Gå til innhold

Uansvarlig voksen sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært utslitt om jeg var deg og jeg mener dette skriker psykisk sykdom lang vei. Finner det rart at han ikke er utredet raskere, eventuelt under en innleggelse.

Anonymkode: f41de...5f6

Jeg er utslitt av dette. Derfor håper jeg på at han får proff hjelp fort slik at jeg slipper å sitte på sidelinja å se at alt går til elendigheten.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, kupton skrev:

Enig med frosken (igjen). Først må en få sjekket hans diagnoser(r). Om dette er psykotisk (inkl mani), er det mulig å få inndratt passet hans. Det har jeg klart noen ganger med lignende tilfeller.

Det er meget billig narkotika i Sør-Amerika.

Å betale et eller annet for han er indirekte en måte å få han til å fortsette på samme måten på. Skru igjen alle kraner.

Jeg har stoppet å gi han penger nå. Enig med deg. Han spurte etter penger i går til noen nye sko men jeg forlangte å være med å kjøpe skoene. Da ville han ikke ha de allikevel.  Det viste seg at han manglet 1300 kr til flybilettene til sør amerika fordi han ville bestille å reise med en gang.... huff ..  Føler ikke faren gjør nok for å stoppe han. Faren mener at han er jo voksen så han må stå ansvarlig selv dersom han mangler mat i sør-amerika osv, men så enkelt er det ikke. Han kan dø om han mangler mat. Og det er ikke ansvarlig. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snakket med han om konsekvensene av det han holder på med og forklart at han må klare seg selv hvis pengene ikke strekker til. Han vet at du kommer til å hjelpe han, og da er terskelen for å reise lavere. Min bror hadde også økonomiske problemer da han var 18-20, og hadde til slutt rundt 30 tusen i kredittgjeld. I begynnelsen betalte foreldrene våre gjelden hans slik at han ikke skulle få betalingsanmerkninger. De fikk han likevel til å jobbe for pengene, og han måtte f.eks male hele huset. Etter hvert sluttet de å hjelpe han og han fikk seg en jobb. Da klarte han å betale ned gjelden på egenhånd. 

Anonymkode: 44693...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde snakket med han om konsekvensene av det han holder på med og forklart at han må klare seg selv hvis pengene ikke strekker til. Han vet at du kommer til å hjelpe han, og da er terskelen for å reise lavere. Min bror hadde også økonomiske problemer da han var 18-20, og hadde til slutt rundt 30 tusen i kredittgjeld. I begynnelsen betalte foreldrene våre gjelden hans slik at han ikke skulle få betalingsanmerkninger. De fikk han likevel til å jobbe for pengene, og han måtte f.eks male hele huset. Etter hvert sluttet de å hjelpe han og han fikk seg en jobb. Da klarte han å betale ned gjelden på egenhånd. 

Anonymkode: 44693...f89

 Sønnen har ingen sperrer når det gjelder penger så det hjelper ikke å hjelpe han med kredittkortet... Og ifølge faren så kommer han til å reise i løpet av de neste dagene til sør-amerika...og hva gjør jeg da om han ikke har penger til mat og drosje? Betale ingenting ? 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Det jeg mente det kan være grunn til å se nærmere på, er dersom en gutt som i årevis har trukket seg ganske mye tilbake og vært opptatt av gaming, plutselig er opptatt av å reise verden rundt. Det var det evt. skiftet, som jeg mente det er grunn til å være oppmerksom på.  Hadde det vært en i min familie, så hadde jeg ønsket en medisinsk vurdering av dette, særlig fordi konsekvensene av hans ukritiske handlinger vil kunne få svært alvorlige konsekvenser. 

Nå forstår jeg hva du mener. Håper noen, f.eks fastlegen som mor allerede har kontaktet og uttrykt sin bekymring til, tar dette på alvor og stopper dette. Og sørger for at gutten blir utredet og får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde snakket med han om konsekvensene av det han holder på med og forklart at han må klare seg selv hvis pengene ikke strekker til. Han vet at du kommer til å hjelpe han, og da er terskelen for å reise lavere. Min bror hadde også økonomiske problemer da han var 18-20, og hadde til slutt rundt 30 tusen i kredittgjeld. I begynnelsen betalte foreldrene våre gjelden hans slik at han ikke skulle få betalingsanmerkninger. De fikk han likevel til å jobbe for pengene, og han måtte f.eks male hele huset. Etter hvert sluttet de å hjelpe han og han fikk seg en jobb. Da klarte han å betale ned gjelden på egenhånd. 

Anonymkode: 44693...f89

Min sønn bryr seg ikke om å betale ned gjelden.  Han gir blaffen i det. Men jeg bor i et annet hus, og klarer ikke å få han i samtale skikkelig engang.

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Sønnen har ingen sperrer når det gjelder penger så det hjelper ikke å hjelpe han med kredittkortet... Og ifølge faren så kommer han til å reise i løpet av de neste dagene til sør-amerika...og hva gjør jeg da om han ikke har penger til mat og drosje? Betale ingenting ? 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Du kan kanskje tilby å hjelpe han hjem, men ikke gi han penger til å bli værende i Sør-Amerika. Enten så får han komme seg hjem eller så får han sulte i Sør-Amerika. Han er tross alt en voksen mann. 

