Gå til innhold

I hvor stor grad påvirker pandemien din hverdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Ble usikker på det regnestykket der nå da, for tall og regning og logisk tenkning er ikke min sterkeste side). 

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Ble usikker på det regnestykket der nå da, for tall og regning og logisk tenkning er ikke min sterkeste side). 

Anonymkode: 88a8d...393

Du traff bra. Nå har jeg ikke dobbeltsjekket tallene du har brukt da. Men halvparten av 11000 er 5500 👍 Og Norge har vel ca halvparten så mange innbyggere. Men vi har en fordel med å bo spredt i dette landet. Da sprer ikke smitten seg like raskt. Men samtidig har vi mye penger og liker å reise, og det var etter vinterferien det virkelig satte i gang. Da folk kom hjem fra Østerrike og Italia. Så akkurat da var det dårligere stelt med oss enn med de andre nordiske landene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive først: Jeg er ikke i noen risikogruppe, pga. alder er jeg i nest siste vaksinegruppe - mellom 55 og 64, men ingen sykdommer. Jeg har en jobb jeg ikke kan miste, jeg har tvert imot mer å gjøre nå pga. situasjonen, og hjemmekontoret fungerer. Jeg har verken gamle foreldre eller hjemmeboende barn lenger. Så jeg har sluppet unna mange typer stress og bekymringer. Det veier selvfølgelig veldig tungt å ikke kunne bli permittert eller oppsagt. 

Det er praktiske og sosiale ting jeg merker best. Jeg savner kollegene mine, korøvelser og -konserter, venninne"klubber" og å kunne treffe familiemedlemmer. Jeg misliker at alle dager er like og at jobben ofte går inn i de timene jeg kunne brukt til noe annet. Vi har ofte planlagt feriereiser i god tid for å ha noe å se fram til, nå er det lenge siden vi kunne gjøre det. På senhøsten da det var mørke og silregn ute i ukevis sammenhengende, følte jeg at jeg gråværet nærmest flyttet inn i meg, men jeg klarer meg egentlig fint psykisk. 

Jeg er lite bekymret for helsa til vanlig, fordi jeg er så godt vant. Jeg er egentlig ikke så redd for å bli smittet heller, siden vi har så lite kontakt med andre. Vi handler som vanlig, det er det eneste. Jeg innbiller meg at jeg vil overleve korona hvis jeg får det, men jeg er ikke vant til å være syk og vil trolig takle pustevansker dårlig. 

Jeg har voksne barn som er sterkere berørt, både økonomisk og sosialt.

I den grad jeg har hatt katastrofefølelser i denne situasjonen, er det på andres vegne - barn og ungdom som mister viktige år, familier som lider økonomisk, virksomheter og næringer som går under osv. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det lite smitte. Hverdagen er ikke drastisk endret. Jeg kan ikke besøke min mor i perioder hvor det blusser mer opp og om jeg og kontakt i kommunen kjører oss en tur så må jeg sitte i baksetet. Ellers bortsett fra mer spriting og håndvask så merker jeg lite forskjell. Er redd mamma skal få det da siden hun har nedsatt lungekapasitet. 

Men jeg er jo lei av det der uansett. Likevell er mange mye mye mer berørt enn meg. Jeg kjenner ikke en gang noen som har hatt corona jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Den påvirker meg ganske mye. Vi har levd med mye strengere tiltak her i Oslo enn resten av landet i lengre tid.

Jeg var en tur i en annen by forrige uke. Var inne på en matbutikk. Ble bærmest sjokkskadet. Kom ut og sa til sambo : Herregud de er sløve her i byen. Jeg så ingen med munnbind.Ble nesten skrekkslagen. Munnbind har vært en del av livet lenge i Oslo nå, så det var uvant.Trodde det var nasjonale regler jeg. 

Jeg savner å trene på helsestudio.Det er provoserende med de som klager på stengte pol. Jeg blir ordentlig sint på sånt tull. 

Stengte treningssentere , men åpne pol ?  Nei, fy fader så sinna jeg blir på sånt 😠 Skulle tro det var viktigere å ivareta helsa enn å tilfredsstille alkiser.

Jeg blir litt deprimert på morgenen når jeg står opp og skal sette meg ned å jobbe uten å ha noen å snakke med. Jeg har ikke sett kollegaene mine på snart ett år.

Jeg savner latter og tull og tøys rundt meg på jobb. Herregud, som jeg savner de mest tøystete kollegaene mine. 

