Gå til innhold

Er du flink med penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvis du lager selv er det billig om du bruker mye linser og bønner og slikt, men ferdig-vegetarproduktene er da temmelig dyre?! Jeg prøve noen fra Coop for noen år siden, men det ble jo billigere med karbonadedeig i tacoen enn det vegetariske tacofyllet... Og det var laget av stort sett erteproteiner.

Vi spiser mye vegansk. Har sluttet å bruke vegansk "kjøttdeig" både pga pris og smak. I tako bruker vi helst sorte bønner, evt kidneybønner. Veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi spiser mye vegansk. Har sluttet å bruke vegansk "kjøttdeig" både pga pris og smak. I tako bruker vi helst sorte bønner, evt kidneybønner. Veldig godt!

Jeg prøvde meg med kidneybønner frest i panna med olje og tacokrydder en gang, var ikke så verst det. :) Og det er jo billig! Og knallsundt! Jeg prøver å bruke mer bønner og linser i maten, det er jo ikke alltid det passer, men jeg lurer det inn og gubben eter jo det jeg lager uansett så... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ganske god kontroll med økonomien.  Jeg er litt mer slepphendt en  mannen min, og synes det er helt greit at han av og til strammer tøylene litt. Vi har aldri hatt betalingsproblemer og har hele tiden satt tæring etter næring. Det var litt stramt en periode da vi hadde 3 barn/ungdommer med fritidsaktiviteter og som spiste mye, og vi var alltid 5 på ferier og de gangene vi spiste ute.

Nå er det mye billigere å betale kun for 1-2 hjemmeboende.

Vi er omtrent gjeldfrie, men vi har store vedlikeholdskostnader i vente på flere gamle bygninger som blir vårt ansvar om få år. Så vi fortsetter å ha ganske stramme tøyler, men er litt mer avslappet til f.eks å spise ute eller kjøpe vin/øl enn vi var for 5-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg prøvde meg med kidneybønner frest i panna med olje og tacokrydder en gang, var ikke så verst det. :) Og det er jo billig! Og knallsundt! Jeg prøver å bruke mer bønner og linser i maten, det er jo ikke alltid det passer, men jeg lurer det inn og gubben eter jo det jeg lager uansett så... ;) 

Kidneybønner er veldig billig ja! Sorte bønner er dyrere, men også enda bedre.

Det finnes veldig mye god vegansk mat 😊Jeg laget knallgod søtpotetsuppe i går, med stekt sopp, løk og persille på toppen. Smakte herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Kidneybønner er veldig billig ja! Sorte bønner er dyrere, men også enda bedre.

Det finnes veldig mye god vegansk mat 😊Jeg laget knallgod søtpotetsuppe i går, med stekt sopp, løk og persille på toppen. Smakte herlig! 

Men vegansk mat og taco må da nødvendigvis bli bedre med ordentlig ost? Og en klatt smør eller fløte løfter jo mange retter..... Nei, veganer blir jeg nok aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ekstra skrev:

Men vegansk mat og taco må da nødvendigvis bli bedre med ordentlig ost? Og en klatt smør eller fløte løfter jo mange retter..... Nei, veganer blir jeg nok aldri.

Ja, vi ikke-veganere har vanlig ost på tacoen. Veganosten er litt kjip, så den brukes nå kun til lasagne, pizza og andre ovnsstekte ting

I stedet for fløte bruker vi Gryr eller en type vegansk rømme. Soppen jeg stekte i går stekte jeg i det hvite Berit Nordstrand smøret.

Fløte er absolutt best, men det er gode veganske løsninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Kidneybønner er veldig billig ja! Sorte bønner er dyrere, men også enda bedre.

Det finnes veldig mye god vegansk mat 😊Jeg laget knallgod søtpotetsuppe i går, med stekt sopp, løk og persille på toppen. Smakte herlig! 

Jeg har fått dilla på store, hvite bønner! Må kjøpe mer når jeg tenker meg om, for den siste boksen gikk forleden dag. :D Søtpotetsuppe er kjempegodt! 

4 minutter siden, Ekstra skrev:

Men vegansk mat og taco må da nødvendigvis bli bedre med ordentlig ost? Og en klatt smør eller fløte løfter jo mange retter..... Nei, veganer blir jeg nok aldri.

