Gå til innhold

Uansvarlig voksen sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kan ikke legen stoppe han for en tur når han vet at han mulig tar stoffer, og viser tegn på psykiske lidelser? 

Jeg må bare håpe på at han klarer seg om han reiser. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Det skal vel mye til før noen kan stoppe en annen person. Man kan sterkt fraråde, men jeg tror ikke legen har myndighet til å stoppe noen fra å reise utenlands. Med mindre de finner en grunn til å tvangsinnlegge han, men det skal vel også litt til, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Trine skrev:

Det skal vel mye til før noen kan stoppe en annen person. Man kan sterkt fraråde, men jeg tror ikke legen har myndighet til å stoppe noen fra å reise utenlands. Med mindre de finner en grunn til å tvangsinnlegge han, men det skal vel også litt til, tror jeg. 

Uff ja. Var mulig dumt av meg å sende melding om turen til legen da... men gjort er gjort. Får bare håpe at dette går bra dersom han reiser. Får håpe på at han vil avlegge prøver om narkotika osv. Men det er ikke sikkert. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trine skrev:

Det skal vel mye til før noen kan stoppe en annen person. Man kan sterkt fraråde, men jeg tror ikke legen har myndighet til å stoppe noen fra å reise utenlands. Med mindre de finner en grunn til å tvangsinnlegge han, men det skal vel også litt til, tror jeg. 

Det som er avgjørende for en riktig behandling av henvisning er at han måtte gå med på å ta prøver på forhånd hos legen står det i svaret. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det står begrunnet i at han ikke har ville ta narkotikatest..  og at det må tas. 

 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Er det krav til å ta narkotest for å få psykologbehandling?

Anonymkode: 5150e...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan ikke legen stoppe han for en tur når han vet at han mulig tar stoffer, og viser tegn på psykiske lidelser? 

Jeg må bare håpe på at han klarer seg om han reiser. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Det skal mye til, det forstår du vel selv. Hva skulle legen gjøre - inndra passet hans? De har ikke myndighet til å hindre folk i å dra på ferieturer, så lenge det ikke er avslørt at det er svært alvorlig sykdom.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er avgjørende for en riktig behandling av henvisning er at han måtte gå med på å ta prøver på forhånd hos legen står det i svaret. 

Det er jo interessant for helsevesenet å vite om de har med en ruspåvirket person å gjøre eller ikke. Det synes jeg ikke er så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det krav til å ta narkotest for å få psykologbehandling?

Anonymkode: 5150e...8c7

Hvis det er avgjørende for å forstå tilstanden. Skal en få korrekt behandling, må en samarbeide om utredningen. Her er narkotikabruk eller ikke et meget sentralt punkt i utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, kupton skrev:

Hvis det er avgjørende for å forstå tilstanden. Skal en få korrekt behandling, må en samarbeide om utredningen. Her er narkotikabruk eller ikke et meget sentralt punkt i utredningen.

Jeg får bare håpe på at han samarbeider om utredning. Ingenting mer å gjøre. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, laban skrev:

Det skal mye til, det forstår du vel selv. Hva skulle legen gjøre - inndra passet hans? De har ikke myndighet til å hindre folk i å dra på ferieturer, så lenge det ikke er avslørt at det er svært alvorlig sykdom.

Det er jo interessant for helsevesenet å vite om de har med en ruspåvirket person å gjøre eller ikke. Det synes jeg ikke er så rart. 

Ja jeg ville ha han utredet om han kunne reise, men ok. Jeg kan ikke gjøre mer enn jeg nå har gjort. Mener legene at dette ikke er alvorlig,  så må jeg stole på at dette skal gå bra. Han er tross alt voksen.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener legene at dette ikke er alvorlig,  så må jeg stole på at dette skal gå bra.

Poenget er at det ikke er alvorlig nok til å stoppe en myndig person, da må det være fare for at eget eller andres liv settes i fare (eller noe sånt, jeg kan ikke disse formuleringene). 

Det betyr ikke nødvendigvis at det går "bra" sett med bekymrede foreldres øyne. 

Igjen - jeg mener ikke å skremme deg, men det er dessverre begrenset hva man kan gjøre.

https://tidsskriftet.no/2018/02/intervju/nar-uhellet-er-utenlands

https://www.aftenposten.no/norge/i/AdBpr/ungdom-paa-tur-maa-hentes-hjem-av-psykiatere  (fra 2012)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Poenget er at det ikke er alvorlig nok til å stoppe en myndig person, da må det være fare for at eget eller andres liv settes i fare (eller noe sånt, jeg kan ikke disse formuleringene). 

Det betyr ikke nødvendigvis at det går "bra" sett med bekymrede foreldres øyne. 