Ok, noen ganger er det deilig med hjemmekontor også. Spesielt når det er skikkelig ruskevær ute. Og kveldene blir lengre og det er mindre stress.

Men hoftene mine blir stive. Prøver å gjøre noe med det nå.

Jeg kjenner på dårlig samvittighet over ikke å få besøkt foreldre, men var verre i høst da faren min ble alvorlig syk og det var besøksforbud på sykehuset. Det var også veldig provoserende at samtidig som man ikke kunne besøke alvorlig syke foreldre, så var importsmitte hjertlig vekommen til Norge 😠 Fytti rakker 'n ! 😠

Heldigvis er han bra igjen nå. Håper å slippe å oppleve dette igjen.

Nei, jeg er lei. Veldig lei ! Jeg er ikke veldig redd for å få corona lenger. Jeg tror ikke jeg blir smittet slik jeg lever. Min svigersønn som bor i Sverige har hatt Corona og jeg ser jo hvor praktisk det er å være ferdig med det. Det virker litt deilig å ha hatt det og kunne slippe å være redd for å smitte foreldre. 

Det er de jeg er bekymret for.Jeg selv er ikke i risikogruppa. Verre med sambo kanskje, så bør nok helst ikke bli smittet.

For en alkoholiker som er vant til å drikke en flaske sprit så kan det være farlig å miste den tilgangen. Da må nesten staten finansiere legemiddelassistert avrusning. Er ikke alle det fungerer for å heller kjøpe øl. Koster mye å kjøpe nok øl som tilsvarer en hel flaske sprit. Noe annet er det med de som faktisk ikke trenger det. De kan fint greie seg uten.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mye besøk uansett så akkurat det merker vi lite til, men jeg savner å klemme på flere enn mannen og ungene. :) Gleder meg til man slipper å gå med munnbind på butikken og bussen (her er det påbudt begge steder) og på jobben for den del. Det er deilig å kjøre kollektivt nå - ingen som setter seg  ved siden av deg og stinker røyk/svette/parfyme og kjører albuen inn i siden på deg. :D Jeg kjører kollektivt en dag i uka, ellers kjører bil. På jobben er det rolig og jeg gleder meg jo til det åpnes opp mer der altså, men jeg er veldig glad for at jeg har en jobb og treffer kolleger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke brukt munnbind en eneste gang. Det er få som bruker det her i byen min, og jeg har vel heller ikke tenkt at det var nødvendig. Det er, som Trine sier, ikke noe nasjonalt påbud om det, men det anbefales dersom en ikke kan holde 2 meters avstand. For min del er det stort sett kun i matbutikken jeg kommer litt nærme folk, men det er jo bare snakk om sekunder før jeg er forbi dem. Så jeg spriter hendene når jeg går inn i en butikk, og som regel når jeg går ut igjen, vasker hendene hver gang jeg kommer hjem, holder 2 meters avstand til kollegaer de dagene jeg er på jobb og spriter hendene mange ganger i løpet av arbeidsdagen.

Har jo nettopp begynt å trene på treningssenter. Der spriter jeg hendene i det jeg går inn, flere ganger i løpet av økta, og spriter apparater, matte og manualer hver gang de er brukt. MEN - dørhåndtak og garderobebenker blir jo tatt på uten at de desinfiseres hver gang - så der er det jo en mulig smittekilde.

Jeg reiser ikke kollektivt. Er mye hjemme, og skal jeg noe, tar jeg bil. Dattera er den som er mest eksponert for smitte. Hun tar buss til og fra skole og trening, og treffer jo mange på skolen. Hun er nøye med å vaske hendene med en gang hun kommer hjem, men jeg vet jo ikke hvor nøye hun er til å sprite hendene når hun er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Stengte treningssentere , men åpne pol ?  Nei, fy fader så sinna jeg blir på sånt 😠 Skulle tro det var viktigere å ivareta helsa enn å tilfredsstille alkiser.

 

Det går jo ikke an å likestille smittefaren på polet og på treningssenter. På polet bruker man munnbind, har minimal kontakt og berøring med ting, og oppholder seg få minutter, i motsetning til på treningssenter, hvor man både oppholder seg i lengre tid, svetter, puster og peser og nødvendigvis berører samme flatene (man spriter, men alle er ikke like nøye med det).