Ikke jeg heller. Smør, ost, fløte og rømme/cf og også noen typer melk er jeg ikke villig til å gi slipp på rett og slett. Å spise mindre kjøtt gjør meg lite egentlig, men fisk og egg går det en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 4.19, Eva Sofie skrev:

Legger hver måned til sides 1.500 kr

Setter du dette på egen konto eller sparer du i fond? Om du vet at du tenker å ha pengene stående en stund anbefaler jeg virkelig at du setter dem inn på fond.

Jeg har spart i fond i over 20 år (siden studietiden) og ville definitivt ikke fått tilsvarende avkastning noe annet sted. De første årene hadde jeg autotrekk på 500,- pr mnd, og økte først til 1500,-, deretter 2500,- i takt med at jeg fikk høyere lønn. I løpet av årene har kontoen vokst seg til en real slump penger, innskuddsummen er faktisk nær fordoblet, slik at halvparten er disponibelt for uttak uten å skatte. Jeg har fordeler det månedlige beløpet på tre fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 8.16, Lillemus skrev:

Men det har hendt mange ganger at jeg har fått purring på regninger, jeg tenker ofte at jeg skal betale først når jeg har fått varen og når den kommer så har jeg glemt det og har trodd jeg har betalt... Jaja - min egen feil det. :) 

Gjenkjennbart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de rike som arver mye penger har stålkontroll, men ikke de som starter på bar bakke og bygger alt opp selv?  Må si meg fullstendig uenig i en slik definisjon av stålkontroll.

Anonymkode: b3261...7e5

Kveruleringen din i denne tråden gjør det for fristende å kverulere tilbake:

Jeg har stålkontroll, men arv er ikke årsaken. Jeg har innrettet meg godt selv, helt fra bunnen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert fint å være gjeldfri, men å prale om det i selskaper er unødvendig.  Å definere det som oppskrift på lykke overfor alle andre er mangel på et eller annet.

Jeg lurer på hvilke kretser du beveger deg i. I min krets lever ingen på den måten du kaller "den norske måten", det ligner mer måten deres foreldre eller besteforeldre gjorde kanskje? Egen gjeld er ikke et tema på fest, hverken i min eller mine foreldres kretser. Høre sært ut å snakke om egen gjeld - hvorfor gjør de du kjenner/dere det? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg lurer på hvilke kretser du beveger deg i. I min krets lever ingen på den måten du kaller "den norske måten", det ligner mer måten deres foreldre eller besteforeldre gjorde kanskje? Egen gjeld er ikke et tema på fest, hverken i min eller mine foreldres kretser. Høre sært ut å snakke om egen gjeld - hvorfor gjør de du kjenner/dere det? 

Det er kanskje ikke minst de med "stålkontroll" som snakker om sin ikke gjeld.  Det er veldig norsk å si at man er gjeldfri og har bygget det opp fa ingenting.  Hvor det skillet mellom deg og dine foreldre og besteforeldre ligger er meg en gåte.  Jeg omgås ikke kun en generasjon.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig norsk å si at man er gjeldfri og har bygget det opp fra ingenting. 

Er det? Jeg synes svært mange norske snakker om at boligprisene er høye og at man derfor må jobbe i årevis for å bli kvitt boliggjelden. Over en viss alder er det vel en ganske stor andel som er gjeldfrie, men jeg skjønner ikke hvordan det skulle skje "fra ingenting". Det må i så fall være en litt spesiell definisjon av "ingenting". 

Alle økonomiske rådgivere og selvoppnevnte eksperter forkynner at man bør tilstrebe å være (nær) gjeldfri når man blir pensjonist, så det kan ikke være så uvanlig at man ikke er det, selv om man er godt voksen. Gjeld hadde vel ikke vært noe tema i alle rådene om pensjon, dersom det var så uvanlig å ha det. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje ikke minst de med "stålkontroll" som snakker om sin ikke gjeld.  Det er veldig norsk å si at man er gjeldfri og har bygget det opp fa ingenting.  Hvor det skillet mellom deg og dine foreldre og besteforeldre ligger er meg en gåte.  Jeg omgås ikke kun en generasjon.

