Gå til innhold

Gode serier som anbefales


påskelilje

Anbefalte innlegg

14 timer siden, cilie skrev:

 

Skremte meg på livsstid da venninnene og jeg så den gjennom flere altfor unge år. - Som vi egentlig ikke fikk lov til selvfølgelig. 
Fire walk with me, som hører til serien, hadde noen scener som ikke glemmes.

Twin peaks er historisk fordi den var noe helt for seg selv da den kom ut. Og den har vært stor inspirasjon for andre i filmbransjen som har laget litt sære serier og filmer. Da med tanke på stemning og virkemidler som blir brukt.

Når dette er sagt, er den egentlig bare svada med en altfor tynn historie uten rød tråd. Det var særlig oppfølgeren som kommet for ett par år siden, som beviste dette. Nå skulle vi endelig få svar på mysteriet. Men i stedet bare forvillet den seg vekk i masse tøys og tull. Jeg orket ikke se den ferdig. Samboer som er Twin peaks frelst fullførte alene. Og han var nok for sta til å innrømma den var elendig. Men han hadde fortsatt ingen svar på noen ting etter å sett den😅

Anonymkode: 7b334...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg liker ikke science fiction, men kan absolutt se sære og absurde dramafilmer 😊 Har du noen å anbefale?

  • Being John Malkovich
  • A Ghost Story
  • Ghost World
  • Little Miss Sunshine
  • White Reindeer
  • Junebug
  • The Lobster
  • Donnie Darko 
  • Mulholland Drive 
  • The End of the F***ing World (serie)
  • Riket (serie)

Anonymkode: ee3cc...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg synes også det kan være utfordrende å konsentrere meg når jeg leser, men ikke når jeg ser på gode serier. Øver faktisk aktivt på å holde på med det jeg skal LITT lenger enn det jeg føler for - når jeg leser bøker og når jeg strikker. Kan ikke sjekke mobilen da 😁

Boka har jeg ikke hørt om. Skal undersøke. Jeg holder på å lese Kilden, av Gabriel Scott. Helt fantastisk bok. Leste den for 6-7 år siden, men den er en perle!, og kan absolutt leses om igjen. En jeg kjenner, leser den hver sommer. En annen, har den alltid i båten, og bruker den nærmest som en livs-bibel.

Kilden er den beste boken jeg uten tvil har lest, og på slutten må jeg bare gråte litt for det er så ubeskrivelig vakkert skildret. Litt gammelmodig, tregt, men svært vakkert. Og jeg har lest mye.

Anonymkode: 54e95...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i gode serietips!  Nesten alt jeg ser er basert på tips fra folk jeg følger i sosiale medier, eller her.

Har sett Ulven kommer, og er helt enig med deg.  Jeg satt oppe halve natten fordi jeg måtte vite hvordan det gikk.

Er i gang med Rådebank nå. Startet like godt på sesong 1. Veldig god.   Er på episode 3 i sesong 2.  Ser den nok ferdig i løpet av kvelden. Den gikk jeg litt motvillig til, fordi temaet i sesong 2 er så vanskelig. Men jeg stoler på at NRK gjør jobben sin og fremstiller det godt. 

Sist sette før det, var den Belgiske serien De tolv Den kan også anbefales. Handler om en folkejury på 12 som skal ta stilling til om en kvinne har drept både datteren og venninnen sin.  Kommer tett på mange av jurymedlemmene, og viser hva som kan ligge bak deres mening om skyldspørsmålet ut fra deres egne erfaringer i livet.

Neste serie blir It's a sin, og så skal jeg se den Tyrkiske serien Ethos som jeg ble oppmerksom på via NRK-korrespondent Sidsel Wold, og etterpå har sett mange skryter av.  

 

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 1.19, påskelilje skrev:

I kveld har jeg sett den svenske filmen Å leva, det er å elske. Så den på kino i 1995. Spesiell film, om en gutt på 15 som har et seksuelt forhold til sin kvinnelige lærer på 40 😮

 

Jeg husker kjempegodt den filmen, mye på grunn av at det var så mye fin musikk. Husker at Tomas von Brömssen spilte veldig overbevisende den alkoholiserte ektemannen til lærerinna, og at han satt og hørte på Brahms requiem (mitt favorittverk!) og undra seg over hvordan noe som var skrevet på Hitlers språk kunne være så vakkert. 