Når det er sagt har jeg mer behov for treningssenter enn pol selv, har dessuten mye vin i kjelleren ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at helseangsten slår inn hos meg. Selv om jeg er i en gruppe der kun 6 mennesker er døde (de mellom 40 og 50 år gamle). Jeg har slanket meg som en måte å komme ut av risikogruppen på. BMI er nede fra 40,4 til 32.95 så jeg kan ikke ta vaksine før aldersgruppen min slår inn. Jeg er ufør og isolerer meg helt. Jeg får mat på døra. Jeg har kontakt med foreldre på telefon hver dag. Jeg har vært ute 3 ganger i løpet av denne tiden. 2 legeavtaler, og ett besøk til faderen min.

Jeg antar att dette skyldes helseangst. Men jeg tar ikke sjansen på å ta kollektivt for å hjelpe min far slik jeg gjorde før. Jeg ordner mat til han via levering og sånn. Snakker med han på telefonen flere ganger om dagen så han ikke blir ensom.

 

Enn du da? Er det verdagslige ting som du forsaker? Gikk drømmeturen i vasken? Har du blitt permitert? Er du redd for smitte?, redd for å smitte noen? Eller lever du tilnærmet som før?

Anonymkode: 4e2b7...372

Jeg har OCD, PTSD og helseangst. Pandemien har på mange måter forverret min tilstand mye. Jeg er uføretrygdet men bor i hus med familie som er aktive ute i samfunnet og kommer hjem hver dag. Jeg må også følge barn til ulike ting.  Jeg kan ikke isolere meg eller kontrollere livet mitt på den måten som mange her på forumet snakker om. Jeg bor i er område med mye smitte og strenge tiltak. Jeg klarer faktisk ikke helt å synes synd på dere fordi dere kan velge selv i hvor stor grad dere kan være ute i samfunnet og ikke. Jeg er tilbake til behandling på DPS for å få hjelp til å holde ut den konstante eksponeringen jeg blir utsatt for. Har noen dager tenkt at jeg ikke klarer å holde ut stort lenger. Så ja, pandemien påvirker meg. 

Anonymkode: f6fa2...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

For en alkoholiker som er vant til å drikke en flaske sprit så kan det være farlig å miste den tilgangen. Da må nesten staten finansiere legemiddelassistert avrusning. Er ikke alle det fungerer for å heller kjøpe øl. Koster mye å kjøpe nok øl som tilsvarer en hel flaske sprit. Noe annet er det med de som faktisk ikke trenger det. De kan fint greie seg uten.

Synes det er bra at du omtaler alkoholavhengige for alkoholikere og ikke alkiser. Synes det er et nedlatende ord. Rusmisbruk er nå pr def en sykdom, og begrepet "alkis" kan muligens sidestilles med begrepet 'mongo" om mennesker med Downs syndrom. 

Jeg er også enig i at det er viktig at alkoholikere får alkoholen sin siden konsekvensene kan bli store om de ikke får det. Man kan tenke seg vold, ran og annen skremmende adferd fra disse da. Alkoholikere vil i tillegg til å lide voldsomt selv også kunne påføre andre voldsom lidelse, og det tør nok ikke myndighetene å gjøre seg bekjent av. 

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - det der med lukkede eller åpne pol i de verste områdene, handler nok ikke så mye om hvem sine "behov" myndighetene ønsker å dekke. Det handler mer om at hvis man stenger dem i ett område med mange mennesker og flere store polutsalg, forflytter tusenvis av mennesker seg i stedet til et mindre område med noen få, små polutsalg. Det reduserer ingen smitterisiko, tvert imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er bra at du omtaler alkoholavhengige for alkoholikere og ikke alkiser. Synes det er et nedlatende ord. Rusmisbruk er nå pr def en sykdom, og begrepet "alkis" kan muligens sidestilles med begrepet 'mongo" om mennesker med Downs syndrom. 

Jeg er også enig i at det er viktig at alkoholikere får alkoholen sin siden konsekvensene kan bli store om de ikke får det. Man kan tenke seg vold, ran og annen skremmende adferd fra disse da. Alkoholikere vil i tillegg til å lide voldsomt selv også kunne påføre andre voldsom lidelse, og det tør nok ikke myndighetene å gjøre seg bekjent av. 

Anonymkode: 88a8d...393

Ja, og den viktige faktoren at alvorlig alkoholabstinens i verste fall kan være dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Altså - det der med lukkede eller åpne pol i de verste områdene, handler nok ikke så mye om hvem sine "behov" myndighetene ønsker å dekke. Det handler mer om at hvis man stenger dem i ett område med mange mennesker og flere store polutsalg, forflytter tusenvis av mennesker seg i stedet til et mindre område med noen få, små polutsalg. Det reduserer ingen smitterisiko, tvert imot. 

