Gå til innhold

Er du flink med penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget handler ikke om å leve asketisk.  Det spør om du er flink med penger.  Det er mange som har kontroll på økonomien sin selv om de har lån.  De som har kontroll på økonomien setter tæring etter næring.  Det handler ikke om å ha mest mulig i fond og aksjer.

Anonymkode: b3261...7e5

Ja, nettopp? Skjønner ikke kommentaren din og lurer på om du leste det jeg skrev.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, laban skrev:

Jeg er enig med deg i at man godt kan ha full kontroll selv om man ikke er (nesten) gjeldfri. Men når startinnlegget handler om både forbruksvaner, inkassovarsler og sparing, er det ikke så rart om svarene også inneholder litt av hvert.

På 90-tallet, da boliglånsrenten var tosifret og vi i en periode fikk brev fra banken hver eneste måned om at den var økt, visste vi aldri nøyaktig hvor mye vi ble trukket neste gang. Ønsket om å bli gjeldfri handlet mye mer om forutsigbarhet og kontroll enn om arvingene og noen dypere mening med livet.   

Ja, men samtidig er det en slags Norsk Moral som går ut på at man skal investere i eiendom betale ned gjeld. Målet er å etterlate seg størst mulig formue til minst mulig risiko. Å tjene penger på aksjer er litt snuskete og uansvarlig.

Altså er meningen med livet å bo i det største huset man har råd. For å nå dette målet må man kjøre et gammelt vrak av en bil og snu på hver krone. Nytt kjøkken er "nyttig" mens ny bil er "unyttig". I tillegg går fritiden med til hage og bygninger som må vedlikeholdes.

Som dere skjønner har jeg ikke fulgt Norsk Moral selv, og det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grendel skrev:

Ja, men samtidig er det en slags Norsk Moral som går ut på at man skal investere i eiendom betale ned gjeld. Målet er å etterlate seg størst mulig formue til minst mulig risiko. Å tjene penger på aksjer er litt snuskete og uansvarlig.

Altså er meningen med livet å bo i det største huset man har råd. For å nå dette målet må man kjøre et gammelt vrak av en bil og snu på hver krone. Nytt kjøkken er "nyttig" mens ny bil er "unyttig". I tillegg går fritiden med til hage og bygninger som må vedlikeholdes.

Som dere skjønner har jeg ikke fulgt Norsk Moral selv, og det er jeg glad for.

Før i tiden så skulle de kristne skaffe sitt brød med sin svette.  Veien til himmelrike var å leve asketisk og gjøre ingen krav i det jordiske liv.  Kongen og kirken krevde sitt og det skulle de ha.  Jødene kunne komme til himmelen selv om de tjente penger.  Derfor hatet de kristne jødene.

Norsk Moral er den bibelske moralen.  Det å snu på hver krone er det som den ansvarlig nordmannen skulle gjøre i alle tidsaldre.  Å tjene penger på aksjer og pengespekulasjoner er sånn som jøder kunne ha gjort og er ikke et ærlig arbeid.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker godt 90-tallet, og hadde også boliglån og studielån på 80-tallet med tosifrede tall på renta.  Jeg antar at jeg er eldre enn deg. Jeg synes det er merkelig og det har jeg syntes lenge å streve og spare hele livet og ikke unne seg noe før man er gammel. 

Det ene utelukker ikke det andre. Men sitter du på masse lån så ikke kom og klag at du holder på å gå personlig konkurs om du skulle bli langtidssyk.

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utrolig konservatisme å måtte bo samme sted hele tiden, og at familier kan ikke flytte for det er skadelig for barn.  

Anonymkode: b3261...7e5

Hva slags relevans for tråden har dette?

Anonymkode: 59ba4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden så skulle de kristne skaffe sitt brød med sin svette.  Veien til himmelrike var å leve asketisk og gjøre ingen krav i det jordiske liv.  Kongen og kirken krevde sitt og det skulle de ha.  Jødene kunne komme til himmelen selv om de tjente penger.  Derfor hatet de kristne jødene.

