Gå til innhold

Syrtec som alternativt sovemedisin?


Janvl

Anbefalte innlegg

Jeg har perioder hvor jeg pga psykisk stress og uro ikke får sove. Pga psyken sliter jeg med å få sovemedisin fra min lege. 

Har hørt at allergimedisinen syrtec gjør deg trøtt og kan dermed hjelpe deg med å sove. Har noen brukt syrtec som alternativ til sovemedisin? Er det noen faremomenter ved å gjøre dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Janvl skrev:

Jeg har perioder hvor jeg pga psykisk stress og uro ikke får sove. Pga psyken sliter jeg med å få sovemedisin fra min lege. 

Har hørt at allergimedisinen syrtec gjør deg trøtt og kan dermed hjelpe deg med å sove. Har noen brukt syrtec som alternativ til sovemedisin? Er det noen faremomenter ved å gjøre dette? 

Har opplevd tretthet grunnet bruk av Zyrtec. Vet at Vallergan, som er en eldre allergimedisin benyttes som "snill" sovemedisin. Ellers kan kanskje melentonin være et alternativ? 

Anonymkode: d2e33...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å prøve. Zyrtec er jo en relativ ufarlig medisin som kan fås uten resept. Da bare mye dyrere. Vallergan er heller ikke vanedannende, men kan oppleve veldig hangover og være veldig redusert neste dag. Det er av og til like ille som å være trøtt pga lite søvn. Du må bare prøve deg frem. Skyldes søvnproblemene psykisk uro, er det derimot rart legen din ikke tar det på alvor. Finnes mange medisiner for psykisk uro som kan tas ved behov og som ikke er vanedannende. Om det er det legen din tenker på. At han tenker psykisk sykdom lettere fører til avhengighet av medisiner?! Av ekspempler jeg kommer på er små doser av Remeron eller Tolvon som egentlig er antidepressiva med trøtthet som bivirkning. Eller små doser av ulike antipsykotika, med samme bivirkning. Sistnevnte er kanske å anbefale om du sliter med psykisk uro. Feks Sereoquel eller Zyprexa. 
 

Det er vanlig at legen starter med å teste feks minste dosen av et preparat, men mange synes dette også blir for sterkt, så annefaler å dele opp minste dosen og prøve seg frem. Feks halv tablett 10 mg Tolvon,  halv tablett 15 mg Remeron, halv tablett 25 mg Sereoquel osv. Det meste gir hangover i starten eller dersom det bare tas en sjelden gang ved behov. Så da er det bedre å prøve seg frem med for lite enn for mye.

Anonymkode: ca53c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste forskjellene på gammel og moderne allergimedisin er at en på de moderne har redusert sedasjonen (trøtthetseffekten) betydelig. For søvn er det best å bruke de med mye av den bivirkningen (sedasjon) som Vallergan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...