Anonymkode: b3261...7e5

Ingen av de jeg er sammen med, har tema gjeld eller ikke-gjeld i samtaler. Tror aldri jeg har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje ikke minst de med "stålkontroll" som snakker om sin ikke gjeld.  Det er veldig norsk å si at man er gjeldfri og har bygget det opp fa ingenting.  Hvor det skillet mellom deg og dine foreldre og besteforeldre ligger er meg en gåte.  Jeg omgås ikke kun en generasjon.

Anonymkode: b3261...7e5

Som sagt, min og din omgangskrets er nok svært ulike, uten at jeg lar deg konkludere med at det gjør min unorsk av den grunn. Du er temmelig bastant i denne tråden, og kaster ut påstand etter påstand uten å begrunne påstandene særlig godt. Jeg blir imidlertid glad jeg ferdes i min og ikke din verden, den høres både gammelmodig og sneversynt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kayia skrev:

Setter du dette på egen konto eller sparer du i fond? Om du vet at du tenker å ha pengene stående en stund anbefaler jeg virkelig at du setter dem inn på fond.

Jeg har spart i fond i over 20 år (siden studietiden) og ville definitivt ikke fått tilsvarende avkastning noe annet sted. De første årene hadde jeg autotrekk på 500,- pr mnd, og økte først til 1500,-, deretter 2500,- i takt med at jeg fikk høyere lønn. I løpet av årene har kontoen vokst seg til en real slump penger, innskuddsummen er faktisk nær fordoblet, slik at halvparten er disponibelt for uttak uten å skatte. Jeg har fordeler det månedlige beløpet på tre fond.

OK, takk for tips. Ved å fordele innskuddet på tre fond, er du jo også litt mer sikret - særlig nå i litt mer usikre økonomiske tider. Har lest at det investorer og økonomieksperter selv velger å gjøre nå, er å sitte rolig å vente på bedre tider, men vet om mange som har valgt å trekke seg ut av fond nå i disse tider. Du har valgt å gjøre det samme forstår jeg :) 

Men, nei, det jeg klarer å legge til sides, settes til side på en konto med spesielt gunstig rente og begrensning for uttak. Fond har kanskje lønnet seg ja, for dette har jeg jo gjort i nærmere 20 år og til sammen har det jo da blitt ca. 360.000 kr. + det jeg klarer utover det innimellom. Mange bekker små, osv.

Jeg sier ikke dette for å skryte, men mer for å oppmuntre andre til å forsøke å legge til sides litt om man klarer det. Å spare 500 kr. i måneden blir jo 6.000 kr. i året som blir 30.000 kr. på 5 år, og dersom man ikke har så mye i utgangspunktet, er det litt motiverende i seg å spare og faktisk se at sparekontoen øker. Det er også en trygghet å ha i ryggen om noe uventet skulle komme. Selv sparer jeg til det mål å kunne pusse opp litt her og der i leiligheten.

Jeg begynte også å spare til min søsters barns 18-årsdag da de var 7 år gamle - kom ikke på det tidligere. Da legger jeg til sides 50 kr. til de hver i måneden. Det vil bli en fin slump med penger når de en dag blir myndige som jeg vil oppfordre de til å bruke på noe de selv ønsker seg - ikke løpende utgifter som 18-åringer har ;) I dag, som de er ca. 10-12 år, er de flinke og lærer at de må spare til å få råd før de kan kjøpe seg dyrere ting som telefoner, nettbrett, PC osv. Fornuftig at barn får lære og erfare slikt så tidlig tenker jeg. Det at man i dag bare forholder seg til tall og lite konkrete kontanter av sedler og mynter, kan gjøre det vanskelig for enkelte å begripe hvor mye ting egentlig koster før man får mer erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det er veldig norsk å si at man er gjeldfri og har bygget det opp fa ingenting.

Befolkningen i Norge er jo en av de mest belånte i verden. Jeg har ikke én gang hørt noen si at de er gjeldfri og har bygd seg opp fra ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Befolkningen i Norge er jo en av de mest belånte i verden. Jeg har ikke én gang hørt noen si at de er gjeldfri og har bygd seg opp fra ingenting.

Folk sier det ikke nei. Man skryter ikke av økonomien sin.

Hva legger du i å bygge seg opp fra ingen ting? At man kan bli gjeldsfri før pensjonsalder uten å arve? Det tror jeg er ganske vanlig. Det tar bare 20 år å betale ned et boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...