Gå til innhold

Mysteriet Anne - NRK Brennpunkt

Anbefalte innlegg

For en trist og tragisk skjebne! Kjenner jeg blir opprørt og skremt over at et så alvorlig sykt menneske kan gå til grunne på denne måten. Og hvordan i all verden kan hun ha blitt vurdert som samtykkekompetent? 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/oppfolgingen-av-psykisk-syke-anne-var-overlatt-til-vaktmesterne-1.15206781

Anonymkode: 22b5e...a9b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457493-mysteriet-anne-nrk-brennpunkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor det skjer med folk som bor i kommunale boliger. Da burde det være et minimum av samordning mellom de forskjellige etatene. Det er ikke første gangen, bare søk på "død kommunal bolig".

Først varslet Nav i 2017 at uføretrygden var stoppet på grunn av manglende opplysninger. Nav sentralt hadde undersøkt med Nav Brønnøy, men de hadde ikke opplysninger om ny adresse eller hvor hun var bosatt.

Hallo, Brønnøy - dere har ikke akkurat millionbefolkning. Virket det sannsynlig at hun hadde flyttet til Spania uten å melde fra? Og i så fall burde vel noen fulgt opp boligen, så kanskje det hadde vært en idé med kontakt mellom NAV og kommunen forøvrig?

10 minutter siden, laban skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det skjer med folk som bor i kommunale boliger. Da burde det være et minimum av samordning mellom de forskjellige etatene. Det er ikke første gangen, bare søk på "død kommunal bolig".

Først varslet Nav i 2017 at uføretrygden var stoppet på grunn av manglende opplysninger. Nav sentralt hadde undersøkt med Nav Brønnøy, men de hadde ikke opplysninger om ny adresse eller hvor hun var bosatt.

Hallo, Brønnøy - dere har ikke akkurat millionbefolkning. Virket det sannsynlig at hun hadde flyttet til Spania uten å melde fra? Og i så fall burde vel noen fulgt opp boligen, så kanskje det hadde vært en idé med kontakt mellom NAV og kommunen forøvrig?

Ja, her ser det ut til å foreligge menneskelig svikt og skammelig unnfallenhet i mange etater og -vesen. Og som du påpeker, ikke akkurat en storby, heller. Mtp. det trolig ikke er særlig stor tilflytting, er man nesten på et «alle-kjenner-alle» nivå. At denne svikten skyldes «manglende oversikt» står derfor ikke til troende. 

Worrisome Plenty

Før kunne man tvangsinnlegge for at "pasienten ikke skulle lide overlast". Det ble ikke fulgt her. Men det er nok mange lignende sjebner, kanskje ikke så mange som sulter i hjel, men det er mange schizofrene som lever trasige liv i utkanten av samfunnet.

Annonse

Worrisome Plenty

Det må ha vært et jævlig liv. jeg har også isolert meg i perioder. Før internett og mobil var aktuell tidtrøyte. Hun hadde ikke tv en gang, ikke seng heller. Døde med tomme skap gjorde hun. Ikke penger på halvannet år. Den dokumentaren gjorde vondt å se på.

Kanskje psykiatrien hadde kunne reddet henne, i det minste ett stykke på veien. Hun fikk aldri sjansen, fordi hun ikke så seg som syk, og kunne snakke seg til å være samtykkekompetent. Ikke en gang en epikrise sørget nordlandssykehuset for.

Jeg kunne relatere til en bitteliten del av historien, da jeg selv ble alvorlig psyk etter å ha hatt malaria, og også etter selve medisineringen mot det. Det var bare en teori, selvfølgelig, men tanken om at det kan ha vært utløsende faktor for hennes sykdom, er skremmende.

Mine tanker er at jeg med bp1 har vært friskere enn Anne ble fremstilt som her, og jeg har fått langt mer hjelp enn hun fikk. Jeg synes det virket mer som om folk bare prøvde å unngå henne fordi hun kunne være ubehagelig, heller enn å hjelpe. Det var en veldig mørk, dyster og urettferdig histore som var veldig vond å se på. 

4 timer siden, kupton skrev:

Dette er bivirkningen av økt selvbestemmelse for pasientene. Den paternalistiske psykiatrien er avskaffet.

Skulle til å skrive det samme. Historier som dette er en uunngåelig konsekvens av at romantiske ideer og svevende visjoner vektlegges mer enn faglig kompetanse og erfaring når lovene lages. 

Folk som vil nekte helsevesenet å bruke tvang til noe annet enn å avverge selvmordsforsøk, har gitt fra seg retten til å bli forferdet over skjebner som Annes. 

7 timer siden, kupton skrev:

Dette er bivirkningen av økt selvbestemmelse for pasientene. Den paternalistiske psykiatrien er avskaffet.

Synes det blir for lettvint å skylde på det. Dette er snakk om en kvinne som har vært alvorlig syk over flere tiår, altså lenge før brukermedvirkning gjorde sitt inntog for fullt. 

Hvordan en person med paranoid psykose og vrangforestillinger kan vurderes som samtykkekompetent er for meg en gåte. 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir for lettvint å skylde på det.

Enig. Det er ikke hovedårsaken. Her er det gjort dårlig faglig arbeid av mange. Men de nye reglene gjør slikt dårlig arbeid mulig.

Før en tok vekk overlastkriteriet i PHVL, og før en "innførte" samtykkekompetanse som en viktig faktor, ville det vært langt vanskeligere å utføre såpass slett arbeid.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske rart hvordan man sånn plutselig kan gå fra å være en oppegående person med venner og familie til å isolere seg helt og bli så syk. 

Anonymkode: 7a4f0...18b

Egentlig ikke. Er ganske vanlig ved psykoselidelser. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Er ganske vanlig ved psykoselidelser. 

Ja sant det. Jeg isolerte meg også helt da jeg ble psykotisk. Snakker da om totalt isolering selvfølgelig. 

Anonymkode: 7a4f0...18b

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...