Gå til innhold

Kupton: fys. spm, men hadde satt stor pris på hjelp. UVI spredd seg sannsynlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste fem dagene: blærekatarr etter sex, selvdiagnostisert, pga. hatt det 5-6 ganger før. 

Sympt: svie i urinrør og ved tissing, verking over blæra. God allmenntilstand, ikke følt meg syk. De to siste kveldene gått på en smell, men ikke knyttet det til UVI. Generelt veldig uvel, og har bare måttet legge meg ned på gulvet. Lagt meg tidlig. Svien har blitt gradvis bedre for hver dag. Har drukket masse vann. - Likevel ubehag nederst i magen, og ryggen. Første urinen på morgenen har luktet gammel, dårlig buljong hver morgen. Pleier ikke det ellers.

I morgen våknet jeg i 5-tiden av en smerte på et spesifikt punkt i ryggen. Gikk og tisset, luktet vondt. Ikke så mye ubehag med det. Prøve å sove igjen, men gikk ikke pga. smerten. Sjekket tempen, ikke feber. Smerten har blitt litt verre mens jeg har sittet oppe i et par timer nå. Den er veldig avgrenset til et område litt til venstre for ryggraden, litt over midjen. Har sjekket bilder på Google, og det er akkurat der nyrene skal ligge. Å banke over området er uten tvil veldig ømt. Vurderer om jeg kan ha fått en strekk under trening, men dette kjennes ikke ut som om det er i muskelen. Det er konstant vondt. Ikke forferdelig vondt, men vondt.

Er redd for å kontakte lege unødvendig, og venter heller å ser om jeg får feber. Tipper de ikke tar det seriøst hvis jeg ikke har feber. Får bare drikke masse.

Er også redd for å måtte ta antibiotika, da jeg er allergisk. Hver gang sier jeg i fra, hvis lege anbefaler AB, hver gang gir de meg en ny type, og hver gang blir jeg full av utslett og angioødem, og det er verre enn selve sykdommen som skulle behandles. De tar det ikke seriøst på forhånd, men når jeg kommer tilbake seendes ut som beskrevet, sier de at jeg aldri må ta den typen AB igjen. Det har alltid skjedd, og jeg skule ønske de kunne gi meg noe forebyggende om jeg absolutt skal ha AB. 

Men uansett. Er dette ok å se av, synes du? Er det en god strategi å vente å se om det blir bedre, eller evt. verre, eller er det god grunn til å kontakte hjelp? 

Føler meg ellers bare bittelitt uvel. Bittelitt kvalm, og bittelitt bare uvel. Føler meg ikke fryktelig syk. Mest vondt.

Hadde satt pris på en mening :)

 

Anonymkode: 519af...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte legevakten. Damen i telefonen sa: har du ikke feber? Da går det bra. Har du vondt, bruk litt Paracet.

Anonymkode: 519af...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte legevakten. Damen i telefonen sa: har du ikke feber? Da går det bra. Har du vondt, bruk litt Paracet.

Anonymkode: 519af...074

Jeg pleier ikke å få feber når jeg har uvi, men tisser blod 3-4 timer etter første symptom. Har aldri klart å ta knekken på uvi ved kun å drikke mye. Ring fastlegen i morgen tidlig om du fremdeles er dårlig, det kan gå til nyrene og det vil du ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er også redd for å måtte ta antibiotika, da jeg er allergisk. Hver gang sier jeg i fra, hvis lege anbefaler AB, hver gang gir de meg en ny type, og hver gang blir jeg full av utslett og angioødem, og det er verre enn selve sykdommen som skulle behandles. De tar det ikke seriøst på forhånd, men når jeg kommer tilbake seendes ut som beskrevet, sier de at jeg aldri må ta den typen AB igjen. Det har alltid skjedd, og jeg skule ønske de kunne gi meg noe forebyggende om jeg absolutt skal ha AB. 

Anonymkode: 519af...074

Jeg vil anbefale deg at en ev. neste gang du får en hendelse der du får allergisk reaksjon på en antibiotika og du får høre en slik setning fra legen, be om å få den skriftlig som du alltid tar med deg som dokumentasjon på forholdet når du antar at du får behov for den. Selv har jeg flere uttalelser fra ulike helsepersonell, være seg nevrolog, psykolog eller urolog, ang. ulike nødvendige ting for meg, som gjør diskusjoner med andre helsepersonell som ikke har inngående kjennskap ved alle sider av min helsesituasjon unødvendig. Det sparer tid, energi og frustrasjon for både deg selv og helsepersonellet. Slike uttalelser er ofte nødvendig om man har en kompleks helsesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du bør lever en urinprøve allerede i morgen.

2. Legen bør ha laget en liste over medisiner du har reagert allergisk på. Hvis ikke, må du sørge for at det gjøres evt gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde visst to nyresteiner, og ikke uvi. Fikk intense smerter etter hvert, og ble sendt på ultralyd. Har fått smertestillende sprøyte nå, og for en lettelse. Så får jeg håper jeg får til å tisse de ut. Den ene er visst litt på grensa i størrelse. Takk for hjelpen her inne :O)

Anonymkode: 519af...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...