Gå til innhold

Noen som har peil på øyesykdommer? .


HHP58

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, HHP58 skrev:

Er blind på venstre

Hei du, det var lenge siden sist.

Du må nesten gi mer informasjon hvis du vil ha tips her - skjedde det plutselig, har du tåkesyn eller er det helt svart, hvordan ser øyet ut - er det rødt / betent, har du katarr osv. 

Her finner du litt info: https://www.vitusapotek.no/smerte/oye-og-ore/oyesykdommer/a/A100005

Hvis synsfeltet inneholder noe som minner om en nedtrukket gardin, skal du kontakte lege straks. Her er symptomene på netthinneløsning: https://www.vitusapotek.no/smerte/oye-og-ore/netthinnelosning/a/A110036

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun stor halvgjennomsiktig flekk som flytter seg ved fokusering. Ser delvis utenfor ringen som dekker 90% av synsfeltet.

Ser best når jeg våkner og frem til kl 12.00,verst om kvelden. Har forsøkt å lukke øyhet for at det skal få hvile, men da får jeg bare vondt og det væsker seg. Finner ingenting som likner på dette. Tirsdag den 6/10,så jeg en "flue" eller svart prikk som flyttet seg når jeg forsøkte å fokusere. Den forsvant oppover. Onsdag den 7.var den byttet ut med svarte tråder som "danset". Jeg ble redd og tok 3 Metformin mot diabetes, istedenfor 1.Hadde stoppet inntak av blodtrykkdempende medisiner som Ramipril, Carvedilol og Clopidogrel. Tar også simvatetin mot kolesterol, og naproxen (2x 500 mg) mot knesmerter. Imovane for å få sove. Kan ikke bruke svart lapp over øyet, da det etter ca 2-3 timer blir vondt og verker. Har tatt svart elektrikertape på v brilleglass (langsyn) Kan lese uten briller bare skriften er stor nok (forstørrelse 110-150%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, HHP58 skrev:

Jeg ble redd og tok 3 Metformin mot diabetes, istedenfor 1.Hadde stoppet inntak av blodtrykkdempende medisiner som Ramipril, Carvedilol og Clopidogrel. Tar også simvatetin mot kolesterol, og naproxen (2x 500 mg) mot knesmerter.

Når du bruker såpass mange medisiner, bør du snakke med fastlegen din om synsproblemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.10.2020 den 16.19, HHP58 skrev:

Jeg ble redd og tok 3 Metformin mot diabetes, istedenfor 1.

Du bør gå til diabeteslegen din eller en optiker og få ham til å se på netthinnen din. Jeg antar at dette er et sprukket blodkar. Den brune flekken du beskriver, vil mest sannsynlig trekke seg tilbake, men dette kan skje igjen. Dessverre kjent komplikasjon for diabetespasienter. Håper det går litt bedre for deg nå. Det er noen dager siden. Men ikke vær redd for å kontakte helsevesenet neste gang - de er der for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...