Gå til innhold

Gode serier som anbefales


påskelilje

Anbefalte innlegg

Etter nyttår har jeg sett følgende gode serier  som virkelig anbefales:

Ulven kommer, NRK (dansk serie om vold i nære relasjoner. Ypperlig spilt av tenåringsjenta som er hovedpersonen)

Rådebank, sesong 1 og 2, NRK (veldig god serie om ungdom, vennskap, psykiske utfordringer,  selvmord. Jeg så sesong 2 først. Den er noe av det beste jeg har sett av serier for ungdom)

Stolthet og forfall, NRK (Knallgod dramaserie om et ektepar på rundt 50 og deres kollegaer og venner. Gode ukjente skuespillere fra Rogaland!)

Til slutt må jeg nevne Arn fra Gothia (Netflix) som jeg så rett før jul. Hadde sett den for 10 år siden, men måtte ha en runde til. Elsket bøkene, og liker serien godt!

Jeg har begynt å binge serier, særlig når mannen er bortreist 😁 Da kan jeg velge helt selv 😁

I kveld har jeg sett den svenske filmen Å leva, det er å elske. Så den på kino i 1995. Spesiell film, om en gutt på 15 som har et seksuelt forhold til sin kvinnelige lærer på 40 😮

Er det noen her med samme smak som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok

Anonymkode: 8bb66...4f2

Givende kommentar 😁 Nå skal jeg sove. God natt 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, påskelilje skrev:

Etter nyttår har jeg sett følgende gode serier  som virkelig anbefales:

Ulven kommer, NRK (dansk serie om vold i nære relasjoner. Ypperlig spilt av tenåringsjenta som er hovedpersonen)

Rådebank, sesong 1 og 2, NRK (veldig god serie om ungdom, vennskap, psykiske utfordringer,  selvmord. Jeg så sesong 2 først. Den er noe av det beste jeg har sett av serier for ungdom)

Stolthet og forfall, NRK (Knallgod dramaserie om et ektepar på rundt 50 og deres kollegaer og venner. Gode ukjente skuespillere fra Rogaland!)

Til slutt må jeg nevne Arn fra Gothia (Netflix) som jeg så rett før jul. Hadde sett den for 10 år siden, men måtte ha en runde til. Elsket bøkene, og liker serien godt!

Jeg har begynt å binge serier, særlig når mannen er bortreist 😁 Da kan jeg velge helt selv 😁

I kveld har jeg sett den svenske filmen Å leva, det er å elske. Så den på kino i 1995. Spesiell film, om en gutt på 15 som har et seksuelt forhold til sin kvinnelige lærer på 40 😮

Er det noen her med samme smak som meg?

Nei, liker science fiction, mafia og sære og absurde drama og komedier.

Anonymkode: ee3cc...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte første sesong av Rådebank godt, men har ikke sett sesong 2. Jeg er ikke målgruppen, men den er mye mer gjemkjenbar for meg enn andre ungdomsserier. Kanskje fordi det er fra et gutt/manneperspektiv og ikke fra storbyen. 

Jeg likte Aron-bøkene, men synes filmen var middelmådig. Jeg har et hat/elsk forhold til Gulliou. Jeg sliter litt med at heltene er best i verden på absolutt alt. Tross det likte jeg bøkene veldig godt. Får kanskje gi serien en sjanse.

"Å leva det er å elska" er kjempebra.

Jeg har startet på "The Stand" på HBO. Den er lovende. Jeg er Stephen King fan, men filmatiseringene varierer fra genialt (Misery, The shining) til kalkun. Jo mer King selv er involvert, desto dårligere blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, påskelilje skrev:

Etter nyttår har jeg sett følgende gode serier  som virkelig anbefales:

Ulven kommer, NRK (dansk serie om vold i nære relasjoner. Ypperlig spilt av tenåringsjenta som er hovedpersonen)

Rådebank, sesong 1 og 2, NRK (veldig god serie om ungdom, vennskap, psykiske utfordringer,  selvmord. Jeg så sesong 2 først. Den er noe av det beste jeg har sett av serier for ungdom)

Stolthet og forfall, NRK (Knallgod dramaserie om et ektepar på rundt 50 og deres kollegaer og venner. Gode ukjente skuespillere fra Rogaland!)