Jøder er vel ikke så opptatt av å komme til himmelen. I den jødiske bibel står det lite om den "kommende verden".

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk Moral er den bibelske moralen.  Det å snu på hver krone er det som den ansvarlig nordmannen skulle gjøre i alle tidsaldre.  Å tjene penger på aksjer og pengespekulasjoner er sånn som jøder kunne ha gjort og er ikke et ærlig arbeid.

Anonymkode: b3261...7e5

Det er vel mer suspekt å tjene penger på resultatet av andres arbeid.

Anonymkode: 59ba4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at jeg er eldre enn deg. 

Jeg er født på 50-tallet og blant de eldste her, så jeg gjetter på at vi er fra omtrent samme generasjon.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig og det har jeg syntes lenge å streve og spare hele livet og ikke unne seg noe før man er gammel.  Det er en utrolig konservatisme å måtte bo samme sted hele tiden, og at familier kan ikke flytte for det er skadelig for barn.  Det finnes ingen forskning på at barn tar skade av å flytte, og enda mindre at foreldrene må beholde barndomshjemmet til barna så de kan komme hjem når de har lyst.

Jeg kjenner ikke til noen av disse prinsippene. Vi har unnet oss et godt liv, særlig mht. reiser og opplevelser, uten at det har veltet økonomien. Når yngstemann er definitivt utflyttet og ikke lenger har behov for å bo her iblant, skal vi selge barndomshjemmet deres og flytte til et sted vi kan bo resten av livet.

54 minutter siden, Grendel skrev:

Altså er meningen med livet å bo i det største huset man har råd. For å nå dette målet må man kjøre et gammelt vrak av en bil og snu på hver krone. Nytt kjøkken er "nyttig" mens ny bil er "unyttig". I tillegg går fritiden med til hage og bygninger som må vedlikeholdes.

Jeg kjente ikke til dette heller. Jeg har tydeligvis en avvikende oppfatning av hva som er meningen med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ene utelukker ikke det andre. Men sitter du på masse lån så ikke kom og klag at du holder på å gå personlig konkurs om du skulle bli langtidssyk.

 

Hva slags relevans for tråden har dette?

Anonymkode: 59ba4...6f2

Det å gå konkurs skjer når du ikke kan betjene lånene dine,  ikke har eiendommer og ikke nok lønn.  Hvis du mener dette til meg så kan jeg trøste deg med at jeg klager ikke over min situasjon (når den er alvorlig) her på dol, men jeg har vært langtidssyk og ifølge deg så skulle jeg ha vært gjeldfri da og leid et rom sånn i tilfelle det skulle skje.  Til din orientering så mistet jeg ingenting, beholdt min eiendom og kom til god helse igjen.  Sannsynligvis var dette fordi jeg satte tæring etter næring.

Det er noe som heter digresjoner.  Vet ikke om jeg trenger å forklare det nærmere, men det med å flytte fra en bolig til den andre kan trenges noen ganger og det påvirker økonomien.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Jeg er født på 50-tallet og blant de eldste her, så jeg gjetter på at vi er fra omtrent samme generasjon.

Jeg kjenner ikke til noen av disse prinsippene. Vi har unnet oss et godt liv, særlig mht. reiser og opplevelser, uten at det har veltet økonomien. Når yngstemann er definitivt utflyttet og ikke lenger har behov for å bo her iblant, skal vi selge barndomshjemmet deres og flytte til et sted vi kan bo resten av livet.

Jeg kjente ikke til dette heller. Jeg har tydeligvis en avvikende oppfatning av hva som er meningen med livet.

