Gå til innhold

I hvor stor grad påvirker pandemien din hverdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan bli skikkelig ille om det f.eks fører til utagering og vold. Nå vet ikke jeg hvor stor andel av befolkningen dette gjelder, men den er tydeligvis stor nok til å forsvare åpne pol pga det. 

Anonymkode: 88a8d...393

Dette var nok ikke den eneste grunnen. Det var jo snakk om en uke i et lite, men tett befolket område. Men nå ble det bare en enkelt helg - det er sikkert mange politikere som gjerne ville stengt polene over hele landet året ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler jo dette om alkoholavhengige, de som du kaller for alkiser. Det er disse man blant annet vil ta hensyn til siden konsekvensene av at de ikke får sprit kan være store. Det er ikke snakk om mennesker uten alkoholavhengihet i denne sammenhengen. Som nevnt er det Guldvog som er en av de som sier dette.

Anonymkode: 88a8d...393

Jeg tror fortsatt det er farligere å drikke en flaske spritt enn å la det være. Også for alkiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

Dette var nok ikke den eneste grunnen. Det var jo snakk om en uke i et lite, men tett befolket område. Men nå ble det bare en enkelt helg - det er sikkert mange politikere som gjerne ville stengt polene over hele landet året ut 😊

Nei, det var ikke den eneste grunnen, men likevel en grunn (kanskje til og med en god en). Likedan er det en god grunn til å ha åpne pol pga fare for hjemmebrenning og smugling som vi diskuterte lenger opp. Bare tenk deg hvordan uerfaren ungdom som vil feste kan bli skadelidende av det.

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke den eneste grunnen, men likevel en grunn (kanskje til og med en god en). Likedan er det en god grunn til å ha åpne pol pga fare for hjemmebrenning og smugling som vi diskuterte lenger opp. Bare tenk deg hvordan uerfaren ungdom som vil feste kan bli skadelidende av det.

Anonymkode: 88a8d...393

Nei, nå får du gi deg med de tullete argumentene dine.

Så du mener vi skal ha åpne pol av hensyn til uerfaren ungdom , slik at de får festet nå i disse coronatider ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke den eneste grunnen, men likevel en grunn (kanskje til og med en god en). Likedan er det en god grunn til å ha åpne pol pga fare for hjemmebrenning og smugling som vi diskuterte lenger opp. Bare tenk deg hvordan uerfaren ungdom som vil feste kan bli skadelidende av det.

Anonymkode: 88a8d...393

Vel, vi (i betydning "samfunnet") klarte oss fint med stengte pol (pga. streik) over hele landet i månedsvis da jeg var ung.

De "uerfarne" starter sjelden med de fineste varene uansett. Dessuten finnes det øl i butikken. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, det er er bra at polene er åpne. Politi

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror fortsatt det er farligere å drikke en flaske spritt enn å la det være. Også for alkiser.

Ja, selvfølgelig 🙂 Men jeg tror ikke du helt forstår hvordan det er å være alkoholiker, noe din litt nedlatende omtale av dem også kan vitne om.  

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, nå får du gi deg med de tullete argumentene dine.

Så du mener vi skal ha åpne pol av hensyn til uerfaren ungdom , slik at de får festet nå i disse coronatider ?

 

Nå misforstår du kun for å misforstå tror jeg. 

Men ja til det siste. Festing skjer uansett. Tror du ungdommen, eller andre for den sakens skyld, lar være å drikke alkohol kun fordi polene blir stengt? Da blir det hjemmebrenning og kjøp av hjemmebrent i stedet som vil gjelde. "Ordentlig" alkohol produsert under kontrollerte forhold er da mye bedre enn hjemmebrent, det skjønner sikkert du også. 

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror det er farligere å drikke en flaske sprit enn å ikke gjøre det.

 

47 minutter siden, laban skrev:

Ja da, jeg er ikke uenig i noe av det. Jeg synes bare budskapet blir litt snodig - mulige abstinenser er kanskje ikke det verste akkurat nå. 

 

Som sagt kan abstinenser av alkohol være dødelig. Er man svært avhengig så får man legemiddelassistert avrusning når man skal slutte. Det er det en grunn til. Og som rusavhengig selv så vet jeg hvor jævlig det er med abstinenser. Og de abstinenser jeg har hatt kan ikke sammenlignes med alvorlige abstinenser ved sterk avhengighet av alkohol. Folk har dødd av det. Alkohol er et av de mest avhengighetsskapende rusmidlene. Det er en sykdom og de fortjener mer enn å bli kalt alkiser som bare har så lyst på spriten sin. 

At du tror det er mer farlig å drikke sprit enn å la være viser jo at du vet lite om det å være sterkt avhengig av alkohol.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå misforstår du kun for å misforstå tror jeg. 

Men ja til det siste. Festing skjer uansett. Tror du ungdommen, eller andre for den sakens skyld, lar være å drikke alkohol kun fordi polene blir stengt? Da blir det hjemmebrenning og kjøp av hjemmebrent i stedet som vil gjelde. "Ordentlig" alkohol produsert under kontrollerte forhold er da mye bedre enn hjemmebrent, det skjønner sikkert du også. 

