Gå til innhold

Er du flink med penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Befolkningen i Norge er jo en av de mest belånte i verden. Jeg har ikke én gang hørt noen si at de er gjeldfri og har bygd seg opp fra ingenting.

Det henger nok sammen med at vi har mest eiendeler i verden også. Belåning er i seg selv ingen krise. Problemet er den usikrede gjelden. 
 

I Norge har vi tradisjon for å eie egen bolig. Det gir forståelig nok mer lån enn ved å leie en bolig av et foretak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Grendel skrev:

Folk sier det ikke nei. Man skryter ikke av økonomien sin.

Hva legger du i å bygge seg opp fra ingen ting? At man kan bli gjeldsfri før pensjonsalder uten å arve? Det tror jeg er ganske vanlig. Det tar bare 20 år å betale ned et boliglån.

Ikke min formulering, men jeg forsto det vel sånn at dette var folk godt under pensjonsalder, men ikke sikkert det var det personen mente. Det er bare ikke noe jeg hører folk gå rundt og snakke om, men enig i at å snakke om penger er tabu, uansett om det er om hvor lite eller mye man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok oppspart til å ha råd til å glemme at det kommer en ekstrautgift, så sånn sett trenger jeg ikke stålkontroll. Og jeg er jo ganske glemsk, så utgifter utenom det vanlige kommer ikke alltid med i regnestykket når jeg skal finne ut om jeg har råd til f.eks et passe dyrt objektiv. Jeg prøver å få det til å gå opp, men hvis det ikke gjør det, låner jeg fra sparekontoen og betaler tilbake så fort som mulig. Jeg sparte ganske mye da jeg jobbet, men merker det er litt umotiverende å spare småsummer. Det er lettere å spare opp det jeg har lånt, for da kan jeg bare leve skikkelig billig en liten periode, så er målet oppnådd. Jeg er ikke en sånn som må bruke opp alle pengene jeg har. Men jeg bruker penger på hundene, kameragreier og klær (spesielt sko). Jeg kjøper ikke masse klær, men siden jeg er litt brutal mot klærne, kjøper jeg ikke det billigste jeg finner. Jeg trenger klær som tåler endel. 

Jeg sparer ikke en viss sum i måneden. Det er ikke så ofte det går penger inn på sparekontoen. Men jeg overfører minst 2000kr mer til regningskontoen enn det jeg faktisk har i regninger. Så på den måten lurer jeg meg selv til å spare til uforutsette utgifter og det er jo litt digg å kunne bruke 7000 kr på husmaling uten å måtte stramme inn på noe, fordi pengene på mystisk vis bare var der. Også sparer jeg egentlig ca 2000 kr, mener jeg at jeg fant ut, fordi jeg ikke endret på det da banken fikk inn penger fra boligsalg og valgte å sette ned betalingstiden istedenfor månedlige avdrag. Siden det ikke var noe problem å endre på det ved en senere anledning, dersom det skulle vise seg å ikke gå rundt, valgt jeg å la det være sånn. Siden det er norsk norm å snakke om gjeldfrihet. Jeg er gjeldfri før jeg fyller 50 og det syns jeg er en meget behagelig tanke. Jeg har ingen arvinger, men jeg blir pensjonist en gang og jeg ser for meg at pensjonen blir stusselig. Så å slippe å betale på bolig da, og i tillegg ha litt oppspart, gjør at jeg klarer se litt lysere på fremtiden. Jeg har det jeg trenger i livet. Jeg hater å ha masse ting for da klarer jeg ikke ha kontroll over hva jeg har. I tillegg blir det bare rotete når man har masse greier. Så jeg ville ikke hatt noen glede av å bruke mer penger enn jeg gjør. Jeg har alltid vært en sparer, helt fra jeg var liten. Til og med lørdagsgodt skulle spares.

