Gå til innhold

Uansvarlig voksen sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hvordan jeg skal ansvarliggjøre han siden han bor hos faren.... og det er ellers ikke så lett å få kontakt med sønnen... 

Jeg skrev dere. Hvis situasjonen er slik du beskriver, bør faren også være reelt bekymret, og dere bør samarbeide - i tillegg til å få hjelp utenfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han er i full manisk fase bør det vurderes innleggelse (for å avverge reisen). Han bør trolig utredes av psykiater og ikke psykolog, men kjenner ikke saken godt nok.

Anonymkode: f41de...5f6

Jeg håper på at en psykiater kan forhindre han reisen. For ellers blir det nok store problemer med inkasso det neste. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Tidligere har beskrivelsen primært vært at han sitter inne og gamer og har dårlig døgnrytme. 

Det i seg selv er heller ikke noe tegn på at noen har mani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Jeg skrev dere. Hvis situasjonen er slik du beskriver, bør faren også være reelt bekymret, og dere bør samarbeide - i tillegg til å få hjelp utenfra. 

Vi prater i telefon. Faren vil egentlig at han skal bo litt hos meg og. Men samboer nekter for jeg har ikke økonomi til det. Men faren er helt i villrede og sier nå at han forstår at han trenger en tur og har ellers ingen ideer annet enn at vi ikke må gi han penger, og at legen må se på det andre om de kan hjelpe. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Naana47 skrev:

Det i seg selv er heller ikke noe tegn på at noen har mani. 

Han har sterk angst og føler hele tiden noen spionerer på han selv i et lukket rom der han er alene. Vet ikke om det er noe som kan gjøre han sånn... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har sterk angst og føler hele tiden noen spionerer på han selv i et lukket rom der han er alene. Vet ikke om det er noe som kan gjøre han sånn... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Det med slik paranoiditet kan jo være et tegn på psykose, og det bør nok utredes.

(Jeg føler meg innmari teit nå som i to ulike tråder ikke har fått med meg historien bak de anonyme brukernes innlegg. Altså hva som ligger til grunn/er bakgrunnen for noen av trådene som startes av anonyme😅).

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Naana47 skrev:

Det med slik paranoiditet kan jo være et tegn på psykose, og det bør nok utredes.

(Jeg føler meg innmari teit nå som i to ulike tråder ikke har fått med meg historien bak de anonyme brukernes innlegg 😅).

Tiltaksløs, angst,  sosialangst, panikkangst og rastløshet pluss at han isolerer seg og sover ekstremt mye er noe som preger hverdagen hans. Men noen liker å holde seg alene uten at det er en diagnose i det.  Men jeg vet ikke. Hadde vært enklere for oss rundt om han får hjelp. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltaksløs, angst,  sosialangst, panikkangst og rastløshet pluss at han isolerer seg og sover ekstremt mye er noe som preger hverdagen hans. Men noen liker å holde seg alene uten at det er en diagnose i det.  Men jeg vet ikke. Hadde vært enklere for oss rundt om han får hjelp. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Skjønner at det er frustrerende og vanskelig. Håper han kan få den hjelpen han trenger, og det ganske snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men faren er helt i villrede og sier nå at han forstår at han trenger en tur og har ellers ingen ideer annet enn at vi ikke må gi han penger, og at legen må se på det andre om de kan hjelpe. 

Han har jo nettopp vært på tur. Det finnes grenser for hvor mange Sør-Amerikaturer man har reelt behov for, når man er blakk.

Det hjelper ikke å la være å gi ham penger hvis han tar opp kredittlån. Såpass forstår sikkert faren også. 

Press på så godt dere kan for å få fortgang i en seriøs utredning. Bruk eksperimenteringen med stoff som argument om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Naana47 skrev:

Skjønner at det er frustrerende og vanskelig. Håper han kan få den hjelpen han trenger, og det ganske snart. 

Ja det er forferdelig frustrerende for meg som bor et godt stykke unna i annen bolig ihvertfall. Får ikke snakket nok med sønnen heller.  

Da han var i sør amerika for ca en måned siden så fikk han problemer med å komme seg hjem igjen pga det med ESTA og en koronaregel om hvor lenge han måtte være der så de ba han vente 14 dager til før han skulle få fly hjem. Men heldigvis så gråt han seg til en flybillett av et flyselskap som fantastisk nok ga han gratis direktereise via amsterdam og hjem. For en service av de. Ellers måtte jeg ha lagt ut mer penger enn jeg har råd til for at han skulle klare seg. Dette har han tydeligvis ikke lært av. Frustrerende. 