Anonymkode: 88a8d...393

Jeg tror den frykten er sterkt overdrevet. Husk at stengte pol gjelder østlandsområdet og ikke trøndelag 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Glitter skrev:

 

 

Som sagt kan abstinenser av alkohol være dødelig. Er man svært avhengig så får man legemiddelassistert avrusning når man skal slutte. Det er det en grunn til. Og som rusavhengig selv så vet jeg hvor jævlig det er med abstinenser. Og de abstinenser jeg har hatt kan ikke sammenlignes med alvorlige abstinenser ved sterk avhengighet av alkohol. Folk har dødd av det. Alkohol er et av de mest avhengighetsskapende rusmidlene. Det er en sykdom og de fortjener mer enn å bli kalt alkiser som bare har så lyst på spriten sin. 

Alkis er dialekta mi. Vi sier også homse, lespe, downs osv. Forkortelser. Nei, vi sier ikke mongo, men downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Alkis er dialekta mi. Vi sier også homse, lespe, downs osv. Forkortelser. Nei, vi sier ikke mongo, men downs.

En ting er å bruke slike uttrykk mellom venner, men offentlig burde man bruke de skikkelige begrepene homofil, lesbisk, alkoholiker/alkoholavhengig, osv. Noe annet tar seg faktisk dårlig ut, synes jeg. Det blir noe imbesilt over det, eller barnslig i beste fall? Umodent? (Uten at jeg med det sier at du er dum, barnslig eller umoden 🙂)

Anonymkode: 88a8d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror den frykten er sterkt overdrevet. Husk at stengte pol gjelder østlandsområdet og ikke trøndelag 😜

Jeg husker ikke at dette var noe tema under polstreikene, men det er jo lenge siden. Ellers er jo tvungen lønnsnemd av hensyn til liv og helse ofte et argument. Men grensa til Sverige var jo åpen i de månedene polene var stengt over hele landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ekstra skrev:

Det går jo ikke an å likestille smittefaren på polet og på treningssenter. På polet bruker man munnbind, har minimal kontakt og berøring med ting, og oppholder seg få minutter, i motsetning til på treningssenter, hvor man både oppholder seg i lengre tid, svetter, puster og peser og nødvendigvis berører samme flatene (man spriter, men alle er ikke like nøye med det).

Når det er sagt har jeg mer behov for treningssenter enn pol selv, har dessuten mye vin i kjelleren ;) 

Kommer nok ann på hvor man bor. Her bruker ingen munnbind, folk flest tar opp for å lese på vinen og avstand er ikke eksisterende fordi di har hatt lite smitte. På treningssenteret var det minst to meter avstand, hvis ikke fikk vi kjeft, apparatene måtte vaskes før og etter trening hvis ikke fikk man kjeft, og man skulle puste med nesa, hvis man måtte puste med munnen måte man trene med maske!

Anonymkode: af587...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Glitter skrev:

For en alkoholiker som er vant til å drikke en flaske sprit så kan det være farlig å miste den tilgangen. Da må nesten staten finansiere legemiddelassistert avrusning. Er ikke alle det fungerer for å heller kjøpe øl. Koster mye å kjøpe nok øl som tilsvarer en hel flaske sprit. Noe annet er det med de som faktisk ikke trenger det. De kan fint greie seg uten.

Jeg klarer heller ikke å irritere meg over at polet er åpent. Selv drikker jeg stort sett øl hvis jeg drikker og er ikke så mye på polet. Dessuten er jeg mest vant til drikking i sosiale settinger og det blir det jo ikke så mye av nå. 

Men er det så mye billigere med sprit enn øl? En sixpack med Pokal eller Seidel (som jeg antar er det som gir mest alko pr krone) koster vel 150 kr og tilsvarer en halvflaske sprit. Koster spriten mindre enn det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
16 timer siden, Trine skrev:

Det er vel en regel de fleste steder, men kun for de som ikke evner å holde en meter avstand til andre mennesker. Slik er det også i Oslo. Kan man ikke holde en meter avstand (gjelder ikke korte passeringer), skal man bruke munnbind. Jeg har ikke brukt munnbind en eneste gang, men det er absolutt ikke fordi jeg er sløv. Jeg vet bare om en kommune som har en regel som sier at man skal bruke munnbind i butikker, og det er i Lørenskog.

En meter er ikke mulig å overholde i butikken her når en skal passere noen. Alle bruker munnbind på butikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Jeg klarer heller ikke å irritere meg over at polet er åpent. Selv drikker jeg stort sett øl hvis jeg drikker og er ikke så mye på polet. Dessuten er jeg mest vant til drikking i sosiale settinger og det blir det jo ikke så mye av nå. 

Men er det så mye billigere med sprit enn øl? En sixpack med Pokal eller Seidel (som jeg antar er det som gir mest alko pr krone) koster vel 150 kr og tilsvarer en halvflaske sprit. Koster spriten mindre enn det? 

Jeg kjøper aldri sprit, men de må jo kjøpe en god del øl for å få tilsvarende en flaske sprit. Er en sekspakning virkelig tilsvarende en halv flaske sprit? Jeg blir i hvert fall overstadig full av en halv flaske sprit i motsetning til en six-pack, men mulig jeg er på viddene nå. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg kjøper aldri sprit, men de må jo kjøpe en god del øl for å få tilsvarende en flaske sprit. Er en sekspakning virkelig tilsvarende en halv flaske sprit? Jeg blir i hvert fall overstadig full av en halv flaske sprit i motsetning til en six-pack, men mulig jeg er på viddene nå. 😛

Ja, med halvlitere. 

3 liter x 4,7% alkohol tilsvarer 353 milliliter sprit med 40% alkohol. Men du drikker kanskje en halvflaske raskere enn 6 halvlitere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...