarsel, ikke fordi jeg hsr vært blakk, men fordi jeg ikke har fått dem med meg eller glemt dem.

Er håpløs med å huske tall. Timelønn? Vet ikke. Bruttointekt? Vet ikke. Årsintekt? Vet ikke. 

Har en del på sparekontoen. Fører over 2000 hver mnd. Noen ganger tar jeg tilbake til brukskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

Anonymkode: 58bdd...fa5

Jeg har kontroll på pengene ja, men kjøper sikkert en del unødvendige ting bare fordi jeg har lyst på dem. :) Brus er jeg heldigvis ikke særlig glad i så det drikker jeg sjeldent og røyk og snus finner du aldri på mine kassalapper. Alkohol dikker vi så lite av at vi nesten er å regne som avholdsfolk så det tar ikke noe av lønna heller.

Men det har hendt mange ganger at jeg har fått purring på regninger, jeg tenker ofte at jeg skal betale først når jeg har fått varen og når den kommer så har jeg glemt det og har trodd jeg har betalt... Jaja - min egen feil det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  har aldri hatt økonomiske problemer og har god kontroll på utgifter og inntekter i det store bildet. 

Jeg er dårlig på å betale regninger i tide og jeg har opplevd å stå i butikken uten dekning på kortet et par ganger. Jeg er ikke kjempeflink oversikt fra dag til dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du stålkontroll?

Vi er nå i en livsfase der vi ikke trenger å snu på skillingen, men kontroll har jeg alltid hatt. De fem første årene etter at jeg flyttet hjemmefra, var jeg student og veldig forsiktig med penger. Det satt lenge i - det tok lang tid før jeg ble vant til at det kom inn penger hver måned da jeg begynte å jobbe. Den gangen ble studielånet utbetalt i starten av hvert semester, altså to ganger i året. Så det var enkelte som spiste mye brødmat mot slutten av halvåret...

Nå har vi jo en god del faste utgifter, men jeg kunne garantert gått tilbake til et veldig forsiktig forbruk på et øyeblikk hvis jeg ble alene og var nødt. Jeg er ingen shopper og lite kresen på ting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du stålkontroll?

Vet ikke helt hva som legges i det begrepet.  Hvis jeg hadde økonomiske problemer hadde jeg ikke skrevet om det på nettet.  Jeg lever nå og ikke senere.  Jeg råder alle unge som gamle til å betale sine regninger.  Om noen får inkasso pga. forglemmelse så gjør det ingenting, men når man ikke har råd til å betale har man et problem.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stålkontroll gjennom å ha lavt boliglån, ingen annen gjeld, spare penger månedlig og ikke misligholde noen ting.

Men likevel synes jeg at jeg kunne vært flinkere økonomisk gjennom å sløse mindre, kaste mindre og spare mer. Det har blitt bedre den senere tid men det er mer å gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har stålkontroll gjennom å ha lavt boliglån, ingen annen gjeld, spare penger månedlig og ikke misligholde noen ting.

Men likevel synes jeg at jeg kunne vært flinkere økonomisk gjennom å sløse mindre, kaste mindre og spare mer. Det har blitt bedre den senere tid men det er mer å gå på. 

Hva kaller du lavt boliglån?  Liten del av boligen, eller liten del av dine lønn å betale månedlig?

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du lavt boliglån?  Liten del av boligen, eller liten del av dine lønn å betale månedlig?

Anonymkode: b3261...7e5

Det er vel ingen faste grenser for det, men mitt er under 1,5x inntekt og under 20% av boligens verdi. Det er ganske lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Det er vel ingen faste grenser for det, men mitt er under 1,5x inntekt og under 20% av boligens verdi. Det er ganske lavt. 

Det er likevel ikke et argument for å ha stålkontroll.  Du kan ha høyt boliglån og studielån, og ha stålkontroll på økonomien.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stålkontroll. Null gjeld, ingen betalingsanmerkninger, penger på bok/i fond og alt på stell.

Anonymkode: 59ba4...6f2

Så de rike som arver mye penger har stålkontroll, men ikke de som starter på bar bakke og bygger alt opp selv?  Må si meg fullstendig uenig i en slik definisjon av stålkontroll.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så de rike som arver mye penger har stålkontroll, men ikke de som starter på bar bakke og bygger alt opp selv?  

Anonymkode: b3261...7e5

Hvor skrev jeg det?

Anonymkode: 59ba4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev jeg det?

Anonymkode: 59ba4...6f2

Du kommer med det som et argument for at du har stålkontroll at du har ingen gjeld, ingen betalingsanmerkninger og penger på konto.  Dette er umulig for unge mennesker som ikke får penger med seg hjemmefra.  De kan ha mye lån uten betalingsanmerkninger og stålkontroll på økonomien.

