Gå til innhold

Når legen blander det psykiske inn i det somatiske

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid brukt medisiner for psykisk sykdom. Fikk for en tid tilbake somatiske symtom jeg ønsket å få undersøkt nærmere. I henvisning til røngten oppdaget jeg at legen skrev at jeg hadde psykisk lidelse og at det kunne skyldes det. Jeg har ikke orket å gå til legen etterpå.tillit er viktig i pasient - lege forhold.  Kan si at jeg har opplevd å ikke bli trodd i andre situasjoner også. 

Er dette en vanlig problemstilling blant psykisk syke pasienter? Det er flere ting jeg burde oppsøkt lege for , men vegrer meg. Reseptene bestiller jeg nå på nett.

Anonymkode: 9e49a...4f9

Fortsetter under...

Ja, det er vanlig. Særlig smerteproblematikk kan ha opphav i psykiske årsaker, men også fysiske. Jeg tenker det beste for både pasient og helsevesen er å være åpen for begge deler, men det er å bite i et ekstremt surt eple for mange pasienter. Det er derimot ikke det samme som å lide nederlag. Nederlag vil jeg si er heller å nekte å innse realiteten. Det må vel være av størst interesse for begges parter å få best hjelp uansett hva årsaken skyldes? Jeg opplever selv å bli mer akseptert og møtt med vilje til å finne gode løsninger, når jeg selv er med på samme tankegang som legene, og ikke nekter å forholde meg til at kropp og hodet påvirker hverandre. Spør en psykomotorisk fysioterapeut hva han eller hun mener om saken og vurder det deretter.

Selv har jeg opplevd å få en svært grundig fysisk utredning, nesten mot min vilje fordi jeg er den som har hevdet det er psykisk, så det kan slå begge veier dette... Men jeg har også erfaringer som deg der leger har satt tvil og spørsmålstegn ved mine fysiske sykdommer, men der vi sammen har funnet en løsning som er riktig i mitt tilfelle med flere sykdommer. Det gjelder å ikke overreagere, la tiden jobbe for seg og fortsette å ha kontakt med hjelpeapparatet. Om du trekker deg unna når de nevner det kan være psykisk, kan det også tolkes som om de har rett i sine antakelser - "det er noe i det..." kan de tenke uten at det nødvendigvis er grunnlag for det og at du ønsker at det er slik det skal oppfattes.

Endret av Eva Sofie
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i lang tid brukt medisiner for psykisk sykdom. Fikk for en tid tilbake somatiske symtom jeg ønsket å få undersøkt nærmere. I henvisning til røngten oppdaget jeg at legen skrev at jeg hadde psykisk lidelse og at det kunne skyldes det. Jeg har ikke orket å gå til legen etterpå.tillit er viktig i pasient - lege forhold.  Kan si at jeg har opplevd å ikke bli trodd i andre situasjoner også. 

Er dette en vanlig problemstilling blant psykisk syke pasienter? Det er flere ting jeg burde oppsøkt lege for , men vegrer meg. Reseptene bestiller jeg nå på nett.

kropp og sjel henger sammen, at psykiske lidelser KAN være opphav til somatiske lidelser viser bare at legen din tenker bredt. At det KAN være årsaken betyr ikke at det er det. 

Anonymkode: ad325...b3c

Jeg vet at kropp og sjel henger sammen. I dette tilfellet vet jeg likevel at årsaken ikke er psykisk. Jeg så også at legen ikke hadde fått med seg helhetsbilde av det jeg informerte om. Jeg tror den psykiske diagnosen stod i veien for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...