Jeg ser fryktelig lite på serier, mye fordi jeg ikke kan se dem uten å binge dem. Har ikke tid til det i hverdagene og mens jeg forsøker å studere. Men i juleferien så kjæresten min og jeg den dyrlegeserien på nrk, og vi elsket den! Skikkelig britisk feelgood. ❤️ https://tv.nrk.no/serie/dyrlegen Jeg har bestilt hele bokserien til James Herriot, så nå skal vi lese dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariaflyfly skrev:

Jeg husker kjempegodt den filmen, mye på grunn av at det var så mye fin musikk. Husker at Tomas von Brömssen spilte veldig overbevisende den alkoholiserte ektemannen til lærerinna, og at han satt og hørte på Brahms requiem (mitt favorittverk!) og undra seg over hvordan noe som var skrevet på Hitlers språk kunne være så vakkert. 

Jeg ser fryktelig lite på serier, mye fordi jeg ikke kan se dem uten å binge dem. Har ikke tid til det i hverdagene og mens jeg forsøker å studere. Men i juleferien så kjæresten min og jeg den dyrlegeserien på nrk, og vi elsket den! Skikkelig britisk feelgood. ❤️ https://tv.nrk.no/serie/dyrlegen Jeg har bestilt hele bokserien til James Herriot, så nå skal vi lese dem. :)

Ja, veldig sterk scene det der...! Vi så noen episoder med dyrlegen i jula, men jeg har ikke fått med meg alle. Elsker britiske serier, men helst krim da 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg er så glad i gode serietips!  Nesten alt jeg ser er basert på tips fra folk jeg følger i sosiale medier, eller her.

Har sett Ulven kommer, og er helt enig med deg.  Jeg satt oppe halve natten fordi jeg måtte vite hvordan det gikk.

Er i gang med Rådebank nå. Startet like godt på sesong 1. Veldig god.   Er på episode 3 i sesong 2.  Ser den nok ferdig i løpet av kvelden. Den gikk jeg litt motvillig til, fordi temaet i sesong 2 er så vanskelig. Men jeg stoler på at NRK gjør jobben sin og fremstiller det godt. 

Sist sette før det, var den Belgiske serien De tolv Den kan også anbefales. Handler om en folkejury på 12 som skal ta stilling til om en kvinne har drept både datteren og venninnen sin.  Kommer tett på mange av jurymedlemmene, og viser hva som kan ligge bak deres mening om skyldspørsmålet ut fra deres egne erfaringer i livet.

Neste serie blir It's a sin, og så skal jeg se den Tyrkiske serien Ethos som jeg ble oppmerksom på via NRK-korrespondent Sidsel Wold, og etterpå har sett mange skryter av.  

 

   

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilden er den beste boken jeg uten tvil har lest, og på slutten må jeg bare gråte litt for det er så ubeskrivelig vakkert skildret. Litt gammelmodig, tregt, men svært vakkert. Og jeg har lest mye.

Anonymkode: 54e95...c80

Jeg leste den ut i dag. Vakkert beskrevet mot slutten der ja.... ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tråd dette, jeg skal sjekke den på nytt når jeg har litt mer tid. Jeg ser lite på film/serier, men så meg gjennom hele The Crown i januar og likte den. Fikk strikket et par votter samtidig,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, veldig sterk scene det der...! Vi så noen episoder med dyrlegen i jula, men jeg har ikke fått med meg alle. Elsker britiske serier, men helst krim da 😁

Vera er en fin krimserie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 16.49, Ekstra skrev:

Sett de fleste her også, men fikk et par nye forslag, takk! 

Glemte Mi brilliante venninne - du vil garantert elske den! Første sesong er n y d e l i g, med andre har det nok gått litt fort. Venter likevel på sesong 3 som kommer i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Glemte Mi brilliante venninne - du vil garantert elske den! Første sesong er n y d e l i g, med andre har det nok gått litt fort. Venter likevel på sesong 3 som kommer i år. 

Ferdig med det som har kommet for lengst. Veldig bra, også for en som hadde lest bøkene i forkant. Venter spent på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ekstra skrev:

Ferdig med det som har kommet for lengst. Veldig bra, også for en som hadde lest bøkene i forkant. Venter spent på resten.