Har aldri hatt inkasso. Har aldri hatt kredittkortgjeld som ikke har blitt betalt før det begynner å løpe renter. Det har skjedd at regninger ikke har blitt betalt i tide og når jeg finner ut det, blir jeg møkk-stressa. Det har aldri vært med vilje. Den ene gangen var det banken som plutselig prøvde trekke fra en konto de ikke har trekt fra før, men de pengene hadde jeg flyttet for å få bedre rente, så der var det ikke dekning. Jeg tenkte ikke på å sjekke at det var riktig konto for det var det jo alltid, så jeg bare godkjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Som sagt, min og din omgangskrets er nok svært ulike, uten at jeg lar deg konkludere med at det gjør min unorsk av den grunn. Du er temmelig bastant i denne tråden, og kaster ut påstand etter påstand uten å begrunne påstandene særlig godt. Jeg blir imidlertid glad jeg ferdes i min og ikke din verden, den høres både gammelmodig og sneversynt ut. 

Nå går du for langt og det alt for langt.  Jeg er veldig glad at jeg ikke er i din verden hvor ingen kan si noe uten å bli kalt sneversynt og gammelmodig.  Du er ganske ofte bastant og bør holde deg for god til slike personangrep.

Det er ganske vanlig i hvert fall å snakke om økonomi på dol og det har du vært med på nå og før.  Jeg kan godt være enig med deg i at det er mye gammelmodighet og sneversynthet på dol.  Firkanthet også og treighet som en dansk venn av meg sa om nordmenn.  Dolere burde vært representative for nordmenn, men ikke engang i Trangvik har de så mye mot innvandrere og kredittkortbrukere.

Jeg burde kanskje takke deg for å bekrefte med bastante påstander at jeg har rett, men du er og blir  fjellape (dansk kallenavn på nordmenn). 

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går du for langt og det alt for langt.  Jeg er veldig glad at jeg ikke er i din verden hvor ingen kan si noe uten å bli kalt sneversynt og gammelmodig.  Du er ganske ofte bastant og bør holde deg for god til slike personangrep.

Det er ganske vanlig i hvert fall å snakke om økonomi på dol og det har du vært med på nå og før.  Jeg kan godt være enig med deg i at det er mye gammelmodighet og sneversynthet på dol.  Firkanthet også og treighet som en dansk venn av meg sa om nordmenn.  Dolere burde vært representative for nordmenn, men ikke engang i Trangvik har de så mye mot innvandrere og kredittkortbrukere.

Jeg burde kanskje takke deg for å bekrefte med bastante påstander at jeg har rett, men du er og blir  fjellape (dansk kallenavn på nordmenn). 

Anonymkode: b3261...7e5

Antar du ikke er nordmann selv.

Anonymkode: 59ba4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antar du ikke er nordmann selv.

Anonymkode: 59ba4...6f2

Du antar feil, men jeg har bodd lenge utenfor Norge.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Grendel skrev:

Hva legger du i å bygge seg opp fra ingen ting? At man kan bli gjeldsfri før pensjonsalder uten å arve? Det tror jeg er ganske vanlig. Det tar bare 20 år å betale ned et boliglån.

De fleste banker i dag tilbyr 30 års boliglån og det å bytte bolig er ikke helt uvanlig.  Da tar du nytt lån.  Det er vel ganske vanlig å arve før man kommer i pensjonsalder og ingenting galt med det.  Det er heller ingenting galt i å betale ned gjelden sin når man får arv, og det er vanlig.  Hvis det er et par som kjøper seg bolig når de er rundt 25 år og bor i boligen til de går av med pensjon, OG IKKE SKILLER SEG så kan det hende at de har betalt opp boliglånet når de er 50 - 55 år.  Det er store sjanser for at de har foreldre i live, eller i hvert fall et av foreldrene som sitter i uskiftet bo.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis du lager selv er det billig om du bruker mye linser og bønner og slikt, men ferdig-vegetarproduktene er da temmelig dyre?! Jeg prøve noen fra Coop for noen år siden, men det ble jo billigere med karbonadedeig i tacoen enn det vegetariske tacofyllet... Og det var laget av stort sett erteproteiner.

Bruker vanlig salat for ca 30 kr , taco saus for ca 10 kr, mais for 5 kr, og tortillalefser for 10 kr, pluss ost for 30 kr . Har da for 3 -4  middager :)

Anonymkode: 44c05...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...