Gå til innhold

Sukker mot vanskelige følelser

Anbefalte innlegg

For meg hjelper det å spise litt sukker når følelsene er vanskelige. Har alltid en flaske med karamellsaus i kjøleskapet (sånn som du har på iskrem), og spruter en dæsj i munnen. Så blir jeg gradvis bedre. Men det er vel destruktiv mestring. 

Anonymkode: 143d4...22d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459355-sukker-mot-vanskelige-f%C3%B8lelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjelper det å spise litt sukker når følelsene er vanskelige. Har alltid en flaske med karamellsaus i kjøleskapet (sånn som du har på iskrem), og spruter en dæsj i munnen. Så blir jeg gradvis bedre. Men det er vel destruktiv mestring. 

Jo, det kan nok ha effekt kombinert med en god dose innbildt effekt av bare å gjøre det (placebo), men jeg håper du på samme tid er grundig med munnhygienen om dette gjøres flere ganger til dagen? Jeg tror jeg ville vurdere å finne andre muligheter, var jeg deg.

"Resultatet ledde till kunskap om sockrets påverkan på tänderna och varför kariesangreppen ökade. Följden blev att rekommendationerna för tandhygien helt förändrades. Studien visade bland annat att stor godiskonsumtion en dag i veckan var mindre farligt än mer måttlig konsumtion under alla veckans dagar, vilket gav rekommendationen och begreppet lördagsgodis."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten

I dag ser en at en del slankeopererte pasienter får forverret sin tannhelse, noe en tenker seg dels har sammenheng med hyppigere matinntak enn tidligere.

1 minutt siden, merida skrev:

Sukker gjør meg bare deppa. Vet ikke hvorfor, men... det er nå sånn. 

Jeg blir ikke deppa der og da, men i etterkant (når jeg spiser store mengder)  Prøver å la være da, men innimellom så klikker jeg helt. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var tannhygiene det første du kom på som respons på dette? 😂

Jo, men du leste åpenbart ikke første setning i innlegget: "Jo, det kan nok ha effekt kombinert med en god dose innbildt effekt av bare å gjøre det (placebo)". Om det går ille nok utover tennene, vet man jo svært godt hvor mye smilet har å si for selvbildet, identiteten og samspillet med andre mennesker - om du har interessert deg litt om dette. Hvilken gruppe mennesker tenker du på om du ser for deg en oppråtnet tanngard? Dessuten har nyere forskning nå vist sammenheng mellom god tannhygiene og fysisk helse ellers - og fysisk og psykisk helse henger utvilsomt sammen.

Annonse

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jo, men du leste åpenbart ikke første setning i innlegget: "Jo, det kan nok ha effekt kombinert med en god dose innbildt effekt av bare å gjøre det (placebo)". Om det går ille nok utover tennene, vet man jo svært godt hvor mye smilet har å si for selvbildet, identiteten og samspillet med andre mennesker - om du har interessert deg litt om dette. Hvilken gruppe mennesker tenker du på om du ser for deg en oppråtnet tanngard? Dessuten har nyere forskning nå vist sammenheng mellom god tannhygiene og fysisk helse ellers - og fysisk og psykisk helse henger utvilsomt sammen.

Var det ikke slik at da mennesker begynte å pusse tenner og slikt så så man at levealder og helse ble bedre? Synes jeg leste det på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...