Jeg greier ikke helt å forstå de "dolske" meningene om at livet handler om å betale ned gjeld og dø gjeldsfri med penger på konto til arvingene.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med det som et argument for at du har stålkontroll at du har ingen gjeld, ingen betalingsanmerkninger og penger på konto.  Dette er umulig for unge mennesker som ikke får penger med seg hjemmefra.

Du vet ingenting om hvor gammel jeg er. Jeg har jobbet hardt, vært fornuftig økonomisk og aldri sløst.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke helt å forstå de "dolske" meningene om at livet handler om å betale ned gjeld og dø gjeldsfri med penger på konto til arvingene.

Det er veldig praktisk å ha lave bokostnader hvis du skulle bli arbeidsløs, syk eller ufør. Da kan du klare deg bra med en lav trygd.

Anonymkode: 59ba4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med det som et argument for at du har stålkontroll at du har ingen gjeld, ingen betalingsanmerkninger og penger på konto.  Dette er umulig for unge mennesker som ikke får penger med seg hjemmefra.  De kan ha mye lån uten betalingsanmerkninger og stålkontroll på økonomien.

Jeg er enig med deg i at man godt kan ha full kontroll selv om man ikke er (nesten) gjeldfri. Men når startinnlegget handler om både forbruksvaner, inkassovarsler og sparing, er det ikke så rart om svarene også inneholder litt av hvert.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke helt å forstå de "dolske" meningene om at livet handler om å betale ned gjeld og dø gjeldsfri med penger på konto til arvingene.

På 90-tallet, da boliglånsrenten var tosifret og vi i en periode fikk brev fra banken hver eneste måned om at den var økt, visste vi aldri nøyaktig hvor mye vi ble trukket neste gang. Ønsket om å bli gjeldfri handlet mye mer om forutsigbarhet og kontroll enn om arvingene og noen dypere mening med livet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ung var jeg håpløs med penger. Hadde inkassokrav, og husleien lå jeg etter med da jeg leide og slike ting. Heldigvis var det ikke så lett å låne penger den gangen, så 20000 i inkassokrav var vel det jeg endte opp med. Så tok jeg meg sammen da jeg fikk kommunalt boliglån. Siden jeg var rundt 28 har jeg aldri hatt inkasso. Men før det mye. Jeg er trygdet men jeg prøver å spare litt hver måned for det.

 

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

Mitt søsken jobber bare deltid, men har alikevel klart å spare opp en ganske stor sum, tror det er rundt 700 000,- Det hadde aldri jeg klart.

 

 

Anonymkode: 58bdd...fa5

Jeg er nok nærmere stålkontroll enn håpløs, men nå som jeg har ganske god råd bruker jeg nok mer enn jeg behøver og trenger heller ikke følge med i detalj. Har aldri hatt betalingsanmerkninger og har nok bestandig satt tæring etter næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, laban skrev:

Jeg er enig med deg i at man godt kan ha full kontroll selv om man ikke er (nesten) gjeldfri. Men når startinnlegget handler om både forbruksvaner, inkassovarsler og sparing, er det ikke så rart om svarene også inneholder litt av hvert.

På 90-tallet, da boliglånsrenten var tosifret og vi i en periode fikk brev fra banken hver eneste måned om at den var økt, visste vi aldri nøyaktig hvor mye vi ble trukket neste gang. Ønsket om å bli gjeldfri handlet mye mer om forutsigbarhet og kontroll enn om arvingene og noen dypere mening med livet.   

Jeg husker godt 90-tallet, og hadde også boliglån og studielån på 80-tallet med tosifrede tall på renta.  Jeg antar at jeg er eldre enn deg. Jeg synes det er merkelig og det har jeg syntes lenge å streve og spare hele livet og ikke unne seg noe før man er gammel.  Det er en utrolig konservatisme å måtte bo samme sted hele tiden, og at familier kan ikke flytte for det er skadelig for barn.  Det finnes ingen forskning på at barn tar skade av å flytte, og enda mindre at foreldrene må beholde barndomshjemmet til barna så de kan komme hjem når de har lyst.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg er nok nærmere stålkontroll enn håpløs, men nå som jeg har ganske god råd bruker jeg nok mer enn jeg behøver og trenger heller ikke følge med i detalj. Har aldri hatt betalingsanmerkninger og har nok bestandig satt tæring etter næring. 

Innlegget handler ikke om å leve asketisk.  Det spør om du er flink med penger.  Det er mange som har kontroll på økonomien sin selv om de har lån.  De som har kontroll på økonomien setter tæring etter næring.  Det handler ikke om å ha mest mulig i fond og aksjer.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...