Da forstår du at jeg hadde boliglån både på 80- og 90-tallet.  At dere har unnet dere et godt liv er vel og bra, men det har jeg gjort også og ikke veltet min økonomi.  Jeg har også erfaring av å bo i en familie med to innkomster, og så å være alene over lang tid.  Barna mine hadde ikke det samme barndomshjemmet hele tiden, og vi flyttet til og med da de gikk på barneskolen begge to.  Du har tydeligvis levd i en kjernefamilie på samme sted og fulgt den norske oppskriften.  Jeg har ikke gjort det og treffer ofte mennesker i min alder som sier de angrer på å ha vært feige, og ikke turt gjøre forandringer.  

Jeg tror ikke du har avvikende oppfatning av hva som er meningen med livet.  Du har sannsynligvis bodd i økonomisk trygghet og det ville ikke undre meg om du hadde enebolig på et godt sted i Oslo.  Mange av vår generasjon har fått arv etter foreldre og svigerforeldre i tillegg til alt det de har skaffet seg selv.  Jeg synes Grendel er inne på noe, men tror egentlig at bilen og kjøkkenet er like viktig for mange.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis levd i en kjernefamilie på samme sted og fulgt den norske oppskriften.  Jeg har ikke gjort det og treffer ofte mennesker i min alder som sier de angrer på å ha vært feige, og ikke turt gjøre forandringer.  

Jeg tror ikke du har avvikende oppfatning av hva som er meningen med livet.  Du har sannsynligvis bodd i økonomisk trygghet og det ville ikke undre meg om du hadde enebolig på et godt sted i Oslo.

Jeg har ikke fulgt "oppskriften" mht. å flytte til noe større og bedre fordi man har råd. Mange fra nabolaget flyttet "videre", men ikke vi. Jeg tror ikke barn har noe vondt av å ha en vennekrets som bor i alt fra blokkleilighet til stor enebolig. Vi hadde flyttet hvis vi ikke syntes vi bodde på et "godt sted". 

Vi har hatt økonomisk trygghet, men vært helt avhengige av begges inntekt, så jeg føler jeg har jobbet for det. 

Det jeg skrev om meningen med livet var en fleip med Grendels oppskrift. Jeg føler ikke at jeg har fulgt verken den eller noen annen påtvunget moral, selv om vi ikke har prioritert veldig annerledes enn folk flest.

Det er heldigvis mange måter å definere et godt liv på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Jeg har ikke fulgt "oppskriften" mht. å flytte til noe større og bedre fordi man har råd. Mange fra nabolaget flyttet "videre", men ikke vi. Jeg tror ikke barn har noe vondt av å ha en vennekrets som bor i alt fra blokkleilighet til stor enebolig. Vi hadde flyttet hvis vi ikke syntes vi bodde på et "godt sted". 

Vi har hatt økonomisk trygghet, men vært helt avhengige av begges inntekt, så jeg føler jeg har jobbet for det. 

Det jeg skrev om meningen med livet var en fleip med Grendels oppskrift. Jeg føler ikke at jeg har fulgt verken den eller noen annen påtvunget moral, selv om vi ikke har prioritert veldig annerledes enn folk flest.

Det er heldigvis mange måter å definere et godt liv på.

Da sier du også at dere kunne ha flyttet hvis dere hadde ønsket det.  Dere kunne velge og det er et privilegium.  Du trenger ikke på noen måte å forsvare dine valg i livet overfor meg eller andre.  Noen ganger så tenker jeg over hva jeg hadde fått hvis jeg hadde blitt boende samme sted hele livet, men da får jeg høre fra mange at de angrer på at de bodde og jobbet samme sted hele tiden.  Jeg ser så absolutt at det kan være en fordel ift venner og omgangskrets.

Det er sikkert fint å være gjeldfri, men å prale om det i selskaper er unødvendig.  Å definere det som oppskrift på lykke overfor alle andre er mangel på et eller annet.  Hvilket mål får disse når de har nådd dette målet?  Spør den som ikke vet, men som ikke har hatt som mål å bli gjeldfri midt i livet.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du også at dere kunne ha flyttet hvis dere hadde ønsket det.  Dere kunne velge og det er et privilegium

Jeg mente ikke nødvendigvis til noe dyrere. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert fint å være gjeldfri, men å prale om det i selskaper er unødvendig.  Å definere det som oppskrift på lykke overfor alle andre er mangel på et eller annet.