Til slutt må jeg nevne Arn fra Gothia (Netflix) som jeg så rett før jul. Hadde sett den for 10 år siden, men måtte ha en runde til. Elsket bøkene, og liker serien godt!

Jeg har begynt å binge serier, særlig når mannen er bortreist 😁 Da kan jeg velge helt selv 😁

I kveld har jeg sett den svenske filmen Å leva, det er å elske. Så den på kino i 1995. Spesiell film, om en gutt på 15 som har et seksuelt forhold til sin kvinnelige lærer på 40 😮

Er det noen her med samme smak som meg?

Skulle gjerne sett mer serier, men sliter med konsentrasjonen så da blir det ofte til at jeg ikke greier å få de med meg. Kanskje jeg burde trene mer på dette.

Ellers så er de seriene og den filmen du har listet opp blant typer filmer jeg liker. Liker ikke science fiction filmer. Og de mest heftige action seriene/filmene kan jeg også styre meg for.

Nå greier jeg ikke å lese så mye, men en bok som har satt seg fast i hue mitt, er Ro uten årer (Mener det var det den het) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, liker science fiction, mafia og sære og absurde drama og komedier.

Anonymkode: ee3cc...03e

Jeg liker ikke science fiction, men kan absolutt se sære og absurde dramafilmer 😊 Har du noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Twin peaks

ingen over, ingen v siden

Anonymkode: d4168...761

Har faktisk ikke sett Twin peaks... 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg likte første sesong av Rådebank godt, men har ikke sett sesong 2. Jeg er ikke målgruppen, men den er mye mer gjemkjenbar for meg enn andre ungdomsserier. Kanskje fordi det er fra et gutt/manneperspektiv og ikke fra storbyen. 

Jeg likte Aron-bøkene, men synes filmen var middelmådig. Jeg har et hat/elsk forhold til Gulliou. Jeg sliter litt med at heltene er best i verden på absolutt alt. Tross det likte jeg bøkene veldig godt. Får kanskje gi serien en sjanse.

"Å leva det er å elska" er kjempebra.

Jeg har startet på "The Stand" på HBO. Den er lovende. Jeg er Stephen King fan, men filmatiseringene varierer fra genialt (Misery, The shining) til kalkun. Jo mer King selv er involvert, desto dårligere blir det. 

Ja, fint at det er guttenes perspektiv vi ser i serien, og jeg synes det var så herlig at stedet er Bø! Har ikke noe forhold til det, men det er liksom en typisk innlandsbygd, og ikke noe storbyfakter 😁 Få kjente skuespillere,  ikke polert og glamorøst, men SÅ virkelig. Dattera mi sa at det kunne ha handlet om nabogutten og gjengen hans, som råner og mekker bil.... Du må se sesong 2. Ekstremt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, emilie321 skrev:

Skulle gjerne sett mer serier, men sliter med konsentrasjonen så da blir det ofte til at jeg ikke greier å få de med meg. Kanskje jeg burde trene mer på dette.

Ellers så er de seriene og den filmen du har listet opp blant typer filmer jeg liker. Liker ikke science fiction filmer. Og de mest heftige action seriene/filmene kan jeg også styre meg for.

