Gå til innhold

Er det "smittsomt" at man "kutter seg" når man har blitt utsatt fo overgrep


Gjest et offer

Anbefalte innlegg

Gjest et offer

Jeg leser det så ofte her inne, at dere kutter dere. Jeg forstår at dere har det vondt, fordi jeg selv er et "offer", men jeg blir så lei av denne "moten"! Det er greit at dere hater dere selv og føler dere skitten og motbydelig og at verden er dritt og så videre, hvorfor ikke gå til angrep på materielle ting heller for å få ut sinne, kjøp boksehansker og en sånn dings du kan slå på. Det er rett og slett for dumt at det skal være en standard for dem som har blitt utsatt for overgrep at dere skal kutte dere selv de dagewne dere er nede og alt går mot dere, det er greit jeg kan forstå hvis noen gjør det, men nesten "alle" gjør det jo, det kan ikke være en mekanisme i hjernen som forårsaker det, det må være fordi dere vet at dere tilhører denne gruppen, og dere ser at andre gjør det, derfor følger dere saueflokken og gjør det samme, "mote" rett og slett! Jeg synest det er tilbakestående dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et offer

Hva er det du sier?!!? Skriver folk her at de driver og kutter seg opp?? Det er det verste...

Har du ikke merket det? Det er greit at noen få gjør det , men når liksom "alle"(da mener jeg ikke alle, men veldig mange) gjør det, da synest jeg det er litt irriterende og kvalmt, særlig når de forteller om det i innleggene sine, slik at vi skal synest synd på dem, vi synest synd på dem uansett, hadde jeg kuttet meg opp, da ville jeg ihvertfall ikke fortalt det, det blir nesten som skryt, og rett og sett kvalmt og irriterende i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke merket det? Det er greit at noen få gjør det , men når liksom "alle"(da mener jeg ikke alle, men veldig mange) gjør det, da synest jeg det er litt irriterende og kvalmt, særlig når de forteller om det i innleggene sine, slik at vi skal synest synd på dem, vi synest synd på dem uansett, hadde jeg kuttet meg opp, da ville jeg ihvertfall ikke fortalt det, det blir nesten som skryt, og rett og sett kvalmt og irriterende i mine øyne.

Du, jeg pleier aldri å lese under dette forumet. Det var en tilfeldighet at jeg så det du skrev og derfor kom med en replikk.

Ille er det uansett. Og ikke skjønner jeg at det å fortelle andre om selvskading har noe poeng.

Lykke til du med ditt. Det er bare en vei nå: Framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke merket det? Det er greit at noen få gjør det , men når liksom "alle"(da mener jeg ikke alle, men veldig mange) gjør det, da synest jeg det er litt irriterende og kvalmt, særlig når de forteller om det i innleggene sine, slik at vi skal synest synd på dem, vi synest synd på dem uansett, hadde jeg kuttet meg opp, da ville jeg ihvertfall ikke fortalt det, det blir nesten som skryt, og rett og sett kvalmt og irriterende i mine øyne.

Hva skal man si og mene tilslutt? Et menneske jeg besøkte hadde til og med tatt bilder! En hel rull, 24 stk. Det var blodige bilder fra dusjen, vaskeservanten, skurerfiller, ei bøtte med masse blod i osv.

Det var utrolig ubehaglig å være der. Jeg spurte hvordan hun hadde fått fremkalt bildene, -det hadde hun gjort i en fotobutikk!

Personalet der hadde holdt på å ringe politiet, da de trodde det var en kriminalsak.

Jeg trodde selvskading var noe som skjedde spontant, og ikke at man rigger seg til med kamera.

Denne opplevelsen ødela en del av vennskapet synes jeg. For jeg greide ikke etterpå å la være å se på henne som lur, utspekulert eller hva jeg skal si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et offer

Hva skal man si og mene tilslutt? Et menneske jeg besøkte hadde til og med tatt bilder! En hel rull, 24 stk. Det var blodige bilder fra dusjen, vaskeservanten, skurerfiller, ei bøtte med masse blod i osv.