Jeg er helt enig i at det er unødvendig å forsvare egne valg gjennom å rakke ned på andres eller framstille egen levemåte som den eneste riktige. Folk er heldigvis forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket mål får disse når de har nådd dette målet?  Spør den som ikke vet, men som ikke har hatt som mål å bli gjeldfri midt i livet.

Anonymkode: b3261...7e5

Det gir økonomisk handlefrihet. Var så uheldig å bli ufør. Siden jeg var gjeldsfri kan jeg leve godt på en nøktern trygd.

Anonymkode: e0e90...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ung var jeg håpløs med penger. Hadde inkassokrav, og husleien lå jeg etter med da jeg leide og slike ting. Heldigvis var det ikke så lett å låne penger den gangen, så 20000 i inkassokrav var vel det jeg endte opp med. Så tok jeg meg sammen da jeg fikk kommunalt boliglån. Siden jeg var rundt 28 har jeg aldri hatt inkasso. Men før det mye. Jeg er trygdet men jeg prøver å spare litt hver måned for det.

 

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

Mitt søsken jobber bare deltid, men har alikevel klart å spare opp en ganske stor sum, tror det er rundt 700 000,- Det hadde aldri jeg klart.

 

 

Anonymkode: 58bdd...fa5

Jeg har hatt stålkontroll på økonomien siden jeg var 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, cathlin skrev:

Har du stålkontroll? Selv har jeg masse dyre uvaner. Snus og cola går det store penger til. Ganske mye til mat også.

Mitt søsken jobber bare deltid, men har alikevel klart å spare opp en ganske stor sum, tror det er rundt 700 000,- Det hadde aldri jeg klart.

Her er det et spørsmål om stålkontroll, og i fortsettelsen noe om ts sine vaner/uvaner.  Selv bruker jeg  ikke penger på snus, og veldig lite på cola.  Jeg spiser sunn mat som koster mer enn grandiosa og fiskeboller.  Jeg kjøper dyre sko og ytterplagg, men kan godt kjøpe billige t-skjorter, skjørt, kjoler osv.  Jeg har ikke 700 000.-, men har noe i banken.  Jeg har lån, men greier godt nedbetalinger.  Jeg mener at jeg har god kontroll på økonomien og at jeg har igjennom livet greid meg i gode og onde dager.  Det må da være å ha "stålkontroll"?  Jeg liker det begrepet veldig dårlig.

Jeg fikk verdens vakreste ring da jeg var fem år fra min far.  Den var av ekte gullfarget plastikk, men en ekte plastikk sten i rød farge.  Jeg fikk også penger fra mine foreldre og bestefar og de gikk rett innpå konto.  Jeg hadde ikke noe å si om det, og kan ikke huske at jeg ønsket å si noe om det.  Jeg har forsørget meg selv siden jeg var 16 år, og det er en stund.  

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært hele tiden. Har blitt flinkere økonomisk. Jeg har et budsjett hvor jeg tillater meg å bruke 100 kr dagen eller rettere sagt 300 over tre dager. Forsøker å unngå å gå i butikken mest mulig. Men unner meg litt ekstra om jeg er flink til å holde meg til budsjettet. 

Jeg har lån som jeg har kontroll over. Jeg forsøker å konsentrere meg om å bygge opp en god buffer før jeg betaler videre ned på lånet. For da slipper jeg å måtte ty til å ta mer lån om jeg kommer i en krisesituasjon.  

Jeg har aldri fått noe inkassosak. Selv om jeg ikke tjener så mye så har jeg god kontroll. 