Nå greier jeg ikke å lese så mye, men en bok som har satt seg fast i hue mitt, er Ro uten årer (Mener det var det den het) 

Jeg synes også det kan være utfordrende å konsentrere meg når jeg leser, men ikke når jeg ser på gode serier. Øver faktisk aktivt på å holde på med det jeg skal LITT lenger enn det jeg føler for - når jeg leser bøker og når jeg strikker. Kan ikke sjekke mobilen da 😁

Boka har jeg ikke hørt om. Skal undersøke. Jeg holder på å lese Kilden, av Gabriel Scott. Helt fantastisk bok. Leste den for 6-7 år siden, men den er en perle!, og kan absolutt leses om igjen. En jeg kjenner, leser den hver sommer. En annen, har den alltid i båten, og bruker den nærmest som en livs-bibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg synes også det kan være utfordrende å konsentrere meg når jeg leser, men ikke når jeg ser på gode serier. Øver faktisk aktivt på å holde på med det jeg skal LITT lenger enn det jeg føler for - når jeg leser bøker og når jeg strikker. Kan ikke sjekke mobilen da 😁

Boka har jeg ikke hørt om. Skal undersøke. Jeg holder på å lese Kilden, av Gabriel Scott. Helt fantastisk bok. Leste den for 6-7 år siden, men den er en perle!, og kan absolutt leses om igjen. En jeg kjenner, leser den hver sommer. En annen, har den alltid i båten, og bruker den nærmest som en livs-bibel.

Ro uten årer er i utgangspunktet en trist bok, men også utrolig fin. Den handler om en svensk dame (journalist og nyhetsanker) som får ALS.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Twin peaks

ingen over, ingen v siden

Anonymkode: d4168...761

 

52 minutter siden, påskelilje skrev:

Har faktisk ikke sett Twin peaks... 😮

Skremte meg på livsstid da venninnene og jeg så den gjennom flere altfor unge år. - Som vi egentlig ikke fikk lov til selvfølgelig. 
Fire walk with me, som hører til serien, hadde noen scener som ikke glemmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg har noenlunde samme smak som deg, og kan varmt anbefale den kritikerroste svenske serien "Elsk meg". Den ligger med to sesonger på Viaplay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The undoing

The wire

Bridgerton

Kjærlighet og anarki

Your honour

 

Det var de jeg kom på i farten, har sett mange fler, er blitt seriejunkie jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ekstra skrev:

The undoing

The wire

Bridgerton

Kjærlighet og anarki

Your honour

 

Det var de jeg kom på i farten, har sett mange fler, er blitt seriejunkie jeg og.

Støtter alle, minus siste som jeg ikke har sett - takk derfor for tips :) Kan supplere listen med disse:

Big Little Lies

Call My Agent

The Queen's Gambit

Normal People

It’ a Sin

Har flere tips på lager jeg også, om jeg legger hodet i bløtt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Støtter alle, minus siste som jeg ikke har sett - takk derfor for tips :) Kan supplere listen med disse:

Big Little Lies

Call My Agent

The Queen's Gambit

Normal People

It’ a Sin

Har flere tips på lager jeg også, om jeg legger hodet i bløtt...

 

Sett de fleste her også, men fikk et par nye forslag, takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg liker ikke science fiction, men kan absolutt se sære og absurde dramafilmer 😊 Har du noen å anbefale?

Jeg er ikke personen du henvendte deg til her i dette sitatet. Men ut i fra dette og de andre seriene du liker, kan det se ut som du har ganske lik smak som meg🙂
 

 Jeg holder nå på med serien ‘Queens gambit’ og den kan absolutt anbefales! Kort fortalt så handler om en litt spesiell/sær jente med bagasje...som blir sjakkgeni og verdensmester på 60 tallet da ingen jenter spilte sjakk. Det kan høres tørt ut, men jeg ble overrasket hvor fort jeg ble revet med etter 2 episode. Den er ikke minst nydelig estetisk og verdt å se bare pga det☺️ Du trenger heller verken å kunne eller interessere deg for sjakk fort like serien;)
 

Du kan jo starte med å lese noen anmeldelser og gjøre deg opp en mening selv. Den har bare fått gode kritikker🙂

Anonymkode: 7b334...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...