Enig. Syns nesten filmatiseringen ble enda bedre fordi jeg har lest bøkene. Anbefaler også Svikne dagar om du ikke har lest den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Kalevaala skrev:

 

Neste serie blir It's a sin,  

 

   

 

Jeg er ca halvveis i den, jeg synes den er veldig bra! Har fått gode anmeldelser, de slår inn hittil iallefall. Jeg vil anbefale den sterkt, selv om jeg ikke er ferdig med sesongen.

 

Rådebank sesong 1, så jeg da den kom. Likte den. Har startet på ses 2, sett en episode, spent på hvordan tematikken behandles. Jeg har store forventninger, håper de blir innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg er så glad i gode serietips!  Nesten alt jeg ser er basert på tips fra folk jeg følger i sosiale medier, eller her.

Har sett Ulven kommer, og er helt enig med deg.  Jeg satt oppe halve natten fordi jeg måtte vite hvordan det gikk.

Er i gang med Rådebank nå. Startet like godt på sesong 1. Veldig god.   Er på episode 3 i sesong 2.  Ser den nok ferdig i løpet av kvelden. Den gikk jeg litt motvillig til, fordi temaet i sesong 2 er så vanskelig. Men jeg stoler på at NRK gjør jobben sin og fremstiller det godt. 

Sist sette før det, var den Belgiske serien De tolv Den kan også anbefales. Handler om en folkejury på 12 som skal ta stilling til om en kvinne har drept både datteren og venninnen sin.  Kommer tett på mange av jurymedlemmene, og viser hva som kan ligge bak deres mening om skyldspørsmålet ut fra deres egne erfaringer i livet.

Neste serie blir It's a sin, og så skal jeg se den Tyrkiske serien Ethos som jeg ble oppmerksom på via NRK-korrespondent Sidsel Wold, og etterpå har sett mange skryter av.  

 

   

 

It’s a sin var vanvittig bra! 

Anonymkode: 7b334...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Fint tråd dette, jeg skal sjekke den på nytt når jeg har litt mer tid. Jeg ser lite på film/serier, men så meg gjennom hele The Crown i januar og likte den. Fikk strikket et par votter samtidig,,,

Ene dattera så The Crown i fjor, og var helt hekta. Den var veldig lang, ikke sant? Jeg vet ikke om jeg orker så lange serier 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, emilie321 skrev:

Vera er en fin krimserie.

Jeg elsker Vera. Men mannen min kan ikke fordra den, så jeg må se den når han ikke er hjemme 😄 Håper det kommer flere sesonger av Shetland også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg er så glad i gode serietips!  Nesten alt jeg ser er basert på tips fra folk jeg følger i sosiale medier, eller her.

Har sett Ulven kommer, og er helt enig med deg.  Jeg satt oppe halve natten fordi jeg måtte vite hvordan det gikk.

Er i gang med Rådebank nå. Startet like godt på sesong 1. Veldig god.   Er på episode 3 i sesong 2.  Ser den nok ferdig i løpet av kvelden. Den gikk jeg litt motvillig til, fordi temaet i sesong 2 er så vanskelig. Men jeg stoler på at NRK gjør jobben sin og fremstiller det godt. 

Sist sette før det, var den Belgiske serien De tolv Den kan også anbefales. Handler om en folkejury på 12 som skal ta stilling til om en kvinne har drept både datteren og venninnen sin.  Kommer tett på mange av jurymedlemmene, og viser hva som kan ligge bak deres mening om skyldspørsmålet ut fra deres egne erfaringer i livet.

Neste serie blir It's a sin, og så skal jeg se den Tyrkiske serien Ethos som jeg ble oppmerksom på via NRK-korrespondent Sidsel Wold, og etterpå har sett mange skryter av.  

 

   

 

Takk for gode tips. Skal sjekke ut It's a sin og De tolv 🙂

Regner med at du er ferdig med Rådebank nå? Ikke sant den var fantastisk god?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kayia skrev:

Glemte Mi brilliante venninne - du vil garantert elske den! Første sesong er n y d e l i g, med andre har det nok gått litt fort. Venter likevel på sesong 3 som kommer i år. 

Aldri hørt om, men den skal jeg undersøke om jeg finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 14.45, Babette skrev:

Jeg tror jeg har noenlunde samme smak som deg, og kan varmt anbefale den kritikerroste svenske serien "Elsk meg". Den ligger med to sesonger på Viaplay.

Ååååå - vi har ikke Via Play. Har Netflix og NRK. Så må helst finne noe som er der. Men dersom jeg skulle finne på å abonnere på ViaPlay, skal jeg huske på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...