Anonymkode: 44c05...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært hele tiden. Har blitt flinkere økonomisk. Jeg har et budsjett hvor jeg tillater meg å bruke 100 kr dagen eller rettere sagt 300 over tre dager. Forsøker å unngå å gå i butikken mest mulig. Men unner meg litt ekstra om jeg er flink til å holde meg til budsjettet. 

Jeg har lån som jeg har kontroll over. Jeg forsøker å konsentrere meg om å bygge opp en god buffer før jeg betaler videre ned på lånet. For da slipper jeg å måtte ty til å ta mer lån om jeg kommer i en krisesituasjon.  

Jeg har aldri fått noe inkassosak. Selv om jeg ikke tjener så mye så har jeg god kontroll. 

Anonymkode: 44c05...b28

Det å ha stålkontroll er aldri å miste kontrollen (i hvert fall er det min forståelse).  Det ser ut som du har stålkontroll, selv om jeg må si at jeg misunner deg ikke hva du har.  Det er godt gjort å klare seg med 700 kr. i uken.

Anonymkode: b3261...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. De 20000 jeg nevnte gikk så langt som til att jeg fikk betalingsanmerkninger. Da jeg var i tidlig 20 årene var det ikke så lett å få kreditt. Hadde jeg fått kreditt da, så hadde jeg hatt mye verre inkasso. På den tiden. Da jeg var 25 fikk jeg kommunalt boliglån, og det med betalingsanmerkning. Jeg rotet litt etter det også, frem til jeg var rundt 28 da betalte jeg det siste inkassokravet som vel var 15000,- . Etter det har jeg ikke hatt noe inkasso. Men jeg hadde på det verste 75000 i kredittkort gjeld. Jeg klarte å bli kvitt det og, ved å refinansiere. Nå har jeg lån på leiligheten som er ca 25% av markedsverdi. Det er dumt. Men jeg har aldri vært veldig sparsommelig. Nå har jeg en sparekonto, men det er pengegave jeg fikk av min mor. Som jeg ikke får lov til å bruke til forbruk. Så jeg er sånn midt på treet når det kommer til økonomi. Det kunne gått verre. Jeg har hatt litt flaks mtp boligkjøp på 90tallet.

 

Når jeg får en regning nå så betaler jeg den. Hver måned når jeg får penger betales alt av regninger og jeg sparer ett beskjedent beløp også.

Anonymkode: 58bdd...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å ha stålkontroll er aldri å miste kontrollen (i hvert fall er det min forståelse).  Det ser ut som du har stålkontroll, selv om jeg må si at jeg misunner deg ikke hva du har.  Det er godt gjort å klare seg med 700 kr. i uken.

Anonymkode: b3261...7e5

Jeg har kontroll ja. Men jeg er redd for å komme i situasjon der jeg foreks mistet inntekt/ jobb , samlivsbrudd osv .. da ville jeg ha kjent det godt økonomisk.  Men jeg forsøker å bygge opp økonomien med en solid buffer og betale ned lån litt etter litt

 

 

Anonymkode: 44c05...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å ha stålkontroll er aldri å miste kontrollen (i hvert fall er det min forståelse).  Det ser ut som du har stålkontroll, selv om jeg må si at jeg misunner deg ikke hva du har.  Det er godt gjort å klare seg med 700 kr. i uken.

Anonymkode: b3261...7e5

700 kr i uken er vanskelig,  men jeg spiser mye vegetarmat. Og det er billig. 

Anonymkode: 44c05...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

700 kr i uken er vanskelig,  men jeg spiser mye vegetarmat. Og det er billig. 

Anonymkode: 44c05...b28

Hvis du lager selv er det billig om du bruker mye linser og bønner og slikt, men ferdig-vegetarproduktene er da temmelig dyre?! Jeg prøve noen fra Coop for noen år siden, men det ble jo billigere med karbonadedeig i tacoen enn det vegetariske tacofyllet... Og det var laget av stort sett erteproteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...