Det var utrolig ubehaglig å være der. Jeg spurte hvordan hun hadde fått fremkalt bildene, -det hadde hun gjort i en fotobutikk!

Personalet der hadde holdt på å ringe politiet, da de trodde det var en kriminalsak.

Jeg trodde selvskading var noe som skjedde spontant, og ikke at man rigger seg til med kamera.

Denne opplevelsen ødela en del av vennskapet synes jeg. For jeg greide ikke etterpå å la være å se på henne som lur, utspekulert eller hva jeg skal si.

hmmm, det er rart, jeg lurer på hva det er som får mennesker til å gjøre slike snåle ting. Det handler jo selvsagt om et ønske om mer oppmerksomhet og om å bli tatt på alvor, men jeg tror faktisk virkningen blir motsatt av det de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ollivia

Hei!

Nei, det er ikke smittsomt, men det er en naturlig reaksjon hos mennesker som har opplevd alvorlige traumer og har det psykisk vondt, det har skjedd i alle kulturer i all tid. Det er ingen "mote" som du sier, det ligger latent i menneskets natur, det er en måte å døyve indre smerte på. Man kan til og med se det hos enkelte dyrearter. Enkelte kan kanskje gjøre det for å vise omverdenen at de har det vondt, som et rop om hjelp... og om det er så lurt å fortelle om det kan diskuteres, men for de fleste tror jeg det nok er et problem.

Selv gjør jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, det er rart, jeg lurer på hva det er som får mennesker til å gjøre slike snåle ting. Det handler jo selvsagt om et ønske om mer oppmerksomhet og om å bli tatt på alvor, men jeg tror faktisk virkningen blir motsatt av det de ønsker.

kjenner at jeg blir rasende på denne typen innlegg... ( fordi du skriver: "hmmm, det er rart, jeg lurer på hva det er som får mennesker til å gjøre slike snåle ting. Det handler jo selvsagt om et ønske om mer oppmerksomhet og om å bli tatt på alvor, men jeg tror faktisk virkningen blir motsatt av det de ønsker.")

jeg kan love deg en ting... jeg har kuttet meg svært mye oppgjennom tiden og jeg har ikke gjort det for å få oppmerksomhet og ikke fordi jeg ville bli tatt mer på alvor. jeg gjorde det av flere grunner; det var eneste måten jeg kunne kjenne at jeg levde (fordi jeg følte meg død innvendig), jeg følte meg svært skitten og at det var min egen feil det jeg hadde gjennomgått og derfor måtte straffe meg selv, den psykiske smerten ble større enn jeg klarte takle og kuttinga lindret.

jeg hadde ikke den tanken i hodet, at jeg måtte komme meg til legevakta etter at jeg hadde kuttet, før eller mens jeg kuttet. det kom jeg på etterpå og tenkte: faen heller, jeg vil ikke dit.

i dag har jeg sluttet med kutting og jeg har funnet andre metoder som jeg bruker istedet (som ikke innebærer blod, tabletter, leger, innleggelser etc).

--------------

vil bare si til slutt at jeg en gang var med i et forskningsprosjekt om dette med bl.a. kutting. og de hadde kalt prosjektet "fra indre til ytre tale" og det synes jeg er en bra beskrivelse. ofte er kutting en måte å kommunisere med seg selv på, om enn på en mindre hensiktsmessig måte (sett fra utsiden, som jeg har en følelse av at du gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Tenkte bare jeg skulle svare, selv om mange har sagt mye fornuftig. Ville bare forklare hva kuttingen betyr for meg.

For det første så gjorde jeg det lenge før jeg visste at noen andre gjorde det. For det andre bruker jeg mye krefter på å skjule de stygge arrene, så jeg ønsker slettes ikke oppmerksomhet rundt det. Noen gjør det selvfølgelig som et rop om hjelp også og det burde ikke kalles patetisk, men bli tatt på alvor. De klarer tydeligvis ikke bruke ord for å forklare hvor vondt de har det.

