Gå til innhold

Crohns sykdom, alternative medisiner


dumdidum

Anbefalte innlegg

Beklager at innlegget er litt langt, men tror det er nødvendig med litt bakgrunnsinfo for å kunne gi et godt svar. Dette er et spørsmål til legene eller andre som har erfaringer med Crohns og/eller utradisjonell behandling.

Har hatt Crohns sykdom i snart 20 år. Er med jevne mellomrom behandlet med Prednisolon / Flagyl / Imurel++. Dette er alle medisiner som har varierende grad av bivirkninger, men på alle måter alvorlige bivirkninger.

Årsaken til at enkelte får Crohns sykdom er foreløpig ikke fastslått og ingen kur finnes. De tidligere nevnte medikamenter virker i en viss grad, men bryter også ned helsen ved langvarig bruk (spesielt Prednison)

Det er en teori som går på at det kan være en link mellom bakterien Mycobacterium Paratuberculose. (samme som gir Johne's sykdom i storfe) Blant annet i England, USA og Australia har det vært gjennomført forsøk der Crohns pasienter er blitt behandlet med suksess på bakgrunn av denne teorien (kjemoterapi, med en kombinasjon av to-tre medikamenter, bl.annet Rifabutin). Det finnes imidlertid motstridende undersøkelser og det virker på meg som som det er få leger i Norge som har tro på denne teorien.

Jeg vil på tross av dette gjerne gjennomgå en behandling mot Mycobacterium paratub. for å se om det hjelper på min Crohns sykdom. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg gå til min allmennlege og be om dette? Må jeg emigrere til England USA og finne en lege der? :)Min "spesialistlege" er en av Norges fremste på Crohns sykdom og jeg er redd for å få et blankt avslag dersom jeg forsøker hos ham. Poenget mitt er at jeg ikke føler at jeg har noe å tape annet enn penger og en periode med bivirkninger. Jeg går allerede på medisiner med alvorlige bivirkninger og jeg har klart utgiftene så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege  Nina Lindstad

Til Dumdidum vedr. Chrohn sykdom.

Akkurat den kuren du nevner har jeg ikke hørt om. Men generelt så hører MbChrohn til gruppen auto-immune sykdommer; som betyr at kroppens eget immunforsvar av en eller annen grunn har tatt feil, og reagerer med antistoffer mot eget vev. Man har forsket lenge på om folk med enkelte vevstyper som får spesielle virus- eller bakterie-infeksjoner ( kanskje M.Paratuberkulose?) kan være uheldige å få "feilkoplinger" i immunforsvaret. Jeg synes absolutt du skal snakke med din egen lege om det du har lest. Det høres imidlertid ut som en behandling som både er omstridt, og under utprøving. Jeg tror du kan stole på at dersom forskningen holder mål, og resultatene er bra, så vil behandlingen ganske raskt bli tilbudt i Norge.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...