 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Han har jo nettopp vært på tur. Det finnes grenser for hvor mange Sør-Amerikaturer man har reelt behov for, når man er blakk.

Det hjelper ikke å la være å gi ham penger hvis han tar opp kredittlån. Såpass forstår sikkert faren også. 

Press på så godt dere kan for å få fortgang i en seriøs utredning. Bruk eksperimenteringen med stoff som argument om nødvendig. 

Jeg har allerede sendt to bekymringsmeldinger til legen i løpet av de siste 2 månedene. Men jeg bør nok pushe på videre om han ikke nå går i samarbeid.  Har bedt faren forsøke å ta en god prat med han om dette her. Og forsøke å få han til å forstå hva han gjør med å reise i disse tider. Tur får han ta senere. Men nå er det uansvarlig. 

 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, laban skrev:

Han har jo nettopp vært på tur. Det finnes grenser for hvor mange Sør-Amerikaturer man har reelt behov for, når man er blakk.

Det hjelper ikke å la være å gi ham penger hvis han tar opp kredittlån. Såpass forstår sikkert faren også. 

Press på så godt dere kan for å få fortgang i en seriøs utredning. Bruk eksperimenteringen med stoff som argument om nødvendig. 

Målet hans er å bosette seg i sør amerika og finne seg dame der nede..... men akkurat i disse koronatider er ikke dette tiden.... og med tanke på økomien og at han har sagt opp jobben.. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målet hans er å bosette seg i sør amerika og finne seg dame der nede.....

Mål er noe langsiktig som man må jobbe for. Ellers heter det drøm.

Han kan jo spare penger for å gå på latinamerikansk linje på folkehøyskole, da får han sosial trening og studiepoeng også. (Hvis han blir i god nok psykisk form til å orke det sosiale, da...).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, laban skrev:

Mål er noe langsiktig som man må jobbe for. Ellers heter det drøm.

Han kan jo spare penger for å gå på latinamerikansk linje på folkehøyskole, da får han sosial trening og studiepoeng også. (Hvis han blir i god nok psykisk form til å orke det sosiale, da...).

 

Det er sant. Jeg håper på at han tar til fornuft og gjør alt dette på fornuftig måte med tanke på økonomi og situasjon. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målet hans er å bosette seg i sør amerika og finne seg dame der nede..... men akkurat i disse koronatider er ikke dette tiden.... og med tanke på økomien og at han har sagt opp jobben.. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Jeg hadde vært utslitt om jeg var deg og jeg mener dette skriker psykisk sykdom lang vei. Finner det rart at han ikke er utredet raskere, eventuelt under en innleggelse.

Anonymkode: f41de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land er det han besøker? Vær obs. på at flere land i Sør-Amerika, spesielt Peru, er et yndet reisemål for å eksperimentere med psykedelika som Ayahuaska m.fl. Absolutt ikke noe en umoden og psyk ungdom bør oppsøke! 

Anonymkode: e39d0...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gutten klarer gråte seg til gratis flybillett, forteller det meg at dette er en fyr med iboende ressurser og viljestyrke til å få til noe i livet, men som dessverre er veldig ute av kurs for tiden. Positivt at han har en jobb å vende tilbake til. Det må jo bety at han har gitt et positivt inntrykk der. 

Anonymkode: e39d0...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har sterk angst og føler hele tiden noen spionerer på han selv i et lukket rom der han er alene. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Det tyder da på alvorlig psykdom?

Anonymkode: 5150e...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Naana47 skrev:

Det i seg selv er heller ikke noe tegn på at noen har mani. 

Det jeg mente det kan være grunn til å se nærmere på, er dersom en gutt som i årevis har trukket seg ganske mye tilbake og vært opptatt av gaming, plutselig er opptatt av å reise verden rundt. Det var det evt. skiftet, som jeg mente det er grunn til å være oppmerksom på.  Hadde det vært en i min familie, så hadde jeg ønsket en medisinsk vurdering av dette, særlig fordi konsekvensene av hans ukritiske handlinger vil kunne få svært alvorlige konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frosken (igjen). Først må en få sjekket hans diagnoser(r). Om dette er psykotisk (inkl mani), er det mulig å få inndratt passet hans. Det har jeg klart noen ganger med lignende tilfeller.

Det er meget billig narkotika i Sør-Amerika.

Å betale et eller annet for han er indirekte en måte å få han til å fortsette på samme måten på. Skru igjen alle kraner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...