Gå til innhold

Kan man tygge fluoxetin dispergerbare tabletter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I følge Felleskatalogen skal de ikke det. Det er sikkert ikke livsfarlig å tygge de, men min egen erfaring var at jeg fikk halsbrann og kvalme av serotonerge medisiner som satte seg fast i halsen. Kanskje det er derfor de skal tas med vann. 

1 minutt siden, ISW skrev:

I følge Felleskatalogen skal de ikke det. Det er sikkert ikke livsfarlig å tygge de, men min egen erfaring var at jeg fikk halsbrann og kvalme av serotonerge medisiner som satte seg fast i halsen. Kanskje det er derfor de skal tas med vann. 

Men å løse de opp i vann først eller å bare tygge de og drikke litt vann like etterpå må jo nesten være ddet samme? 

Anonymkode: fe595...ae4

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å løse de opp i vann først eller å bare tygge de og drikke litt vann like etterpå må jo nesten være ddet samme? 

Jeg aner egentlig ikke, men teorien min er at serotonerge midler i høye konsentrasjoner irriterer cellene i spiserøret. Kanskje best å spørre en farmasøyt hvis dette er viktig (for meg høres det uansett ut som ett fett). 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Om du løser det i vann blir ikke granulatet ødelagt. Det skal ikke tygges eller knuses. Antar at hvis det tygges vil du ha ha mer virkestoff i omløp enn du skal først, og at det raskere er ute, får kortere halveringstid.  Mindre jevn konsentrasjon. Vet ikke om det er mindre viktig ved medisin som i utgangspunktet har så lang halveringstid,  men også i følge Oslo univetsitetdsykehus's knuse-/deleliste skal denne medisinen ikke tygges, og den listen er mer nyansert/"liberal" enn Felleskatalogen. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...