Anonymkode: 44693...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, kupton skrev:

Ja, nettopp.

Jeg har sagt at om han drar og kommer i problemer med penger, mat og bolig så vil han måtte leve på gaten i sør amerika. Blir ingenting av penger.  Hvis han er villig til å risikere å leve på gaten i sør amerika så får han bare dra. Og hvis han er villig til å vite at han kan sulte seg til døde og at dette kan beyr slutten på hans liv.  Tror han er villig til det uansett.  Så sprøtt er det. Situasjonen er trist og vanskelig for meg. Kunne bare ønske at legen snart tar fatt på dette. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, kupton skrev:

Ja, nettopp.

Så han er så gal at ham er villig til alt det.  Faren vil bare la han reise for han mener at han må klare seg selv uansett. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja, nettopp.

Faren og meg er delt i syn på det. Faren mener at han må bare reise mens jeg mener at han må ha hjelp som utsetter seg for dette igjen. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren og meg er delt i syn på det. Faren mener at han må bare reise mens jeg mener at han må ha hjelp som utsetter seg for dette igjen. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Jeg skrev tidligere at en må skaffe opplysninger om hans helse. Dette høres alvorlig psykt ut. Men uansett synes jeg ikke har skal få penger fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg skrev tidligere at en må skaffe opplysninger om hans helse. Dette høres alvorlig psykt ut. Men uansett synes jeg ikke har skal få penger fra dere.

Nå pratet jeg med faren. Nå sier faren at han er enig med meg i at det er uansvarlig av sønnen å reise,  men at han forsøker å overtale han til å ikke reise, men at han vet ikke om han klarer å overtale han. Det virker vanskelig. 

Bør jeg informere legen hans om dette med ny reise og at han virker uansvarlig til det? Er det noen andre som jeg kan kontakte om dette? Vet du om noen instanser man kan kontakte ? 

Han gikk på LSD i starten av denne uken. Vet ikke mye om hvor sterkt det stoffet er.... og på toppen skal han ut å reise...

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, kupton skrev:

Ja, du bør informere legen. 

Enig i det. Jeg skal informere legen om at sønnen planlegger å reise om kort tid til Sør-Amerika. Og at han er jo myndig pg ansvarlig,  men jeg er fortvilt over at han reiser i en slik tilstand som han er i. Får forklare at sist gang han reiste så måtte jeg betale all maten hans i en uke fordi han reiste uten å ha penger til mat og taxi. Han er myndig , og jeg har ingenting med hva han velger å gjøre. Men jeg er fortvilt over at han bruker narkotika, har sterk angst, er paranoid, og har tung depresjon,  og ganske så spontan ustabil adferd og allikevel reiser i disse tider. Får skrive noe sånnt. Håper at de kan stoppe han  men jeg vet ikke.... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kupton skrev:

Ja, du bør informere legen. 

Jeg har også bedt faren om å kontakte NAV dersom sønnen ikke samarbeider.  Og spørre om NAV kan hjelpe han med bosted, for det er ikke riktig at sønnen skal bruke narkotika, gjøre som han vil med hensynsløs adferd. Og siden han er myndig og ansvarlig ifølge myndighetene så kan ikke faren måtte ta på seg ansvaret for dette lenger. Og vi får spørre om de kan hjelpe han med bosted.  Det kan være veien med å forhindre han å reise for da må han bruke penger på bolig og annet.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å gi han penger og se om han overlever. 

Anonymkode: 82a7e...29e

Jeg slutter å gi han penger.  

Nå har han planer om å dra til sør-amerika med en gang han får feriepenger inn på kontoen i slutten av måneden. Har pratet med faren (som han bor hos) om det. Faren er ikke for at jeg forteller legen om turen. Han mener at sønnen er voksen og ansvarlig. Og at han kun er umoden men ikke helt borte i hodet. Faren sier at han skal forsøke å overtale han til å utsette turen. Men jeg har helst lyst å få stoppet sønnen fordi jeg frykter at den psykiske helsen hans er ikke så bra og pga narkotikabruk så er jeg helt imot at han reiser nå. 

Vurderer hele tiden på å sende melding til legen om planene hans, men faren er altså imot at jeg gjør.. 

Ikke lett situasjon. Vil bare at sønnen skal få orden på livet sitt. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Kredittkort-gjelden er på 50 000. Han får maks 20 000 i feriepenger. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har han planer om å dra til sør-amerika med en gang han får feriepenger inn på kontoen i slutten av måneden.

Har dere regnet ut hvor mye de 50 000 vokser hvis han ikke betaler på den? Hva har han tenkt å gjøre med den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, laban skrev:

 

Har dere regnet ut hvor mye de 50 000 vokser hvis han ikke betaler på den? Hva har han tenkt å gjøre med den? 

Jeg vet at han bør betale det ned så fort som mulig. Men han hører ikke på det. Han er sta og gjør som han vil. Jeg vet ilke hva han har tenkt å gjøre med den. Han vil ikke diskutere det, og sier bare at han gjør som han vil. 

Han spurte meg etter penger i dag på telefon,  fordi han ville ikke bruke av penger som han har lagt av til tur.  Han sa at han må reise så fort som mulig fordi han er deprimert. Jeg sa nei til å gi han penger. Da svarte han : jeg er sur på deg mamma. Og så trykket han av telefonen..  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...