Det er nok en viktig faktor, kanskje den viktigste. Men Guldvåg sier i alle fall blant annet dette:

https://vartoslo.no/bjorn-guldvog-korona-vinmonopolet/apner-vinmonopolet-igjen-blant-annet-av-hensyn-til-alkoholavhengige--kunne-gitt-abstinenser/282326

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 minutter siden, laban skrev:

Altså - det der med lukkede eller åpne pol i de verste områdene, handler nok ikke så mye om hvem sine "behov" myndighetene ønsker å dekke. Det handler mer om at hvis man stenger dem i ett område med mange mennesker og flere store polutsalg, forflytter tusenvis av mennesker seg i stedet til et mindre område med noen få, små polutsalg. Det reduserer ingen smitterisiko, tvert imot. 

Jeg har egentlig skjønt det da :)

Det sier litt om alkoholvanene til det norske folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en viktig faktor, kanskje den viktigste. Men Guldvåg sier i alle fall blant annet dette:

https://vartoslo.no/bjorn-guldvog-korona-vinmonopolet/apner-vinmonopolet-igjen-blant-annet-av-hensyn-til-alkoholavhengige--kunne-gitt-abstinenser/282326

Anonymkode: 88a8d...393

Ham om det. Jeg tror mange alkoholavhengige har tilgang fra andre kanaler. Det finnes hjemmebrent og smuglere. Jeg er så gammel at jeg husker noen langvarige polstreiker, da ble den bransjen veldig synlig. Det var allment kjent hvor det "sto en bil" hver fredag etter arbeidstid. 

Men for all del, det er ingen grunn til å støtte den næringen. Sikkert bedre at polet får pengene tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Ham om det. Jeg tror mange alkoholavhengige har tilgang fra andre kanaler. Det finnes hjemmebrent og smuglere. Jeg er så gammel at jeg husker noen langvarige polstreiker, da ble den bransjen veldig synlig. Det var allment kjent hvor det "sto en bil" hver fredag etter arbeidstid. 

Men for all del, det er ingen grunn til å støtte den næringen. Sikkert bedre at polet får pengene tross alt. 

Guldvog er Helsedirektør i Helsedirektoratet og vel verdt å lytte til.  Det at alkoholavhengige har tilgang fra andre kanaler er nok også noe av det myndighetene ønsker å forhindre ved å ha åpne pol.  Hjemmebrent og smugling er som kjent både ulovlig og potensielt farlig. 

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Glitter skrev:

For en alkoholiker som er vant til å drikke en flaske sprit så kan det være farlig å miste den tilgangen. Da må nesten staten finansiere legemiddelassistert avrusning. Er ikke alle det fungerer for å heller kjøpe øl. Koster mye å kjøpe nok øl som tilsvarer en hel flaske sprit. Noe annet er det med de som faktisk ikke trenger det. De kan fint greie seg uten.

Jeg tror det er farligere å drikke en flaske sprit enn å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror det er farligere å drikke en flaske sprit enn å ikke gjøre det.

Nå handler jo dette om alkoholavhengige, de som du kaller for alkiser. Det er disse man blant annet vil ta hensyn til siden konsekvensene av at de ikke får sprit kan være store. Det er ikke snakk om mennesker uten alkoholavhengihet i denne sammenhengen. Som nevnt er det Guldvog som er en av de som sier dette.

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guldvog er Helsedirektør i Helsedirektoratet og vel verdt å lytte til.  Det at alkoholavhengige har tilgang fra andre kanaler er nok også noe av det myndighetene ønsker å forhindre ved å ha åpne pol.  Hjemmebrent og smugling er som kjent både ulovlig og potensielt farlig. 

Anonymkode: 88a8d...393

Ja da, jeg er ikke uenig i noe av det. Jeg synes bare budskapet blir litt snodig - mulige abstinenser er kanskje ikke det verste akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Ja da, jeg er ikke uenig i noe av det. Jeg synes bare budskapet blir litt snodig - mulige abstinenser er kanskje ikke det verste akkurat nå. 

Det kan bli skikkelig ille om det f.eks fører til utagering og vold. Nå vet ikke jeg hvor stor andel av befolkningen dette gjelder, men den er tydeligvis stor nok til å forsvare åpne pol pga det. 

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...