Igjen - jeg mener ikke å skremme deg, men det er dessverre begrenset hva man kan gjøre.

https://tidsskriftet.no/2018/02/intervju/nar-uhellet-er-utenlands

https://www.aftenposten.no/norge/i/AdBpr/ungdom-paa-tur-maa-hentes-hjem-av-psykiatere  (fra 2012)

Ja jeg har gitt opp dette med behandling. Men håper på at han selv finner ut at han vil ta de prøvene,  men det virker som om han ikke vil.   Får bare håpe det beste for han. Og ikke gi han penger

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laban skrev:

Poenget er at det ikke er alvorlig nok til å stoppe en myndig person, da må det være fare for at eget eller andres liv settes i fare (eller noe sånt, jeg kan ikke disse formuleringene). 

Det betyr ikke nødvendigvis at det går "bra" sett med bekymrede foreldres øyne. 

Igjen - jeg mener ikke å skremme deg, men det er dessverre begrenset hva man kan gjøre.

https://tidsskriftet.no/2018/02/intervju/nar-uhellet-er-utenlands

https://www.aftenposten.no/norge/i/AdBpr/ungdom-paa-tur-maa-hentes-hjem-av-psykiatere  (fra 2012)

Han er mulig ikke syk nok selv om jeg trodde at dette var psykisk.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff ja. Var mulig dumt av meg å sende melding om turen til legen da... men gjort er gjort. Får bare håpe at dette går bra dersom han reiser. Får håpe på at han vil avlegge prøver om narkotika osv. Men det er ikke sikkert. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Nei, det syns jeg ikke. Legen får ihvertfall ikke gjort noe dersom ingen informerer om problemet.

 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er avgjørende for en riktig behandling av henvisning er at han måtte gå med på å ta prøver på forhånd hos legen står det i svaret. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Hvis han ikke vil det, bør han vel få rusbehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, kupton skrev:

Har du lest noe her som tyder på at han ønsker det?

Nei, kan ikke faren bare hive han inn på et eller annet rusbehandlingssted? Neida, men jeg trodde det var lettere å tvinge gjennom rusbehandling, for jeg kan ikke forstå at onkelen min oppsøkte behandling helt frivillig. Ikke at det hjalp noe altså, men han var inne til behandling noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

Nei, kan ikke faren bare hive han inn på et eller annet rusbehandlingssted? Neida, men jeg trodde det var lettere å tvinge gjennom rusbehandling, for jeg kan ikke forstå at onkelen min oppsøkte behandling helt frivillig. Ikke at det hjalp noe altså, men han var inne til behandling noen ganger. 

Nå er denne ungdommen voksen og myndig så jeg tror ikke faren - eller noen andre - kan tvinge ham til noen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå er denne ungdommen voksen og myndig så jeg tror ikke faren - eller noen andre - kan tvinge ham til noen behandling.

Fikk melding i går kveld av legen. Legen skrev at han jobber med saken, men at sønnen min må ønske hjelp selv. Legen sier at jeg kan snakke med sønnen om det. 

Jeg har forklart sønnen at dette er helt frivillig, og det vil kun hjelpe han å finne ut av plagene hans. Ikke noe verre enn det. Han var litt negativ til å ta prøvene, men sier at han ikke har noen rus-stoffer i seg så han skal ta de, også med tanke på at han ønsker behandling av sine plager som angst og depresjon.  

Håper på at han tar å følger dette opp. 

27 minutter siden, Trine skrev:

Nei, kan ikke faren bare hive han inn på et eller annet rusbehandlingssted? Neida, men jeg trodde det var lettere å tvinge gjennom rusbehandling, for jeg kan ikke forstå at onkelen min oppsøkte behandling helt frivillig. Ikke at det hjalp noe altså, men han var inne til behandling noen ganger. 

Jeg trodde også at det var lettere å tvinge gjennom behandling når de tar farlige stoffer og medikamenter. Han har bevist at han har tatt det, men jeg vet ikke omfanget av det. Forhåpentligvis har det kun vært lite og sjelden. Rart system i Norge. Der sies det at narkotika er ulovlig, men folk som inntar det blir ikke tvunget i behandling.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kupton skrev:

Har du lest noe her som tyder på at han ønsker det?

Det er rart system når natkotika er ulovlig og livsfarlig at det er valgfritt med behandling.... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart system når natkotika er ulovlig og livsfarlig at det er valgfritt med behandling.... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Det er vel liten vits å prøve å behandle dersom vedkommende ikke på noen måte er interessert i å motta behandling? Vi hadde en leieboer som hadde 3 opphold på Blå Kors, uten at det hjalp noe som helst. Dagen etter hjemkomst etter 3 mnd på Blå Kors var han på polet og kjøpte sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå er denne ungdommen voksen og myndig så jeg tror ikke faren - eller noen andre - kan tvinge ham til noen behandling.

Det kommer nok an på hvor alvorlig rusproblem han har. Jeg mente forresten ikke seriøst at faren skulle hive han inn på et avrusningssenter. Selv jeg forstår at det ikke funker. Kommunen kan tvangsinnlegge, men jeg vet ikke hvor omfattende rusproblem vedkommende har, så jeg vet ikke om det er aktuelt i dette tilfellet. Jeg har en følelse av at det ikke er det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30?q=helse og omsorg#KAPITTEL_10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...