For meg er kutting et sinne som er rettet mot meg selv. Å kaste ting rundt, slå på noe annet eller lignende vil ikke hjelpe. Det er meg selv jeg vil skade. Det er også en måte å overføre noe av den psykiske smerten til fysisk smerte.

Skal ikke si det ikke er en trend. Men jeg er veldig bevisst på at jeg kan gi andre ideer og skriver derfor aldri om det her inne eller andre steder på internett. Bortsett fra dette ene innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym akuratt nå

Jeg hadde faktisk tenkt å svare noe fornuftig på dette innlegget, men syntes hele innlegget var regelrett drittkasting mot enkeltmennesker, noe jeg finner umodent og barnselig.

Så jeg velger å si "tenk på hva du sier før du gjør det" Tror du man skader seg selv får å følge en mote???

Dette er en forum for å hjelpe hverandre ikke SÅRE!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg hadde faktisk tenkt å svare noe fornuftig på dette innlegget, men syntes hele innlegget var regelrett drittkasting mot enkeltmennesker, noe jeg finner umodent og barnselig.

Så jeg velger å si "tenk på hva du sier før du gjør det" Tror du man skader seg selv får å følge en mote???

Dette er en forum for å hjelpe hverandre ikke SÅRE!!!!!

Av og til hjelper det å såre, det får frem aggressjon, slik at dere ikke tenker at alt er deres skyld hele tiden! Slutt å skad dere selv, dere vet så inderlig godt at det ikke er dere som har gjort noe galt. Reis deg heller opp. "takket være sinne" som du kanskje får frem på grunn av et slikt innlegg. Slutt å vær liten og synest synd på deg selv, du vet du ikke kommer langt med det, vær sint, og reis deg opp for en viktig sak i samfunnet, som for eksempel dreier seg om å starte grupper som går i mot de milde strafferammene for overgrep! Gjør noe ikke sitt stille og gråt. Vis deg for media, bank det inn i hodet på norges befolkning at noe MÅ gjøres, vær sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, jeg kjenner ikke deg, men skal her prøve å forklare deg noe, og det gjelder for meg, og da vet jeg ikke hva de andre har skrevet her!

Jeg personlig drev på å kutta meg for å overleve!!!!!

Da tankene inni hodet mitt var ett eneste kaos, og jeg ikke ville huske mer, ikke ville ha de jævla tankene i hodet døgnet rundt. Jeg skadet ikke meg selv for å ta livet mitt eller noe sånt, bare for rett og slett komme meg gjennom helvete jeg opplevde foregikk inni meg selv.

Tror nok også det har mye med skyldfølelse å gjøre, for etter at jeg har plassert skyld litt mer, kutter jeg meg ikke lengre, og er STOLT av det!!!

Synes ikke det er noe sykt i det i det hele tatt, det var faktisk til stor hjelp for meg da jeg hadde det som verst. Det var heller aldri så alvorlig at jeg måtte på legevakta....

Mh Bea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke merket det? Det er greit at noen få gjør det , men når liksom "alle"(da mener jeg ikke alle, men veldig mange) gjør det, da synest jeg det er litt irriterende og kvalmt, særlig når de forteller om det i innleggene sine, slik at vi skal synest synd på dem, vi synest synd på dem uansett, hadde jeg kuttet meg opp, da ville jeg ihvertfall ikke fortalt det, det blir nesten som skryt, og rett og sett kvalmt og irriterende i mine øyne.

Dette er ett forum, der vi hjelper hverandre, og backer hverandre opp, og må man ikke åpne seg, for å få hjelp?????

Synes egentlig ikke det rett av deg å si at folk skryter av det...

Privat så er det ikke mange som vet om det, og enkelte(inkl meg selv) prøver fortvilt å skjule det...

Tror du jeg kutta meg for å få medlidenhet??????????? Jeg bare spør... Da vet du nok ikke mye om emnet!

Bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...